BBT - basal body temperature

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja mannikka
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
@Täti-ihminen Tarkoittaisikohan se sitä, että tuosta pisteestä eteenpäin pitäisi lämpöjen alkaa nousta? 🤔

@Maana Mannila Toivotaan, että ovis löytyy pian!

@Nellinen Se on hankalaa kun lapset herättelee! Mulla on välillä kans huonoja öitä kun lapset sekoilee, mutta merkkaan lämmöt jos ei nyt mikään ihan hirveä yö ole takana.

Mulla FF vahvisti oviksen, ja Oura väittää että ovis olisi ollut eilen. Merkkaan varmaan kohta sen positiivisen ovistestin ouraankin niin sen ei tarvi pähkäillä ovista tuon oman sekokäyränsä perusteella.

On muuten kummallisen oireeton kierto! Jotain minikramppeja tuntunut välillä autossa istuessa, mutta muuten ei mitään. Ehkä tässä on oma pääkoppa kans alkanut vähentää kierroksia eikä enää tulkitse ja odota mitään tapahtuvaksi. 😆
IMG_7430.jpeg

Muokattu viimeksi:
@Kumpare tänään vasta kp 4, joten eiköhän se ovis sieltä tuu ajallaan ensi viikon puolella. Toivottavasti ainakin! Torstaina aukkari.

Oho, viesti karkasi. xD On kyllä ihan älytön ero tuossa Ouran mittaamassa ja emättimestä mittaamassasi lämmössä! Toinen on paljon tasaisempi. Musta tuntuu kans, että oireet vähenee per kierto, mitä pidempään tässä kestää. Ootko itse samaa mieltä ovulaation ajankohdasta kuin FF?

@Kumpare tänään vasta kp 4, joten eiköhän se ovis sieltä tuu ajallaan ensi viikon puolella. Toivottavasti ainakin! Torstaina aukkari.

Oho, viesti karkasi. xD On kyllä ihan älytön ero tuossa Ouran mittaamassa ja emättimestä mittaamassasi lämmössä! Toinen on paljon tasaisempi. Musta tuntuu kans, että oireet vähenee per kierto, mitä pidempään tässä kestää. Ootko itse samaa mieltä ovulaation ajankohdasta kuin FF?

Huomasin, että tuossa aiemmassa meni oura ja vaginal temp omilla lämpöasteikollaan. Sain nyt säädettyä nämä niin, että ovat samoissa asteissa! Merkkasin tuonne ylänurkkaan väreillä ”erikoisyöt”. Eka pikkupoika oli kipeä ja nukkui meidän välissä, jolloin nukuin kapealla pikkukaistaleella, toisen aikana nukuttiin mun vanhemmilla viileässä vierashuoneessa ja kolmas kun nukuin meidän omassa vierashuoneessa, koska lapset tuli illalla meidän sänkyyn eikä mulle jäänyt tilaa.

Ourassa noi kaikki näkyy. 🤔 Tuo ovispäivän lämpöpiikki vois selittyä sillä, että käytiin silloin miehen kanssa illalla pubissa ja join silloin muistaakseni kolme tai neljä juomaa. Oon jostain lukenut, että alkoholi näkyy nimenomaan ääreisverenkierron vilkastumisena eli ouran lämmöissä, mutta sitten ydinlämpötila (eli se vaginaalinen) voi laskea.

Kyllä musta tuntuu että ovis oli tuolloin! Oli sellaiset selkeät munasarjajuilinnat silloin ja sen jälkeen kuivahti eggiksetkin ja muuttui vuoto enemmän voidemaiseksi.

IMG_7431.jpeg

Meidän kierto saikin nyt täysin uuden käänteen tämän päiväisen gynekäynnin myötä...
Satuin pääsemään nyt ihan oikeasti asiansa tuntevalle ja niin potilaslähtöiselle lääkärille, että ekat itkut itkin jo vastaanottohuoneessa 🥺❤️ Mua pelotti niin paljon, ettei mun oireita ja tuntemuksia oteta taaskaan todesta ja lähden tyhjin käsin kotiin. Mutta sen sijaan lähdinkin kotiin valtavan lääkearsenaalin kanssa, sillä mulla todettiin voimakas kohtutulehdus joka on muhinut löydösten perusteella jo pidemmän aikaa ja selittää täydellisesti nämä mun kokemat oireet ja hyvin epätavalliset vuodot! Kun jo syyskuun lopussa kävin ekan kerran toisen lääkärin vastaanotolla, oli mulla epäilys jonkinlaisesta tulehduksesta (mulla on taipumus mm. bakteerivaginoosiin). Silloin kuitenkin sanottiin, että kaikki on ok. Oireet on kuitenkin enempi vähempi jatkuneet ja todennäköisesti silloin aiemmin mulla on jo ollut bakteeritulehdus, joka sittemmin äitynyt kohtutulehdukseksi. Tähän kiertoon siis täysin yrityskielto, sillä raskauden ei soisi nyt tässä tilanteessa alkaa ja vaikka alkaisi, niin todennäköisyydet on huonot. Mutta tämän jälkeen voidaankin sitten odottaa optimistisempia tuloksia, sillä tämä muhinut tulehdus on lääkärin mukaan isolla todennäköisyydellä syynä miksi meillä ei ole onnistunut tähän mennessä.
Vasemmalla oli kaunis iso munarakkula kypsymässä, jota lääkäri harmitteli ettei nyt päästä hyödyntämään 😅 molemmin puolin hyvät munasarjat, lääkärin mukaan hyvin elinvoimaiset ja "paljon pikkuvauvojen alkuja nähtävissä". Hän oli endometrioosiin perehtynyt eikä nähnyt sen osalta huolestuttavaa, mikä mua on myös osaltaan mietityttänyt mahdolliseksi taustasyyksi.
Nyt sitten hevoskuuri antibioottia ja sain myös toista keltarauhashormonia Terolutien tilalle, jolla kuulemma tehokas limakalvoa irrottava vaikutus, jotta saadaan tulehtunut osa vuotamaan ensi menkoissa pois ja puhdas lähtökohta seuraavalle ovulaatiolle. Hän haluaa mut kontrolliin seuraavien menkkojen jälkeen, jotta näkee miltä kohtu näyttää ja missä mennään ovulaation suhteen. Nyt tuntuu, että ollaan hyvissä käsissä ❤️ vaikka uutiset tekikin tosi surulliseksi, niin oon onnellinen etten olekaan luulotautinen vaan meillä on oikeesti joku syy! Harmittaa kamalasti, että useampi kierto on mennyt ns. hukkaan jos/kun kerta mahikset on olleet varsin huonot. Lääkäri ei selvästi halunnut ns. astua kollegan varpaille, mutta ymmärsin kyllä rivien välistä että hän ei ollut yhtään tyytyväinen siihen miten mun hoitoa on aiemmin toteutettu.
Ensikäyntiaika siirretään nyt siis tulevaan, koska se osuisi juuri tähän hoidon keskelle ja ei palvelisi meitä tässä kohtaa lainkaan.

Mitä tästä opimme, pitää vaan luottaa omaan intuitioon ja välillä oikein etsimällä etsiä ammattilaista joka osaa auttaa.

Huh, pitkä viesti mutta piti päästä purkamaan 😅

Takaisin