BBT - basal body temperature

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja mannikka
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tuun nyt tänne ihmettelemään. Aiemmin en oo mitannut lämpöjä kemiallisten jälkeen tai no aloitin lokakuun alun kemiallisen jälkeen jolloin tosin aloitin vasta mittaamisen kp5 kun vuoto oli jo loppunut. Ihmettelen siis johtuuko siitä nämä korkeat lämmöt? 🤔 Eikö niiden olisi pitänyt jo laskea? Eilen illalla otin lugesteroneja 6 päivän tauon jälkeen kun luulin että se estäisi pahemman vuodon mutta oli varmaan liian myöhään. Testit 2 eri näytti eilen positiivista mutta en usko että tänään olisi näyttänyt enään. 🙄 Kun vuoto jo aika runsasta hyytymien ja kudosten kera..

Liitteet

• 47.png
    47.png
    36.4 KB · Katsottu: 49
Mä nyt suurimmaksi osaksi omanapailen vain, kun en millään pysty kaikille kommentoimaan. Myötäelän kaikkien tilanteita silti. 🤗

Käyrän perusteella ei ole korkealla odotukset. Huomenna dpo10 ja teen aamulla testin, pitää vahvistaa lääketilaus apteekkiin hoitokiertoa varten. 🙏

@minttutuuli Kiva kuulla sinusta! On kyllä nopeasti kierto palautunut. 😍

@Kali Ei ole kokemuksia, mutta oudon korkealla pysynyt lämmöt.

Liitteet

• IMG_20260304_170801.jpg
    IMG_20260304_170801.jpg
    237 KB · Katsottu: 20
Alppikäyrä jatkuu. En edes yllättynyt, että tänään on taas lämmöt dropannu, kun eilen oli koholla. Se on ollut tän luteaalivaiheen trendi. 🙄 Menkoista ei näy eikä tunnu merkkiäkään, vaikka pitäisi alkaa tänään. En tiedä, johtuuko tosta Gelee Royalesta nyt sit vai mikä homma…

Liitteet

• IMG_9920.jpeg
    IMG_9920.jpeg
    239.6 KB · Katsottu: 23
Jos muut on alpeilla niin mulla ei ole hajua missä olen. Tosi hämmentävä käyrä, kun yhtenä päivänä vaan hyppäsi alemmalle tasolle ja on siitä lähtien pysynyt siellä. 😅

IMG_7404.jpeg

Vielä on ovistestit olleet negoja, mutta voi hyvin tänään muuttua posiksi kun mulla ovis on ollut vaihtelevasti kp11-14.

Nyt sitten lämmöt tippuivat alas ja paljon. 🙄 Olen aika varma että nuo alun todella korkeat lämmöt johtuivat kun tämä osoittautui kemialliseksi taas. Oli neljäs... 😔 Toivottavasti vuoto nyt pian loppuisi niin voisi alkaa testaamaan ovulaatiota ensi viikolla ehkä.

Liitteet

• 700.png
    700.png
    37.9 KB · Katsottu: 23
@Pakkanen @Maana Mannila mietin tätä jo aiemmin, mutta en sanonut mitään kun ei oo hyvää omaa kokemusta... Mutta mulle selitettiin joskus puoli vuotta sitten että anovulaatiokierto aiheuttaisi sahausta lämmössä. En siis väitä että tilanne on näin, kun lämmöt on herkkiä vaikka ja mistä muustakin syystä, mutta oon vain mietiskellyt teidät tilannetta.

@Pakkanen @Maana Mannila mietin tätä jo aiemmin, mutta en sanonut mitään kun ei oo hyvää omaa kokemusta... Mutta mulle selitettiin joskus puoli vuotta sitten että anovulaatiokierto aiheuttaisi sahausta lämmössä. En siis väitä että tilanne on näin, kun lämmöt on herkkiä vaikka ja mistä muustakin syystä, mutta oon vain mietiskellyt teidät tilannetta.
Olen kanssa lukenut tästä ja mulla tuo sahaus todennäköisesti johtuu siitä, että on km tyhjennysvuodon jälkeinen "kierto" eli hakee vielä tasapainoa. Keho on varmaan yrittänyt ovulaatiota ns. normaaliin aikaan, mutta saa nähdä onko onnistunut

@Suskikitten okei hyvä tietää. Mulla ei kuitenkaan melko varmasti ole siitä kyse, sillä sain positiivisen ovulaatiotestin sekä limat ja muut oireet tuli. Enne ovulaatioo katsottiin hedelmällisyyslääkärillä johtofollikkeli, joka oli oikean kokoinen, sekä viikko ovulaatiosta katsottiin ultralla uudestaan, ja tuo kyseinen follikkeli oli puhjennut. Myös progesteronit mitattu, ja ovat nousussa. Voihan tietty olla, ettei follikkelissa ollut munasolua, mutta en tiedä, tietääkö elimistöni sitä vai ei. vOv

@Suskikitten okei hyvä tietää. Mulla ei kuitenkaan melko varmasti ole siitä kyse, sillä sain positiivisen ovulaatiotestin sekä limat ja muut oireet tuli. Enne ovulaatioo katsottiin hedelmällisyyslääkärillä johtofollikkeli, joka oli oikean kokoinen, sekä viikko ovulaatiosta katsottiin ultralla uudestaan, ja tuo kyseinen follikkeli oli puhjennut. Myös progesteronit mitattu, ja ovat nousussa. Voihan tietty olla, ettei follikkelissa ollut munasolua, mutta en tiedä, tietääkö elimistöni sitä vai ei. vOv
Lämmöthän johtuu progesteronista ja jos ne oli nousseet niin sahaus ei sit todennäköisesti johtunut tästä. Onhan tässä vielä se vaihtoehto että jostain syystä progesteronia tuli ryöpsähdyksissä, mutta oikeasti mä en usko tätä ellei joku pätevämpi selitä asiaa.

Lämmöthän johtuu progesteronista ja jos ne oli nousseet niin sahaus ei sit todennäköisesti johtunut tästä. Onhan tässä vielä se vaihtoehto että jostain syystä progesteronia tuli ryöpsähdyksissä, mutta oikeasti mä en usko tätä ellei joku pätevämpi selitä asiaa.
En kyl itsekään mihinkään ryöpsähdyksiin usko. 😅 Mut tosiaan hedelmällisyyslääkäri vahvisti ovulaation tapahtuneen ja itsekin näin follikkelin ennen ja sit kadonneen follikkelin. Ja tosiaan ovulaatio-oireet oli tosi voimakkaat. Luotan kyllä ammattilaisen arvioon, vaikka voihan tosiaan olla, ettei follikkelissa ollut munasolua. Puhjennut se on joka tapauksessa ja lh-piikki oli selkeä sekä estrogeenin kohoaminen sitä edeltävästi. Voi myös olla, että Oura vain mittaa epätasaisesti — tosin ihan näin sahaavaa ei oo koskaan ennen ollut.

AMH-arvo katsotaan seuraavissa labroissa.

En kyl itsekään mihinkään ryöpsähdyksiin usko. 😅 Mut tosiaan hedelmällisyyslääkäri vahvisti ovulaation tapahtuneen ja itsekin näin follikkelin ennen ja sit kadonneen follikkelin. Ja tosiaan ovulaatio-oireet oli tosi voimakkaat. Luotan kyllä ammattilaisen arvioon, vaikka voihan tosiaan olla, ettei follikkelissa ollut munasolua. Puhjennut se on joka tapauksessa ja lh-piikki oli selkeä sekä estrogeenin kohoaminen sitä edeltävästi. Voi myös olla, että Oura vain mittaa epätasaisesti — tosin ihan näin sahaavaa ei oo koskaan ennen ollut.

AMH-arvo katsotaan seuraavissa labroissa.
Mä oon huomannut, että Ouran mittaukseen vaikuttaa esim. jos nukkuu yöllä ilman peittoa 🫢 Eihän se mikään paras lämpötilan mittaukseen oo, siksikin lienee epätarkkuutta

Mä en ole kierrosani vielä ihan yhtä pitkälle kuin @Kumpare , mutta tänään täälläkin tuli pudotus 😄

Mulla oli alkukierrosta aika paljon väsymystä, niin fyysistä kuin henkistäkin ja pari aamua jäi mittaamatta kun en vaan jaksanut ottaa mittaria käteen miehen herätessä töihin. Hetken mietin, jos jättäisin mittaukset tässä kierrossa, mutta päädyin kuitenkin vielä tämän kierron osalta mittaamaan kun viimeinen terolut-kierto ja sitten on myös se ensikäynti 🤞🏼
Oon tänään ollut ihan hämmentynyt, kun mun menkat on jo loppuneet! 🫣 Eilen jo vuoto hiipui iltaan mennessä ja tänään ei tipan tippaa mitään. Viimeiset puolivuotta vuoto on kestänyt 5-6 päivää ja lisäksi se 2-3 päivää haaleaa tiputtelua perään, joskus tullut joku hyytymäkin vielä. Nyt ei mitään. Kyllä voikin ihminen tulla tällaisesta iloiseksi 😍 Jospa ne terot sit kuitenkin ovat vaikuttaneet suotuisasti limakalvon laatuun ja tasanneet tätä vuotoa 👍🏻
Mulla on nyt muutenkin tosi optimistinen olo, kun lääkärikäynti häämöttää ja tieto siitä, ettei tätä tarvitse enää pitkään yksin kahlata on niin lohduttaa ❤️ Mieskin totesi ihanasti pari päivää sitten, että kyllä tässä vielä hyvin käy, hän tuntee sen jossain sisimmässään ✨

Ja kuva tylsästä alkukierron käyrästä 😁
1000045229.jpg

Mä oon huomannut, että Ouran mittaukseen vaikuttaa esim. jos nukkuu yöllä ilman peittoa 🫢 Eihän se mikään paras lämpötilan mittaukseen oo, siksikin lienee epätarkkuutta
Joo sepäs se ja ei ylipäänsä mittaa ruumiinlämpöä vaan ihon lämpötilaa. Muistaakseni @Kumpare kirjoitteli Oura-tuskasta täällä hiljattain. 😅 Mutta en ainakaan viel ole niin pitkällä, että ottaisin ihan asiakaeni aamulämpöjen mittaamisen emättimestä tai kielen alta. (Nyt kun tän kirjoitin, niin käyn varmaan kohta ostamassa kuumemittarin 🙈)

Oura tosiaan on tähän mennes osannut hyvin ennustaa mun menkkojen alkamisen, joten sen antama data muiden merkkien seuraamisen ohella lienee ihan riittävä.

Täällä loppukierron käppyrä tulkittavaksi. Sunnuntaina olisi polin ohjeella virallinen testipäivä. Huomenna tulee inssistä 2 viikkoa. Ajattelin huomenaamulla testata ja sit sunnuntaina. Ihan kaikkia cycloja en oo muistanut mwrkitä taulukkoon, mutta päivittäin kiltisti laittanut ne. Eilen oli fiilis, että raskaana varmaan. Mutta tänään aika varma fiilis negasta. No, aika näyttää.

Liitteet

• 1000043195.png
    1000043195.png
    297.9 KB · Katsottu: 23
Täällä loppukierron käppyrä tulkittavaksi. Sunnuntaina olisi polin ohjeella virallinen testipäivä. Huomenna tulee inssistä 2 viikkoa. Ajattelin huomenaamulla testata ja sit sunnuntaina. Ihan kaikkia cycloja en oo muistanut mwrkitä taulukkoon, mutta päivittäin kiltisti laittanut ne. Eilen oli fiilis, että raskaana varmaan. Mutta tänään aika varma fiilis negasta. No, aika näyttää.
Pidän peukkuja! Minkä verran oli siittiösaalis? Kuoleekohan pesussa minkä verran? Tässä pohdin että paljon niit pitää olla ennenku kannattaa tehdä inssiä?

@Mamiksx5 pesun jälkeen saalis oli reilu 24 miljoonaa. Miehessä ei siis mitään vikaa 😅 ilmeisesti 2 miljoonaa pesun jälkeen olis tulos, jolla vielä ainakin tilkassa inssejä tehdään.

Ajattelin ensin, että aamulämmön mittaaminen toosasta on työlästä, mutta siihen on nyt hyvin tottunut. Tykkään kun lämmöt on tasaisempia mitä ouralla mitattaessa eikä tarvi miettiä nukkuuko kädet peiton alla vai päällä. 🫣 Ourasta näkee sen trendin hyvin, mutta tykkään itse seurata päivätasolla niin parempi mitata oikealla mittarilla se ydinlämpötila.

Jee, nyt kp10 illalla tuli ovisplussa! Huomenna vielä jos sais miehen kaadettua niin olisi hommat hoidettu dpo-3, dpo-1 ja dpo0. 😆👌

@Kumpare henkilökohtainen kysymys, mutta nukutko alasti? Mä nukun niin monien vaatekerrosten kanssa, että mietin, mikä työ olisi saada kuumemittari alapäähän kaikkien housujen ja paitojen ohi. 😅

Muokattu viimeksi:
Mä aluksi aloitin BBT mittauksen alapäästä, mutta kuten @Maana Mannila nukun usealla vaatekerroksella niin se muuttui tosi vaivalloiseksi. Plus rasavilli aamu taapero oli vähän uhkaava joka kerta kun yritin mitata.

Joten pesin mittarin ja siirryin mittaa suusta. Nyt mun tarvii vain varoa aamuisin ettei rakas lapseni lämäise sitä mittaria nielustani läpi 😂 tuntuu että välistä saan vähän rankasti rakkautta ja huomiota pieneltä.

Takaisin