BBT - basal body temperature

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja mannikka
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Aika tiukalla niin en kommentoi nyt laajemmin muiden juttuja mutta tsemppiä kaikille, ootte kyllä ❤️

Eipä tää käyrä hirveästi tilannetta valaise. Tuhruvuoto on jatkunut niin runsaana että laitoin eilen aamulla ihan kupin, ja kyllä sitä sellaisen kevyen menkkavuodon verran päivän aikana kertyi. Alan epäilemään että kierto ei oo vielä palautunut kkm:stä mihin liittyen tämä kierto jäi syystä tai toisesta ovuloimattomaksi ja superlyhyeksi. Tässä nyt vielä selvyyden vuoksi merkattu tiputteluna että käyrän vaihtelut erottuu mutta vähän huijaukselta tuntuu olla merkkaamatta tätä kevyenä vuotona, mikä aloittaisi FF:ssä uuden käyrän.

Limakalvot kyllä tuntuu sen verran kuivilta etten odota ovista lähipäivinä, vaikka voihan se olla että ne kertyivät vaan kuppiin ja tuli kipattua vuodon mukana pois.

Liitteet

• 1000002799.jpg
    1000002799.jpg
    180.1 KB · Katsottu: 35
@Yrttiteetä tekisi mieli oisko tosiaan sit ollut nyt ovuloimaton kierto. Jos näin, niin onneksi näyttää että on lyhyt eikä veny miksikään 40+ päiväiseksi. Tsemppiä ❤️‍🩹

Täällä odotetusti aamulla pyörähti kp1. Eli yk 11 alkaa. Kohta se kuuluisa vuoden rajapyykki häämöttää. Soitin jo heti aamusta polille, sunnuntaina alkaa Menopurin pistäminen ja pyysin nyt tähän kiertoon inssin. Nyt täytyy pistää töpinäksi lääkkeen hommaamisen kanssa, että ehdin sen saada ennen viikonloppua. Odotan vielä viestivahvistusta asiaan/hoitoon lääkäriltä, toivottavasti menee toive inssistä läpi.

@Mustikkatäplä Toivottavasti uusie kierto alkaa pian, jollei sitten yllärinä tule testiin kahta viivaa🙏🏼

@minttutuuli Siinä oot kyllä ihan oikeassa, tää on hyvä paikka purkaa ja täällä ihan varmasti ainakin ymmärretään.
Tsemppiä alkukiertoon, kohtahan saa jo aloittaa pistelytkin! Vastasiko jo inssikyselyyn?

@Yrttiteetä tekisi mieli Kuulostas kieltämättä sille, että kierto on varmaan vielä vähän sekaisin 😓 toivottavasti ei mene kauaa, että alkaa palautumaan.

Ei ole soitettu HUSista vieläkään, pöh. Varmaan kuitattu viimeviikon takaisinsoittopyynnöt jo pois. Linkkasin miehelle kuvantamisen aspa&ajanvarausnumeron että soittelee suoraan sinne, kun kuvantamisen allehan tuo toimenpide kuuluu, jos sieltä asiakaspalvelun puolelta saisi edes jotain lisätietoja / osaisivat sitten tarvittessa siirtää puhelun eteenpäin. Mies sanoi että soittaa kun ehtii, töissä aika haipakkaa että en pidättele hengitystä taas sen suhteen milloin soittelee. Taas kerran tekis vaan mieli heittää hanskat tiskiin kun tässä pian 4kk mennyt ilman mitään edistystä. Käyrässä ei kummempia
IMG_8418.jpeg

Mä oon seuraillu taustalla tätä ryhmää ja nyt voisin liittyä itekin mukaan. Alotin ekan kerran mittailee lämpöjä marraskuussa, eka puolikas mittailtu kierto päätty plussaan, joka sit päätty km tammikuun lopussa ja kaavinta oli 19.2. kun lääkkeellinen tyhjennys ei onnistunut. Tässä siis kierto kaavinnan jäljiltä, viimeset pari päivää ollu kipeenä ni lämmöt jäi ehkä vielä vähä korkeemmalle kun mitä ne normaalisti ois.
Meillä siis edessä tutkimuksia noista keskenmenoista ja perjantaina labrat lääkärikäyntiä 28.4. varten. 🙏🏼

Ja pakko vielä sanoa että marraskuussa mä tilasin sellasen halvimman mahdollisen mittarin ja se piippausääni oli jotain ihan järkyttävää 😂 Tilasin helmikuussa Beurer OT30 mittarin ja oon tykänny siitä tosi paljon 🤩 kiva ku lämmöt voi siirtää bt:n avulla ja sit ne jää muistiinki. Sille mittarille on se oma surkee sovellus mihin se lämmöt siirtää, mut en tiiä saisko sen yhdistettyä premomiin 🤔

Liitteet

• Screenshot_2025-03-19-09-57-32-49_643fd85e22280202a4ab8a1e0e48d4cd.jpg
    Screenshot_2025-03-19-09-57-32-49_643fd85e22280202a4ab8a1e0e48d4cd.jpg
    158 KB · Katsottu: 31
Kiitti @Ness, @minttutuuli ja @Mustikkatäplä näistä labra arvo infoista. On hyvä tietää, että mitä voipi pitää silmällä. Katselin vähän jotain aiempia labroja ja toi tsh on näköjään itelläkin aiemmin heitellyt tuolla 3 puolella. Voisi jossain kohtaa kokeilla mittauttaa sen uusiksi ihan mielenkiinnosta. Vaikka mun rauta oli ok, mietin että vois nyt ainaki luonnollisilla tavoilla koittaa sitä vähän hinata ylöspäin. Oon kärsinyt puoli vuotta enemmän ja vähemmän väsymyksestä, ja puhdin mukaan se vois viitata siihen että se ei ole omalle tasolle vielä tarpeeksi korkea.

@minttutuuli joo saman ikäisiä ollaan.. mua oikeastaan vähän harmittaa, että koko tähän yrittämiseen lähti sellaisen pienen pelon kanssa, että mitä jos ei onnistukaan. Muhun vähän liian lujaa iskenyt juurikin nää 35 ikään liittyvät kommentit hedelmällisyydestä..vaikka tottahan ne on mutta sekin toki on niin yksilöllistä. Jos oltais aloitettu aiemmin niin mieli olisi ehkä vähän rauhallisempi. Mutta se on turhaa jossitella, tämä meni nyt näin.
Tsemppiä uuteen kiertoon ❤️ nyt siellä alkaa tapahtumaan, niin jospa se toisi uutta puhtia nyt tähän. Toivottavasti ehdit saamaan lääkkeen!

@Ansq no voi äh, kylläpä siellä nyt odotuttaa! Toivottavasti saatte sieltä pian jonkun kiinni!
Negistele vaan! Tuntuu että mäkin aina negistelen 🥲 ehkä sitä purkaa mieluummin tänne kuin vaikka puolisolleen, ettei tuo toinen niin kuormittuisi ja tietää että täällä on samojen asioiden kokeneita.

@Yrttiteetä tekisi mieli kurjaa että siellä nyt vuotoa. Toivottavasti kierto lähtisi pian tasoittumaan.

@Kimpsu tervetuloa joukkoon ja pahoittelut keskenmenoista ❤️‍🩹

Käyrääkin nyt pitkästä aikaa tähän, vaikka eipä täällä vielä mitään ihmeempiä tapahdu. Taisin saada flunssan niin lämmöt tänään vähän korkeammalla kuin normaalisti. Täytyy se lämpö tuolta piilottaa. Ovista ennustelee sunnuntaille..

IMG_20250319_114512.jpg

Muokattu viimeksi:
Ja pakko vielä sanoa että marraskuussa mä tilasin sellasen halvimman mahdollisen mittarin ja se piippausääni oli jotain ihan järkyttävää 😂 Tilasin helmikuussa Beurer OT30 mittarin ja oon tykänny siitä tosi paljon 🤩 kiva ku lämmöt voi siirtää bt:n avulla ja sit ne jää muistiinki. Sille mittarille on se oma surkee sovellus mihin se lämmöt siirtää, mut en tiiä saisko sen yhdistettyä premomiin 🤔
Sen verran mitä olen asiaan itse perehtynyt, niin en usko että saa yhdistettyä Premom sovellukseen muita kuin noita Easy@home merkkisiä bt-mittareita. Itse ostin sellaisen Amazonista, ja on kyllä näppärä kun siirtää Bluetoothin avulla ne lämmöt sinne Premomiin vaikkei se näpyttelykään paljoa aikaa vie 😅

@Kimpsu Tervetuloa mukaan💖 oon pahoillani miten paljon tekin ootte joutuneet kokemaan💔 kumpa joku syy selviäisi mitä voisi hoitaa, jotta seuraava raskaus menisi loppuun asti🥺
En osaa ottaa kantaa noihin mittareihin ollenkaan🫣

@SyysSumu Ei olis enää kauaa jos FF on veikkauksen kanssa oikeessa🤞🏼 alkuun tuntuu että alkukierto matelee mutta sit huomaakin aina, että jo taas on ovisaika😂

Tässä kierrossa on ihan oudot lämmöt, yleensä mulla dpo7-8 on lämmöt korkeimmillaan ja sielä 37 tienoilla, ja nyt ihan päinvastoin🤔 tottakai aina pieni toive herää et mitä jos oliskin kiinnittymisen takia alempana, mut samalla yritän muistuttaa itseäni kokoajan meidän luomumahdollisuuksista että en toivo liikoja😬 Jos dpo9 lämmötkin on alhaalla niin sit varmaan jotenkin huono keltarauhanen tms? Huomenna myös pitkästä aikaa tuulettumaan kaverin kanssa, niin saa toivottavasti ajatuksia muualle🥳
IMG_8435.jpeg

EDIT tässä siis hyvin verrokkina muutamat käyrät nykyiseen, toi turkoosi tosin oli se influenssakäyrä eli ei niin verrannoillinen😅
IMG_8436.jpeg

Muokattu viimeksi:
@salainensydän joo nii mä vähä aattelin kans ettei ehkä pysty 😂 Mut sekin toimii bt:lla niin miksei vois.... Pitää ehkä silti tutkia vähän asiaa... t. Insinööri 🤓

@Ansq kiitos 💖 Kovasti se lähetteen tehnyt lääkäri varotteli, että 50 %:lla ei löydy mitään selittävää tekijää. Mut oishan sekin helpottava tieto jos mitään "vikaa" ei oo. Toivottavasti siellä ampasee lämmöt huomenna taas ylöspäin niin se ois kyllä lupaava merkki 🤩🤞🏼

@Ansq siellä näyttää käyrä kyllä lupaavalta, ainakin jos lämmöt lähtee takas nousuun! Oliko sun mies ehtinyt soitella vielä sinne kuvantamisen puolelle? Voin vaan kuvitella ton turhautumisen määrän, kun asiat ei etene mihinkään suuntaan 😔

@Kimpsu tervetuloa mukaan! Olen todella pahoillani, mitä kaikkea ootte joutuneet käymään läpi ❤️‍🩹 ihana kuulla, että teille on lääkäriaika tulossa.

@SyysSumu siis niin samoja ajatuksia! Mulla on kans ihan alusta asti jyskyttänyt se pelko takaraivossa, et onko jo liian myöhässä liikkeellä. Tosin oma tilanne on se, et löysin tän ihanan mieheni vasta 3v sit ja aiemmin on ollut sellaisia suhteita et onneksi niissä ei oo lapsia tullut edes mietittyä. Että tosiaan turha jossitella, kun ei ois aiemmin ollut mahdollistakaan yrittää. Mut kyllä mie uskon, että meillä molemmilla on vielä aikaa ja saadaan ne vauvat ❤️ toivottavasti siellä flunssa on helpottamaan päin.

Saatiin vahvistus vielä tähän kiertoon, Menopur 75iu annoksella alkaen kp5, kp10 uä-kontrolli ja ovistestauksen aloitus sekä tehdään inssi 🥳 ellei vaan ovisplussa osu lauantaille, siitä ei kyllä pitäs olla pelkoa tässä kierrossa ellei toi menopur sit muuta ovista tosi paljon aikaisemmaksi.

@Yrttiteetä tekisi mieli Onpas erikoista, ehkä kierto hakee tosiaan vielä paikkaansa. Itse ehkä seuraisin vielä, et miten kierto nyt menee ja sit jos ovis on vaik about 2vk päästä, niin viimestään sit merkkaisin tän vuodon menkoiksi. Mut taas jos lämmöt kohta pomppaiskin, niin olisko sittenkin ollu ovisvuotoa. 🤔

@Kimpsu Tervetuloa mukaan! Voi että, mitä ootte kokenu, toivottavasti saisitte avun ja seuraava jatkuisi maaliin asti! 🌈

@SyysSumu Mäkin oon miettiny, et mikähän se itselle hyvä taso olisi. Jossain rautaryhmissä on osalla niin korkeita tasoja, mitkä ovat kokeneet hyväksi, et aika pitkään pitäis vielä rautaa napsia. Et kuinkahan korkeelle sitä nyt nostais, et näkis auttaako väsymykseen ym. Jotain vaikutusta huomasin kyl jo silloin kun sain sen yli 30, et apua on kyl ollu raudasta.

@Ansq Toivotaan, että lämmöt taas nousee, ettei ole keltarauhasessa syy! 🌈

@minttutuuli Jes mahtavaa, et tulee inssi! 🤩

Tääl oli vähän siksakkia, mut tänään lämmöt nyt lopulta kunnolla laski ja menkatkin tais nyt alkaa, ainakin tuli jo vaaleanpunasta äsken vessassa paperiin. 👍 Vähän niinku 3pv myöhässä alkoi, mut sehän oli tietty progetuesta johtuen. 4pv sen lopetuksesta alkoi, hyvää infoa tuleviin kiertoihin. Tällä kertaa nyt lopetin vähän etuajassa, ettei kierto liikaa venyisi, koska tuo joulukuun laskettu olis seuraavana. Nyt sit riippuen ovispäivästä laskettu osuu joulupäiville, ellei sit ovis tulis vähän etuajassa. Syntyis sit n. 17.12. paikkeilla +/- joitakin päiviä (sektio). Hnng. Loppuvuosi ei haittaa yhtään (omat synttärit 1.12.), mut liian lähellä joulua synttärit on kyl meh. Ajatus siitä, et pitäis synttäreitä aina järkätä ihan siinä joulun alla saa kylmän hien nousemaan. 😅 Meillä on jo yksi lapsi lähellä joulua syntyny. Hän kyl vasta joulun jälkeen, et se onneks vähän helpottaa asiaa. Mut sit kierron skippaaminen tuntuu kans pahalta, koska tulis se vuos ikäeroa lisää ja muutenkin ei jaksais tätä hommaa pitkittää. 😕 Ja jos tää kierto onkin sit taas ainoa mahollisuus pitkään aikaan (seuraavissa kierroissa paskoja munasoluja tms.). Olispa kristallipallo.

Kyl mä nyt kallistun siihen, et yritetään tääkin kierto. Pitää toivoo aikaista ovista ja nopsaa kehittyvää sikiötä, jos tärppää. Esikoinenkin harppoi ultrissa laskettua yhteensä melkein viikon aikaisemmaksi, kuin mitä piti olla oviksesta laskettuna. Ja sit vois yrittää kinuta sen sektion niin aikaiseen ku mahollista. 😅

1742475544121.png

@Kimpsu No toisaalta joo! Kummassakin puolensa, jos jotain syitä löytyy niin niitä mahdollisesti pystyy hoitamaan, jos ei löydy, niin sekin tietty hyvä et kaikki pitäis olla ok ja liekö sit vaan ollut huonoa tuuria matkassa🙈 Mitä kaikkea tossa tutkitaan?

@minttutuuli Jeee! Sielä päästiin siis vihdoin tositoimiin👏🏼 toivotaan että ovisplussa ei osu nyt sit lauantai päivälle 🙏🏼hyvä kuitenkin jos vaikuttaa sille että ei pitäisi olla hätää!
Ei oo mies vielä soitellut sinne kuvantamisen puolelle. Inhottaa ylipäätään kokoajan miehelle marmattaa et voitko soittaa voitko soittaa, kun se on sanonut että soittaa kun ehtii🫣 ehkä pitäis vähän rauhottua ite ton suhteen että se ei ihan ahdistu, siitä ei kuitenkaan kovin kivalta tää tilanne tunnu kun vika on siinä ja siltä vaaditaan labroissa ja ultrissa ja toimenpiteissä ravaamista ym ennen kun koko hoitoja voidaan aloittaa🙄

@Mustikkatäplä Tsemppiä uuteen kiertoon ❤️‍🩹 hyvin ainakin lämmöt pysyi ylhäällä loppuun asti, eli tuki selvästi toimii👌🏻

ja @Mustikkatäplä lle ja @minttutuuli jouluista plussatuulta täältä🌈 olishan se varmasti tämän vuoden paras joululahja🥹🫶🏻

Täällä lämmöt ampaisi takaisin ylös ja nyt on niissä ns normilukemissa.🫣 mitään raskausoloja ei ole joten nyt koitan tässä vaiheessa luottaa enemmän omaan oloon kun käyrään, etten tipahda alkuviikosta kovaa ja korkealta kun vuoto alkaakin😮‍💨 aamulla silti oli vähän sellanen ”kääk” olo kun katsoin käyrää😆 mutta ennenkin on hyvännäköisiä käyriä ollut tarkoittamatta yhtään mitään😣
IMG_8449.jpeg

Flunssa kyl vieny fiilikset tästä kierrosta ku lämmötki sen takia ainakin dpo5 koholla ja dpo6 kello ei ollu jostais syystä mitannu. Eilen tuli pientä tuhrua oisko nyt ollu kiinnittyminen? Muutaman päivän jomotellu alavatsalla ja tänään oikealla puolella kunnon repäsykipuja 😬. Täs yritän nyt sinnitellä ettei liian aikasi testais.
IMG_4614.jpeg

Nopeasti omaa napaa; neiti "en varmaan tikuttele tässä kierrossa" täällä terve! 😂 Siis ei oo todellista, odottelin ovulaatiota aikaisintaan lauantaille, mutta todennäköisesti sunnuntaille. Lämmöistä ei voinut mitään sanoa kun huitelee flunssan takia missä sattuu. Aloin ihmettelemään kun toissa yönä alkoi jomotus vasemmalla puolella vatsaa, on oudosti tuntunut myös paineena vessassa käydessä. Aloin sitten pohtimaan että eihän tässä nyt kai oviskivuista voi olla kyse kun harvoin niitä itsellä ollut ja edellisetkin vuosia sitten.. päätin sitten varmuuden vuoksi kuitenkin uittaa sitä ovistestiä ja samantien positiivinen! 😀 Oli kyllä mun nopealla lh huipulla niin sattumankauppaa että sain sen yhtäkkiä kiinni.

Tallettelut tänään, semisti harmittaa että ei eilen tajunnut, mutta kuntokin oli sellainen ettei olis varmaan jaksanutkaan. Muttaa en halua olla kokoajan negative nellie, joten päätin että kerta nyt pitkästä aikaa oli oviskipuja niin täähän nyt tarkoittaa sitä että sieltä täytyy olla tulossa joku super ovulaatio, mikä taasen tarkoittaa super munasolua, joka viekottelee miehen hieman uupuneetkin toipilas joukkolaiset heittämällä maaliin saakka! 🤣 Joo-o, tälläisin flunssaisin ajatuksin toivottelen hyvää viikonloppua! 😀

IMG_20250321_184641.jpg

@SyysSumu kävipä hyvä tuuri testin ajoituksen suhteen. Sit vaan miestä viekoittelemaan, jos kellistäminen onnistuu luulisi että ei se nyt yhdestä flunssasta kiinni jää ☺️😘
@Opahc siellä jännät päivät tulossa! Kunpa tärppäisi, tsemppiä odotteluun ja testailuun sitten kun päätät aloittaa ❤️
@Ansq toivotaan parasta! Puolensa varmasti tuossakin että yrittää välttää miehen kuumottelua mutta hankalaahan se vauvakuumeisena ja biologisen kellon tikittäessä on.
@minttutuuli tsemppiä inssin odottamiseen! Ymmärsinkö oikein että siihen ei oo enää kuin jotain puolitoista viikkoa?
@Mustikkatäplä niinhän se on, kyllä tämä tästä parissa viikossa (tai mahd. aiemminkin) selviää. Tylsää että siellä lämmöt tulkeet alas, mut toivotaanpa sit aikaista ovista ensi kiertoon.
@Kimpsu tervetuloa joukkoon kirjavaan. Olen pahoillani menetyksistänne. ❤️‍🩹
@Nukkelapsi onko lämmöt jo vahvistaneet oviksen?

Mun tuhruttelu loppui ja lämmöt on ihan ennätystasaiset 😀, ja mulle tyypillistä alkukiertoa korkeammalla. Tänään taas jonkin verran kosteampaa ja pientä alavatsan nippailua, joten ehkä se ovis vielä onnistuu tulemaan. Alkuviikosta olin pikkuisen yskäinen, joten työhypoteesina että viikonlopun pomppu oli jonkun taudin yritys joka myöhäisti ovista 🙏 Nyt tulee tallettelutaukoa tiistaihin, saa nähdä miten lämmöt käyttäytyy. Onneksi sunnuntaina on ohjelmaa niin en ehdi märehtimään.

Liitteet

• IMG_20250321_073142.jpg
    IMG_20250321_073142.jpg
    138.8 KB · Katsottu: 28
@minttutuuli tsemppiä inssiin! Toivotaan parasta mahdollista lopputulosta 🤞🏼🌈 Oliko tää teille siis eka inssi?

@Mustikkatäplä sulla tais olla siis eka kierto progetuen kanssa? Huomasitko eroa aiempiin kiertoihin, oliko siitä apuja?

@Ansq mä en itse asiassa ihan tarkalleen tiedä edes 🙈 lapussa luki vaan tyyliin "varaa aika verikokeisiin kp 2-5" sit kun soitin et tarviiko niissä huomioida mitään paastoja tms, niin se sano et otetaan munuaisarvot, olikohan laaja verenkuva, hormonit, kromosomit ja kilpparit. En sit älynny kysyä et mitkä hormonit, mut eikö AMH ainaki oo semmonen mikä noilla kp 2-5 päivillä yleensä testataan? 🤔
Jee toi nousu! 🤩 Toivottavasti erilainen käyrä tarkottais tällä kertaa erilaista lopputulosta kierrolle 🤞🏼

@Opahc lupaavan kuulosia oireita 🤞🏼🤩 Meinaatko testailla jossain välin?

@SyysSumu Onneks ovis ilmotteli itsestään! Toivotaan super munasolua 🤞🏼

@Yrttiteetä tekisi mieli kiitos ja samoin ❤️‍🩹 Siellä on tosi pitkän näkönen kierto 🥺 Olikos tää nyt toka kierto km jälkeen? Hakee vielä paikkaansa? 🤔

Edit. Ainiijoo ja omassa käyrässä ei alkuvaiheessa oo ihmeitä. Lämmöt pudonnu normaalille tasolle 😊

Liitteet

• Screenshot_2025-03-22-08-40-17-75_643fd85e22280202a4ab8a1e0e48d4cd.jpg
    Screenshot_2025-03-22-08-40-17-75_643fd85e22280202a4ab8a1e0e48d4cd.jpg
    136.6 KB · Katsottu: 17
Muokattu viimeksi:
@Kimpsu joo toka jos ei tyhjennyskiertoa laskea. Tästä tulee joko pitkä tai superlyhyt, tuhruvuoto oli niin runsasta kp17-19 että jouduin pitämään kuppia ja harkitsin sen merkkaamista menkoiksi. Mutta se sellainen selkeä tumma/paksu punainen vuoto jota tulee yleensä ainakin 1 päivä menkkojen alkupuolella jäi puuttumaan.

Lämmöt pompsahti taas pariksi päiväksi ja nyt olleet taas matalat. Eli en usko että positiivisista ovistesteistä huolimatta mitään ois tapahtunut. Turha pitää optimismia yllä. Nyt vaan keskittyy painon pudottamiseen ja lopettaa ressaamisen kierrosta.

Lämmöt pompsahti taas pariksi päiväksi ja nyt olleet taas matalat. Eli en usko että positiivisista ovistesteistä huolimatta mitään ois tapahtunut. Turha pitää optimismia yllä. Nyt vaan keskittyy painon pudottamiseen ja lopettaa ressaamisen kierrosta.
Ehkä joku muu tietää paremmin, mutta muistelen lukeneeni että oviksen jälkeen saattaa tulla ns. secondary estrogen surge, joka saattaa laskea lämpöjä muutamaksi päiväksi sen alkupompun jälkeen... mutta tiedät varmaan itse olosi parhaiten ja jos nyt tuntuu siltä että parempi himmailla ja keskittyä muuhun, oot varmasti oikeassa ❤️

Takaisin