BBT - basal body temperature

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja mannikka
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Heips!

Oon seuraillut enemmän tai vähemmän lämpöjä jo ennen viime raskautta, joka päättyi kohtukuolemaan, mutta nyt vasta synnytyksen jälkeen tarkemmin laitellut ylös.

Tässä kierrossa mua jotenkin hämää, kun lämmöt ei oo kunnolla lähteny nousuun kuten normaalisti oviksen jälkeen. Normisti on heti oviksen jälkeen 36,6-36,9 aamuisin, nyt ollut 36,5. Normilämpö mulla 36,3 aamuisin, yleensä ennen ovista aina tuo 36,3 ja ovispäivänä 36,0. Vaikuttaakohan tuo nyt jotenkin, ku oon kahtena iltana ottanu pienen tilkan kiinnittymispunkkua 🤣 luulis et ennemmin nostais lämpöjä jos jotain, toisaalta niin pieni määrä et vaikuttaakohan lainkaan. Mitä kokemuksia muilla alkoholin vaikutuksesta?

Aloin jo epäillä tapahtuiko ovista sittenkään lainkaan 🙈🤣 mut kyllä se nyt testeistä ja oireista päätellen tapahtui.

Lyhyesti vaan, cross-hairit pamahti toissapäivänä 🥳

@marik91 kiva että liityit seuraan! En oo systemaattisemmin alkoholin vaikutusta tarkkaillut, yhdestä tai kahdesta annoksesta en oo huomannut mitään kovin dramaattista. Mut monella ruukaa kai nostamaan lämpöjä?

@Nukkelapsi mahtavaa kuulla että vis tapahtunut 😄 Kiva päästä piinailemaan samaan aikaan - olikos meitä muita luteaalivaiheessa kun nyt en muista/ehdi selaamaan?

Liitteet

• 1000002871.jpg
    1000002871.jpg
    149.6 KB · Katsottu: 35
Kävin eilen ensikäynnillä yksityisellä. Tuttu gyne jolla olen käynyt aiemminkin. Paino asiasta puhuttiin, mutta hyvässä hengessä. Tavoitteena saada painoa alaspäin ja ideaali olisi sellainen noin 10kilon painon pudotus. Toki mitä enemmän putoaa sen parempi, mutta jo 5-10kiloa olisi hienoa.

Kierto on kuitenkin säännöllinen ja ovuloin. Ultrassa kaikki näytti hyvältä. Ei siis mitään pcos viitteitä tai muita. Ja follikeleita noin 10 kummallakin puolella eli gynen sanojen mukaan hyvä reservi 😅

Suunnitelma on jatkaa yrittämistä kesän yli ja jos ei tärppää niin sitten varataan uutta aikaa.

@Ness Hyvä ettei mitään löytynyt sieltä! Ihme joo että kerrankin noinpäin😂

@Kimpsu Mulla varmaan vaikuttaa ainakin jokseenkin kp1-2 todella runsas vuoto😬 en oikein keksi muutakaan syytä, ja sehän se niitä laskee. Mut outoa vaan kun tollanen kahdenkin päivän vuoto saa noin paljon aikaan (jos johtuu siitä) koska sitten kp3 eteenpäin vuoto on maltillista ja niukkenee nopeasti.
On varmaan joo tippunut ihan kivasti keskenmenon myötä😩hyvä siis että sieläkin menee rautaa👌🏻

@marik91 Onko sulla mikä dpo? Joskus ne nousee hitaammin ja/tai pysyy normaalia alhasempana kierrosta riippuen😊 käyrä auttais aina vähän paremmin hahmottamaan🙈 tervetuloa joukkoon ja oon pahoillani menetyksestä.💔

Täällä tosiaan kp1 eli perinteinen 13pv luteaali! Vetäydyn alkukierron horkkaan mutta käyn kyllä lukemassa teidän kuulumiset!💖 Ja minä ”en halua loppuvuoden lasta” niin katsokaapa mitä FF sanoo lasketuksi ajaksi menkkojen mukaan jos tästä kierrosta tärppäisi!!😂😭 en jaksa, jos käviskin joku ihme just nyt, aiotaan kyllä yrittää.
IMG_8618.jpeg
IMG_8616.jpeg

Sain miehen kellistwttyä heti kun tuli töistä. Ite menossa yövuoroon niin illalla ei enää pysty. Lapsi laitettiin ulos leikkimään ja ite ruvettiin hommiin. 😁

Kiva tosiaan päästä vihdoin kunnolla piinailemaan. Vai vieläkö tässä on mahdollisuus ettei ovulaatiota siltikään tapahdu? Eli takaako pysyvä hymynaama ovulaation?

Sain miehen kellistwttyä heti kun tuli töistä. Ite menossa yövuoroon niin illalla ei enää pysty. Lapsi laitettiin ulos leikkimään ja ite ruvettiin hommiin. 😁

Kiva tosiaan päästä vihdoin kunnolla piinailemaan. Vai vieläkö tässä on mahdollisuus ettei ovulaatiota siltikään tapahdu? Eli takaako pysyvä hymynaama ovulaation?
Ei takaa LH piikki ovulaatiota. Yleensä tapahtuu kyllä, mutta ei aina🙈

@Ansq oho, nopea tiputus ferritiinissä! Hyvä muistutus itsellekin olla tarkka raudan kanssa. Oon edellisen kontrollin jälkeen vähän lepsummin syönyt, mut kyllä muistan useamman kerran viikossa ottaa. Ja heei, tolla la:lla on kuitenkin aika hyvät mahikset saada myös alkuvuoden lapsi 😉😂

@Ness hahah ei oo totta! Enpä muista tommosta kuulleeni julkisella tapahtuvan kovin usein 😂 no mut hyvä että mies sai kaiken hyödyn siitä irti! Toivottavasti loputkin tulokset on hyviä 😊

@Kimpsu joo huomenna ois tosiaan ultra! Tuun kyllä sit kertoo kuulumiset 😊 me taidetaan mennä ihan samoilla kiertopäivillä! Mihin kiertopäivään oottelet ovista?

@marik91 tervetuloa mukaan! Joskus lämmöt nousee hitaammin, vaikka ovis oiskin tapahtunut. Oma kokemus alkoholin vaikutuksesta on, että nostaa lämpöjä. Toki noin pienistä määristä ei välttämättä ole vaikutusta 😊 miltä siellä käyrä näyttää nyt?

@Yrttiteetä tekisi mieli tsemppiä piinailuun ✨

Täällä on nyt neljä päivää pistoksia takana, tänä aamuna ekaa kertaa huomasin ihan lievää jomottelua munasarjoissa. Töissä jyllää joku tauti joka on kaatanut jo useamman työkaverin, pelottaa että sairastun itse ja jouduttas perumaan inssi. Onneks mulla on huomenna lomapäivä ja pitkä viikonloppu edessä. Huomenna sit ultraan!

Screenshot_2025-03-27-07-52-47-06_643fd85e22280202a4ab8a1e0e48d4cd.jpg

Muokattu viimeksi:
@minttutuuli aiempaan viestiin mihin en ehtinyt vielä vastata; kyllä, oon myös varma että meille molemmille vielä vauvat suodaan ❤️ ja meillä on vielä aikaa hyvin käydä hoitojakin läpi ym. Hyvä että siellä pistelyt mennyt hyvin! Tsemppiä ultraan! ✨ Ja toivottavasti säästyt taudilta! Nyt on kyllä kaikkea liikkeellä, täällä onneksi viimeinkin tervehtymään päin.

@Ansq oho, onpas siellä rauta pudonnut! Olipa hyvä että kävit testissä niin pääset sitä korjailemaan.

@Ness hienoa ettei sieltä löytynyt tähystyksestä mitään!

@Opahc varovaiset onnittelut 💕

Täällä nyt ei lämmöistä saa ollenkaan selvää 🧐 lämmöt oli tosi koholla oviksen aikaan taudin takia ja sitten ne lähti laskuun taudin lieventyessä eikä ole oikein noussut kunnolla. Toki viime kierrossakin ne oli luteaalissa poikkeuksellisesti aika matalalla 36.40-36.50 kohdilla. Ff ei ole osannut ovista määrittää, premom sen sijaan lämmöistä huolimatta määritteli sen tuohon kp14, kp13 oli se ovistesti posi ja runsaat ovislimat (samoin kp14 ja sen jälkeen ollut kuivaa) ja tosiaan ne oviskivut loppui kp14 päivällä. Olojen puolesta sanoisin että tapahtui mutta käyrää taitaa nyt olla turha tässä kierrossa katsella, tuli jos tuli 🤷

IMG_20250327_104226.jpg

IMG_20250327_110554.jpg

Muokattu viimeksi:
Kiitos 😊 Onko toi fertility friend joku sivusto vai sovellus johon moni teistä näyttää tallentavan lämpöjä? Mulla Flo ja Premom käytössä ja ensimmäiseen oon alkanut nyt tarkemmin niitä lämpöjä merkitä. Tässä kuvaa hiukan. Sovellus ilmoittikin tänään että ovulaatio vahvistettu kun kolmatta päivää oli aamulämpö sen 36,5. 😊

1000152310.jpg

@marik91 Just meinasinki kysyä et onko sulla joku sovellus käytössä mihin merkkaat 😊 Mä ainaki käytän FF-sovellusta. Ja sit Premom kun sinne saa kuvattua kivasti ovistestit.

@Ansq joo tuo on kyllä outoa et mistä voi johtua, varmaan sit se kp1-2 vuoto voi tehdä 🤷🏼‍♀️ Mulla kierukan kanssa oli toosi niukat menkat jos ne ees tuli, niin mä lopetin verenluovutuksessa käynnin siinä toivossa että rauta nousis. Tsemppiä uuteen kiertoon ja toivotaan loppuvuoden ihmettä seuraavaan kiertoon 🌈

@minttutuuli niinpä muuten mennään! 🤭🙌🏼 Ennen se tuli aina kp12, niin luulisin et tulisko se joskus kp12-14 välillä ehkä 🤔 Toivottavasti säästyt taudilta ja tsemppiä ultraan, jäädään odottelemaan kuulumisia 🤩

@SyysSumu en oo käyrien asiantuntija, mut onpa erikoinen lasku ja siksakki. Onko sulla aiemmin ollu vastaavaa?

Tylsä käyrä täällä 😅

Liitteet

• Screenshot_2025-03-27-12-15-03-02_643fd85e22280202a4ab8a1e0e48d4cd.jpg
    Screenshot_2025-03-27-12-15-03-02_643fd85e22280202a4ab8a1e0e48d4cd.jpg
    150.9 KB · Katsottu: 8
@Opahc Onnittelut! 😍 Toivottavasti meistä moni seuraisi perässä joulukuisiin 🥹

Pitkästä aikaa aktivoidun täällä, aika mennyt jotenkin todella nopeasti.
Nyt oli pakko tulla päivittelemään kun näin unta että @SyysSumu olit huolissaan että kun ei kuulu mitään 🤣🤣

Noh, eipä tänne erikoista kuulukaan, toive olisi että ovis tulisi paljon aikaisemmin kuin viime kierrossa. Tänään siis kp16. Aloittelin jo maltilliset testaukset, mutta toistaiseksi haaleaa. Ja suht kuivat paikatkin vielä. Otin tuossa jo viime kierrossa käyttöön Macan ja ubikinonin, joka oli viime yrityksessäkin käytössä. Maca nyt uutena 🤔

Yritän taas pikkuhiljaa päästä mukaan ja kommentoida muillekkin. Viestit silti olen käynyt lukemassa 💖

Liitteet

• Screenshot_20250328_081545.jpg
    Screenshot_20250328_081545.jpg
    90.6 KB · Katsottu: 20
@SyysSumu jos olit kipeänä tossa kp 11-14 aikaan vielä, auttaisiko jos merkkaisit FF:n niille päiville "illness" tai discardaat lämmöt? Saattas sitten laittaa crosshairit paremmalla todennäköisyydellä 😊

@marik91 FF-sovellus on kyllä hyvä, se on älykäs paikantamaan ovulaatiota monen eri "merkin" pohjalta (lämmöt, valkovuoto, ovistesti). Alkuun se vaikutti vähän kököltä ja on aika antiikkisen näköinen, mut nopeasti siihen pääsi sisälle. Ja itse tykkään, kun synkkää lämpödatan suoraan ourasta, joka mulla on käytössä. Mut eipä sillä väliä mitä sovellusta käyttää, kunhan itse tykkää!

@Kimpsu ei siis ehkä enää montaa päivää et siellä aletaan olla oviksen äärellä!

@Malttamaton145 toivottavasti ei tulisi taas yksi megapitkä kierto. Toivon pikaista ovista sinne!

Noniin, nyt on ultrattu. Vasemmalla puolella näkyi yksi 11mm folli. Eli jee, ainakin sillä puolella mikä on varmasti auki 🥳 limis oli 8mm. Jatkan pistämistä vielä su saakka ja ovistestailua. Jos maanantaina ei oo ovistesti pos, pistän myöhään illalla ovitrellen. Ja keskiviikolle varattiin jo aika inssiin. Jos ovistesti näyttäisi ma plussaa, sitten inssi tiistaina. Huh, vähän alkoi jännittää.

Screenshot_2025-03-28-11-53-36-94_643fd85e22280202a4ab8a1e0e48d4cd.jpg

Tsemppiä piinapäiviin @Yrttiteetä tekisi mieli!

@minttutuuli jännittävää! Mahtavaa, että vaikuttaa siltä että inssi saadaan järjestettyä ja sieltä se yksi hyvä follikin löytyi 😍 tsemppiä pistelyjen loppusuoraan!

[USER=113931]@SyysSumu
ja @marik91 jännä kyllä kun lämmöt teillä molemmilla on niin alhaisia oviksen jälkeen 🤔 ootteko nukkuneet normaalisti, mietin kun nyt on alkanut valo ainakin vaikuttaa omaan heräämiseen 😅 oon kyllä super herkkäuninen muutenkin. Enkä kyllä tiedä voisiko se vaikuttaa noin, luulisi enemmänkin että lämmöt on ylhäällä, jos uni häiriintyy.

@Ansq tsemppiä kierron alkuun ❤️ sehän olisi Ihanan "tyypillistä" jos teille tulisi loppuvuoden pieni ihme 😍

Olin itse vihdoin operaatiossa ja kohtu saatiin tyhjennettyä helpommalla huuhtelulla. Samalla lääkäri näki yhden follin, joka oli n. 15mm, mutta limakalvo ei kuullema näyttänyt vielä "valmiilta", ei kyllä sanonut kuinka paksu se oli (tämä siis kp18).. no mä ajattelin, että JOS ovis tulisi, niin se tulisi aikaisintaan kp22, kun folli oli vielä niin pieni.. no nyt lämmöt näyttää, että EHKÄ ovis olisi voinut tapahtua jo kp19.. Se tarkoittaa, että ei ehditty hyödyntää sitä tässä kierrossa, kun mulla oli vatsa vielä kipeä kaikesta lääkärin sorkkimisesta.. testit on tosin olleet tosi haaleita tämän koko ajan, eli vielä haluan uskoa, että ehkä toi lämpöhyppy liittyy huonosti nukuttuun yöhön ja siihen, että mulla oli kuuma yöllä.. tämän päiväinen lämpö ei antanut kyllä mitään "selvennystä" tilanteeseen.

Olin ajatellut, että ottaisin omatoimisesti ovitrelle-irrotuspiikin sunnuntaina jos ovista ei näy, mutta tuntuu että näillä lämmöillä siinä ei ole järkeä, iso riski että ottaa turhaan 🤔 ensi kierto menee luultavasti taas hoitojen puolesta hukkaan, kun mulla sattuu työmatka just silleen, että en pääsisi ultriin oikeina päivinä 😩 sen takia vähän malttamaton olo.. no ei auta kuin seurata tätä kiertoa, vaikka aikalailla sellainen olo, että tässä on peli menetetty.

Liitteet

• Screenshot_20250329_065937_FF App.jpg
    Screenshot_20250329_065937_FF App.jpg
    99.9 KB · Katsottu: 17
  • Screenshot_20250329_065958_Premom.jpg
    Screenshot_20250329_065958_Premom.jpg
    222 KB · Katsottu: 20
@Malttamaton145 ihana kun vau.fi tulee uniinkin! 😅 Toivottavasti ovis tulis sulla pian!

@minttutuuli joo oon kokeillut vähän kaikilla asetuksilla. Se nyt vaan taitaa olla kun nää lämmöt on niin oudot..
Alkaa ihan jännittää sun puolesta! Toivottavasti tää olis nyt heti teidän kierto ✨

@Jolinda Hienoa, että siellä tyhjennys meni hyvin. Halit ❤️ toivotaan että siellä ovis olisi vasta tulossa, ainakin sun ovistestit viittaisi siihen.
oon itseasiassa itsekin ihmetellyt että on ollut nyt pari kiertoa melko matalana lämmöt luteaalissa, aiemmin ollut edes vähän korkeammalla. En tiedä mistä johtuu, unella en usko olevan vaikutusta kun siinä ei kovasti ollut mitään muutoksia. Mietin että onkohan proget matalalla...

Mä alan nyt kallistua siihen että kaikista merkeistä ja posi testistä huolimatta tää on ovuloimaton kierto. Lämmöt vaan ei lähde nousuun, siksakkailee vaan. Ehkä se tauti sitten esti sen tulemisen.. Koitin googlettaa esimerkkejä ovuloimattomista käyristä, mutta en oikein löytänyt.. olispa rikas ja vois vaan tän takia käydä gynellä tsekkauttamassa että mitä siellä tapahtuu, mutta ei ihan raaski. Ei nyt ihan näköjään mennyt mun manifestoinnit nappiin 🙄😅
/Edit: onko kellään kokemusta, tuleeko ns luteaalin oireet normaalisti vaikka ei ovuloisi? Rinnat on ainakin vähän tuntunut aralta..

IMG_20250329_123414.jpg

Muokattu viimeksi:
@marik91 tervetuloa mukaan mittailemaan 🙂🎉 Samaa mieltä kuin muutkin FF:stä, ulkonäkö ei se uusin, mutta on jotenkin tosi selkeä. Ja mulle tärkeintä on että saa automaattisesti synkattua lämmöt Ourasta 😆

@Ansq tsempin uuteen kiertoon! Olispa kyllä magee LA jos olis 31.12. 😆 mut aika iso mahku et venähtäisi tuosta tammikuun puolelle 😆

@minttutuuli jee, hyvä et folli näkyi! Sieltä se lähtee kasvamaan. Kohta pääsette sitten tositoimiin 🤩✨

@SyysSumu on kyllä jännä ettei lämmöt vielä nousussa. Mulla on kans ollut tolleen joskus, et ovistesti plussalla mut lämmöt ei koskaan noussut. Sit luetaalinkin jäi johonkin 10pv kun normisti 13-14. Taisi olla ovuloimaton kierto 🤷‍♀️ niitä sattuu joskus. Seuraavat kierrot oli sit taas ihan normaaleja.

@Jolinda ihana kuulla, että helpompi huuhtelu riitti 🙏 Toivottavasti tää on kaikki tällä erää ja pääsette pian seuraavaan kiertoon, jos tässä ei vielä ihan limiksen paksuus riitä. Toki jos ovis tulossa vasta myöhemmin, niin ehtiihän se siitä vielä paksuuntua 🤞

@Malttamaton145 toivotaan ettei siellä veny kierto ihan mahdottomasti 🤞

Täällä ei ovista vielä näy, tänään ovistesti vielä ihan haalea. Premom antoi low 0.24. Toivotaan et tulisi pian plussa, mies lähdössä työmatkalle tiistaina 😅
IMG_7443.jpeg

Muokattu viimeksi:
@marik91 Tervetuloa mukaan 💖

@Ness 🤞sormet ristissä että ovis tosiaan tulisi ennen tiistaita! 🌈

@SyysSumu Toivotaan että käyrä vaan eläisi nyt jotain omiaan ja se ovis oikeasti tapahtui. Ei oo kyllä kokemusta/tietoa näistä ovuloimattomista käyristä tai luteaalista tällöin. Itsekin googlailin paljon viime kierrossa noita ovuloimattomia käyriä ja toisaalta tuli niin paljon erilaisia vastaan. Et kai nekin on niin yksilöllisiä 😐

@Jolinda Hyvä että meni helpommalla huuhtelulla! ❤️

@minttutuuli täällä myös jännätään teidän puolesta. Voi oispa tää se teidän kierto 🤩🌈

Täällä lämmöt heittelee nyt mitä sattuu, muutama huonosti nukuttu yö koska pienin kipeenä ja en tiedä onko tulossa itse myös kipeeksi 🤕
Ovistesti eilen näytti 0.49 joten ei vielä posia, eikä toki ihan olotkaan sellaiset että tässä ihan vielä ovis olisi. FF ärsyttävästi piirsi nyt jo oviksen noiden lämpöjen mukaan 🙄 Noh, ainakin tuolla näkymällä sain nyt paljon lyhyemmän janan näkyviin 😅😂

Liitteet

• Screenshot_20250330_073611.jpg
    Screenshot_20250330_073611.jpg
    133.4 KB · Katsottu: 20
Kp12 ja ovisplussalta näyttäis. Äkkiseltään siis vaikuttais siltä et keho palautuu nopeasti km jälkeen 🙏🏼 Mittausolosuhteet vähä poikkeaa, kun ollaan oltu viikonloppu mökillä ja eilen join kolme lonkeroa niin discardasin nyt kuitenki tuon tän aamusen korkeemman lämmön 😅

Liitteet

• Screenshot_2025-03-30-09-52-23-58_c117003b601ff3debd1e6b91429968c5.jpg
    Screenshot_2025-03-30-09-52-23-58_c117003b601ff3debd1e6b91429968c5.jpg
    98.7 KB · Katsottu: 25
  • Screenshot_2025-03-30-09-53-19-22_643fd85e22280202a4ab8a1e0e48d4cd.jpg
    Screenshot_2025-03-30-09-53-19-22_643fd85e22280202a4ab8a1e0e48d4cd.jpg
    146.4 KB · Katsottu: 25
Takaisin