BBT - basal body temperature

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja mannikka
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tässä kierrossa on ihan turha mennä lämpöjen mukaan jos ei mitään ihmeitä tapahdu. Ihmeen korkealla lämmöt jo heti alkukierrosta vaikka ei mistään sairaudesta ole tietoakaan. Jos menkkoja ei ois tullut niin mä olisin veikannut raskautta pelkästään jo lämpöjen perusteella.

Liitteet

• Screenshot_2025-03-04-12-49-39-27_643fd85e22280202a4ab8a1e0e48d4cd.jpg
    Screenshot_2025-03-04-12-49-39-27_643fd85e22280202a4ab8a1e0e48d4cd.jpg
    267.2 KB · Katsottu: 41
@Mustikkatäplä kiva että gynekäynti oli nyt antoisampi kuin edellinen. Jos kävit jossain helsingin felicitaksessa niin kiinnostaa kyllä kuulla kuka siellä oli tuo hyvä tai sitten erityisen huono gyne. Toi progetuki vois olla kyllä tosiaan sulle hyvä kun oli niitä kemiallisia. Toivottavasti se olisi nyt se puuttuva palanen 🤞

@Ness hyvin lähteny lämmöt nousee siellä. Eihän nuo ylimääräset mittaukset haittaakaan mitään jos on vaan mahdollista käydä. Saapahan vähintään varmistuksen että kaikki olisi kunnossa jos ei mitään merkittävää niistä löydy.

@minttutuuli tsemppiä piinailuihin! Toivottavasti tää on teijän kierto ✨

Täällä FF piirsi alustavan oviksen mutta en oo kyllä itsekään ihan tarkasta ajankohasta varma kun oli just siinä ovispäivinä niin huonot unet ja mittaukset. Ei oo vieläkään ihan normaalitila mutta on nuo lämmöt lähtenyt kuitenkin nousuun niin eiköhän se tossa johonkin kohtaan tullut ja lauantai on varmaan se paras arvaus. Vahvin testi oli la aamuna ja iltaa kohti sit jo heikkeni. Oon aiemminkin lämmöistä tulkinnut että oma ovis tapahtuis varsin lähellä sitä positiivista testiä.

Liitteet

• Screenshot_20250304_180951_FF App.jpg
    Screenshot_20250304_180951_FF App.jpg
    134.7 KB · Katsottu: 29
Hei kaikille! Olen nyt tammikuun ja helmikuun käyttänyt tätä FertilityFriendiä; onko siis näin että lämpö on alle 37 kuulautiskierron alussa ja ovulaation aikaan laskee voimakkaasti ja sen jälkeen nousee.

Yritän ymmärtää tätä kuvaajaa..sori tyhmä kysymys.. olen uusi näissä jutuissa

Liitteet

• Screenshot_20250303_081909_FF App.jpg
    Screenshot_20250303_081909_FF App.jpg
    152.2 KB · Katsottu: 52
Tässä tammikuun lämmöt; clearbluen ovulaatiolaite näytti ovulaation olleen 23 päivä ja tämä 29 päivä...

Eikös ovulaation pitäis olla sillon ku lämpö vähän laskee?

Liitteet

• Screenshot_20250206_212548_FF App.jpg
    Screenshot_20250206_212548_FF App.jpg
    110.9 KB · Katsottu: 47
@Mustikkatäplä joo täytyypä vähän miettiä, et jos kävisi ottamassa ne testit. Tuliko siellä plussa testiin?

@Pottis näytä kyllä siltä et ovis ollut! Mulla oli tässä kierrossa vähän sama tilanne, testi kaksi päivää posilla ja tais ollu just jälkimmäisenä posipäivänä olla se ovulaatio.

@Saaruski kiva että olet käyttänyt nyt FF:ää. Se että mikä se itse lämpötila (onko 36.5 vai 37 vai 37.5) ei ole niin tarkkaa, sillä ne on hyvin yksilöllisiä. Perusajatuksena on, että kun uusi kierto ja vuoto alkaa, niin lämpötilat laskee tuon baselinen alle (punainen katkoviiva sinulla) ja kun ovis on tapahtunut (yleensä 1-2 pv) lämmöt nousee baselinen yläpuolelle. Itse en ole huomannut ovulaation aikaan mitään dippiä lämmöissä, ihan perustasolla on ollut, muttei toki tarkoita ettei voisi lämmöt dipata oviksen aikaan 🙂 teetkö siis myös ovulaatiotestejä? Mulle ei ole tuttu tuo ovulaatiolaite.

Meitä nyt monia tässä piinaviikkojen alussa 😄 mukavaa kun on piinailuseuraa. Täällä lämmöt nousussa ja taas alkaa tämä aamuheräily 😅 Nukkuuko muutkin aina luteaalivaiheen surkeasti?

IMG_7180.jpeg

@Pottis, hyvin on ovis voinu olla jo lauantaina, menisin sillä oletuksella. 😊 Eikun piinailemaan sitten vaan.

@Saaruski Ness hyvin selittikin jo, että alkukierrossa matalammat ja ovulaation jälkeen korkeemmat. Joillakin näkyy joo dippi oviksen paikkeilla, mut ei kaikilla/aina. Toi sun tammikuun kierto lämpöjen perusteella kieltämättä näyttäs, et ovis olis ollu kp29. Mut sit sun luteaali jäi kyl aivan liian lyhyeksi (8pv), jos menkat alko 6.2. 🤔 Mullekaan se laite ei oo tuttu, et en tiiä miten luotettava se on tai miten toimii. Luteaalin kannalta olis kyl parempi, et olis sillon tammikuussa ollu jo aiemmin. Mut vaikee sanoo. Mites nyt helmikuussa testasitko jotenkin ovista? Lämpöjen perusteella FF näyttäs olevan oikein toi ovisviiva kyl. Alkoko sul jo menkat, minkä pitunen oli luteaali?

@Ness Jaa, en kyl oo kiinnittänyt huomiota, et olis vaikutusta uniin kierron vaiheella. Pitääpä tarkkailla 🤔

Eilen tuli selkee LH-huippu. Tänä aamuna klo 5-6 aikaan oli sit tuttua (ovis?)jomotusta alavatsalla. Katsotaan nyt sit onko lämmöt huomenna plussalla.

Screenshot_20250305_103714_Premom.jpg

Screenshot_20250305_103830_FF App.jpg

@Ness Joo teen nyt myös ovistestejä :) Tää on vähän niinku tällainen ihmiskoe, että mikä tapa näyttää oikein, lämpötila vai ovistesti 😃👍 haha!
Mieli on nyt vähän rauhallisempi kun tietää kehonsa toimivan suhkot oikein kun näkee lämpötilan nousut ja ovistestit näyttää plussaa. Vaikka siis raskaus ei ole nyt alkanut joulukuun keskenmenon jälkeen. Tällä viikolla alkaa IVF-hoito rundi kakkonen.

@Mustikkatäplä

Tammikuussa ovistesti näytti positiivista 23 päivä. Eli eri aikaan kun lämpötila :D

Helmikuussa ovistesti näytti positiivista 23 päivä. Menkat ei oo vielä alkanut, kierto 28 päivää eli huomenna torstaina 6.3 pitäis alkaa.
Tulin nyt maanantaina kipeäksi, ja kuumettakin ollut.. onkohan sillä vaikutusta kiertoon, tietääkö kukaan?

@Saaruski Okei no sitten :) ne ovistestit voi myös laittaa (plussat ja miinukset) tuonne FF:n käydään, vai oletko rajannut ne vain tuosta näkymästä pois? Oliko sulla vuorotyö/ epäsäännöllinen lämpötilamittauksen ajankohta tai jotain sellaista? Se voisi vaikuttaa tuohon, ettei FF lämpöjen perusteella tunnista ovista tapahtuneeksi. Tsempit IVF-hoitoon 🙏✨

Täällä nyt dpo 5. FF siirsi oviksen kp 43 - > kp 45. Olotilassa ei mitään hirveen erikoista, muutamia repäisy/tuikkimiskipuja ollut satunnaisesti. Onneksi tuo pieni aktiivinen, ensi viikolla 1v synttäreitä juhliva pitää melko kiireisenä ja ajatuksetkin suurimmaksi osaksi muualla 😅 🙈

@Ness en tiedä nukunko huonosti välttämättä luteaaliaikaan, mutta unet ainakin on ihan ihmeellisiä 😅

@Mustikkatäplä miltä lämmöt näyttää, lähtikö nousuun jo?

Liitteet

• Screenshot_20250306_140908.jpg
    Screenshot_20250306_140908.jpg
    157.2 KB · Katsottu: 35
@Saaruski Okei no sitten :) ne ovistestit voi myös laittaa (plussat ja miinukset) tuonne FF:n käydään, vai oletko rajannut ne vain tuosta näkymästä pois? Oliko sulla vuorotyö/ epäsäännöllinen lämpötilamittauksen ajankohta tai jotain sellaista? Se voisi vaikuttaa tuohon, ettei FF lämpöjen perusteella tunnista ovista tapahtuneeksi. Tsempit IVF-hoitoon 🙏✨
Aa en oo tajunnutkaan että ne ovistestitkin voi lisätä tuonne :D kiitos paljon! Tänään alkoi menkat niin huomenna alkaa piikittely! 😃

@Malttamaton145 tää sun käyrä on kyllä pituudessaan niin mahtava! Välillä kuulee puhuttavan että jos ovis jää päivän kiertopäivän x jälkeen sitä ei yleensä tapahdu, niin hienoa saada vastaesimerkkejä 👍

@Pottis lupaavalta näyttää todennäköisen oviksen suhteen, onko lämmöt pysyneet ylhäällä tai vielä tuosta nousseet? Tsemppiä lutaaliin!

@Pogo onpa kyllä korkeita arvoja ja heittelyä! Joskus ne kyllä myös alkaa tasaantumaan kierron edetessä ja oviksen lähetessä. Pakko kysyä, onko sulla mittari tyyliin kainalossa tiiviisti peiton alla hautumassa? Mä onnistuin joskus sillä tavoin saamaan terveenä superkorkeita arvoja ennen kuin siirryin mittaamaan suusta.

@Mustikkatäplä täälläkin jännätään sun puolesta ovista. Lähtikö lämmöt nousemaan?

@minttutuuli hyviä piinailuja! Ja @Ness kiva kuulla arvojen parantumisista. Olispa nyt teidän kierrot 🌈
@Ness En oo huomannut että mun uniongelmat liittyisi mihinkään erityiseen kierron vaiheeseen. (Sitten kyllä jos tulee tärppiolo ja alan sitä jännäämään!) Monesti kyllä yöllä ylhäällä ollessani saatan katsoa ikkunasta ulos että kappas täysikuu, mutta ehkä ne vaan jää paremmin mieleen kuin ne kerrat kun kuuta ei näy 😆

@SyysSumu tsemppiä teille odotteluun ❤️Välillä tekee kyllä mielelle ihan hyvää laskea yrittämisen ja piinailun intensiteettiä muutenkin ja keskittyä muihin kivoihin asioihin. 90-luvun seksivalistuksen jäljiltä (ainakin nyt omalla kohdalla kun yrittäminen ei oo vielä kestänyt useita vuosia eikä tiedossa ole muita hedelmällisyyttä heikentäviä asioita kuin kumppanin tupakointi) mun on vaikea luopua uskomuksesta että niin kauan kuin spermaa sisään päätyy ja ovulaatioita tapahtuu myös raskaus on mahdollinen, joten toivon teille ylläriplussaa nyt noista huonommista arvoista huolimatta, kun siittiöitä ja liikkuvuutta kuitenkin oli.

Heräsin alkukierron koomasta kertomaan että täällä paastotaan verikokeita varten, kun yllätyksekseni aloittivat julkisella keskenmenon syiden selvitykseen jo kahden vuoden sisällä sattuneen jälkeen, mainittuani yli vuoden kestäneestä yritysajasta, iästä ja äidin varhain alkaneista vaihdevuosista. Kävin jo kertaalleen labrassa kääntymässä mutta olin tietysti syönyt normaalisti aamupalan ja juonut kahvin, kun yleislääkäri oli maanantaina unohtanut kertoa että näihin mittauksiin olisi pitänyt paastota ja lisäksi prolaktiinimittaus suositellaan tehtävän klo 10-14 välillä.

Liitteet

• IMG_20250307_081335.jpg
    IMG_20250307_081335.jpg
    168.6 KB · Katsottu: 17
Mä en oo huomannut luteaalissa mitään unen suhteen @Ness paitsi jos alkaa oikein piinailemaan 😄

@RabbitRabbit ei se silloin taida kovin luotettavaa olla. Mä huomaan kyllä heti eron kun on huonosti nukuttu yö takana. Tänään heräsin poikkeuksellisesti 5:45 käymään vessassa niin mittasin jo siinä kohtaa lämmön joka oli 36.7. Sit jatkoin unia ja mittasin 7:30 herätessä jolloin se oli jo noussut 36.9. Isoa vaihtelua tulee tosta kun unet katkeaa ja muutenkin eri aikaan mitatessa. Toki säännöllinen mittaus ei oo munkaan vahvuus.

@Malttamaton145 tsemppiä piinapäiviin! Kiva kun se ovis sieltä löytyi ja on pikkuinen pitämässä ajatukset kasassa 😄

Tosi hyvä että pääset jo tutkimuksiin jukkiselle @Yrttiteetä tekisi mieli ! Vähän oleellinen asia jäi kertomatta paastosta ja ajankohdasta ekalla yrityksellä 😅 mulla aamulämmöt pysyny ihan tasasena mutta iltaa kohti on tuttu luteaalilämpöily ku nousee yli 37.

Ei siis oikeen ihmeempää mainittavaa omasta käppyrästä 😄 tasasena mennään.

Liitteet

• Screenshot_20250307_091911_FF App.jpg
    Screenshot_20250307_091911_FF App.jpg
    143.6 KB · Katsottu: 21
@Saaruski Okei eli ainakin tässä kierrossa oli luteaali sit hyvän pituinen ja ehkä silloin tammikuussakin, mut lämmöillä vaan kesti nousta. Tsemppiä kovasti IVFään!

@RabbitRabbit Miten epäsäännöllistä sulla on? Ihan siis kolmivuorotyö tms? Mulla siis silleen on aika epäsäännöllistä, et nukkumaanmeno ja heräämisaika seilaa usemmalla tunnillamut ei ihan vuorotyötasolla). Samoin unien pituus vaihtelee ja lapsen takia on kans random heräilyä öisin. Mut ouralla oon kyl silti saanu kohtuu selkeitä käyriä aikaiseksi.

@Malttamaton145 Munkin silmään näyttäis, et toi FF arvio on oikein. Kohta voikin alkaa kuulostelee raskausoireita 👀

@Yrttiteetä tekisi mieli Mahtavaa, et tutkitaan. Jos sillä onnistuisi estää, ettei kävis enää.

@Pottis Sielläkin jännät päivät lähenee, tsemppiä piinailuun!

Odotin innolla lämpöjen nousua eilisaamulle, kun kaikki merkit viittas, et ovis tuli ja muutenkin aattelin, et nyt olis kiva, et kaikki menis oppikirjan mukaisesti, mut eih. Noh tänä aamuna pieni nousu just ja just plussan puolelle. Eli taas vähän hidas alku, mut ei se tietty vakavaa ole. Luinkin jonkun tutkimuksen, minkä mukaan aika harvalla nousi lämmöt heti seuraavana päivänä ovulaatiosta.

FF on tässä lähipäivinä ny vaihdellu oviksen paikkaa sinne sun tänne. 😅 Oottelen mielenkiinnosta vaihtaako jossain kohti oikeampaan kohtaan, mut jos ei niin säädän sit ite. Meen nyt oletuksella, et ovis oli kp14. 🤔

Jännä nousu sykkeissä muuten tos oviksen paikkeilla. Onks muut huomannu samaa oviksen aikoihin? 🤔 Omia käyriä yritin kattoo, mut vaikee sanoo onko ollu aiemmin, ku ollu jtn sairasteluu tms. sotkemassa monesti. Mut ehkä joskus.

Screenshot_20250307_120932_FF App.jpg

@Mustikkatäplä Ouran saamisen jälkeen oon huomannut että mulla on sykkeet ihan selkeästi koholla nimenomaan ovulaatiopäivänä. Toki muutenkin luteaalissa, mut ovispäivässä on selvä piikki niihinkin verraten ollut. Jännä ilmiö! Mullakin oli nyt aika hidas lämpöjen nousu, jos tota ekaa pomppua ei huomioi. Viime kierrossa kun mittasin myös suusta Ouran lisäks, nii oura tuli nää luteaalin alkupäivät selvästi suun mittauslämpöjä "jäljessä" ja alempana, mut sit tasoittui ja parin päivän päästä ne meni melko samoissa.

@Pottis no siellä on kyllä tosi tasaista!

@Yrttiteetä tekisi mieli mahtavaa, että pääsette tutkimuksiin! Harmi, että toi eka yritys labroista meni mönkään. Miten ne on voinu unohtaa sanoa paastosta 😩

@Malttamaton145 tuo pienokainen varmasti auttaa siinä, ettei ehdi koko aikaa analysoida kehoa 😅 tsemppiä synttärivalmisteluihin!

@Ness huikee noususuhdanne siellä lämmöissä! En oo kyllä huomannut vaikutusta uniin aiemmin luteaalissa, muuta kun että oon väsyneempi. Tosin tän viikon oon kyllä jostain syystä herännyt joka aamu n. 30min ennen herätyskellon soimista, mikä ei oo mulle lainkaan tyypillistä 😅

Täällä lämmöt näyttää aika tasaiselta ja matalilta, vihdoin tänään nousua. FF kovasti haluais ite laittaa oviksen tohon kp14, mut kun kp15 aamusta oli testit vielä ihan kirkuvat, nii uskoisin kuitenkin et on ollu vasta siinä joten laitoin ite viivat. Mut jomminkummin 🤷 muuten tää alkuluteaaliki on niin tylsää, ku ei oo mitään raportoitavaa ku ei vielä vois mitään oireita ollakaan 😅 vti tuli kiusaksi, yritän nyt häätää sitä kotikonstein ku on lievät oireet enkä millään haluais syödä antibiootteja 😩

Screenshot_2025-03-07-16-27-42-59_643fd85e22280202a4ab8a1e0e48d4cd.jpg

Paljon oon mietiskelly sitä kemiallisen mahista mut turha kai sitä miettiä elämä jatkuu 🤷🏻‍♀️ oli kyl kipeet menkat varsinkin eka pv versus edelliset. Lämmöt ollu tosi tasaset siinä ~36.25 ku taas edellisessä kierrossa oli jopa alle 36. Sit myös alavatsalla ollu tuntemuksia sen jälkeen ku menkat loppu. Nyt metsästetään taas ovulaatiota. Pikku hiljaa noususuunnassa lh-tasot.

Mulla tää on tämmönen baby projekti ku samalla koitan pitkän lomautuksen jälkeen etsiä töitä 🙈 tän hetkises tilantees se on vaa mahdotonta siks vauva tähän väliin olis hyvä. Isommat lapset käy koulussa niin päivät käy pitkäks ja ajatukset on paljon täs vauvahommas, kotihommis ja treenamises.

Mä en kyl osaa noist sykkeist sanoo 🤔 selasin noita omia terveystietoja tuntuu et on samaa pötköö ja sit tulee välil nousui. Ellei sit oviksen ja mahollisen kiinnittymisen aikana nouse sit vois hyvinki pitää paikkansa.

Liitteet

• IMG_4569.jpeg
    IMG_4569.jpeg
    197.5 KB · Katsottu: 26
  • IMG_4570.jpeg
    IMG_4570.jpeg
    171.6 KB · Katsottu: 27
Kiitos @Pottis ja @Mustikkatäplä vastauksista 🩷🩷

Ei ole vuorotyötä, vain todella epäsäännöllinen unirytmi ollut nuorimpien, nyt jo 16-vuotiaiden, kaksosten synnyttyä 😅 ei ole oikein missään vaiheessa palautunut normaaliksi. Nukahdan tosi myöhään ja unet jää helposti ihan liian lyhyiksi.

Toisaalta, ovulaatio vaikuttaa tapahtuvan ja olen pari kertaa saanut Apteekin ovulaatiotestillä kiinnikin sen. Joten ehkä tämä tieto tässä vaiheessa riittää. Varsinkin, kun ei ole vielä aktiivista yritystä vauvalle...

Takaisin