BBT - basal body temperature

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja mannikka
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
@Mustikkatäplä lopetin e-pillerit nelisen vuotta sitten, niitä olin ehtinyt syödä sen 10 vuotta ennenkuin päätin että haluan lopettaa ne hyvissä ajoin ennen lapsiyritysten aloittamista. E-pillereiden aikaan kuukautiskivut olivat ns normaalin rajoissa ja siedettäviä, ja nämä kovat kivut alkoivatkin noin puoli vuotta pillereiden lopettamisen jälkeen...🙈 Siinä ollutkin taas yksi hyvä syy epäillä endometrioosia, jonka tehokkain hoitomuoto on hormonihoito, mutta jos sitä ei tutkimuksissa löydy niin ei sitä sitten varmaankaan ole. Tuon lopettamisen jälkeen en siis ole mitään hormonivalmisteita ottanut kuukautisia auttamaan, eli ihan särkkärillä mennään. Pitää miettiä tilannetta uudelleen jos ja kun joskus tässä sen esikoisen saa.
@Misa pahoittelut, että homma vaikuttaakin nyt kemialliselta😭🩷 täällä varmasti kaikki on toivonut ja odottanut tilanteen etenemistä. Onhan noissa selvästi vahvistumista kuitenkin tapahtunut. Kerro sit, mitä mieltä poli on jatkotoimista🩷
Tervetuloa uusille @kaihotar ja @Itsellinen !🩷

Minäkin olen noita ovistestejä laittanut kahdelle eri välilehdelle premomissa, ja pientä heittoa lukemissa välillä on. Luulen että se on aika pienestä kiinni että miten ja mistä kohtaa viivaa tuo sovellus lukee niitä sävyeroja🤷🏼‍♀️ ehkä vähän turhaa tuplatyötä, tässä kierrossa ajattelin laittaa vaan e@h välilehdelle.

Muokattu viimeksi:
Vielä se oma napa, ovista odotellessa. Eilen aloitin tikuttelun, minullahan nää pc tikutkin on näin hailakoita ennen lh:n nousun alkua🙈 eilinen esimerkiksi premomin mukaan 0,09. Että ihan turha on vähemmän herkillä itse tehdä, näihinkin olen saanut lh-huipuksi ihan maksimissaan 0,83 ja sekin jo vähän "yliajalla"😅
IMG_20241129_095615.jpg

IMG_20241129_120837.jpg

Muokattu viimeksi:
Voi @Misa ❤️ toivottavasti saisit polilta nyt jotain apuja tilanteeseen. Vahvistumistahan tuossa testissä näkyy, mut en oo niin ekspertti noiden kanssa että voisiko tuo olla vielä ihan normaali tahti, jos on ollut myöhäinen kiinnittyjä. Kovasti tsemppiä ja voimia tähän epävarmaan tilanteeseen ❤️

@SilenceSing tsemppiä oviksen metsästykseen! Saa nähdä tuleeko se sulla taas ns entiseen normiaikaan vai vähän myöhemmin kuten viime kierrossa. Hyvä, että nyt on alusta alkaen nuo pc testit käytössä!

@kaihotar tervetuloa mukaan! Näyttää nousu kyllä siltä, että ovis on tapahtunut 🌈

@Itsellinen pahoittelut negatesteistä! Ja harmi, jos nyt joulunpyhät tulee sotkemaan seuraavaa kiertoa :( auttaisiko tuohon mittausstressiin, jos valitsisit käytätkö kelloa vai kuumemittaria? Niiden eriävät tulokset varmasti voi stressata.

Yleisesti tosta premomista; mun mielestä se arpoo tuloksia aika mielivaltaisesti riippuen siitä, mihin kohtaan viivaa sen nuolen asettaa 😅 parhaiten se ehkä toimiikin vain siinä, että voi vertailla testejä keskenään ja jos jatkaa tikuttelua pari päivää oletetun huipun jälkeen, sen oman "peakin" oppii sieltä kyllä erottamaan.

Me on kotiuduttu reissusta ja odotellaan sen analyysin tuloksia. Heidän nettisivuilla lupailivat tulokset "viipymättä", eli ehkä jo tänään...? Jännittää. Oviksen odotus täälläkin, pitäs olla itsenäisyyspäivän tienoilla.

Tulokset tuli. Kokonaislausunto oli, että hedelmöittämiskyky on normaali. Mutta diagnoosina on teratozoospermia, sillä normaalimuotoisia siittiöitä oli 3% (viitearvo yli 4%). Tiheys ja määrä olivat reippaasti yli viitearvon. Eteenpäin liikkuvia 57%.

En nyt oikein tiedä, mitä tosta pitäs tulkita tai olla mieltä. Tai miten edetä.

Tulokset tuli. Kokonaislausunto oli, että hedelmöittämiskyky on normaali. Mutta diagnoosina on teratozoospermia, sillä normaalimuotoisia siittiöitä oli 3% (viitearvo yli 4%). Tiheys ja määrä olivat reippaasti yli viitearvon. Eteenpäin liikkuvia 57%.

En nyt oikein tiedä, mitä tosta pitäs tulkita tai olla mieltä. Tai miten edetä.
Kuulostaa hyvältä! Tuo 1% heitto ei käsittääkseni ole mitenkään merkittävä, kun tiheys ja liikkuvuus ovat reilusti viiterajan yläpuolella😊 luottaisin tuohon ”hedelmöittymiskyky on normaali” - lausuntoon.

@kaihotar tervetuloa mukaan! Ihanaa saada uusia mittailijoita. Minäkin olen aika uusi tässä ryhmässä 😊

@Itsellinen mun mielestä sun käyrä näyttää hyvältä. Vähän siellä on pomppuisaa menoa, mut se voi nyt kertoa just tuosta et kello ollut löysällä jne. Kannattaa toki valita yksi mittaustapa jota käyttää, jotta lämmöt vertailukelpoisia. Ottaa myös aikansa et tähän tottuu ja kun näkee useamman kerran omia käyriä, niin alkaa ymmärtää niitä paremmin ja tietää mitä odottaa :) Toivotaan että ei kuitenkaan stressaa enempää tää lämpöjen mittailu 🙏

@Misa voihan hitsi, haluaisin vielä toivoa, että se siitä lähtee vahvistumaan 💕🤞 Mutta varmasti myös itse tiedät parhaiten, kun noista on ollut kokemusta. Toivottavasti polilta tulee apuja, että mikä olisi paras seuraava steppi 🩷

Sit omanapailua… eilen tuli vihdoin illalla klo 20:00 aikaan ovisplus! Mies oli ihan poikki eilen, joten ei saatu talleteltua, mutta tänään sit vielä laiteltiin 🤞 Myös ensikäynnillä käyty. Oli tosi ihana vastaanotto, lääkäri ja hoitaja molemmat tosi ihania.

Mulla ultrattiin, kaikki ok. Munasarjat ja kohtu ok, eikä näkynyt mitään estettä raskaudelle. Ovis oli juuri tapahtunut tai tapahtumassa, limakalvo sellaiset reilu 10mm, eli tähän kierron vaiheeseen juuri oikea. Myös rakkuloiden määrä ikään nähden normaali, vaikka mulla oli viime mittauksessa AMH 0.8. Sanoi kuitenkin että tilanne hyvä eikä sen osalta vaikutusta. Mulla ne TSH arvot koholla, siihen määrättiin kilpparilääkkeet. Kontrolli 6vko päähän. Muita tutkimuksia tai jatkotoimenpiteitä ei mulle tässä vaiheessa tullut. Kilpirauhaskontrollista soittavat mulle jos näytteessä jotain poikkeavaa, jos arvo alentunut tavoitetasoon, ei toimenpiteitä.

Miehellä todettiin Oligoasthenozoospermia, eli siittiöiden määrä sekä liikkuvuus alentuneet. Tämän lisäksi löytyi siittiöiden vasta-aineita, jotka vähentävät spontaanin raskauden mahdollisuutta. Nämä vasta-aineet kuitenkin saadaan pesussa pois, joten hoitoihin ei ole vaikutusta. Näiden löydösten perusteella miehelle spermakontrolli 2-4 vko päähän + kivesten ultra. Näistä lääkärin soittoaika tammikuun alkupuolella, olettaen että saa ajan nopeasti tuohon ultraääneen - jonoista ei osannut sanoa. Tammikuun lopulla/ helmikuun alussa hoitojen suunnittelukäynti, että miten jatketaan. Kontrollien perusteella sitten pohditaan, että kokeillaanko edes inssiä, vai mennäänkö suoraan IVF.

Eli tämmöiset tulokset täältä. 2kk siis taas neppailua kunnes tapahtuu jotakin 😅 Lääkäri kuitenkin sanoi, että jatkakaa yritystä eikä poissulkenut luonnollista raskautumista, vaikka tässä vaiheessa meistä molemmista löytyi tekijöitä, jotka alentavat meidän mahdollisuuksia. Mut kaipa tämä on sit enemmän miehestä johtuvaa lapsettomuutta, sillä musta ei tähän mennessä löytynyt muuta kuin toi TSH ja se saadaan lääkityksellä kuriin.

IMG_5893.jpeg

@minttutuuli samaa mieltä kuin @Ansq eli tulokset kuulostaa hyviltä! Kuitenkin jos diagnoosi tuli, niin siitä ei varmasti ainakaan ole haittaa sitten jos tammikuussa haette lähetettä. Mutta kumminkin jos määrä oli reilusti yli viitearvojen, on kuitenkin hyvänmuotoisia eteenpäinliikkuvia myös varmasti oikein hyvät määrät siellä. 😊

Kommentoin tänään myöhemmin vielä teille muille jotka ehditte tässä välissä kirjotella tänne kuulumisia!

Töiden lomasta täältä vaan nopeasti tulin kertomaan, että sain kuin sainkin lähetteen hcg-seurantaan. Tänään käyn ja sitten ma-aamuna taas. Varmasti nyt vaikutti tähän suopeaan suhtautumiseen tuo mun aiempi kohdunulkoinen, aiemmin vastaavassa tilanteessa mua on Tilkasta vain onniteltu ja sanottu ettei seurantoja tarvita 😅 Nyt toivoteltiin tsemppiä sen sijaan. Oon helpottunut, että pääsee nyt mittauksiin, niin tän epätietoisuuden limbon pitäisi loppua sitten maanantaina, kun tulokset tulee.

@Ness Eli ihan sama kun meillä, paitsi meillä ei vasta-aineita. Muistatko siittiötiheyttä tai liikkuvien % määrää?

Teillä on kyllä ihan super paljon nopeampaa kun meillä on ollu. Me ensinnäkin jouduttiin odottamaan spermakontrollia sen 3kk (sen ajan mitä siittiöt uusiutuu) ja teillä se otetaan jo noin pian uusiksi. Mikähän tähänkin vaikuttaa🤔 Otetaanko teillä miehestä labrat, vai pelkästään kivesten uä?

Mutta hyvä kuulla, että kilpirauhasarvojen lisäksi ei löytynyt sinun kohdalla muuta!😊🙏🏼
Musta on jotenkin muutenkin ”kiva” jos noin edes voi sanoa, että joku on vähän vastaavassa tilanteessa kun itse. Se sellainen vertaistuki ja ymmärrys on tärkeää, vaikka sitä varmasti osakseen kaikilta muiltakin saa jotka lapsettomuuden ja/tai yrittämisen kanssa painii, mutta ymmärrätte varmaan mitä meinaan🙈

@Misa Ihan tosi hienoa, että nyt kuunneltiin huolet ja sait hcg mittaukset! Edelleen täällä pilke silmäkulmassa että kaikki olisikin ok🤞🏼🥹

Muokattu viimeksi:
@Ansq se, että kontrolli otetaan näin pian johtunee siitä, et annettiin se eka näyte 2kk sitten. Mun ja miehen labrat siis otettiin jo syyskuun lopulla ja päästiin ensikäynnille vasta 2kk päähän. Eli nyt on vaan aikaa kulunut kun ollaan odotettu ensikäyntiä ja siksi kontrolli on ”näin pian”. Sanoivat et 2,5kk tai 3kk näytteiden välillä optimi. Miehestä ei otettu mitään labroja perussettien (hiv , hepatiitti) lisäksi. Sanoivat että arvioivat tarpeen spermakontrollin jälkeen. Niin ja olisko se tiheys ollut vähän päälle 5milj. Ja eteenpäin liikkuvat karvan alle 30%. Täytyy pyytää miestä laittamaan mulle kuvankaappaukset sen tuloksista 😆

@Ansq se, että kontrolli otetaan näin pian johtunee siitä, et annettiin se eka näyte 2kk sitten. Mun ja miehen labrat siis otettiin jo syyskuun lopulla ja päästiin ensikäynnille vasta 2kk päähän. Eli nyt on vaan aikaa kulunut kun ollaan odotettu ensikäyntiä ja siksi kontrolli on ”näin pian”. Sanoivat et 2,5kk tai 3kk näytteiden välillä optimi. Miehestä ei otettu mitään labroja perussettien (hiv , hepatiitti) lisäksi. Sanoivat että arvioivat tarpeen spermakontrollin jälkeen.
Aivan joo! Se selittää. Me saatiin vasta lähete ensikäynnillä sinne sperma analyysiin😅
Mut aivan nii. Jos se on edelleen kehno, niin voi olla et määräävät sen jälkeen labratkin🤔 Riippuen toki varmasti myös siitä, onko lukemat vaan hieman alle viitearvon vai onko huomattavaa eroa.

@Ansq editoin vielä tohon mun edelliseen viestiin vastauksen tosta näytteestä , se unohtui. Millaiset tulokset teillä oli?
Meillä oli tässä kontrollinäytteessä siittiötiheys 8,8milj/ml (siittiöitä yht. 17,6miljoonaa) ja liikkuvat 27%, eli aika samoissa kun teillä😊
Ekassa näytteessä siittiötiheys oli alempi (2,1milj/ml yht. 6,30miljoonaa), mutta liikkuvuus parempi 48%. Että aika paljon on vaihtelua näytteissä, kuitenkin molemmat merkittävän huonoja viitearvoihin nähden🫣

Niin ja meille ainakin lääkäri sanoi, ettei noilla lukemilla insseistä oo mitään hyötyä. Luulen että teillä sitten sama homma, mikäli ei syystä tai toisesta tää eka näyte ole ollut heikko ja sitten toinen olisi jo parempi!😊toivotaan toki näin

Muokattu viimeksi:
@Ansq okei eli aika samanlaista näyttää! Mielenkiinnolla odotan kontrollin tuloksia. Tietty toi vasta-aine homma on sellainen, et niitä ymmärtääkseni joko on tai ei ole ja voi nimenomaan estää sen, että vaikka se yksi hyvälaatuinen siittiö pääsisi munasolun luokse, se ei kykene hedelmöittämään sitä. Tästä tuli vähän sellainen olo, että ei me varmaan ilman hoitoja tulla koskaan plussaa saamaan 🥺 Mutta onneksi usko lääketieteeseen on kova 💕✨

@Ness Ai se vasta-aine vaikuttaa ihan noin merkittävästi!😩 ääh. Voiko sekin sit vaihdella näytteissä, vai onko se sellainen että jos niitä on, niin sit niitä on eikä muuksi muutu? Onneksi se lähtee pesussa kuitenkin pois joka mahdollistaa hoitojen onnistumisen😊🙏🏼
Tottakai varmasti aina toivoisi enemmän luomuplussaa, mutta nyt kun teilläkin on vika selvillä niin tietää ainakin miksi mahdollisesti ei ole tärpännyt ja samalla myös tiedostaa sen, että todennäköisesti hoitojen avulla saa vauvan sitten.🥰 Vaikka meillä ei noita vasta-aineita ole, niin silti mulla on myös usko luomuplussaan aika nollissa. Pieni toivonkipinä elää tottakai, mutta hyvin pieni. Ei ainakaan tuu liiemmin pettymyksiä, kun aina se vuoto on tullut.🤷🏼‍♀️

@Ansq niimpä🩷 Ainakin asiat nyt etenee ja saa jonkinlaista selvyyttä tähän, että miksi mitään ei tapahdu, vaikka yli vuosi ollaan tässä työstetty ja tallettelutkin saatu melko hienosti aina kohdilleen. Jotenkin helpompi elää tietäen, mistä mahdollisesti kiikastaa, vaikkei uutiset nyt olleetkaan mitkään positiiviset. Yritystä kuitenkin jatkamme kuten tähänkin asti ja edetään hoidoissa hitaasti, mutta varmasti 😆 Meille lääkäri ei sanonut mitään tuosta, et tekeekö tän tason spermalla inssissä mitään, mut ne varmaan katsoo sen kontrollin eka ja tekee sit mahdolliset johtopäätökset.

@Misa tosi hyvä, että pääset mittaukseen. Nuo sun testit kumminkin tummenee ja mulla oli just tollanen viivanvahvuus, kun testasin esikoisen posin about dpo16, enkä ollut testannut aikaisemmin (toki eri testi). Toivottavasti kaikki hyvin ❤️

Täällä tikuttamaton kierto, lämmöt näyttää, että ovulaatio oli eilen/toissapäivänä. Onneksi oli mukava saunasessio ennen sitä, joten kaipa tässä voi toivoa parasta 🥰

Screenshot_20241130_081007_FF App.jpg

Muokattu viimeksi:
@minttutuuli hyvä jos simppanäyte vaikutti olevan ok (en itse näistä pahemmin tiedä mitään, mutta komppaan muita🤭)!
@Ness varmasti kannattaa jatkaa luomuyritystä siitä huolimatta, vaikka miehen simpassa nyt jotain "hidastetta" löytyikin, koskaanhan ei tiedä🥰 on se varmasti hyvä saada selitys sille, miksi vuoden yrityksen jälkeen ei ole tärpännyt vaikka ajoitukset olleet kohdillaan. Hyvä että mieskin sai nyt jatkoajan sinne spermakontrolliin. Nyt taas pikkuhiljaa asiat siitä etenee ja hoitosuunnitelmat tarkentuu, kun on tuo asia tiedossa. Hyvä kuulla, että siulla ei itselläsi sinällään mitään raskautta estävää löytynyt, jos tsh on lääkityksellä hoidettavaa kuitenkin🩷
@Misa oi miten hyvä juttu että hcg seuranta järjestyi!🥰 Ja että puhelimen päässä oli empaattisia ihmisiä vastassa🩷 toivotaan hyviä uutisia seurannan osalta!
@Mustikkamarja hyvä ajoitus kyllä, jos nyt ovis tuohon kp13-14 asettuu! 🤩

Täällä aamulämpö supermatala, eilisyön unet meni vähän reisille kun olin keikalta kotona nukkumassa vasta kolmen maissa, aamulämpömittauksen herätys soi klo 5 ja lopulliset yöunet jäi lopulta noin neljään tuntiin🥴 tänään pari tuntia töitä tiedossa aamupäivällä, jonka takia ei yöuniakaan pystynyt pidempään jatkamaan, kun ei uni enää tullut. Pitää tsekata, discardaanko tämän aamun lämmöt myöhemmin, yhden viinin ja lonkeronkin join illalla niin voi olla että tuo lämpö joutaa kyllä romukoppaan😂
Eggisten tapaista havaittavissa valkovuodossa! Eilen lh kuitenkin matala. Tikutan tuossa klo 10 tänään ja kurkkaan, miltä tilanne vaikuttaa! 🤞🏼 Yksiäkään talletteluja ei nimittäin olla vielä saatu pohjalle, joten tänään pitää varmaan löytää aika ja paikka sille...🙈

IMG_20241130_084235.jpg

Muokattu viimeksi:
@Ness Jep niimpä, pystyn samaistumaan tuohon että mulle kanssa tuli jonkunlainen rauha siitä, kun tiesi mistä se johtuu vaikka ei kivoja uutisia ollutkaan.🙏🏼 Ja ehdottomasti kannattaa jatkaa yritystä! Niin mekin tehdään, eihän sitä koskaan tiedä😊 niin kauan kun siittiöitä on edes vähän, kaikki on mahdollista 🤞🏼
Ja joo, voisin kuvitella että hoitoehdotukset käydään vasta sitten kontrollinäytteen / tutkimuksien jälkeen, koska sekin voi olla että seuraava näyte on jo paaaljon parempi 🤔 en tiedä riippuuko hoitomuoto myös siitä, että selviääkö tarkemmissa tutkimuksissa vielä jotain. Usein nää kyllä jää selittämättömiksi.

@Mustikkamarja Saunasessio kuulostaa oikein hyvälle, toivotaan että siinä oli taikaa ✨✨

@SilenceSing Voihan se olla myös että lämmöt laskee kun ovis on lähestymässä🙈 toki varmasti nuo muutkin tekijät vaikuttaa mittaukseen, kun poikkeaa normaalista.😁

Perus dpo7 nousu, katsoin just että tämän kierron lisäksi viimeisemmissä kolmessa kierrossa dpo7 lämmöt on ollu käytännössä ihan samat🤣 hauska, että aina viikko oviksen jälkeen on ihan samoissa lämmöt heittäen max 0,05c°
IMG_6370.jpeg

@SilenceSing olisko voinut tulla se ovulaatiota edeltävä estrogeeniannos, joka sitten aktivoi lh-tuotannon ☺️ vaikuttaa siis lupaavalta, että ovis on sieltä tulossa. Nyt vaan pilkettä silmäkulmaan ja puuhailemaan 🤩

@Ansq ihana kuulla, että tulokset ovat tuoneet helpotusta oloon, tosiaan näin se yleensä on, että tietämättömyys on pahinta. Nyt toivottavasti homma lähtee hyville urille ja todellakin kannattaa edelleen luomuna yrittää, koska aina voi kuitenkin onnistua niinkin 😊 ainakin sulla keltarauhanen toimii, jos lämmötkin aina noin samat dpo7, eli hyvät edellytykset kyllä.

Jotenkin tänään mulla on tosi hyvä fiilis tästä kierrosta. En kyllä osaa selittää, miksi näin. Eilen oli ihan jäätävät hirmonihuurut, siis jostain ihme asiasta raivosin miehelle. Voi toista, se kyllä tajusi itsekin, että nyt toi ei voi itselleen mitään 🤣😅

@Ansq @Mustikkamarja joo, voi olla että lämpöjen lasku liittyy ihan hormonaalisiinkin asioihin!🤞🏼 Aamun ovistesti vielä kaukana positiivisesta, mutta vv muuttumisen takia testaan varmasti iltapäivällä uudestaan, kun nyt aamun testin tein aika lyhyellä pidätysajalla. Puuhastelut nyt joka tapauksessa jää iltaan, kun olen töissä ja asioilla koko päivän🙈

Takaisin