BBT - basal body temperature

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja mannikka
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
@kaihotar joo, mulla on ollut aika paljonkin muniksissa tuntemuksia ja eilen oli taas ihan kuin ovistuntemuksia, mutta vv taas siihen ihan vääränlaista. Ehkä se viime kuun kemiallinen nyt sit kuitenkin vähän laittoi pakkaa sekaisin. Mut kyllä mä vielä pidän toivoa yllä, että mun lämpö siitä vielä nousee 😄

Sulla on kyllä hyvän näköinen käyrä ja näyttäisi jotain estrogeenidippiä oleva ehkä tulossa? Oikein lupaavaa, nyt peukut pystyyn 🤩

@Misa 😭😭💔 lämmin halaus sinne😔 Toivotaan tossa tilanteessa parasta, ettei ole ku ja saisit vielä kolmannenkin mittauksen 😕

@kaihotar Kumpa meinaisi nuo korkeammat
lämmöt hyvää!🤞🏼🤩

@Mustikkamarja Nousee sulla Ourassa lämmöt oviksen jälkeen yleensä ton peruslinjan päälle? Voisikohan ovis olla kuitenkin vasta tulossa🤔monesti kemiallinenkin sekoittaa vähän kroppaa😕

@Ness Lähtikö sielä lämmöt takaisin ylös?🤭 on kieltämättä aikamoista siksakia😁

@Yrttiteetä tekisi mieli Kaikkea hyvää sinne ja vielä kerran paljon onnea teille 💞

@Bella95 Itse varmaan alkaisin jo tikuttaa, kun lämmöt lähtee laskuu sekä vv on jo hedelmällistä🙈 se voi olla, että kroppa on vähän sekaisin ja ovis voikin tulla jo aiemmin.

@SilenceSing Voi eikä!😩 Paljon jaksamista sinne raskaaseen tilanteeseen, toivottavasti koira voi jo paremmin🥺❤️‍🩹

@Mustikkatäplä Voi olla että lämpöjen nousu sekä sykkeen nousu liittyy jotenkin toisiinsa, kun noin paljon lämmöt ampaisi ylöspäin🤔 itellä ei mitään tietoa noista sykkeistä miten käyttäytyy milloinkin, mulla muutenki on korkea leposyke ja tuntuu että se seilaa eestaas muutenkin😆 kun olin raskaana, mun leposyke oli jotain 90-100 neuvolassa mitattuna (sielä varmasti vähän korkeammat kun esim kotona levossa) ja ne aina siitä mainitsi mutta ei aiheuttanu mitään toimenpiteitä.😁 nyt ku on tuo kello joka mittaa sykkeitä, niin on kyllä jännä nähdä miten ne käyttäytyy kun raskautuu.

Toivottavasti vastasin kaikille, tullu taas niin paljon viestejä! Mut ihanaa, että on aktiivista🥰 Täällä lämmöt jatko nousukiitoa😅 jos jotain niin ainakin näkee selvästi, että on ovuloinut 😆
IMG_6393.jpeg

@Mustikkamarja lämpöjen perusteella kyllä näyttäisi siltä että ovista ei ole tapahtunut tai sitten se on vasta tapahtunut ihan päivän tai maks. pari sitten 🤔 nyt kun katsoin tota omaa Ouraa, niin siellä on tullut kk tai pari sitten päivitys, jossa näkyy myös oviksen ennustus. Ja sitten vahvistunut ovispäivä tuolla valkoisella merkillä (ja luteaalivaihe näkyy eri värillä) sulla noita ei ainakaan tuossa sun näkymässä ole. Hauska, että Ourakin on alkanut panostaa tähän kierron mittaamiseen 😃

IMG_5915.jpeg

@Ansq nyt on kyllä lupaavan korkeat lämmöt!! Toivottavasti pysyykin tuolla🤞

Täällä lämmöt taas nousussa ja FF pisti timantin 🔺 ,josko ne lämmöt nyt tästä eteenpäin pysyisi ylhäällä 😆 voisko olla, että noi mun korkeat nousut liittyy jotenkin erityisen pitkiin yöuniin kuten @kaihotar uumoili. Kaksi nousuista sattuu just sellaisille päiville missä on nukuttu +9h ja yhtenä melkein 8.5h 😅 Ja sit seuraavina päivinä kun lämmöt dippaa niin on nukuttu vähemmän. Noh, kuka tietää 🤷‍♀️

IMG_5916.jpeg

@Ness hieno sahailu sulla kyllä jatkuu 🙈 toivottavasti nyt pysyis ylhäällä. Mutta joo veikkaan että liittyy nimenomaan pitkiin yöuniin, ei tästä mittailusta kovin eksaktia tiedettä saa kun niin moni asia lopulta vaikuttaa lämpöihin.

@Ansq sullakin näyttää kyllä lämmöt todella lupaavalta! Mihin asti meinasit malttaa testailujen kanssa?

Tasainen käppyrä jatkaa tuloaan 🙄 Ourassa sentään nyt pomppasi +0,3 C. Kahdessa edellisessä kierrossa on Ouran yölämmöissä ollut n. 2 pv oviksen jälkeen alle sen 0-viivan. Saas nähdä, miten tässä lämmöt alkaa kehittyä... aika kummallinen kyllä toi aamulämpö.

Screenshot_20241203_064349_FF App.jpg

@Ness Heräämisaika ainakin vaikuttaa mittaustuloksiin, mutta en osaa sanoa vaikuttaako unien pituus tai milloin Oura mittaa 🤔 ite oon ajastanu kellon lopettamaan mittauksen aina 6:30, jotta ei vaikuta nukkuuko pidempään joskus vai herääkö perinteisesti 7-7:30😆
Jatkoko sielä lämmöt nousua nyt?🤞🏼🤩

@kaihotar En testaile etukäteen, jollei tuu jotain tosi selkeää oiretta esim. tissikipua tms mitä ei oo normaalisti 😊
Näin negatestejä kyllästymiseen asti silloin kun aloitettiin yritys, joten nyt ei enää tee mieli testailla🙈

@Mustikkamarja Ompas oudon tasaiset nuo aamulämmöt alkuluteaaliksi, niiden perusteella olis vähän vaikea arvioida oviksen tapahtuneen.🤔

@Misa Tuliko sulla hcg mittaukset tulokset jo? Tai ootko testannut lisää, haaleneeko testit vai heitteleekö hcg?

Täällä lämmöt tuli vähän alaspäin mut vielä suht korkealla, voipi olla että laskusuunta alkaa tästä kuitenkin🤔
IMG_6440.jpeg

Laitanpa pitkästä aikaa oman käyrän tänne. 🤔 luteaalivaiheen lämmöt ei ole normaalisti itselläni näin korkealla... Viikko olisi vielä menkkoihin.

Ja siitä huolimatta, että mies itse tahtoi aloittaa yrittämisen vasta ensi vuoden puolella, hänen puheissaan on vauva jo pilkahdellut enemmän ja tämä kierto tuli hyödynnettyäkin (oviksen ympärillä tapahtui).

Liitteet

• Screenshot 2024-12-03 08.10.11.png
    Screenshot 2024-12-03 08.10.11.png
    107.2 KB · Katsottu: 20
@Ansq joo tää ouran lämpötilamittaus on muutenkin vähän erilainen. Sieltä ei saa suoraan lämpötiloja mitattua et olisi esim 36.6C, vaan Oura määrittää käyttäjän peruslämmön ja sit näyttää et onko yön keskiarvolämpötila ollut kuinka paljon yli/alle peruslämmön (esim +0.2C) Et sieltä ei edes saa tolleen hienosti mitään kellonaikaa säädettyä, et milloin se mittaus tapahtuu 😅 ja sit FF ja NC hoitavat jollain omilla algoritmeillaan sen Ouran datan konvertoinnin asteiksi 😆

@Mustikkamarja jännä että Oura antaa kuitenkin +0.3 nousua peruslämpöön, mutta FF tarjoaa tuota ihan samaa tasaista lämpöä🤔 kaiken järjen mukaanhan tuossa graafissa pitäisi olla nyt pomppu tälle päivää. onkohan siinä jotain vikaa 🤔

@Kaktus85 hyvältä näyttä käyrä😍 toivotaan, että teitä onnistaa pian!🤞

Täällä pienempi siksakki jatkuu, mutta lämmöt kuitenkin korkeammalla kuin normisti. Jos tuo FF ei huomenna laita sitä dpo laskentaa tuohon, niin laitan asetuksista niin, että ottaa tästä kierrosta ovulaation testin mukaan ja unohtaa lämpötilat kokonaan 😅
IMG_5925.jpeg

@Mustikkamarja on kyllä tosi tasanen käyrä! Onks sulla 0,5 tarkkuudella näyttävä mittari? Onks sulla ollu yritysaikana ovuloimattomia kiertoja?

@Ansq joo ymmärrän, ihailen kyllä niin sitä jos pystyy oleen testaamatta tolleen 😄 lämmöt näyttää hyvältä yhä! Onks ollu mitään oireita?

@Kaktus85 lupaavat lämmöt kyllä siellä! Kiva myös että mies selvästi innostunu.

@Ness hyvä nousujohteinen käyrä, näyttää kyllä ovulaatiolta vaikka vähän siksakkaakin.

Täällä lämmöt yhä selvässä nousussa, ne on korkeemmalla kun ikinä aiemmin dpo6. Tosin heräsin myös aamulla kauheessa nuhassa 😅 en oo ollu nuhassa sitten plussakierron, sillonkin joskus dpo5 tienoilla. Toivottavasti tää olis hyvä merkki. Harmittaa kyllä vähän kun tänään tai eilen ei oo ollu mitään vatsatuntemuksia, vaikka järjellä tiedostan ettei niitä vois raskauteen liittyen ollakaan vielä. Tähän asti päivät on menny suht nopeesti, mutta tästä ekasta mahdollisesta kiinnittymispäivästä alkaen aika alkaa kyllä mateleen ja hulluus paheneen 🙈
1000024435.jpg

Mä tässä taas tiedonjanooni vähän googlailin, ja löysin mielenkiintoisen case-studyn, jossa munasolujen keräyksen jälkeen huomattiin, että siellä olikin jo spermaa sisällä! Eli sperma oli päässyt munasoluille jo ennen ovulaatiota!

Olen meinaa ihmetellyt, miten joku voi saada positiivisen r-testin jo dpo 5-6, mutta jos se munasolu onkin jo hedelmöittynyt ennen koko ovulaatiota, niin sittenhän se on jo nk. etumatkassa ja voi kiinnittyä heti kohtuun löydettyään.

https://www.fertstert.org/article/S...igrate and,fertilize it just before ovulation.

@Bella95 joko aloit tikutella? Miltä on näyttänyt?

@Yrttiteetä tekisi mieli onnea vielä ja kaikkea hyvää raskauteen ❤️

@Mustikkamarja no nyt näyttää käyrä fiksummalta ouran arvojen kanssa! Mitenhän toi perusmittari on antanut sit noin eri arvoja 🥴 onks sulla kahden desimaalin kuumemittari? Varmaan kyllä hyvä jatkossa käyttää tota ouraa 👏

@kaihotar lämmöt näyttää ainakin tosi hyvältä! Pidetään peukkuja ✨

@Ness on kyllä tosi vaihteleva sulla tuo käyrä nyt! Jospa se FF pian vahvistaisi oviksen tai sit vaa tosiaan laitat itse.

@Ansq näyttää kyllä niin hyvältä tuo sunki käyrä nyt! Jospa ne lämmöt pysys vielä ylhäällä eikä menkat tulisikaan 🤞

@Misa mikä siellä tilanne? Saitko eilisen hcg-tulokset jo?

Aloitin tikuttelun eilen, vv ollu jo vetisempää mut tikut vielä aika haaleita. Ovis on ollu kyllä aika uskollisesti nyt useamman kierron kp 14/15 niin enköhän saa vielä pe/la asti odotella. Kävin tänään labrassa pvkn ja ferritiinin, tuloksia sanoivat et joutuu pari päivää odottaa. Toivon niin kovasti, et se ferritiini ois noussut kun se voi kuitenkin vaikuttaa myös raskautumismahdollisuuksiin.

Varasin ehkä myös vähän pessimistinä jo tammikuun ekoille päiville soittopyynnön sille yksityisen gynelle lähetteen laittoa varten. Toivottavasti sitä ei tarvittas 🤞

Screenshot_2024-12-03-18-54-52-86_643fd85e22280202a4ab8a1e0e48d4cd.jpg

@SilenceSing Voi ei, miten koiruli voi? :red-heart:

@Misa Oon tosi pahoillani :loudlycrying::loudlycrying::Broken Heart:🫂

@kaihotar Piti käydä kattoo millaset oli sillon kun ouran käytön aloitin. Sain sen raskauden lopussa. Näköjään sillon ollut tasainen 65 ja sit synnytyksen jälkeen nopeasti laskenu takas perus 50 paikkeille. Kiinnostava kyl nähdä miten sykkeet käyttäytyy sit kun pysyvä plussa tulee. Voi kyl olla, et sit kantsii pysyä poissa ourasta. Toisaalta voihan se antaa myös turvaa, jos ne pysyy ylhäällä. Kemiallisissa ne sykkeet on kyl tullu alas selkeesti kun viiva lähtenyt haalistuu. Toivotaan, että sulla yk3 olisi nyt taas se the kierto! 🌈

@Yrttiteetä tekisi mieli Paljon onnea ja tsemppiä jatkoon! :red-heart:

@Ness No on kyl siksakkia, mut kuitenkin selkeesti näkee, et keskiarvo on noussu tossa ovisplussan aikoihin. Mä muistan joskus avanneeni ouran keskellä yötä tsekatakseni lämmöt ja ne oli musta harmillisen alhaiset (olisinko kytännyt, et tuliko ovisnousu). Mut sit kun jatkoin unia ja avasin sen uudestaan aamulla, niin se oli muuttunut paremmaksi. Mut muuten en kyl mun käyrästä erota, et olis yhteyttä lyhyempien unien ja lämpöjen välillä. Toisaalta nukun aina liian vähän 😅 Sul kyl näkyy selkeemmin.

@Bella95 Aloititko jo ovistikuttelun? Kyl se varmaan kannattaa, jos oireet on alkanu ja sun edellisen kierron jälkeen voi tapahtua oviksen paikalle melkeinpä mitä vaan.

@Ansq Sulla on melkonen Everest siellä piirtymässä, toivottavasti lupaa hyvää! 🌈

@Kaktus85 Sulla kans lupaava nousu 🌈

@Mustikkamarja Aamumittausten perusteella olisin sanonut, että ovista ei oo tapahtunut, mutta noi ouran mittaukset kyl selkeesti näyttäs, et on tapahtunut. Sullakin vissiin sit toi, et alkuun nyt luteaalissa aika matalat lämmöt ennen kuin ampaisi nousuun. Ellei ovis ollut sit eilen, mut onneks senkin suhteen teillä meni sit ajoitukset hyvin. :thumbs-up:

@minttutuuli Toivotaan hyviä rauta-arvoja (ja muitakin)! Munkin pitäis lähikuukausina pyytää työterveydestä ferritiinilabra. Mut elättelen toiveita, jos se saiskin nyt neuvolan kautta. 🥲 Jos ei tässä tai ens kierrossa tärppää, niin sit viimestään varaan. Ja hyvähän sun on jo nyt varata se aika tammikuulle, ainahan sen voi sit perua, jos tärppää. :Smiling Face With Smiling Eyes:

@summerlemon Miten siellä on piinapäivät sujunu? Onko ollut mitään lupaavia oireita?

Täällä on ollut edelleen silloin tällöin hentoisia vatsatuntemuksia, mut varmaan menee progesteronin piikkiin, ei mitään niin selkeää kuin viime kierroissa. Ei oikein muita merkkejä ja käyrässäkään ei oo mitään raskauteen viittaavaa vielä. Lämmöt pysyny ylhäällä, mut hivuttautuu alaspäin. Kuitenkin hyvällä korkeudella vielä, ero vaan noihin ennätyslukemiin saa tän aamuisen näyttää matalalta, mut oikeesti on tyypillinen arvo loppuluteaalissa. Noi köhä ja se lauantain viini on ehkä vääristänyt lähipäivien arvoja. Sykkeet kans vielä koholla, mut niistä vaikea mitään päätellä, kun tauti on niitä kans kohottanut ja toi lauantain viini saattaa useammankin päivän pitää niitä vähän viel koholla.

Tänään tein ekan testin. Nega se oli odotetusti. Mietiskelin pitkään, minkä taktiikan otan testailuun tähän kiertoon. Mutta tulin jälleen samaan lopputulokseen, et aikainen testaaminen on vaan paras. Mietin, et jos tulis plussa, niin miten voisin skipata ne pari ekaa päivää viivan vahvistumisen jännittymistä. Mut kun ei voi tietää millon sen plussan sais, niin ei voi ajoittaa asiaa. Ja sit jos tekee myöhäinen dpo ekan testin ja saa haaleen plussan, niin menis vaan arvailuks, et onko se nyt haalistumassa vai myöhäinen plussa vai mikä homma. :No Evil Monkey: Menkkojen odottaminenkaan ei ole vaihtoehto, kun olis sit vaan niin iso pettymys. Ja toisaalta kun noita lisäravinteita ja yskänlääkkeitä käyttää, niin hyvä olis plussasta heti tietää, niin osaa tietyt lopettaa, eikä nyt sit turhaan tartte varmuuden vuoksi. Nyt fiiliksen mukaan katon testaanko joka päivä menkkoihin asti, vai skippaanko jtn. Varmaan oireiden mukaan. Menkat alkaa tod näk. perjantaina.

Tänään on tullu kyl hassu paineen tunne/kipu alas kurkkuun. Samoin illalla meinasin nukahtaa pystyyn. Eka nuokuin sohvalla, mut sit lähettiin saunaan. Sinne mennessä tietty virkisty, mut sit heti sinne istuessa aloin taas nuokkuminen ja puhuin miehelle ihan läpiä päähän, kun olin puoliksi unessa. Meni kyl sit ohi. Ei nyt mitään tavattomia oireita, ottaen huomioon, et oon ollu kipee ja nukkunut huonosti lähiaikoina. 😅

Screenshot_20241203_222338_FF App.jpg

@minttutuuli Joo aloitin! Alla kuva tähän astisista testeistä ja käppyrästä. Nyt ku tikuttelen ekaa kertaa, niin en tietenkään tiedä kuinka nopeasti mahdollinen huippu menee ohi. Mietin, että olikohan se jo tänään iltapäivällä vai onko vasta tulossa, kun aamupäivästä arvo kävi vähän korkeammalla mutta sitten taas laski illaksi. Mutta tosi matalathan nuo arvot on vielä ja hailakat viivat testeissä, niin eiköhän huippu oo vasta tulossa. Toivottavasti sun ferritiiniarvot olis parantunu 😊

@Mustikkamarja no nyt näyttää hyvältä siellä, ku vaihdoit ouran tuloksiin. Tsemppiä piinailuun! 🤞

@kaihotar hyvän näköinen käyrä siellä. Toivottavasti korkeat lämmöt pysyy ja olis hyvä merkki. 😏

@Ness siksakki jatkuu.. 😄 Tsempit sinnekin piinailuun 🌈

@Kaktus85 onpa iso pomppu lämmöissä! Toivon teillekin iloisia uutisia jouluksi 🌈

@Ansq toivottavasti lämmöt pysyis korkealla. Pidän peukut pystyssä 👍 Ja aloitin tikuttelut. Luulen kans, että ovulaatio saapuu tähän kiertoon vähän tavallista aiemmin 😊

Hyvää odotusaikaa @Yrttiteetä tekisi mieli ❤️

@Misa toivottavasti ei ole ku. Paljon voimia ❤️

Muokkaus. @Mustikkatäplä kirjotettiin taas samaan aikaan 😄 Jeps, aloitin tikuttelut ja luulen oireiden perusteella, että ovis tulee aiemmin ku normaalisti. Toivottavasti sun testit kääntyis vielä plussaksi 😊

Tests-2024-11-24-2024-12-21-1733256267707.jpg
s_dAE9ZO.png

Muokattu viimeksi:
@Ansq @Kaktus85 @kaihotar miltäs teidän käppyrät näyttää tänään, niin lupaavia kaikilla 🤩

@minttutuuli @Bella95 teillä molemmilla taasen hyvältä näyttää, että ovis lähestymässä. Toivottavasti onnistuu ajoitukset hyvin 😊

@Mustikkatäplä olisko toi nyt kiinnittymistä? Jos lämmöt nyt tuosta nousee, ni on kyllä tosi jännää sitten!

@Ness mites sulla, vieläkö siksakki jatkuu?

Mulla tämmönen megadippi, eipä ole vastaavaa aikaisemmissa kierrossa ollut. Nyt sitä taas alkaa odotukset ja toivo nousemaan 😅🥰

Screenshot_20241204_071809_FF App.jpg

Takaisin