BBT - basal body temperature

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja mannikka
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
@minttutuuli ymmärrän hyvin miksi tekisi mieli ottaa vähän rennommin. Toisaalta itsekin varmasti miettisin, että olisi hyvä olla se ajantasainen ja viimeisimpien kiertojen data mukana alkuvuonna kun tutkimukset alkaisi 🤔

Endon osalta ainakin kolposkopiaa ja uä-tutkimuksia on oirekeskustelujen ja normi gynetutkimusten lisäksi tehty, ja aina oltu vaan että seurantaa ja normaalia kivuliasta kuukautiskipua olis kyseessä. Itse jaksan silti epäillä endoa edelleen, varsinkin kun kaikki oireilu alkoi e-pillereiden lopettamisen jälkeen v.2020, ja oireilu on myös vuosien mittaan ollut koko ajan pahenemaan päin. Esim tämä kierto oli nyt ensimmäinen, jolloin kipuoireilut alkoi jo päivää ennen kuukautisia (ennen aina vasta yk1), mutta edelleen ohjeistetaan seuraamaan tilannetta, kun taas eilen huoleni asiasta esitin digiklinikan kautta julkiselle. Tästä jos oireilu keksii vielä pahentua, niin on kyllä pakko alkaa jo jotain lisätutkimuksia pyytämään jostakin, kun vaan tietäisi, mitä😵‍💫 magneettikuvia ehkä, jotta syvän endon voisi sulkea pois?
Ja yk1 VIHDOINKIN alkoi tänään, eli nyt uutta kiertoa aloittamaan! Tässä vielä päättyneen kierron koko käppyrä. Tänään aamulämpö 36,52°.

IMG_20240921_160857.jpg
 
@SilenceSing, miten ihmeessä joku pystyy väittämään että tuo on täysin normaalia kuukautiskipua?? 😱 Ootko yksityisellä käynyt tutkituttaa?

@Misa, hyvältä kuulostaa jo tuo TSH-arvo 😊

@minttutuuli, on hyvä jos tietää milloin yleensä ovis tapahtuu ja kuinka pitkä luteaali on, kun hakeutuu hoitoihin. Tämäkin on mun kokemuksen mukaan jakanut lääkäreitä 🙈
Yksityisellä multa kyseltiin tarkkaan just milloin tapahtuu ovis ja milloin menkat alkaa, ne oli hyvä kun oli ylhäällä. Sit taas julkisella pikkukunnan lääkäri käski lopettaa oviksen testailun, koska aiheuttaa liikaa stressiä. Sitten taas kun siirryin isomman kaupungin julkiselle lääkärille niin nimenomaan käski seurailla ovulaatiota 😂

Täällä tuli tänään jo toinen punainen timantti, joten huomenna FF varmaan vahvistaa oviksen. MUTTA ovis ei ole toivottavasti vielä tapahtunut 🤔😱
1000003267.jpg
 
@minttutuuli, ymmärrän hyvin jos ennen hoitojen aloittamista haluaisi ottaa muutaman kuukauden ihan rennosti. Käymättä sitä itse (vielä) läpi, vaikuttaa se sellaiselta pyöritykseltä että haluaisi sallia itselleen loman aktiivisesta yrittämisestä ennen sitä... mutta toisaalta kyllähän se data saattaa olla sellaista josta olisi hyötyä.

Tuntuisiko mahdolliselta jättää testit pois, mutta jatkaa lämpöjen mittailua vähän niin kuin rutiininomaisesti, ilman pyrkisi erityisemmin tarkkailemaan tärppipäiviä tai laskemaan aikaa oviksesta edelliseen talletteluun tms? Eli vähän niin kuin palaisi sellaiseen 'lupa tulla'-ajatteluun aktiivisen yrittämisen sijaan vaikka lämpöjen mittailua jatkaakin... ainakin mä tarvitsen sitä aina välillä. En kyllä tiedä miten helppoa on olla stressaamatta yrittämisestä samalla kun mittaa lämpöjä - kun dataa näkee niin mahdotontahan se on (ainakin jos mieli on samanlainen kuin mulla) olla sillä spekuloimatta ja voihan se olla että se hieman toimintaakin ohjaa 😄 Mutta ainakin sen tietoisen yrittämisen voi toki jättää pois.

@SilenceSing, sulla oli kyllä ihanan tasainen käyrä. Toivottavasti saat jossain vaiheessa kipuihin apua tai syyn selville, kuulostaa ihan kohtuuttomalta jos joka kuukausi menee noin pahaksi.

Oliko täällä vielä luteaalivaiheessa olevia vai joko teillä kaikilla lähti lämmöt laskuun? Mulla ovis osui lopulta keskiviikolle mikä ei herätä hirmu suuria odotuksia, mutta on kuitenkin riittävän lähellä su-aamua että voin ainakin larpata itselleni että mulla on jotain positiivista jännitettävää. Ihme tasapainoilua kun haluaisi samaan aikaan nauttia piinailusta ja samaan aikaan olla innostumatta liikaa, ettei pettymys tunnu sitten lämpöjen laskiessa niin pahalta.

Plussatuulia kaikille, tähän tai seuraavaan yrityskertaan 🍃
 

Liitteet

  • IMG_20240922_104558.jpg
    IMG_20240922_104558.jpg
    167.6 KB · Katsottu: 12
@Yrttiteetä tekisi mieli toivottavasti teillä riittää sunnuntain tallettelut, mutta ymmärrän tosi hyvin tuon tasapainottelun toivon ja "ei mahdollisuutta" välillä, mutta mun mielestä teillä hyvinkin on toivoa, kun kuitenkin sattui noin lähelle ovista.

Mä oon kans luteaalivaiheessa ☺️ ovis oli torstaina, eli päästään yhdessä piinailemaan 😀
 

Liitteet

  • Screenshot_20240922-103122.png
    Screenshot_20240922-103122.png
    212.9 KB · Katsottu: 9
@Kawa EIKÄÄ miekin jo ihan innoissani tulin tänne katsomaan ootko tullu päivittelemään kuulumisia! 😭no torstaina sitten

@minttutuuli Testaa ihmeessä vaikka yksi kierto olla vaikka testailematta ovista! Voishan lämpöjen mittausta jatkaa just ns rutiinina ja siitä sit kuitenkin about huomaa milloin ovis on ollu, ja että missä vaiheessa on odotettavissa vuodon mahdollinen alkaminen😊

@SilenceSing Kääk miltä noi kivut kuulostaa 😫toivottavasti suostuisivat alkaa selvittämään syytä kun seuraavan kerran olet yhteydessä, eihän toi normaalilta kuulosta.

@summerlemon Jatkoiko lämmöt nousua?

@Yrttiteetä tekisi mieli ja @Jolinda teille tsempit piinailuun🤗


Täällä vuoto alkaa olla ohi. Toissayön lämpö pomppas ku join lauantaina myöhemmin päivällä ison kupin kahvia ja pyörin sen takia koko yön sängyssä hereillä😅 ja mies kävi antamassa labrat viime keskiviikkona, niin tää on just tätä meidän tuuria mutta eiköhän se lähete ollu puff tuhka tuuleen kadonnu ja eiku vaan uudestaan labroihin tällä tai ens viikolla🥲 ei oo onneks kiire, kun se ei oo vielä sitä uä aikaakaan saanut, mut eipä yllätä ettei mikään mene kerralla pakettiin meidän kohdalla😁
IMG_5046.jpeg
 
@minttutuuli mäkin ehdottaisin samaa kuin muutkin, eli mittaile lämmöt mutta älä tikuta ovista? 😊 Näet sitten käyrästä, koska ovis oli.

@SilenceSing ei tosiaan normaalilta kuulosta noin kauheat kivut. 😕 Järkyttävää että ei edes saa apuja tuohon tai tutkita yhtään enempää! 😭 Varmaan pakko vaan olla sinne yhteydessä uudelleen niin kauan, että saat apua? Eivät taida edes oikeasti ymmärtää, miten älyttömistä kivuista on kyse?

@Yrttiteetä tekisi mieli ja @Jolinda pidän peukkuja, että tää olisi teidän kierto! 🤞

@summerlemon aikainen olisi ovis, jos olisi jo mennyt! Mutta tuskin, jos ei mitään siihen viittaavia oireitakaan ole ollut? 😊

@Kawa äääääh eikä! 😭 Tosi huono tuuri… Kauheaa kun on huolia, ja joutuu odotella epätietoisuudessa 🥺

@Ansq miten voi lähete tuolla lailla kadota! 😳 Varmaan jäänyt se alunperinkin laittamatta lääkäriltä… Ikävää huolimattomuutta hoitotasolta. 🙄

Täällä lämmöt jo hieman laskusuunnassa. Yleensä vuoto alkaa samana päivänä kun lämmöt palautuu 36,6 alle, voisin jo melkein ennustaa että se on huomenna mutta ihan viimeistään ylihuomenna.

IMG_1744.jpeg


Ja joo testasin hetken mielijohteesta toissapäivänä vielä, mutta kirkkaanvalkoinen nega oli.

Ihan hullun pitkä kierto tää 😂 Mutta hyvä vaan että on, koska osui niin hyvin tuon ensikäynnin kanssa ja pääsen ihan pian ilmoittautumaan hoitoon!
 
Muokattu viimeksi:
@Misa Tuo lähetteen laittamatta jättäminen(/unohtaminen) tuli itseasiassa mullekkin mieleen, varsinkin kun @Kuuttituutti aiemmin kertoi samasta lääkäristä omat kokemukset😂huoh. Laitoin siis tänään sille polille viestiä niin ne sanoivat: ”Olisi sielä pitänyt olla useampi näyte ja nämä on nyt laitettu kaikki uudestaan. Onko lähete hävinnyt niin en osaa sanoa” 😂 eli varmaan siis ollu tarkoitus laittaa lähete, kirjattu tietoihin muttei koskaan laitettu.

Jospa sielä nyt pian alkaisi vuoto ja sit pääsee tositoimiin!! Jeeeee😍
 
@Ansq no joo, aika selvä homma 😄 Mun kokemus on että ne lähetteet roikkuu siellä hamaan tappiin jos ei kukaan niitä poista, ei itsekseen kyllä katoa. Ei varmasti vaan halunnut myöntää että unohti laittaa ne lähetteet, tai ehkä se jäi vaan kiinni siitä että unohti painaa OK-painiketta 😅

Omapolulla näkyy vielä edellinen hoitoon ilmoittautuminen huhtikuulta 22 😄

IMG_1750.jpeg


Tuolloin ei päästykään sinne kun oli hoitajien lakko… Olisi ollut 6. ja viimeinen OI-hoito + IUI. Siirryttiin suoraan IVF-jonoon, kun pyysin. Onneksi asiat meni silloin kuten meni ja voitiinkin perua IVF myöhemmin. 🥰
 
Takaisin
Top