BBT - basal body temperature

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja mannikka
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Omanapa-raportointia: korjattuani ajankohdat laskurilla, FF arvelee ovulaation tapahtuneen kp31:n tienoilla vaikka lämpöjen nousu oli paljon maltillisempaa kuin muistelin (mutta ehkä aiemmassa kierrossa mittailin kaikenkaikkiaan myöhemmin?). Valkovuodon ja muiden oireiden perusteella toinen mahdollisuus olisi kp43 ympäristössä, joten voi olla että pääsee testailemaan useampaankin kertaan.
 

Liitteet

  • IMG_20240722_085347.jpg
    IMG_20240722_085347.jpg
    291.6 KB · Katsottu: 34
Muokattu viimeksi:
@bandoo Kiva saada tänne uusia mittailijoita meidän aktiiviseen joukkoon! 😁 mittailusta tulee tosi nopeasti rutiini, eli kannattaa kyllä ehdottomasti ainakin yhden koko kierron kokeilla miltä tuntuu ja onko oma juttu 😊

@Misa Kyllä tuo kp18 ainakin testien mukaan on aika selkeä plussa! Toivottavasti lämmöt tuosta vielä nousee 🤞 Hyvältä vaikuttaa, ja kiva että ovis tuli itsellään pelkillä letroilla. Nyt vaan toivotaan kovasti. 🌈

@Yrttiteetä tekisi mieli Voihan se olla, että tuossa kp31 keho yrittänyt ovuloida mutta onkin yrittänyt sitten myöhemmin vielä uudestaan. Jännä nähdä siirtääkö FF vielä ennustettaan jos kierto siellä venyy. Toki paras olisi jos plussa pärähtäisi testiin, mutta jos ei niin vuodon alusta sen sitten ainakin hiukan pystyy katsomaan milloin ovis oli. Oliko teillä tällä hetkellä joku hoito menossa vai yritättekö ihan luomusti?

@Unitupuna Mäkään en usko että greipeistä mitään haittaa ainakaan on, jos ennen ovista greippimehua juo niin luulen että sama vaikutus! 😊

Lämmöt ainakin jatkaa täällä viime kierrosta tuttua ylös alas pomppimista. Toivottavasti tasaantuisi tuonne alemmas vähän ennen ovista. Huomenna vika päivä letroja ja sen jälkeen alkaa gonal. Digiovistestit tilattu ja toivon että ne saapuu nopeasti, kp9 pitäisi alkaa jo testailemaan ja kp10 eli perjantaina sitten ultra. Tuo kp13-15 osuu juuri ma-ke jolloin jos ovis siinä niin siirtoa ei pysty tekemään. 🥲 Eli jos ennen sitä tai kp16 niin mun laskujen mukaan pitäisi onnistua. Valmistaudun siis kyllä jo pettymykseen. Aion kyllä kysyä sitten jotain muita mahdollisuuksia, harmittaa maksaa se ~100€ joka kuukausi lääkkeistä eikä edes päästä siirtoon.

IMG_9963.jpeg
 
@Kawa, pitääkö siirto yrittää osuttaa juuri ovulaatiota edeltäville päiville kun limakalvo on paksuimmillaan? Kuulostaa kyllä haastavalta yrittää osuttaa kehon ja klinikan aikatauluja yksiin.
Meillä on luomuyritystä vasta 8 kk takana, katsotaan sit mitä jatkossa jos seuraavassa tärpissä kestää hirveän pitkään. (40. syntymäpäivään on vielä reilu 3.5 vuotta joten jos oon vielä siinä vaiheessa suomalaisen th:n piirissä, julkisen hoitopolun pitäisi olla mahdollinen...)

@bandoo, kuulostaa että me on aloitettu mittailut aika samoilla motivaatioilla 😊 En ole ovistikkuja vielä ostanut mutta kiva että on joku tapa seurailla missä mennään.

Hyvää lomaa @Unitupuna!
 
@Kawa voin vaan kuvitella tuon turhautumisen, kun lääkkeet maksaa kuitenkin aika paljon, ja sitten ei edes pääse siirtoon 😔 Mutta toivotaan että osuisi kuitenkin kohdilleen ja pääsisitte! Täysin lääkkeellinen (eli ei ovulaatiota) voisi kyllä olla sitten vaihtoehto, jos nyt taas siirtopäivä osuu viikonlopulle.

@Yrttiteetä tekisi mieli käyrästä on kyllä vaikea sanoa, menikö ovis vielä vai ei. Toivotaan että olisi mennyt ja tärppi kävisi! 🤞🌈

Nyt kaikki muutkin detectorit laittoi oviksen kp19:een 😊 Mutta vaakakatkoviiva oli hassusti tuossa n. 36,75 kohdalla. Ei kai sillä väliä, mutta mulla on yleensä aina ollut 36,5-36,6 välillä se. Discardasin kp18 lämmön niin meni alemmas. Visuaalisesti kivempi näin 😁

IMG_0837.jpeg


Muistin eilen Lugesteronin vasta myöhään illalla kun olin jo mennyt nukkumaan. Nyt on muistutukset laitettu puhelimeen, ettei enää unohdu.

Tilasin viime viikolla Saksan Amazonista 20kpl paketin easy@home raskaustestejä 😁 Ei tarvitse nyt hamstrata Prismasta PC:itä.
 
Lämmöt jatkaa tasaisella linjalla.

Nyt on jotenkin aika levollinen olo. En usko onnistumiseen, mutta on mukavaa kun kroppa toimii, ja letroilla saatiin aikaiseksi ovis ihan ok aikataululla, ei venynyt kovin myöhäiseksi 😊 Ja enää reilu kuukausi HUS:n ensikäyntiin. Käytän nyt tän odotteluajan pudottamalla vielä vähän painoa (kevään aikana lähtenyt 10kg ja enää kilo matkaa bmi:n mukaiseen normaalipainoon) sekä kohentamalla kuntoa salilla ja muutenkin liikkuen.

IMG_0871.jpeg
 
@Misa Pitäisi itsekin taas tilata noita e@h testejä kun ne on ihan parhaita. Jos siirtoon päästään niin ehkäpä laitan niitä tilaukseen. Ja vau, onpa iso määrä tippuneita kiloja! 👌🌈 Tuo on kyllä super hyvä että nyt letroilla tulee ovis, eikä tarvi pitkään odotella aina uutta kiertoa. 😊 Pidän kuitenkin peukkuja vaikka odotuksia ei siellä olekkaan 🤞🤞

@Yrttiteetä tekisi mieli Siirto yritetään osuttaa ovulaation jälkeen sen päivän mukaan minkä ikäisiä alkioita on pakkasessa. Meillä esim 3 päiväisiä, joten pitäisi osua ovulaatio+ jälkeen neljännelle päivälle. Siksi se onkin super haastavaa. 🥲 Okei, no mutta toivotaan että siellä tärppää eikä tarvi miettiä hoitoja sen pidemmälle 🌈

Letrot syöty, tänään oli välipäivä ja huomenna sitten gonal! Ovulaatiotestit aloitin jo eilen ettei vaan mene ohi, viimeksi kun ovis oli jo kp12. Näytti jo aika tummalta, mutta mulla nää e@h testit näyttää suht tummaa alussakin. Sitten vaan oviksen lähellä menee lähelle tai yli 1.0 tuo t/c ratio. Vielä en oo saanut digitestejä, vähän alkaa jo jännittää ehtiikö tähän kiertoon ollenkaan 😬 Onneksi perjantai on pian ja silloin näkee ultrassa mikä tilanne.

IMG_9985.jpeg

IMG_9984.jpeg
 
Eilinen testi oli nega ja lämmöt tänä aamuna putoamassa, joten nyt vaan toivotaan että menkat alkaisivat itsestään seuraavien parin viikon aikana. Ihan valtava pettymys tämä ei tällä kertaa ollut, kun menin tm:n jälkeen harmitusta lieventääkseni ilmoittautumaan urheilutapahtumaan aivan elokuun lopussa, ja olisin luultavasti joutunut sen perumaan jos olisinkin ollut raskaana.
 
@Kawa ton takia en itse tykkää noista e@h ovistesteistä, kun itelläkin näyttää tummaa usein... Mulla oli kyllä useana päivänä t/c ratio yli 1 joten mun oli käytännössä mahdoton bongata ovista niillä 😁 Tuu sitten kertomaan ultrakuulumiset!

@Yrttiteetä tekisi mieli kunpa uusi kierto alkaisi pian, jos niin on käydäkseen 🤞

Dpo 5, nyt aletaan olla niillä päivillä kun kiinnittyminen voisi aikaisintaan tapahtua, muttei todennäköisesti ihan vielä. Lämmöt nousi taas pykälää ylemmäs. Näin mulla on usein ollut, että dpo 5-7 aikana nousee vielä reilusti ylemmäs, olisi mielenkiintoista tietää miksi. Alkaako nyt vasta progesteronin tuotanto olla kunnollista? 🤔 Toisaalta oon käyttänyt Lugesteronia dpo2 alkaen, joten progetasojen pitäisi olla olleet hyvät jo muutaman päivän ajan.

Päätäkin särki heti aamusta. Tää on taas tätä hormonaalista päänsärkyä, mitä vihaan niin paljon 😵

IMG_0880.jpeg
 
@Misa Mulla kanssa useasti vasta silloin dpo5> lähtee lämmöt kunnolla nousuun!😄 Joskus lähtee jo ihan luteaalin alusta mutta usein hidas nousu dpo1-3/4 ja sit ampasee. Niinku tässäkin kierrossa!

@Kawa Voi kumpa nyt osuis oikeelle päivälle plussa🥹🤞🏼

Oon lueskellu taustalla teidän kuulumisia ja pitäny hiljaiseloa kun tässä vaan odotellaan sitä elokuun loppua että saa vietyä toisen spermanäytteen ja tietäis että miten edetään, kesä on menny onneks nopeasti! Harmittaa että vuoto alkaa just viikonloppuna kum pidetään lapsen 2v synttärijuhlat, mutta eihän sille minkään voi.

IMG_3592.jpeg
 
@Ansq onpa mielenkiintoista! Voisipa joku asiantuntija kertoa, mistä tuo dpo5 jälkeinen lämpöjen pomppaus johtuu 😄 Mahtavaa että kesä on mennyt nopsaa, toivottavasti aika kuluisi yhtä nopeaa nyt sinne elokuun loppuun asti 😊 Vähän samaa odottelen itse, kun 2.9. on se ensikäynti.

Poikkeuksellusen paljon tuota munisten kipuilua ollut nyt normaaliin luteaaliin verrattuna. Keltarauhanen siellä vasemmalla ainakin syypää, ja se vaan heijastelee oikeallekin, kun siellä ei todistetusti nyt mitään ollut kp18 ultrassa.

Päänsärystä tänään onneksi vain rippeet jäljellä, mutta lievästi yhä särkee 😮‍💨 Eilen sinnittelin ilman ibuprofeenia.

IMG_0887.jpeg
 
@Misa toivottavasti kovempi kipuilu merkkaisi tehokasta keltarauhasta ja hyvää lopputulosta! 🤞🤞 jännät päivät! Ja hyvä että alkanee päänsärkykin helpottaa.

@Ansq kiva kuulla sinustakin! Elokuuhan on jo ihan nurkan takana, toivottavasti teilläkin lähtisi sitten piakkoin asiat etenemään. Harmi kyllä mihin kohtaan tuo vuoto osuu jos on tullakseen 🙄

Ultrassa löytyi vasta 14mm folli, joten hyvin todennäköistä on että osuu viikonlopulle siirto eli menee susille tämäkin kierto. Pitäisi siis tulla ovis+ huomenna tai sunnuntaina että siirtoon päästään. Pieni toivon rippunen siellä vielä on, mutta ei kovin suuri. Punktion jälkeisessä kierrossa + tuli kun folli oli 21mm, joten osunee maanantaille tai tiistaille. Irroitusta ei voitu tehdä koska limis oli vasta reilut 4mm ja maanantaina pitää tsekata onko edelleen liian ohut, jos kyllä niin gonal vaihtoon. Lääkkeelliseen kiertoon vaihtamiseen olivat tosi nihkeitä, vaikka sanoikin ettei ole estettä. Mutta aion kyllä jatkaa sen vaatimista jos nämä kaikki kierrot menee hukkaan. Lääkärin perustelu oli lähinnä se, että sitten pitää totutella uusiin lääkkeisiin ja katsoa miten ne toimii, mutta mieluummin hyväksyisin sen että siirtoon ei päästä koska lääkkeet ei toimi kuin sen, että kaikki on muuten hyvin mutta osuu väärälle päivälle. On kuitenkin niin iso todennäköisyys että lääkkeet toimii kuten pitää ja sitten taas niin iso todennäköisyys että osuu jatkossakin ovis väärään päivään (ma-ke). Aargh. Turhauttaa.. 😭😭

IMG_9990.jpeg
 
@Kawa eikä, miten voikin olla noin huono tuuri 😭 Mikä siis on se aikaikkuna milloin o+ ei saa tulla? Jos ma-ke niin sehän on jo puolet viikosta, mikä on ihan älytöntä! Siinä tapauksessa kyllä varmaan itsekin koittaisin puoltaa sitä lääkkeellistä kiertoa, koska tuo jatkuva siirron peruuntuminen on takuulla henkisesti tosi rankkaa 😔

Dpo 7 täällä. Tiistaina eli dpo 10 pitäisi tulla e@h rtestit, jos toimitus ei myöhästy. Koitan sinne asti nyt odotella testien kanssa, vaikka kaapissa onkin yksi PC. Mutta se aikainenkin nega on kyllä nykyään niin lannistava. 😕

IMG_0897.jpeg
 
@Kawa On toi kyllä ihan järjetöntä ettei saa ma-ke osua! Ehkä joku yks päivä menis vielä, mutta toi on 43 % päivistä!

@Misa jep, ainakaan mulla ei muutu nega enää plussaksi joskus dpo9 jälkeen... Jotenkin tosi kurja sit siinä odotella monta päivää silti menkkojen alkua.

1000035846.jpg


Täällä oletettavasti ovis oli eilen! Ainakin niin karseat mahakivut oikealla puolen. Testailin huvikseen, et kauanko PC:n testit on plussaa, tänään en enää saanu tehtyä testiä ku ollaan hotellissa yötä. Tosiaan mun silmään toi CD16 on kans positiivinen, mutta selkeästi eniten positiivinen on toi CD17 ja sillon raskauskeijun onestepkin näytti (melkein) plussaa, se on ihan blanko jos ei oo PC ihan reilusti plussalla.

Sain tsempattua itseni yllättävänkin hyvin tän kierron suhteen, nyt olis kovat odotukset ja tipun kyllä korkealta jos tulee nega 🫠 Tää olis vika kierto, että tulis alle 3,5 vuotta ikäeroa, mikä olis kiva. En millään haluaisi mitään 4 vuotta ikäeroa, kun mulla ja mun siskolla on 5 vuotta ja se oli "liikaa", mutta eihän näille mitään mahda. Ja onhan siinä tietenkin taas ne omat hyvät puolensa.

Mutta ainakaan talletteluista ei tää kierto oo kiinni 😅 Tänään pitää vielä iltapäivällä pupuilla niin eiköhän se oo siinä sitten.
1000035848.jpg
 
Viimeiset viikot ollut niin kiire kesälomailla, ettei ole tännekään ehtinyt! Täällä odottelen josko lämmöt droppaisi ja uusi kierto alkaisi. Kp24 ja puhdas nega testattu. Yleensä näillä päivillä jo vuoto alkanut ja lämmöt tippunut siellä kp22 tienoilla. Oli taas niin toiveikas olo kun noin hieno ovispiikki ilmestyi ja ajoituksetkin piti mennä ihan nappiin :Upside Down Face: Kohta jo vuosi yritystä takana... Tässä kierrossa tosin erikoista oli tuo alkukierron niukka ja lyhyt vuoto.

Kierto ei näytä palaavan lainkaan sinne normaaliin 32-34 päivään kuten ennen edellistä raskautta. Tämä kuluva kierto tosin nyt ennätyspitkä :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

IMG_3949.jpg
 
@Unitupuna Mietin myös tätä ikäeroasiaa. Meillä (ainakin vielä) pienempi väli mutta kyllä harmittaa, että kuopus täyttää lähipäivinä 2 eikä pikkusisarusta kuulu. Tai jotenkin ne synttärit ahdistaa eikä taas osaa miettiä muuta kun sitä raskaushaavetta. Olisin sellaista 1,5-2v ikäeroa toivonut mutta eipä käynyt toteen. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
 
@Misa onko mitään oireita ilmaantunut? Miltäpä käppyrä näyttää? 🤞 Hyvä jos on malttia odottaa tuohon testien saapumiseen. 😬😁

@Unitupuna Minusta näyttäis tuo kp17 olevan selkein plussa, mutta vaikea sanoa noista. Toivottavasti nyt pian lähtee lämmöt nousuun niin sitten ainakin ovis todentuu 😊 jännätään peukut pystyssä että nappaisi tästä kierrosta!

@Vokke Voi harmi, että siellä nega 😓 Onko suunnitelmana mennä hoitoihin kun vuosi täynnä?

Tänään oli uusintaultra, ja näkyi että ovis ilmeisesti lääkärin arvion mukaan tapahtunut. Plussaa en saanu testiin eikä mitään ovisoireita oo ollut. Joten hukkaan meni tämä kierto. Ei ole edes luomutoivoa, koska limis oli 3mm ja siihen ei kyllä mikään kiinnity. Ensi kiertoon menopur gonalin tilalle isolla annoksella ja toivotaan että olisi parempi.
Ja tosiaan useammalle joka kyseli, niin kyllä, ovis+ ei saa osua ma, ti eikä ke, koska silloin siirto osuu viikonlopulle tai maanantaille ja se ei käy koska 3pv alkio pitää ottaa sulamaan edellisenä päivänä. Siksi tää onkin ihan uskomatonta paskaa suoraan sanottuna. 🙂 Hyvä tuuri pitää olla että tänä vuonna siirtoon päästään.

Lämmötkin hiukan nousi joten sit vaan odottamaan vuotoa.

IMG_0011.jpeg
 
@Kawa mä oon niiiin pahoillani. Aivan todella epäreilua ja suoraansanottuna paskaa tuuria ja toi että viikosta kolmeen päivään ei saa osua ovis niin sehän on ihan älyttömästi vaadittu. Hurjasti tsemppiä sinne ❤️ Olisi jo niiiiiiin teidän vuoro.
 
Hei! Ajattelin seuraavassa kierrossa yrittää seurailla aamulämpöjä ekaa kertaa. Herään arkisin töihin yleensä joko 6, 6.15 tai 6.30. Onkohan puolen tunnin heitolla mittauksessa väliä vai pitääkö mun sitoutua heräämään joka aamu klo 6 mittaamisen takia 😅
 
@Unitupuna kp17 kyllä näyttäisi lh-huipulta 😊 Pidän sormet ristissä, että tärppäisi! Mahtavaa että tallettelut osui kohdilleen!

@Vokke meilläkin oli toive 1,5-2v ikäerosta, mutta sen ohi on jo menty. Tylsää, mutta eipä oikein voi muuta kuin ottaa vastaan se mitä annetaan, ja toivoa vaan ettei enää menisi useampaa vuotta 😔

@Kawa ei oireita 😕 Ei edes tee mieli testata. Jopa toivon että e@h testien toimitus myöhästyy 😅 Mutta jos tulee huomenna niin katson fiiliksen mukaan testaanko silloinkaan.
Onpa kyllä ihan kauheaa tuo että on melkein 50-50 voiko siirtoon päästä ollenkaan! 🤯 Paljon voimia ja haleja taas pettymyksen käsittelyyn! ❤️🫂 Liikaa teitä on jo koeteltu 😭

@minttutuuli ei haittaa pienet vaihtelut, ja halutessaan niitä voi vähän säätää myös bbt-laskurilla. 😊 (esim. https://www.omnicalculator.com/health/bbt)

Täällä tosiaan oireetonta ja ihan täysin negaolo. Munasarjajomottelutkin on poissa. Oon ihan varma ettei tärpännyt. Voispa sitä vaan tuntea perheen olevan valmis yhden lapsen kanssa, niin ei tarvitsisi käydä läpi tätä **skaa 🫠

IMG_0991.jpeg
 
Vitsi noi teidän käyrät näyttää hyviltä. Välikysymys, voiko tätä mittailua suorittaa ihan tavallisella elohopeamittarilla? Ei huvittaisi ottaa mitään piippaavaa tähän, kun muuten esikoinen varmasti kyselee, miksi äiti mittaa kuumetta ja jopa kertoo siitä kaikille. 😅
 
Takaisin
Top