BBT - basal body temperature

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja mannikka
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
@Minnnis Oi onnea!

Vitsit oletin niin et tänään olis lämmöt nousussa, mut olikin vaan matalampi lämpö 🤯 jos tää jää ovuloimattomaksi kierroksi niin voihan kökkö... toi ens kierto on vasemmalta puolen todennäköisesti ja mulla ei oo siihen puoleen luottoa, kun se kohdunulkoinen on ollu varmaan siellä... Aina on 2 vrk ovisplussasta ollu ovulaatio ja lämmöt noussut seuraavana päivänä. Heräsin kyl aika hikisenä, meillä on aika kuuma nyt helteillä ollu, voiskohan se vaikuttaa jotain? Nyt laskee kyllä tänään kämpän lämmöt niin ens yönä ei pitäis olla ongelmaa niin saa nähdä nouseeko ne sinne 36,7-36,8 asteeseen, joka mulla on ovulaation jälkeen.

Liitteet

• 1000034042.jpg
    1000034042.jpg
    604.9 KB · Katsottu: 43
Hei! Itsekin mietin, että alan mittailee lämpöjä kun toisen lapsen yritys alkaa 5 päivän päästä. Millä mittaatte lämmöt? Käykö ihan digitaalinen kuumemittari että mittaa kainalosta? Käyköhän infrapunamittari otsasta mitattuna? Onko jotain vinkkejä lämpöjen mittailuun ja merkkailuun?
Sen verran tökkään väliin tähän keskusteluun sanoakseni, että mä käytän pelkkää Polarin fitnesskelloa seuratakseni lämpöjä. Ei tarvii stressailla aikatauluja ja miettiä onko nukkunut oikean määrän jotta olisi lämmöt "oikein". Tietenkin kellossa on se, että lämmöt on välillä enemmän siksakkia, mutta mulla näyttää milloin ovis on tapahtunut ja milloin menkat alkaa 😊 Seuraan myös leposykettä huvikseen, ennen raskautta toimi mulla yhtä hyvin kuin lämpöjen ottaminen, mutta nykyään ei ole oikeastaan hyötyä seurata mun sitä kun ei ole selkeää kaavaa 🤔

Tässä on mun edellinen kierto ja sen lämmöt.

1000000736.png

@Kaaho Mullakin on samsungin älykello käytössä ja se on kyl superkätevä, aika monella on kello mittarina. Ja mulla ei oo tommosta siksakkia ku @summerlemon mutta tuleehan tuostakin se iso kuva esiin ja sehän riittää!

1000034089.jpg
No nyt näyttää ehkä lämmöt nousevan, jos huomenna menee samaa rataa. On kyllä erikoista. Sain siis PC:llä ovisplussan jo tiistaina (yleensäkin sillä tulee ovisplussa 3 vrk ennen ovista), mutta testaan aina millon saan tolla OneStepin testillä plussan, se oli vielä tiistaina aika haalea ja keskiviikkona myöhään illalla OneStepkin muuttui plussaksi. Ehkä se ovulaatio tapahtui jo perjantai-lauantaiyönä, mutta progesteronia ei ehtinyt niin paljon erittyä,
että aamulla olis ollu lämmöissä vaikutusta.
No, eipä tolla niin väliä, kuhan ovuloin 😅

@Unitupuna pidän peukkuja että teillä nyt tärppäisi! 🤞😊

Täällä kp3, oli kyllä aika vaikeaa tällä kertaa hyväksyä taas yksi negatulos. Kun kaikki oli tässä kierrossa niin täydellisesti. Mutta kokeillaan nyt tässä kierrossa letroja uudelleen (viimeksi 2021 ei kyllä toimineet), ja eilen tuli myös kutsu HUS:lle ensikäynnille syyskuun alkuun, ja se onkin jo ihan pian.

Tässä vielä edelliskierron lämpökäyrä:
IMG_0605.jpeg

@Vokke pahoittelut uuteen kiertoon joutumisesta! Oliko nyt jokin erityiskierto hoitojen tms kanssa, vai olisiko raskautuminen ainakin teoriassa mahdollista myös seuraavassa kierrossa?

Mun tuulimunan jälkeinen käyräni näyttää tältä. En ole varma tuliko ovulaatio jommankumman aiemman lämpöhuipun kanssa jälkivuodon vielä kestäessä vai odottelenko sitä vielä parhaillaan... aika näyttää, mutta kivaa joka tapauksessa päästä taas tallentelemaan 🌈

Liitteet

• IMG_20240705_074853.jpg
    IMG_20240705_074853.jpg
    187.7 KB · Katsottu: 39
@Vokke pahoittelut uuteen kiertoon joutumisesta! Oliko nyt jokin erityiskierto hoitojen tms kanssa, vai olisiko raskautuminen ainakin teoriassa mahdollista myös seuraavassa kierrossa?

Mun tuulimunan jälkeinen käyräni näyttää tältä. En ole varma tuliko ovulaatio jommankumman aiemman lämpöhuipun kanssa jälkivuodon vielä kestäessä vai odottelenko sitä vielä parhaillaan... aika näyttää, mutta kivaa joka tapauksessa päästä taas tallentelemaan 🌈
Ei sinänsä mitään erikoista. Turhauttaa vaan, kun kierto valunut 32-34 päivästä enää 22-23 päiväiseksi eikä TK:sta saanut tähän mitään apua :sad-face: Tässä kuussa näytti tuo käyräkin niin nätisti nousevan ovuloimattoman kierron jälkeen että ehdin jo olla toiveikas:Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Lyhentyneen kierron mukana tullut myös hirveät PMS-oireet ja mieliala varmaan senkin vuoksi matalalla.

Toivottavasti siellä kierto kohta tasaantuisi ja ovulaatiokin löytyisi! :Person With Folded Hands:

@Misa Harmi, että jäi negaksi kierto. Mutta syyskuu on kyllä jo ihan nurkan takana! Toi kohdunulkoinen ei sit vaikuttanut siihen, että pääsette husiin? Jostain olin lukevinani, että jos on raskautunut niin se vois siirtää polille pääsyä? Vai oonko nähny unta? 😅

@Vokke Luteaalivaiheen pituus on kuitenkin tossa 10 pv, et vaikka kierto on lyhyt, saattaisi tollakin tärpätä? On kyllä kurjaa et vaikka nyt ovuloit niin silti nega 😔

@yrttiteetä tekisi mieli (jostain syystä ei tägydy), mun silmään näyttäis et ovis olis vasta tulossa!

Täällä meni fiilikset tästä kierrosta, mulla on aina alkanu runsas vv dpo6 ja nyt kuiva kuin Sahara... Eli negakierto tämäkin. Pitää nyt ens kiertoon ja vielä tärkeämpänä sitä seuraavaan kiertoon hommata varmaan sitä Macaa ja juoda greippimehua, että olis samat kikat ku esikoisesta. Hopeareunus tässä on, et tiistaina varmistan vielä negatestin ja sit ostan viikonlopulle festariliput! En viitsinyt ostaa aiemmin, ku en haluais olla selvin päin noilla festareilla 😆 mutta olisin kyllä mieluummin (pysyvän) plussan ottanut.
1000034258.jpg

@Unitupuna ei vaikuta kohdun ulkoinen hoitoonpääsyyn, se olisikin hullua että laskettaisiin jonkinlaiseksi onnistumiseksi, kun tarttui munanjohtimeen eikä edes kohtuun 😅 Mutta oon jostain lukenut samaa, että km/kkm on jollain vaikuttanut hoitoonpääsyyn mikä on ihan kauheaa!

Jos on ovulaatihäiriö (mulla sitä aiheuttaa PCOS) niin ei välttämättä tarvitse olla vuottakaan yritystä takana että pääsee HUS:lle, meillä ei ainakaan 2021 ollut ja lähete hyväksyttiin. HUS:n sivulla myös lukee näin (laitan tähän jos joku joskus tätä lukee ja miettii milloin voi hakeutua hoitoon):
  • Lähete voidaan tehdä, kun pari on yrittänyt aktiivisesti raskautta vähintään 12 kuukautta.
  • Jos tiedossa on selvästi raskauden alkamista vaikeuttava tilanne (esim. kuukautisten puuttuminen, ovulaatiohäiriö, vaikeat endometrioosikivut), tutkimukset voidaan aloittaa aiemminkin.
Nyt yritettiin se vuosi koska uskottiin että voisi onnistua luomunakin…

Kunpa siellä nyt tuliskin plussa! 🤞Mulla ei greippimehulla ollut vaikutusta mutta tuntuu, että gelee royale jotenkin auttaisi 🤔 En ole varma, joten syön sitä ja myo-inositolia varmuuden vuoksi. 😁

@Unitupuna joo luteaalivaiheen pitäisi riittää ainakin näissä yli 22 päivän kierroissa. Kerran jo tärppäsi muttei jäänyt kiinni. Lähinnä mietityttää syy kierron lyhentymisen takana. Joku hormonihäiriö tai ehkä tulehdus mitkä saisi ehkä helpostikin hoidettua ja homma palautuisi normaaliksi.

Oo, en ole tajunnut vv:a suuremmin ovulaation jälkeen seurata! Lisää syynättävää! :Eyes:

@Misa miten tuo gelee royale avustaa? Kuulostaa mielenkiintoiselta (koska greippimehu on pahaa :Grinning Face With Smiling Eyes:).

@Misa Harmi, että jäi negaksi kierto. Mutta syyskuu on kyllä jo ihan nurkan takana! Toi kohdunulkoinen ei sit vaikuttanut siihen, että pääsette husiin? Jostain olin lukevinani, että jos on raskautunut niin se vois siirtää polille pääsyä? Vai oonko nähny unta? 😅

@Vokke Luteaalivaiheen pituus on kuitenkin tossa 10 pv, et vaikka kierto on lyhyt, saattaisi tollakin tärpätä? On kyllä kurjaa et vaikka nyt ovuloit niin silti nega 😔

@yrttiteetä tekisi mieli (jostain syystä ei tägydy), mun silmään näyttäis et ovis olis vasta tulossa!

Täällä meni fiilikset tästä kierrosta, mulla on aina alkanu runsas vv dpo6 ja nyt kuiva kuin Sahara... Eli negakierto tämäkin. Pitää nyt ens kiertoon ja vielä tärkeämpänä sitä seuraavaan kiertoon hommata varmaan sitä Macaa ja juoda greippimehua, että olis samat kikat ku esikoisesta. Hopeareunus tässä on, et tiistaina varmistan vielä negatestin ja sit ostan viikonlopulle festariliput! En viitsinyt ostaa aiemmin, ku en haluais olla selvin päin noilla festareilla 😆 mutta olisin kyllä mieluummin (pysyvän) plussan ottanut.
View attachment 135053
Voisko Sahara olla myös hyvä merkki? Mulla ollut ainakin kahdessa raskaudessa 🫢 pidän kovasti peukkuja!

@Vokke jos oikein muistan niin sen pitäisi parantaa limakalvoa ja mahdollisesti myös tasata kiertoa. Mutta ei taida olla mitään tutkimuksia tehty, mitkä tukisi tätä 😄 Kannattaa googlata ja täältä foorumiltakin löytyy keskusteluja, mistä voi lukea kokemuksia ja päättää sitten haluaako testata. Geleestä ei ole mitään haittaakaan, mutta ei siis välttämättä kaikille ole hyötyäkään 😊

@Vokke jos oikein muistan niin sen pitäisi parantaa limakalvoa ja mahdollisesti myös tasata kiertoa. Mutta ei taida olla mitään tutkimuksia tehty, mitkä tukisi tätä 😄 Kannattaa googlata ja täältä foorumiltakin löytyy keskusteluja, mistä voi lukea kokemuksia ja päättää sitten haluaako testata. Geleestä ei ole mitään haittaakaan, mutta ei siis välttämättä kaikille ole hyötyäkään 😊

Kiitos infosta! Googleen en enää edes uskalla lähteä, mutta foorumilta voisi kyllä lueskella kokemuksia :smiling-eyes: Olisin tyytyväinen edes plasebo-efektiin! :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

@Unitupuna Pidetään kumminkin vielä toivoa yllä huomiselle testille! 😇 Tuo on kyllä aina hyvä jos on jotain muuta mukavaa mitä odottaa, niin negan pettymys unohtuu nopeammin.

Palailen pikkuhiljaa tänne keskusteluun taas mukaan, vaikka ei tässä varmasti useampaan viikkoon olekaan vielä mitään erityistä raportoitavaa. 😊 Tässä kierrossa ei ollut mitään yritystä, vaan pidettiin kokonaan taukoa. Nyt terolut aloitettu muutama päivä sitten ja pian odotellaan uutta kiertoa. Siitä sitten alkaa taas valmistautuminen mahdolliseen siirtoon. Tuo edellisen kierron pettymys siitä, että siirtoon ei päästykään on ollu kyllä tosi kova pala ja se jotenkin ärsyttää edelleen. En siis jotenkin uskalla hirveästi toivoa tai odottaa että siirtoon päästäisiin, mutta kuitenkin! 🙃
Tässä tauolla on jotenkin alkanut kyseenalaistaa tätä koko touhua, että onko tämä yrittäminen enää kaiken vaivan ja jatkuvan surun arvoista. Täytyy vaan toivoa että on. 😩

FF epäilee että ovis ois mennyt, mutta itse en kyllä usko 😅 mitään oireita ei ollut.

IMG_9895.jpeg

@Vokke Oon siis vaan omalla kohdalla huomannut, että negakierroissa ei oo juuri vv, mut plussakierroissa taas ihan holahtelee! Mutta tää on vaan siis mun kohdalla toimiva juttu, monella saattaa olla päinvastoin, et just kuivuus merkkaa plussaa. Mutta hauska tiedostaa, et mikä itselle on normaalia. Mäkin siis tiedän jo DPO6 et tärppäskö vai ei 😅

@Daiya mulla ei liene hyvä merkki, 5 kiertoa negaa ollu kaikki kuivia ja 3 kiertoa plussaa taas kosteita 🫢 nyt testasin äsken negan, vähemmän yllättäen.

@Kawa Varmaan kaikilla tulee pitkässä yrityksessä samoja fiiliksiä. Onneks elokuu on jo nurkan takana, niin ehkä se pettymys unohtuu viime siirron peruuntumisesta sit siinä kohtaa ku pääsee tosihommiin.

Mä testasin äsken negan. Ei yllätä. Menkat alkaa varmaan huomenna, aiemmin on alkanu ku lämpö laskee 36,6 tai sen alle. Vähän lyhyeksi jäi taas luteaali, mutta toisaalta jo dpo6 tuntuu tarttuvan että ei haittaa sinänsä se luteelin lyhyys.
1000034430.jpg

Ovislimojen tarkkailijat, kirjaatteko munanvalkuaista/vetistä vain runsaan vv:n aikaan?

Edit: olin kysymässä onko koostumuksella väliä jos vv on niin vähäistä, että sitä ei erota muuten kuin sormella kohdunkaulan lähellä pyöräyttämällä, mutta olinkin tainnut mielessäni sotkea vv-tarkistukset kohdunkaulan asennon tarkkailuun... 😅

Muokattu viimeksi:
Ovislimojen tarkkailijat, kirjaatteko munanvalkuaista/vetistä vain runsaan vv:n aikaan?

Edit: olin kysymässä onko koostumuksella väliä jos vv on niin vähäistä, että sitä ei erota muuten kuin sormella kohdunkaulan lähellä pyöräyttämällä, mutta olinkin tainnut mielessäni sotkea vv-tarkistukset kohdunkaulan asennon tarkkailuun... 😅
Minulla ainakin aina niin vähäistä että merkkaan jos huomaan jotain muutosta laadussa, määrä on aikalailla vakio :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Joskus oviksen aikoihin pitää lähteä limoja metsästämään jos ei muuten näy :Grinning Face With Smiling Eyes:

1000034619.jpg

Kp1 on täällä. Kestikin lopulta toi luteaali viime kierrossa sitten 11 päivää eli ihan hyvin. Tähän kiertoon ei kauheasti uhrata ajatuksia, tää tulee väärältä puolelta. Mutta toki yritetään, eihän sitä tiedä jos 1/10 munasoluista toiselta puolelta pääsis läpi 😅 ja välillähän voi irrota vaikka molemmilta puolilta munasolut.
Jotenkin oli ihan masisolo, kun viime kierrosta nega, mut nyt laskeskelin et se oli vasta 6. kierto! Et ei oikeesti kauheasti oo vielä yritetty. Puolet niistä (6/12), jotka vaaditaan monesti ihan hedelmällisiltä pareilta raskautumiseen. Mutta kyllähän sitä kuvitteli, et vähän nopeammin hoituisi tää homma ku esikoinen sai alkunsa niin nopeesti. Mut parempi näin päin, että nyt odotuttaa pidempään itseään ku viimeks.

Takaisin