BBT - basal body temperature

@Kawa mulla samantyyppisiä ajatuksia ollut, että alkaako tää nyt olla liian rasittavaa, aina toivoa ja pettyä uudelleen… 😫 Tsemppiä jo nyt tulevaan siirtoon! Kunpa se nyt onnistuisi ja tärppäisi. ❤️

@Unitupuna pahoittelut negasta ja uudesta kierrosta 😔 Munasoluhan voi kypsyä ja irrota samaltakin puolelta peräkkäisissä kierroissa, tai tosiaan kummaltakin puolelta, ei mene aina joka toiselta puolelta. Eli kannattaa kyllä yrittää 😊

Kävin tänään HUS:n verikokeissa, perusarvot ihan ennallaan, mutta TSH oli 2,46. Rajahan on 2,5 raskautta yrittäessä eli on ihan nippanappa alle sen. Laitoin HUS:lle kysymystä että voisiko tän kontrolloida vielä vaikka elokuussa, mutta vastasivat sieltä äsken, että ei tarvetta ja 2,46 on hyvä koska se on alle 2,5. Eli jos olisi ollut 0,04 enemmän niin olisin varmaan saanut lääkityksen. Nyt en saa ja kärsitään sitten huononpuoleisesta arvosta. 😭

Letroja nyt syöty kp2-8, koska mulla ei silloin 2021 niillä ollut vaikutusta kun söin perus kp3-7. Lääkäri tiesi tutkimuksista jossa oli todettu että 2,5mg annoksen syömisellä pidempään, jopa 10 päivää, on parempi vaste kuin 5mg annoksella 5 päivää. Joten söin niitä sitten sen 7 päivää. Vähän kurjaa oloa ollut parina päivänä tässä, mutta tänään jo ihan normaali olo.

IMG_0701.jpeg


Hitto että ärsyttää tuo kilppariasia nyt! 😭 Aion siellä syyskuun ensikäynnillä ruinata sen kontrollilabran kuitenkin. Toivottavasti sattuisi myötämielinen lääkäri.
 
@Unitupuna pahoittelut negasta ☹️ onneksi sentään tuo luteaali siellä on paremman mittainen. Ja samaa piti sanoa kuin Misa, että tosiaan voi irrota samalta puolelta useammankin kierron putkeen. Eli yritys kyllä kannattaa. 🙂

@Misa Voi harmi, että jäi tsh noin lähelle rajaa eikä siihen puututtu ☹️ toivottavasti olisi hussilla ymmärtäväinen lääkäri ja saisit kontrollin. Kyllähän se helpottaa varmasti omaa mieltä että kaikki on yrityksessä niin hyvin kun vaan mahdollista. Onpa jännä tuo tieto, että pidempään letroja voisi olla avuksi. Itelle se nyt ei enää tässä vaiheessa vaikuta mutta olis ollu kiva kokeilla aiemmin. 😄 toivottavasti siellä nyt tulee vastetta 🤞🤞

Huomenna vielä viiminen päivä teroja, ja sitten ootellaan uutta kiertoa 😄 Kävin ostamassa pitkästä aikaa Donafertyä, ei tuo toinen myo-inositoli ollut yhtä laadukasta. Samalla apteekista nappasin femiflor -maitohappobakteerikuurin ja syön sitä 10 päivää. En tiedä onko noin lyhyellä kuurilla mitään vaikutusta, mutta kokeillaan! Näistä maitohappoasioista oli tuolla toisessa keskustelussa juttua ja kiinnostuin kokeileen.
Muuten vaan tylsää odottelua! 🌚

IMG_9902.jpeg
 
@Kawa nimenomaan just haluaisi, että kaikki mahdollinen tehtäisiin onnistumismahdollisuuksien maksimoimiseksi. Mutta oon nyt vähän rauhoittunut tän asian osalta, tuo tsh-arvo ei vielä ole onneksi kovin huono, ja jos en HUS:lta saa kontrollilabraa niin ei onneksi ole kallis käydä omakustanteisestikaan esim. Synlabin kautta 😊
Tuosta letrojen pidempään syömisesen hyödyistä en ollut itsekään kuullut aiemmin, mutta en ihmettele että Dextran lääkäri oli siihenkin perehtynyt 😄 HUS:lla tai Aavassa ei aikanaan mainittu tuollaisesta mahdollisuudesta mitään.
Ja joo tuo probioottihomma oli tosiaan myös yksi, mikä mua mietityttänyt viime aikoina! Oottelen tässä omaa tilaustani Ranskasta 😄 Uskon että näistä voi olla vain hyötyä 🌈

Kauhea päänsärky ollut tänään, selvästi hormonaalinen, kun ei lääkkeetkään meinanneet tehota. Oli pakko ottaa Burana kun en kestänyt muuten. FF:ssä kyllä näkyy että näillä kp:illä mulla on aina hedaria, että sinänsä ihan aikataulussa mennään 😄 Vasemmalla vähän pientä nipistelyä ollut, saa nähdä onko merkki mistään vai eikö.

En ole vielä viitsinyt alkaa tehdä ovistestejä, kun ei ole ollut mitään merkkejä oviksesta. Ehkä alan testata vasta kun todella alkaa olla munasarjatuntemuksia. Ne kyllä aina kestää useamman päivän ennen kuin ovistesti on plussa.

IMG_0709.jpeg


Nää menkat oli muuten kyllä selvästi normaalia runsaammat ja kesti pidempään, kun viime kierrossa oli Gonal F + Ovitrelle apuina, sekä Lugesteron. Tulee mieleen, että ehkä mulla limakalvo on vähän ohuehko ilman lääkkeitä 🤷‍♀️ Myöskään nyt ei ollut mitään tiputtelua, vaan luteaali oli täydellinen 14 päivää ja menkat alkoi kerralla kunnolla.
 
Muokattu viimeksi:
@Misa Oispa vaan aina mahdollisuus ja rahaa käydä yksityisellä kun heidän lääkärit varmasti ihan eritavalla saavat mahdollisuuksia tutkimiseen ja kouluttautumiseen ja toki on aikaa ja mahdollisuus myös näitä kokeilla asiakkailla. 😩 Joko siellä on ollut ovismerkkejä enemmän, oletko jo alkanut testailla? 😌 Voihan se tosiaan hyvinkin olla että lääkkeillä limis on paksumpi ja siksi menkatkin runsaammat. Jospa nyt letroillakin kasvaisi paksuksi 🤞 Oliko teillä tähän kiertoon muita lääkkeitä tai ultraa?

Edelleen odotellaan uutta kiertoa eikä siitä ole vielä mitään merkkejä. 😔 Saa nähdä kuin pitkälle venyy ja tarvitaanko uusi terolut-kuuri. Nää kierrot kun menkat pitää käynnistää teroilla on kyllä todella ahdistavia ja stressaavaa kun ei yhtään tiedä alkaako ja koska alkaa. Täytyy vaan yrittää ajatella jotain ihan muuta kuin keskittyä pelkkään odottamiseen.

IMG_9909.jpeg
 
@Kawa voi, onpa raastavaa odottelua! 😔 Ootko tehnyt raskaustestiä, ettei olisi niin onnekkaasti käynyt? Vai oliko niin että tää oli varmuudella ovuloimaton kierto? Jos niin, niin kunpa nyt pian pääsisit uuteen kiertoon ❤️

Tympii jo valmiiksi niin tuo HUS ja kun siellä ei mitään ns. ylimääräistä voi tutkia tai kokeilla, ja kaikki tehdään heidän valmiin muotin mukaan. Ei mitenkään voi personoida hoitoa, ei siis yhtään. Mutta sillä nyt mennään sitten kun sinne taas mennään.

Ei ovisoireita, vähän lievää munasarjatuntemusta ollut molemminpuolin, enemmän vasemmalla (mun huonompi puoli). Ovistestit haaleita. Dextran lääkärin ohje oli että jos kp16 vielä ovistesti nega niin voisi varata ultraa, ehkä soitan huomenna ja kysyn olisko vaikka perjantaille aikaa. Torstaina ollaan tulossa mökiltä pois. Voishan sitä käydä katsomassa mikä tilanne (jos lääkärillä sattuisi olemaan aikoja), ja ehkä esim. Gonalilla ja Ovitrellella vähän avustaa taas. Nyt ei ole ollut muuta kuin nuo letrot kp2-8.

IMG_0771.jpeg
 
Tänään alkoi ovista ennustava tietynlainen alavatsakipu ja ovislimatkin vihdoin, joten luulen että jotain tapahtuu.

Koitin silti varata Dextraan aikaa, mutta mun lääkäri on nyt jäänyt eläkkeelle 😭😭😭😪 Harmittaa niin paljon, vaikka ehdottomasti hän on eläkkeensä ansainnut! Nyt vaan tuntuu että oon jäänyt yksin ja ihan HUS:n armoilla. Nyt koitan tutkia, olisko Dextrassa joku muu, kelle viitsisin varata aikaa, vai jätänkö vaan väliin… Olisi kyllä ollut kiinnostavaa tietää, minkä kokoinen folli siellä kasvaa ja miten paksu limis on nyt, kun käytössä oli letrot. Mutta en halua ihan kenen vaan vastaanotolle mennä.

IMG_0772.jpeg
 
@Misa Voi ei! Onpa harmillista että juuri nyt jäänyt eläkkeelle, vaikka toki kuuluu asiaan. 😔 Toivottavasti sieltä löytyisi joku muu taitava lääkäri jolle uskaltaisi kokeilla. Ehkäpä ihan soittamalla sinne voisi kysyä hyviä suosituksia että kenelle varata? 🤔 Toivottavasti olis mukavampi kokemus myös sitten HUSilla, ettei tuntuisi ihan pakkopullalta. Ymmärrän kyllä niin täysin nuo fiilikset julkisen hoidosta. 😔 Mutta hyvä että sentään ovisoireita alkaa olemaan 🌈✨ Josko olisikin tärppi eikä tarvis miettiä hoitoja sen enempää.

Täällähän toki sitten alkoi uusi kierto heti kun kerkesin valittelemaan että ei mitään oireita sen suuntaan! 🙈 Laskeskelin päiviä, että hyvin todennäköisesti tämäkin siirto osuisi viikonlopulle eli valmistaudun jo pettymykseen.. 🥲 Meneeköhän tämä vuosi kokonaan ilman siirtoa.

IMG_9916.jpeg
 
@Kawa tuun täältä sivusta huutelemaan että meinasin jo eilen kommentoida että samalla tavalla täällä menkat odottaa itseään ja niin täälläkin nyt sitten tänään kp 1. Kiertokamu mikä kiertokamu! Siitä ei näköjään pääse yli eikä ympäri :D
 
@Misa toivotaan parasta! @Kawa ja @Kuuttituutti, kunpa teillä tärppäisi seuraavasta kierrosta!

On: täällä viimein jännät paikat, limoja tulee kolmatta päivää ja muitakin ovulaatioon sopivia oireita olisi vaikka lämpöjä en vaelluksella saanutkaan seurattua. Ja sopivasti viiden päivän erossa olon jälkeen matkalla samaan osoitteeseen kumppanin kanssa, nyt kun vaan onnistuisi tallettelut 🌈

Tekee lämmöt nyt jatkossa mitä hyvänsä, päätin että kahden viikon päästä testi ellei menkat sitä ennen ala. Jos edelleen nega, soitto jonnekin koska kierto tuntuu ihan kohtuuttoman pitkältä - alan jo epäilemään että jokin siellä nyt jarruttaa ja kierto tarvitsisi jonkinlaisen kick-startin lääkkeellisen tyhjennyksen jälkeen. (Kolmannella viikolla tekemäni testi oli nega)
IMG_20240718_114553.jpg
 
@Kawa varasin lopulta ajan lääkärille, jolla pari kertaa kävin vuonna 2022 😊 Voi ei, voisko sitä ovista jotenkin ajoittaa irrotuspiikillä, niin ettei jäisi taas siirto välistä? Kunpa pääsisitte nyt siirtoon tässä kierrossa! 🤞

@Yrttiteetä tekisi mieli meinaapa kyllä venyä kierto! Oireet kyllä vaikuttaa lupaavilta oviksen kannalta, toivottavasti olisi kyse siitä 😊

Mulla on kaikki oviksen oireet, mutta testit ihan negaa. 😫 Onneksi huomenna aamulla ultra, niin näkee mitä siellä tapahtuu. Luulisi että jos on kypsä folli, niin voisi sitten irrottaa Ovitrellella… Katsotaan, huomenna oon sitten viisaampi.

IMG_0791.jpeg


IMG_0792.jpeg
 
@Kuuttituutti Oi ihana että on kiertokamuja! Oli joku kuun asento oikein että molemmilla alkoi samaan aikaan 🙈 Tulehan tännekin jossain kohtaa kertomaan kuulumisiasi! 💖

@Yrttiteetä tekisi mieli Onpa kyllä pitkäksi venynyt kierto, mutta jospa nyt jotain tapahtuisi kun oireitakin ilmaantuu! Ihan hyvä noin pitkässä kierrossa välillä tehdä testi jos sattuisikin jotain olemaan. Tietää ainakin missä menee.

@Misa Tulehan kertomaan ultrakuulumiset tänään. Toivottavasti siellä nyt olisi jotain tuloillaan ja saisit vaikka ovitrelleen reseptin mukaan. 🤞🌈 Joo ajattelin kanssa kysyä sitä irroituspistosta, mutta viimeksi lääkäri oli tosi nihkeä sen suhteen ja folli toki oli jo siinä vaiheessa niin iso, että irrottamallakin olisi mennyt väärälle päivälle. Katsotaan. Toivon että saan kivemman lääkärin ensi kerralla..
 
@Kawa toivottavasti nyt olisi mukavampi lääkäri, joka myös osaisi ehdottaa keinoa jolla siirron saisi tässä kierrossa onnistumaan. 🤞

Nyt aamulla olikin ovistesti vähän tummumaan päin! Tuo on myös tehty vain tunnin pidätyksellä. Luulisin että iltapäivällä/illalla on jo plussa.

Ultrassa käyty, limis 9,4mm ja vasemmalla 23,5mm folli. Sain Ovitrelle-reseptin, voin päättää itse haenko sen vai enkö. Ei siitä kuulemma haittaakaan ole. Mutta mietin vielä, koska ovis kyllä näyttäisi olevan tapahtumassa nyt ilmankin 🤔 Ei kuitenkaan mikään ilmainen tuo Ovitrellekaan ole ja tuo lääkärikäyntikin oli taas yli 200€.

Januvia-reseptiin sain myös jatkoa, sekä lähetteen kilpparikokeisiin. Eli jos haluan ne vielä kontrolloida myöhemmin niin voin käydä Huslabissa tuolla lähetteellä, toki maksaa sitten, mutta halvempi taitaa olla noin kuin Puhti/Synlab.

IMG_0794.jpeg


IMG_0795.jpeg
 
Pitkälti Kawan ja Misan keskustelua nyt tullut 😁 Oon lomalla (ihanaa!) ja oon peräti seurannut keskustelua, vaikka en oo kirjoitellut hetkeen.

@Misa Olisitko sä voinut vielä pyytää sieltä privasta lähetettä siihen tsh-kontrolliin? Sit kävis siellä joskus myöhemmin ja tarvittaessa soittais HUSiin jos on yli 2,5?

@Kawa No voihan ***** jos osuu just viikonlopulle! Toivottavasti ei, noi sun kierrot on kuitenkin vähän arvaamattomat siinä mielessä, et toivotaan et osuis jollekin arkipäivälle!

Täällä tylsää alkukiertoa, ovis on tullu nyt 4 kierrossa viidestä kp20-21, eli varmaan ihan loppukuulle menee tälläkin kertaa. Se oliskin sit mun vika lomaviikko, toivottavasti olisin niin rentoutunut et se vaikuttaisi tärppäämiseen! Palattiin just reissusta, enkä oo siten tässä alkukierrossa greippimehua juonut, onkohan mitään hyötyä aloittaa näin myöhään?

1000035206.jpg
 
@Unitupuna joo siis nimenomaan tsh (ja t4-v) sisältyy tuohon kilpparilabralähetteeseen minkä sain tänään Dextrasta 😊 Teen nyt niin että koitan HUS:n ensikäynnillä saada kontrollilabrat vinguttua mutta jos en onnistu, niin käytän sitten tuon lähetteen.
Greippimehusta ei varmasti ole mitään haittaakaan, vaikka sen vasta nyt aloittaisikin. Toivotaan että loman rentoutuminen auttaisi ja tärppi kävisi! 🤞

No nyt on ovistestissä melkolailla plussa! Vielä talletellaan tänään tai huomenna, mutta ei varmaan nyt useamman päivän putkea koiteta. En nyt muutenkaan luota tuon vasemman munasarjan tuotoksiin, mutta kokeillaan nyt, eihän sitä ikinä tiedä.

IMG_0806.jpeg


Päätin etten hae Ovitrellea, kun nyt ovisplussa tuli niin luotan oviksen tapahtuvan luonnollisesti.
 
Muokattu viimeksi:
@Misa Mitäköhän ihmettä mä olin lukevinani 😆 luulin et jotain muita labroja, meni varmaan joku toinen keskustelu sun tekstin kanssa sekaisin. Hyvä että ovis nyt tuloillaan ilman lääkkeitä, toivotaan et tapahtuu 😁
 
Mä tulen seurailemaan ja oppimaan tähän ketjuun. Tikuttelu ei oikein tunnu omalta jutulta, mutta tällainen excel-taulukkotyyppinen mittailu voisi olla mulle sopiva tapa lähteä metsästämään mahdollista ovisaikaa jatkossa. Onko lämpö mitattava aina samaan aikaan, vai riittääkö, että mittaa aina kun aamulla herää?
 
@Unitupuna haha, joo 😁

@bandoo tervetuloa! ❤️ Nimenomaan kannattaa mitata heti heräämisen jälkeen, mutta jos heräämisaika vaihtelee kovin paljon, se vaikuttaa kyllä myös käyrään. On olemassa laskureita (esim. https://www.omnicalculator.com/health/bbt mutta googlesta löytyy muitakin) millä voi laskea paljonko lämpö olisi ollut, jos olisit herännyt tiettyyn aikaan. Tuo laskuri ei toki ole ihan aukoton myöskään 😊 Mutta itse herään useimmiten klo 8 aikaan, joten jos heräänkin klo 7, lisään mittaamaani lämpöön 0,1 astetta.
Mittailulla ei voi oikeastaan ennustaa ovista, vaan sitten jälkeenpäin näkee milloin se tapahtui, kun lämpö nousee viiveellä progesteronitasojen nousun myötä. Eli siksi itse tikuttelen lisäksi ja seuraan muitakin oireita ja kehon merkkejä 😊
 
Hei kiittti @Misa tuosta ajansäätö-linkistä, jäi edellisellä kerralla ottamatta talteen ☺️ @Kawa , taidanpa kaiken varalta pissata tikkuun jo heti kun pääsen tältä reissulta ensi viikon alkupuolella kotiin, eihän se ota jos ei annakaan. Eli muutaman piinapäivän tähän sain, vaikka lämpöjen perusteella sieltä ei mitään erityistä pitäisi olla tulossakaan, viimeksi erottui niin selvästi 😅
 
Muokattu viimeksi:
@Unitupuna haha, joo 😁

@bandoo tervetuloa! ❤️ Nimenomaan kannattaa mitata heti heräämisen jälkeen, mutta jos heräämisaika vaihtelee kovin paljon, se vaikuttaa kyllä myös käyrään. On olemassa laskureita (esim. https://www.omnicalculator.com/health/bbt mutta googlesta löytyy muitakin) millä voi laskea paljonko lämpö olisi ollut, jos olisit herännyt tiettyyn aikaan. Tuo laskuri ei toki ole ihan aukoton myöskään 😊 Mutta itse herään useimmiten klo 8 aikaan, joten jos heräänkin klo 7, lisään mittaamaani lämpöön 0,1 astetta.
Mittailulla ei voi oikeastaan ennustaa ovista, vaan sitten jälkeenpäin näkee milloin se tapahtui, kun lämpö nousee viiveellä progesteronitasojen nousun myötä. Eli siksi itse tikuttelen lisäksi ja seuraan muitakin oireita ja kehon merkkejä 😊
Kiitos paljon selvennyksestä! Arkena mä aina herään samaan aikaan, mutta lomilla ja viikonloppuisin nukutaan pidempään. Mutta yleensä ehkä noin tunti pidempään, kun aika tasainen unirytmi meillä on.

Eipä tuo tässä vaiheessa haittaisi edes, jos ei ennusta ovista. Jo se, että näkisin milloin se tod näk tapahtui olisi kiva, kun kehon omat merkit vähän sekaisin kierukan jälkeen. Voihan se olla, että ne lämmötkin sitten pomppisi miten sattuu. 🙈 No mut taidan kokeilla tätä ensi kierrossa!
 
@bandoo tuo on hyvä että on säännöllinen unirytmi 😊 Kannattaa kokeilla, ite oon kovasti tykännyt kun ei tarvii ihmetellä että tapahtuiko ovis vai ei, kun lämmöistä sen näkee!

FF:n muut detectorit laittoi oviksen kp17:lle (koska lämmöt oli jo ennen ovista vähän koholla) mutta oireiden ja ovistestin mukaan se oli varmasti kp19, joten vaihdoin detectorin ainakin toistaiseksi OPK:ksi.

IMG_0812.jpeg


IMG_0820.jpeg


Eilen eli kp19 päivällä kivut oli kovimmillaan, sitten hiipui, joten eiköhän se ovis mennyt. Tänään lämmöt nousussa 🙂
 
Takaisin
Top