BBT - basal body temperature

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja mannikka
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
@Minnnis Kiva, kun tänne tulee uusia 😊 Fertility friend on täällä varmasti eniten suosiossa appeista, mutta myös Flo on ihan hyvä. Suosittelen kumminkin Fertility friendia, helpoin ja tulkitsee oviksen nimenomaan lämpöjen perusteella, ei ovulaatiotestien tms.

@Unitupuna Sulla näyttää olevan FF:ssä tuo OPK -detector päällä, eli tulkitsee oviksen pelkästään ovulaatiotestin perusteella, ei lämpöjen. Jos vaihdat sen esim advanced, niin muuttuisiko? Itse olisin sitä mieltä, että ovis saattaisi olla 27 tai 28. päivä 🤔 koska sen jälkeen vasta lämmöt noussut kunnolla, mutta ajoissa kyllä näkynyt testissä raskaus.
Hei kiitos! En tajunnu, ihmettelinkin et mikä OPK on 🫢 mäpä koetan vaihtaa! Mulla näkyi esikoinenkin just DPO9 et sellain sopis kyllä kuvaan. Ja nyt viivat on ollu tosi hailakoita, olis kyllä hyvä jos olis vähemmän DPO miten olen alunperin laskenut eli ekasta ovisplussasta DPO-1.

//edit: poistin ovisplussat ja sillä muuttu chart siten, että vasta 29.1. olis heittänyt DPO0 🤯
1000027923.jpg
 
Muokattu viimeksi:
@Kawa on kyllä jännä nähdä sunkin käyrä ilman irrotuspistosta! Eiköhän se sieltä irtoa ilmankin 😊 Ja mahtavaa että voit nyt ivf-suunnittelua odotellessa kumminkin käyttää letroja ja gonalia! 😍

@Minnnis tervetuloa! 🤗 Lämmöistä kyllä aika hyvin näkee, tapahtuiko ovis vai ei. Itse tykkään FF:stä, ja ovistikkujen tulkinnan apuna käytän Premomia. Flohun kirjaan myös välillä, mutta FF ja Premom on ne mitkä päivittäisessä käytössä. 😊 Mittarin ohjeet kannattaa myös lukaista läpi, useimmissa piippaa jo ennen kuin mittaus on ihan valmis. Itse pidän mittaria suussa (aina samalla puolella kielijännettä) niin kauan ettei enää hetkeen ole noussut lukema yhtään. Noin 5 min menee.

@Unitupuna luulisin että kyllä viimeistään 26.1. olisi ollut ovis kun eka ovisplussakin ollut jo 24.1. Tuosta 28.1. puuttuu mittaus, silloin lämmöt olisi voinut olla koholla ja 29.1. olisi sitten dpo3 dippi 🤔 (secondary estrogen surge) Mutta ei voi tietää varmaksi tietty 😄
 
Kiitos, kiva että joukkoon mahtuu! 🤗❣️

Mä nyt testinä tässä mittailin uudella mittarillani, siinä ohjeen mukaan juuri piippaa ennen kuin suositeltu mittausaika täynnä! Hyvä vinkki siis. Minuutti ois tuon mittarin mukaan suositeltu aika kielen alta mitattaessa.

Ja alan nyt kirjailemaan lämmöt tuohon fertility friendiin. Viime kierrot mulla on ollut cb dual hormone, mutta seuraavan kerran ajattelin mennä liuskoilla, niin pitää miettiä sitä premomia siihen taas tueksi.

Nyt on lämpömittari valmiina yöpöydällä, eli sit vaan aamulla heti herättyä mittari suuhun ka mittaamaan ennen kuin nousee ylös? 😁 Mittaatteko aina samaan aikaan? Itsellä kyllä vähän vaihtelee heräämisajat 😬
 
@Minnnis kannattaa valita sellainen aika, mikä olisi lähimpänä sitä, milloin yleensä heräät tai niiden keskiarvo. Mä oon päättänyt mittausajaksi 8:15, kun klo 8-8:30 välillä yleensä herään 😊 Mutta jos herään muuhun aikaan niin käytän BBT-laskuria, niitä on netissä useita, mutta tätä käytän itse: https://www.omnicalculator.com/health/bbt
Usual temperature check -kohtaan normaali heräämisaika, actual temperatire check -kohtaan toteutunut heräämisaika ja lämpö, minkä mittasit. Niin laskuri laskee, minkä verran lämpö olisi ollut normaalina heräämisaikana. 🙂

Tänään itsekin heräsin jo 6:20, niin ei olisi kyllä ollut vertailukelpoinen lämpö se 😄
 
@Misa kiitos paljon vinkistä! Otan ehdottomasti tuon sivuston ylös. Mulla vaihtelee heräämiset pääosin 6-8 välillä, mutta tosi paljon on kyllä vaihtelua siinä :No Evil Monkey:
 
Mitäpäs tänne kuuluilee, miltä näyttää tän hetken käppyrät?

Oon jo vähän pihalla että ketä täällä olikaan vielä 🙈 Käyn vaan välillä vilkuilemassa tota BBT-ketjusta plussanneita ja niin haaveilen että joku päivä olisin siellä myös. Ja hirveästi tulee luettua IVF-osioita ja somekanavatkin ihan täynnä pelkkää IVF-sisältöä 🙈

IMG_8887.jpeg


Kp7 vasta menossa, lämmöt kivan tasaiset tällä kertaa. Huomisesta Gonal ja toivottavasti viikon päästä ovis tulisi itsekseen. ✌️ Ensimmäinen akupunktio ensi tiistaina, jännää!
 
Täällä letroilla tuettu kierto ja tänään kp14 tuli o+ 🙏 pe ja tänään käyty ultrassa, pe limis oli 4,9mm ja tänään n. 8mm. Pe folli oli 17mm ja tänään 24mm. Lauantaina alkionsiirtoon 🙏 lämpöjä olen randomisti mittaillut ja kellonajat vaihdelleet. Katson näkyykö niissä ovulaatio. Ke alkaa keltarauhastuki.
 

Liitteet

  • Screenshot_20240212_205728_FF App.jpg
    Screenshot_20240212_205728_FF App.jpg
    213 KB · Katsottu: 54
@Kawa mullakin kun mentiin ivf-jonoon, tuli luettua paljon aiheesta ja instassakin seurasin monia ivf-hoidoissa olevia 😄 Niitä jäin kyllä seuraamaan sitten vaikka ivf voitiinkin itseltämme perua.

@jamm mahtavaa! Onnea lauantain siirtoon 😍❤️

Täällä ei mitään ihmeellistä, vielä saa odotella että on järkeä edes aloittaa ovistestailut. Oon täysin unohtanut käyttää macaa, täytyy tänään aloittaa 😄

IMG_9100.jpeg
 
Toivottavasti toi plussa päivä oli ovulaatiodippi päivä myös eikä vasta tulossa 😅
 

Liitteet

  • Screenshot_20240214_115128_FF App.jpg
    Screenshot_20240214_115128_FF App.jpg
    226.4 KB · Katsottu: 59
@jamm eiköhän ovis mennyt jo! 😊 Toivottavasti vielä vähän nousisi lämmöt, niin voisi olla ihan varma asiasta.

Tänään hcg-kontrolli ja tulos oli alle 2, eli nyt voin sanoa, että kohdunulkoinen on takanapäin. 😊 Toki varmaan hyytymää on yhä siellä munanjohtimessa, mutta se katoaa sieltä ajan kanssa.

Mietin kyllä että ehkä voisi muutaman kuukauden kuluttua käydä aukiolotutkimuksessa, jos ei ole tärpännyt ennen sitä. Viimeksi tehty 2021 alkutalvesta, silloin molemmat putket oli hienosti auki. Nyt tilanne voi olla eri, kun oli tuo kohdunulkoinenkin… Mutta en viitsi vielä mennä, jos siellä vielä on sitä hyytymää, annan sille ensin aikaa poistua. Jos vaikka sitten toukokuussa kävisi.

IMG_9117.jpeg
 
@jamm eiköhän ovis mennyt jo! 😊 Toivottavasti vielä vähän nousisi lämmöt, niin voisi olla ihan varma asiasta.

Tänään hcg-kontrolli ja tulos oli alle 2, eli nyt voin sanoa, että kohdunulkoinen on takanapäin. 😊 Toki varmaan hyytymää on yhä siellä munanjohtimessa, mutta se katoaa sieltä ajan kanssa.

Mietin kyllä että ehkä voisi muutaman kuukauden kuluttua käydä aukiolotutkimuksessa, jos ei ole tärpännyt ennen sitä. Viimeksi tehty 2021 alkutalvesta, silloin molemmat putket oli hienosti auki. Nyt tilanne voi olla eri, kun oli tuo kohdunulkoinenkin… Mutta en viitsi vielä mennä, jos siellä vielä on sitä hyytymää, annan sille ensin aikaa poistua. Jos vaikka sitten toukokuussa kävisi.

View attachment 130911

Mulla alkoi tänään lugesteron, se voi kai vääristää lämpöjä vai? Plussa tuli ihan digillä ja kivut vihdoin loppunut tänään. Mietin vaan kuinka tavallista että lämpödippi jo plussapäivänä.

Toivottavasti pääsette yrittämään ja tärppäisi pian ❤️
 
@jamm oon ymmärtänyt että dippi voi tulla joko ennen ovista tai vasta ovispäivänä. Ja että kummatkin on yleisiä, mutta en tosiaan oo asiantuntija, toivottavasti joku tietävämpi voi vahvistaa 😄 Luget voi kyllä nostaa lämpöjä koska ne on keltarauhashormonia. Mutta positiivinen ovistesti + kipujen loppuminen kyllä kaikki viittaisi että ovis tapahtui! 😊
 
@jamm Uskon myös että ovis meni jo! Kohta piinailemaan 🌈

@Misa Ihan mahtavia uutisia 🫶🏻 Mie haluisin myös tuohon aukiolotutkimukseen! Jos (/kun) keväämmällä päästäisiin julkiselle puolelle tutkimuksiin kun vuosi yritystä täynnä, pitää kysyä voitaisko se sielä tehdä, koska oon alusta asti miettinyt että entä jos johtimet on tukkeutunu sektion aiheuttamista kiinnikkeistä.😐 toivottavasti en aavistele oikein.

Pitkästä aikaa tänne omaakin käyrää, ei oo mitään odotuksia tai tuntemuksia kyllä. Dpo8 nousu johtuu tod.näk vielä 10.2. juhlinnasta🙈😂 laskusuunnassa sieltä nyt, mutta ihan hyvissä lämmöissä vielä👍🏼 ihmetyttää vaan toi tosi hidas ja tasainen ovisnousu 🤔

IMG_0644.jpeg
 
Muokattu viimeksi:
@jamm mäkin uskoisin että ovis mennyt jo! 🙂 jee jännittävää, toivottavasti kaikki menisi hyvin siirrossa 🤞🤞

@Misa huippua, että hcg kunnossa ja että tuo alkaa olla vihdoin takanapäin 😍 Aukkari on varmaan hyvä suunnitelma jos ei ennen sitä tärppää. Mua ihmetyttää miten mulle ei sitä koskaan olla tehty tai edes mainittu koko asiaa.
Mutta jännää nähdä mihin suuntaan siellä kierto lähtee nyt, josko ovis tulisi aiemmin 🤞

@Ansq Jännän hitaasti kyllä noussut lämmöt, mutta hyvältä kumminkin nyt näyttää! 🤞🙂 pääasia että ne sieltä nousee.

Taas mulla FF ehdottelee jo punaista palluraa, en tiedä voisko Gonal aina tässä vaiheessa vähän hetkellisesti nostaa lämpöjä kun joka kierrossa tuntuu olevan sama 🙈 tai sitten johtuu letrojen loppumisesta.
Vaihdoin Donafertyn eilen vähän halvempaan Nutriworksin myo-insitoliin. Oli sama määrä inositolia, ja puolet halvempi! Vinkkinä jos joku muukin haluaa testata 🙂

IMG_8889.jpeg
 
@Ansq kannattaa ottaa puheeksi! Toivotaan ettei sellaisesta ole kyse, mutta hyvähän se on tarkistaa 🙂

@Kawa varmaankin kun sullakin noita alkaneita raskauksia ollut, niin oletus on että auki on reitit 🤔 Mutta siis itselläkin tuo tutkimus tehtiin yksityisellä tuolloin 3v sitten, ja maksoin sen itse. En tiedä olisiko sitä myöhemmin HUS:lla katsottu.

Nytkin siis aion olla yhteydessä johonkin klinikkaan, varmaan Dextraan, kun sieltä on viime hoidoista hyvät kokemukset 😊

Kiitos myo-inositolivinkistä! Itse jatkan vielä Donafertylla, kun haluan myös sen alfalaktalbumiinin 😊 Mutta myöhemmin keväällä hoitovapaalla kun on rahasta tiukempaa, voisi ehkä vaihtaa tuohon.
 
1000028253.jpg

Ihan kummalliset menkat oli tosta kemiallisesta! Kesti vaan 2,5 päivää kunnon vuoto! Normaalisti mun menkat on kestänyt 6-8 pv, toki loppua kohti vähäisempänä. Onkohan kohdun limakalvo ollu ihan liian ohut ja siks ehkä jäikin kemialliseksi? Noh, toivotaan et tää kierto menis paremmin.
 
@Unitupuna onpa erikoista että meni noin päin, että oli niukempi vuoto! 🤔

Tää alkukierto menee kyllä niin hitaasti aina 😅 Huoooh… Nyt myös lapselta saatu pöpökin iskenyt, kun on kurkku kipeänä. Ei muita oireita onneksi mutta tää jo riitti siihen että piti perua viikonlopun menot 🥲 Saa taas kököttää kotona vaan.

IMG_9142.jpeg


Ja näköjään taas niin vaikea muistaa syödä sitä macaa. 🤦‍♀️

Lämmöt vähän koholla, voisi liittyä tähän tautiin tai sitten vielä kroppa vähän sekaisin. Oon myös heräillyt nyt useamman kerran öisin jostain syystä, en tiedä vaikuttaako sellainen aamulämpöihin miten paljon.
 
@Unitupuna onpa jännä että meni noin päin. Toki luulisin ettei vuodon määrä suoraan ihan kaikkea kerro, mutta jännä että vaikutti noin 😬 Mulla esim ultralla todettu että limakalvo riittävä ennen ovulaatiota, ja mulla kestää kunnon vuoto aina 2-3 päivää maksimissaan 🙂

@Misa Voi harmit kipeydelle 😩 toivottavasti menee pian ohi. 🤞 Tuohon kyllä samaistun että kierron alku on aina niin puuduttavaa odottelua.

@jamm tsemppiä siirtoon! 🤞🌈🌈

Nyt alkaa jännät päivät, jännää nähdä tapahtuuko ovista ilman irroitusta ja jos, niin milloin. Mitään oireita ei vielä havaittavissa ja ovistestitkin negaa, vaikka tummenee kyllä. Kunpa tulisi alkuviikosta viimeistään 🤞

IMG_8892.jpeg

IMG_8891.jpeg
 
@Kawa tummalta näyttää kyllä jo, eiköhän se pian sieltä positiiviseksi tummene! 😊🤞Jatkuuko sulla Gonal ovisplussaan asti?

Mulla lämmöt vaan nousee, mutta nyt laitan viimeistään taudin piikkiin, tänään on nenäkin vuotanut. Eikä mitään ovisoireita joten en jaksa edes tänään vielä alkaa testailla, oottelen vielä muutaman päivän 😌

IMG_9166.jpeg
 
Takaisin
Top