BBT - basal body temperature

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja mannikka
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
@Nurppu mulla oli tässä viimeisessä kierrossa aluksi lämmöt myös vielä koholla (ei ihan noin kun sulla mut omaan tasoon nähden) ja se tiesi hyvää. Tsemppiä tähän kiertoon 🌈 koska teillä olikaan seuraava IVF kierros?
 
@Nurppu mulla oli tässä viimeisessä kierrossa aluksi lämmöt myös vielä koholla (ei ihan noin kun sulla mut omaan tasoon nähden) ja se tiesi hyvää. Tsemppiä tähän kiertoon 🌈 koska teillä olikaan seuraava IVF kierros?
Muistelen että saadaan seuraavista kuukautisista ilmottautua! Mut varmaan kesän jälkeen on ruuhkaa että en tiiä mahtuuko viel sillon 😅 nyt just on sen verran rento olo et ei stressaa se et mahtuuko vai eikö. Ja tuntuu et se hoitoki varmaan vois mennä sillee ihan sivussa vaan ilman voimakkaita tunteita, mikä olis ihanaa kyl! Suhtautuis siihen vaan sellasena normaalina juttuna mikä tapahtuu eikä sitä tarvi sen enempää miettiä!
 
Täällä myös mukana ovisaallossa, ovulaatio oli oletetusti lauantaina-sunnuntaina (kp 15-16), eli tänään on dpo 2-3. Ollaan oltu merellä pari viikkoa niin en oo mittaillut lämpöjä enkä tikuttanut ovista. Yhdyntöjäkin ollut tasan yksi ja se oli kp 15, eli tää kierto on nyt mennyt tälleen vähän taka-alalla 😅
 
@Summerwalk ihan mahtava asenne! ❤️ Ja juuri niin, todellakin on toivoa. Varmasti on vielä hyviä munasolujakin, kunpa vaan sellainen pian sieltä osuisi kohdalle!

@Kwv onpas lämmöt ylhäällä! Pidän täällä peukkuja, että sulla ne menkat jäisi kuitenkin väliin 😊

@Nurppu toivon että mahdutte hoitoihin, joka tapauksessa mahtavaa että on rento olo sen suhteen! Tuohan olisikin parasta, kun voisi aina suhtautua asioihin (ainakin niihin mihin ei voi itse vaikuttaa) tuolla lailla murehtimatta 😍

Tänään dpo11 ihan yhtä blanko testi kuin aiemminkin, mutta se ei yllättänyt. Tutkiskelin tuossa että millä keinoilla voisi koittaa tasapainottaa näitä PCOS:n sekoittamia hormoneja ja mahdollisesti aikaistaa ovista. Myo-inositoli kiinnitti erityisesti huomion, vaikuttaa kokeilemisen arvoiselta. Laitoin paketin Donafertya tilaukseen 😊 Sitä voi myös syödä vaikka imettää! Ubikinonia söin muutaman kuukauden ajan annoksella 300mg/pvä kun oltiin hoidoissa, ja lopetin toki plussaan sitten. Mutta sitä ei saa syödä imettäessä, joten pitää jättää se nyt väliin. 😕 Toivottavasti Donafertylla olisi jotain positiivisia vaikutuksia.

Mehän ei missään kohtaa oikein olla edes yritetty luomuna, kun päädyttiin hoitoihin niin pian. Lyhyesti, kierukan poistossa 2021 kierukkaa ei löytynytkään (ei tosiaan hajua milloin ja miten se lähti) mutta lääkäri totesi monirakkulaiset munasarjat ja suositteli tutkimuksia. Niitä sitten tehtiin yksityisellä ja käytännössä yk1 oli letrokierto. Monet hoitojen välikierrot piti päättää Primolutilla ja en tiedä ovuloinko silloin edes luomuna, en välttämättä.

Nyt siis vaikuttaa tilanne parantuneen synnytyksen jälkeen, mutta jos vielä saisi ovulaatiota edes vähän aiemmaksi niin oisin kyllä tyytyväinen!

Ja tässä käyrä, aika tasaisesti mennään. Toivottavasti vielä pari päivää menisi menkkojen alkuun niin voisi edes luteaalin pituuteen olla tyytyväinen 🙂

IMG_6287.jpeg


Edit / Nyt illasta vähän vaalean rusehtavaa valkovuodossa, en kyllä ole tyytyväinen jos luteaali jää vain 11 päivään! 😫
 
Muokattu viimeksi:
@Summerwalk ihan mahtava asenne! ❤️ Ja juuri niin, todellakin on toivoa. Varmasti on vielä hyviä munasolujakin, kunpa vaan sellainen pian sieltä osuisi kohdalle!

@Kwv onpas lämmöt ylhäällä! Pidän täällä peukkuja, että sulla ne menkat jäisi kuitenkin väliin 😊

@Nurppu toivon että mahdutte hoitoihin, joka tapauksessa mahtavaa että on rento olo sen suhteen! Tuohan olisikin parasta, kun voisi aina suhtautua asioihin (ainakin niihin mihin ei voi itse vaikuttaa) tuolla lailla murehtimatta 😍

Tänään dpo11 ihan yhtä blanko testi kuin aiemminkin, mutta se ei yllättänyt. Tutkiskelin tuossa että millä keinoilla voisi koittaa tasapainottaa näitä PCOS:n sekoittamia hormoneja ja mahdollisesti aikaistaa ovista. Myo-inositoli kiinnitti erityisesti huomion, vaikuttaa kokeilemisen arvoiselta. Laitoin paketin Donafertya tilaukseen 😊 Sitä voi myös syödä vaikka imettää! Ubikinonia söin muutaman kuukauden ajan annoksella 300mg/pvä kun oltiin hoidoissa, ja lopetin toki plussaan sitten. Mutta sitä ei saa syödä imettäessä, joten pitää jättää se nyt väliin. 😕 Toivottavasti Donafertylla olisi jotain positiivisia vaikutuksia.

Mehän ei missään kohtaa oikein olla edes yritetty luomuna, kun päädyttiin hoitoihin niin pian. Lyhyesti, kierukan poistossa 2021 kierukkaa ei löytynytkään (ei tosiaan hajua milloin ja miten se lähti) mutta lääkäri totesi monirakkulaiset munasarjat ja suositteli tutkimuksia. Niitä sitten tehtiin yksityisellä ja käytännössä yk1 oli letrokierto. Monet hoitojen välikierrot piti päättää Primolutilla ja en tiedä ovuloinko silloin edes luomuna, en välttämättä.

Nyt siis vaikuttaa tilanne parantuneen synnytyksen jälkeen, mutta jos vielä saisi ovulaatiota edes vähän aiemmaksi niin oisin kyllä tyytyväinen!

Ja tässä käyrä, aika tasaisesti mennään. Toivottavasti vielä pari päivää menisi menkkojen alkuun niin voisi edes luteaalin pituuteen olla tyytyväinen 🙂

View attachment 124458

Edit / Nyt illasta vähän vaalean rusehtavaa valkovuodossa, en kyllä ole tyytyväinen jos luteaali jää vain 11 päivään! 😫

Pahoittelut negasta ja rusahtavasta vuodosta. :red-heart: Mulla on kanssa ollut 8 kierron ajan luteaali vaan 10-11 päivää, lyhyin ollut jopa 9 päivää. Edellisen kierron sain kuitenkin pidennettyä 12 päivään. Ilmeisesti lyhyt luteaali on merkki mm. kehon stressitilasta tai muista tulehdusarvoista (toki takana voi olla muutakin). Nii oon tyytyväinen, että sain sen tuonne 12 päivään - oon yrittäny oikeasti päästää irti stressistä ja suorittamisesta, josko se oikeasti auttoi... Saas nähdä miten tässä kierrossa käy.
 
Täällä lämmöt laskenut 🫤 nukuin kyllä ikkunan vieressä yöllä ja ikkuna auki, oli kylmempi mitä muina öinä ollut. Toivottavasti olisi sen takia alhainen🫤
 

Liitteet

  • IMG_6245.jpeg
    IMG_6245.jpeg
    294.3 KB · Katsottu: 65
@Empsu94 hienoa että sait pidennettyä luteaalia! Peukut pystyssä että nyt tärppäisi 🤞

Eihän se lyhyt luteaali tosiaan hyvää kerro keltarauhasen toiminnasta… 😕 Mulla asiaan varmaan vaikuttaa tuo imetys, mutta voi myös olla että muutenkin keltarauhasen toiminnassa on häikkää. Lugesteronia mulla olisi reseptillä vielä 5 pakettia ja sitäkin saisi käyttää imettäessä, mutta en ole varma että viitsinkö. Ei muutenkaan ole hyvä idea käyttää lääkkeitä konsultoimatta lääkäriä ensin. Ehkä nyt katson ensin että miten tämä kierto päättyy, ja onko ensi kierrossakin luteaali yhtä lyhyt. Sitten vaikka soittoaikaa Dextraan. Voisin kuvitella että sieltäkin ollaan kuitenkin sitä mieltä että kannattaa ensin lopettaa imetys, ennen kuin ottaa lugeja käyttöön. Jolloin se menee sinne ensi vuoden puolelle.

Ei ole vuoto vielä alkanut, mutta ruskea valkovuoto jatkuu. Lämmötkin laskussa. Kunpa vaan vielä tän päivän malttaisi olla vuotamatta, niin olisi edes 12 päivän luteaali.

IMG_6290.jpeg
 
@Kuumeilija:) musta vaikuttaa siltä että tuo rannelämpö on aika epätasainen mittaustapa. Suosittelen kahden desimaalin mittaria ja mittaus suusta aina aamulla samaan aikaan, sillä saa hyvin tulkittavissa olevaa käyrää ainakin 😊
Joo onhan se, mutta vähän suuntaa antava😄 Mä oon tosi huono muistamaan tommosia ja sitten välillä aamut niin kiireisiä niin ei kerkeä🫤
 
@Misa Eihän tuo nyt ihan toivottoman lyhyt luteaali ole, jos jää 12 päivään. Ja voihan periaatteessa olla että ovis tapahtui jo päivää tai paria aiemminkin. Vaikea sanoa yhden mittauskierron perusteella, mutta sitten kun dataa enemmän, pystyy paremmin arvioimaan miten lämmöt itsellä käyttäytyy ja mihin ovis sijoittuu suhteessa testeihin ja oireisiin. Itselläni näyttäisi datan valossa testit tulevan vöhön myöhässä ja ovis samana päivänä kun saan plussan. Mutta kaiken kaikkiaan näyttää kyllä oikein lupaavalta sun kierto nyt, kuvailemiesi ongelmien jälkeen ja ottaen huomioon että imetät vielä. Ovis näyttää selkeästi tapahtuvan ✌🏻🌈 Mulla luget ei ole vaikuttanut luteaalin pituuteen, tiputtelu alkaa 1-2 päivää ennen menkkoja vaikka olis luget vielä käytössä ja menkat alkaa läpi. Mutta voithan sä jossain kierrossa kokeilla jos siltä tuntuu, ei luulis olevan haitallista, kun on samaa hormonia mitä keho joka tapauksessa luteaalissa tuottaa.

@Kuumeilija:) Onpas siksakkia. Jos tänään olisi pysynyt lämmöt ylhäällä, olisi FF varmaan todennut ovisen tapahtuneen kp14. Siihen vaaditaan aina kolme korkeampaa lämpöä jotta FF piirtää sen ovisviivan.

@Empsu94 Tsemppiä piinailuun! Yksikin arpalipuke riittää ja optimiaikaan vieläpä teillä 🌈

@Nurppu lla sama juttu 🌈 Ihan mahtavaa että täällä tuntuu moni saaneen vähön rennomman asenteen tähän yritykseen, itseni mukaan lukien. Toivottavasti pääsette ensi kierrosta hoitoihin (jos niille tarvetta) nyt kun rento fiilis vielä jatkuu. Edelleen outoa, miksi sun lämmöt oli niin korkealla alkukierron, jos kemiallinen ei sitä selitä 🤔 mutta toivotaan sen olevan hyvä enne, niin kuin @Kuuttituutti totesi.
 
@Summerwalk juu 12 päivää olisi jo ihan ok. Mulla oli lugeilla luteaali 14 päivää kun oltiin hoidoissa, eikä ollut tiputtelujakaan. Nyt kyllä mietin että tää ruskea voi olla jotain vanhaa vuotoa, joka ehkä voisi liittyä miniasaan, jota käytin joitain päiviä. Katsotaan miten tästä vuoto muuttuu 😊 Parin päivän päästä ehkä pystyy arvailla vähän paremmin mikä johtui mistäkin.
 
@Empsu94 oih, ihanan rennon kuulosta! :)

@Misa joo myoinositoli mun ymmärtääkseni on pcos:n kans just hyvä! :) Mä sitä söin muuten vaan pitkään, mut sit ku aloin itellä epäillä testosteronivajetta ni lopetin, koska paljastu et sillon se myoinositoli on just huono 😅 ny kaapissa lojuu kai yks paketti turhana, pitäs diilailla se jollekulle :D

@Kuumeilija:) on kyl melkonen siksakki, mut oisko tuo kuitenki alkanu keskiarvo nousemaan sieltä? Että oisko se ovis sit menny? 🤔 Vähän hankala ehkä sanoa ku on niin isoja dippejä välissä 😄 ja ymmärrän täysin sen että haluu mennä vaan sillä mitä on, niin helppoa kun laite automaattisesti mittaa ilman että tarvii tehä mitään!

Oli nii outo ovulaatio ku en oikeen mitään oireita huomannu, et odotin et tänää olis lämmöt laskenu osottamaan et ei menny vielä ovis. Mut nii vaa nous tänää lisää. Eilenhän FF oli jo laittanu mulla kaks punasta pistettä, mut koska tänää nousi entisestään ni kai se siirsi nyt epäilemänsä oviksen päivällä eteenpäi. Toi oliskin näppärä jos meidän ainoat (kaks kertaa samana päivänä) tallettelut sattu osuu just parhaalle päivälle eli sinne dpo-2 😄

Screenshot_20230802-130423.png
 
Täällä otettu kans rennosti, joten en oo ees muistanut testailla ovista. Tänään pomppas lämmöt. Lieko ovis vai ei, sen näkee myöhemmin. Tallettelut ollu kyl niin epäonnistuneita, että en ala edes haaveilemaan mistään tässä kierrossa.
1690985963198.jpeg
 
@Empsu94 toivottavasti olis osunut ovis noihin päiviin niin olis hyvä lottokuponki vetämässä 👏🌈

@Misa En mä oikein jaksa uskoa, että tuo nega tuosta enää muuttuu, mutta aina tietty toivoa on siihen asti ku menkat alkaa 😅Aloin myös kiinnostumaan tuosta myo-inositolista, ja googlettelin siitä jo aikani. Ehkä voisin itsekin napata sen käyttöön jossain kohtaa. Testoarvot kyllä vielä haluaisin tietää, ne saan vasta lääkärikäynneillä syyskuussa.
Toivottavasti siellä pitenisi tuo luteaali hiukan, vaikka kyllähän täällä jo kommentoitiinkin että ei se ihan mahdoton ole noinkaan!

@Nurppu hyvä sattuma, että osunut tuolle parhaalle tallettelupäivälle! Toivotaan toivotaan 🌈👏 ja kiva että siellä rennompi ote yritykseen!

@Oikku95 harmi, että tallettelut mennyt pieleen! 😞 niin se välillä menee.


Täällä lämmöt edelleen korkealla, mutta laskussa. Toivottavasti uusi kierto alkaisi huomenna tai viimeistään perjantaina. ✌️ Tänään jo kp37 😮‍💨 On kyllä tosi vaikeaa olla sortumatta vielä testaamaan, mutta pidän pääni 😅

IMG_8058.jpeg
 
@Oikku95 eihän dpo-3 ja dpo0 ole mitenkään huonot 😊 Hyvä että sielläkin rento ote! ❤️

@Kwv tarkistin kaikki omat hoitojen aikaiset verikokeet, multa ei ikinä tsekattu testosteronitasoja. Ei Aavassa, HUS:lla eikä Dextrassa. Mutta jos Donafertysta on apua, niin voisi kuvitella että testot on mulla koholla 🤔 Ei tosin ole mitään liikakarvoitus tms ongelmia, mutta ei kai niitä kaikille tulekaan.
Oot kyllä hyvin pitänyt pääsi! Mä testasin vielä tänäänkin dpo12 blankon testin 😄 Onneksi pc:t maksaa vaan 2€/2kpl paketti niin on halpaa hupia.

Ja menkat ei ole vielä alkaneet! 🥳 Sitä rusehtavaa tullut vähän, muttei kunnon vuotoa toistaiseksi.
 
Täällä lämmöt nousi taas ylös, mutta ff ei ole todentanut ovulaatioo eilisen alhaisen lämmön takia. Elättelen toiveita että alhainen lämpö johtuisi vain yöllisestä kylmyydestä, kun ikkuna oli auki😄
 
@Oikku95 teillähän on tosi hyvät tallettelut siellä! 😄 Ihanaa kans että rento meno! 😊

@Kwv nega tai ei, ihanaa että noin selvä luteaali kuitenkin tällä kertaa! :)

@Misa kiva kuulla että luteaalin pituus vaikuttaa hyvältä! :)

@Kuumeilija:) jos haluut niin voithan kokeilla FF:ssä merkata noita alhasia päiviä discarded, ja kattoa löytääkö FF sit oviksen jostai 😄 mut kieltämättä hankala arvata ku nii kova siksak menossa!

Täällä jatkuu lämmöt koholla, pakko kai uskoa et se ovis tosiaa meni 🤔 tuntuu hassulta ku kerranki ei yhtää mitää oireita, ihan vähän eggiksiä yks ilta jotka sit merkkasin 😄 aattelin eka et voiko lämmöt olla koholla siks et sain punkkirokotteen tehosterokotteen tiistaina. Mut miehel ei ainakaa oo ollu koholla siitä, enkä muista kuulleenikaan että siitä nousis. Et kai sit vaan uskotaan että ovis sen lämmönnousun aiheutti!

EDIT: jaa nythän on vasta torstai! Kesäloma sekottanu päivät päässä 😄 sit lämmöt nousi jo ennen rokotetta, eli ei selitä tosiaan ollenkaan asiaa se. Ovis sen on oltava.

Screenshot_20230803-120641.png
 
Takaisin
Top