BBT - basal body temperature

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja mannikka
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
@Misa Tuo dpo4 aikainen lasku on normaalia, silloin tapahtuu sekundaarinen esteogeenin nousu, pitäisi siitä sitten taas nousta :Smiling Face With Smiling Eyes: 🌈

Tässä googlesta napattua infoa, kun joskus itsekkin ihmettelin laskusuuntaa: "Several days after ovulation, the increasing amount of estrogen produced by the corpus luteum may cause one or two days of fertile cervical mucus, lower basal body temperatures, or both. This is known as a secondary estrogen surge.
Increasing amounts of estrogen stimulate a thickening of the lining of the uterus, known as the endometrium. This can be thought of as growing a thick, lush lawn, but instead of a lawn, you're growing a nutrient-rich uterine lining in preparation to receive a fertilized egg."
Kiitoksia tästä tietoiskusta! Tuli just sopivaan saumaan täällä, dpo 6-7 menossa ja valkkaria tulee paljon ja se on tahmeaa. Aloin ihan googlaamaan et missä vaiheessa tuollaista pitäisi tulla, ja se tosiaan on lupaava alkuraskauden oire. Tavallisestihan tässä vaiheessa olisi kuiva kausi.

Vauvaliimaa ja -limaa kaikille piinailijoille! :Hugging Face:
 
Kiitoksia tästä tietoiskusta! Tuli just sopivaan saumaan täällä, dpo 6-7 menossa ja valkkaria tulee paljon ja se on tahmeaa. Aloin ihan googlaamaan et missä vaiheessa tuollaista pitäisi tulla, ja se tosiaan on lupaava alkuraskauden oire. Tavallisestihan tässä vaiheessa olisi kuiva kausi.

Vauvaliimaa ja -limaa kaikille piinailijoille! :Hugging Face:
Joo, tää on se todellinen vauvaliima vaihe :shy:
Oi kuulostaapa hyvältä siellä, sormet ja varpaat ristissä! 🤞🌈
 
Mä kyllä taisin nyt pudota plussa-aallon harjalta 😢 PC aamun toisesta pissasta oli puhdas nega. Sen vielä olisin hyväksynyt että vahvistumista ei oo tapahtunut näin nopeesti, mutta että ei viivaa ollenkaan, oli kyllä pettymys 🥺 Toki nuo e@h testit on herkempiä, mutta luulis jo jotain näkyvän PC:ssäkin. Epäilisin sitä eilistä testiä vialliseksi ellen olisi tehnyt myös YA-testiä johon siihenkin tuli viiva. Toinen YA odottaa kaapissa, teen sen varmaan sitten huomenna. Lämmöt kyllä edelleen lupaavasti nousussa.

IMG_8431.jpeg


Hienosti vahvistuu @Kuuttituutti viivat 😍 Kyllä siellä joku nyt kovasti tarraa kiinni 🌈

@anita1 lla jo eka rajapyykki, menkkojen oletettu alkamispäivä takana, onnittelut 👏🏻🌈

@Mimossa lla näyttää kyllä lämmöt niiiin lupaavilta. Milloin testaat?

@Misa n käyrä näyttää minunkin silmään aivan normaalilta. Niinkuin @Däumeline valisti, kuuluu asiaan tuo notkahdus estrogeenin hetkellisen nousun vuoksi 🌈 Eiköhän se siitä lähde uuteen nousuun taas!
 
@Däumeline hyvä tieto tuo! Täytyykin googletella noista lämmön laskuista vielä lisää.

Täällä kun tänään sopivasti lämmöt kääntyi uhkaavasti alaspäin, ja mielessä kävi jo että olikohan tämä kierto sittenkin tässä. 🤔 Toki jos huomenna vielä tippuu, niin sitten odotellaan uutta kiertoa. Vv on kyllä lisääntynyt ja eilen oli tosi kovaa keltarauhasen(?) polttelua oikealla puolella.

@Summerwalk ei kai kaksi eri merkkistä testiä voi näyttää väärää haamua. Lämmötkin vielä niin lupaavat! Jatka vaan testaamista 🌈 tsemppiä epävarmuuteen 🩷 peukut pystyssä!
 

Liitteet

  • IMG_8009.jpeg
    IMG_8009.jpeg
    679.6 KB · Katsottu: 72
@Däumeline kiitos, onpas mielenkiintoista! 🙂 Toivotaan että olisi kyse tuosta ja että huomenna lämmöt olisi taas nousussa.

@Summerwalk eikä, miten voi noin yhtäkkiä muuttua negaksi 🤯 Niin selkeä viiva oli eilen! Kunpa tuo PC nyt olisi ollut viallinen tai pissa niin laimeaa ettei hormonia ollut tarpeeksi. Pidän peukkuja kovasti, että huomenna testiviiva olisi paikallaan ja vahvistunutkin. ❤️
 
@Summerwalk voi eiii, vaikutti jo niin lupaavalta ku kaksi eri merkkistä testiä haamuili! Eiköhän toisen YA-testin tulos kerro lopputuleman 🌈 kovasti tsemppiä ❤️

@Misa Olin ajatellu etten tässä kierrossa testais, vaan oottelisin rauhassa menkkoja 🙈 Tää kierto oli tarkotus ottaa rennosti ennen elokuun PAS:ia, olla kuulostelematta oireita ja nauttia vaan kesälomasta, mutta kuinkas kävikään. Ollu piinaviikkojen piinaviikko 😅 Varmaan joudun testaamaan torstaihin (dpo 12) mennessä, niin tietää sitten voiko lopettaa Cyclogestin.

Mä oon nyt tässä kierrossa ihmetelly, että luteaalilämmöt on pikkusen tavallista alhasemmat. Cyclogest menny 2x päivässä dpo 2 lähtien, niin ajattelisin, että sen pitäis vielä nostaa lämpöjä.

@Kwv mittaatko lämmöt kainalosta? Mulla oli tuollaista samanlaista siksakkia lämmöt, kun mittasin kainalosta. Tasoittu huomattavasti, kun aloin mittaamaan suusta kielen alta. 😊
 
Hirmuisen paljon onnea @Kuuttituutti ja @anita1 plussista! @Summerwalk 'lle tsemppiä! Kumpa olisi väärä nega ja vaihtuisikin vielä plussaksi!

Raportoin sen verran, että mun bbt-bebe syntyi viime viikon keskiviikkoaamusta 🥰 Voimme oikein hyvin ja olemme päässeet jo kotiutumaan. Poika pääsi tosin hieman yllättämään koollaan. Kokoarvio oli 3,3 kg, syntymäpaino 4,26 kg(, pituutta 50,5 cm ) 😅
 
@Emna onnea pienestä pojasta! 😍💕 jopas kokoarvio heittikin paljon 😮

Ja lämpö nousussa 🥳 Nyt pikkuhiljaa alan luottaa että se ovis tosiaan tapahtui eikä mun kroppa tässä muuten vaan sekoile lämpöjen kanssa.

Jostain toisesta ketjusta luin juttua miniasasta, ja muistin että helmikuisen kanssa se oli käytössä dpo0 lähtien estämään pieniä tukoksia. Tämä oli lapsettomuuslääkärin ehdotus silloin. Kaksi aiempaa raskautta, jossa en käyttänyt, menivät kesken. Luin että on turvallista imetyksen aikana, joten ehkä käytän nyt tästä päivästä testipäivään asti 100mg Primaspania, kun sitä löytyy kaapista valmiiksi. Mutta lopetan sitten negaan, jos on plussa, niin jatkan hetken… Mutta en kauaa, ehkä pari päivää vain. Viimeksi tuli hematooma joka pelästytti 6. raskausviikolla vuotelullaan ja uskon että miniasa oli syypää, tai ainakin pahensi asiaa. Lopetin miniasan siihen, ja raskaus kuitenkin meni loppuun asti normaalisti.

Lugesteronkin oli käytössä heti oviksesta rv20 loppuun, mutta nyt ehkä kokeilen ilman sitä toistaiseksi. Plussasta menisin kyllä heti mittauttamaan progen ja aloittaisin luget varalta.

Ei silti ole kovaa luottoa onnistumiseen, kun kierrot on näin pitkiä ja tuo imetyskin päällä. Mutta on kiva haaveilla 😊

IMG_6191.jpeg
 
Voi hurjasti onnea @Emna 💕💕💕 Miten aika meneekin näin vauhdilla. Juurihan sä vasta lähdit tältä palstalta plussasi kanssa ja nyt jo bebe sylissä 😍

@Kwv kummallisesti sahaa kyllä lämmöt. Ota tuosta nyt selvää 🤔

@Mimossa Mulla ei kyl progetuki (luget) ole vaikuttaneet lämpöihin, ainakaan nostavasti. Tuntuu että jopa laskenut aina kun olen niitä käyttänyt. Vaikka pitäisi kai olla päin vastoin.
Ihailtavaa kärsivällisyyttä olla testaamatta, pitää itsekin nyt lähteä taas tuolle linjalle. Johan mä kierron-pari onnistuin olemaan testaamatta, eikä tullut turhia pettymyksiä. Ja nyt taas sorruin 🤦🏼‍♀️

@Misa Näyttäö hyvältä ja lämmöt nousi takaisin notkahduksen jälkeen juuri kuten kuuluukin. Ei pitkä kierto ole ongelma jos Ovulaatio noin selvästi kuitenkin tapahtuu 🌈

Löysin työlaukustani vielä yhden e@h testin ja tein sen. Puhdas nega, ei viivaa eikä viivan paikkaa. Myös YA oli blanco. Hyvää tässä on se että ainakin testit on johdonmukaisia ja ei anna turhia viivoja. En keksi muuta selitystä tuolle dpo10 tulokselle kuin että oli kemiallinen. Jos olisi jostain muusta johtuvaa, ei viivat käyttäytyisi noin johdonmukaisesti vaan näyttäisi pysyvästi tai aivan sattumanvaraisesti hailuraa. Loogista on sekin teoria että hedelmöitys tapahtuu mulla kohtuu hyvällä prosentilla mutta iäkkäät munasolut vaan niin heikkolaatuisia, että eivät jatka kehitystään. Siinä hyvää on se että pieni todennäköisyys on vielä olemassa että se hyvä muna sattuu kohdalle ja huonoa se ettei niitä välttämättä ole enää jäljellä. Mutta arpajaiset jatkuu niin kauan kuin kroppa toimii sen mahdollistaen. Positiivista sekin että luteaali on selittämättömästä syystä korjaantunut, ei pienintäkään tiputtelua. Se alku- ja keskikierron tiputtelu taas on mysteeri. Samoin mysteeri on tuo hcg:n niin nopea häviäminen kehosta. Mutta kai se nousi vaan niin mitättömän vähön ettei enää seuraavana päivänä ollut testeillä tunnistettavissa.
Nyt siirryn taas takavasemmalle nuolemaan haavojani ja odottelemaan perjantaina alkavia menkkoja, oireet viittaakin siihen jo vahvasti. Lämmöt tosin edelleen korkealla, mutta niin mulla usein on.

IMG_8461.jpeg
IMG_8464.jpeg
 
Onnea @Emna pienestä pojasta 🩷 ihana kuulla näitä! Hurja kyllä tuo kokoarvion heitto. Ihan noin paljoa en oo kuullut että olisi heittänyt 😂🙈

@Summerwalk voi pahoittelut 😣 onpa tosi tylsää, että noita haamuja tulee ja menee. Tuo sinun teoria kyllä kuulostaa ihan järkevältä. Toivottavasti sieltä nyt vaan tärppäisi joku toimiva muna 🌈 oliko teillä ajatusta hoidoista? Anteeksi kun en muista, oliko teillä kuinka pitkä yritys takana?

@Mimossa Mä mittaan lämpöjä Apple watchilla. Voisi kyllä ottaa rinnalle tähän vielä takaisin tuon kielen alta mittaamisen etenkin luteaaliin ja katsoa miten lämmöt pysyy ylhäällä jos pysyy.
Jännään täällä tuota torstain testiä, toivotaan tärppiä 😌✌️

Lämmöt nousi toistaiseksi vähän ylöspäin, ja rinnat on selvästi tänään kipeytynyt. Se on kyllä mulla myös selvä menkkojen alkamisoire, jotenka siitä ei johtopäätöksiä voi vetää. 😂 dpo7 tänään! Testailla ajattelin perjantaina dpo9 tai lauantaina dpo10. Lauantaina yhdet juhlat, ja sitä ennen tarvin tuloksen. 🙈
Tänään saatiin ajanvaraus syyskuun loppuun lapsettomuuspolille! Jännittävää.
 

Liitteet

  • IMG_8029.jpeg
    IMG_8029.jpeg
    691 KB · Katsottu: 58
Kokeilin mielenkiinnosta ottaa pois nuo egg white- merkinnät FF:stä, ja ovis siirtyi kahdella päivällä eteenpäin. Aloin miettimään, voisiko eilisen droppi olla kuitenkin vasta dpo4 lasku. Kp28 oli tosi kovaa keltarauhaskipua, joten ehkäpä viittaisi vasta tuohon myöhempään ovikseen. Nyt on siis dpo7 tai dpo5. Tallettelut vähän huonommat jos ovis olisi vasta tuossa kp25.
Tai sitten olisi mahdollinen myös kp22. Vaikea tietää kun ovistestit jäi tekemättä. Lauantain testissä tuskin on mitään 😅
 

Liitteet

  • IMG_8030.jpeg
    IMG_8030.jpeg
    723.2 KB · Katsottu: 68
Heippa! Osaisikohan kukaan sanoa että miltä kuulostaa, et ovulaation jälkeen lämmöt nousi 36.7, sitten 36,8 ja oli noita lämpöjä muutaman päivän. Sitten dpo 9 droppasi lämmöt 36.5 josta se taas seuraavana päivänä nousi 36,7.. eilen eli dpo12 oli lämmöt 37 ja tänään dpo13 on 37.1. Voisikohan olla tärppikierros. Toki mulla hoitoalkuinen tämä ja keltarauhaslääkkeitä vedän..mut oon kokoajan käyttänyt niitä, niin en usko että ne alkaisi noin lämpöjä nostaa. Toki ei ole kokemusta aiemmin tämmöisestä. 🤔 Ajattelin että täältä saattaisi löytyä tietoa aiheeseen. Huomenna on testipäivä, jolloin tämä tllanne viimeistään ratkeaa 🤗 Kiitos jo ennakkoon, mikäli joku jaksaa tulkita ja vastailla mulle ❤️
 
@Sanu80 kuulostaa kyllä lupaavalta tuo dpo9 lämmön droppi, voisi mahdollisesti viitata kiinnittymiseen.
Juuri joku linkkasi tämän sivun tänne, täältä voi lukea lisää: https://www.bellybelly.com.au/conception/implantation-dip/
  • 23% of pregnancy charts showing ovulation and a temperature dip were pregnant cycles
  • 11% of charts showing ovulation and a temperature dip were non pregnancy charts
Tsemppiä testaamiseen, plussaonnea!🌈🩷
 
@Sanu80 kuulostaa kyllä lupaavalta tuo dpo9 lämmön droppi, voisi mahdollisesti viitata kiinnittymiseen.
Juuri joku linkkasi tämän sivun tänne, täältä voi lukea lisää: https://www.bellybelly.com.au/conception/implantation-dip/
  • 23% of pregnancy charts showing ovulation and a temperature dip were pregnant cycles
  • 11% of charts showing ovulation and a temperature dip were non pregnancy charts
Tsemppiä testaamiseen, plussaonnea!🌈🩷

Kiitos sinulle ❤️💕
 
@Summerwalk jostain oon lukenut, että olisi raskauden kannalta parempi jos ovis ei olisi kovin myöhään… Tyyliin myöhemmin kuin dpo20. En enää muista mistä luin, ehkä täältä jostain ketjusta. Mutta kyllähän raskauksia alkaa myös pitkistä kierroista joten ei tää ihan tuhoontuomittua yrittämistä varmasti ole 🙂 Oon pahoillani kemiallisesta, siltä se tosiaan vaikuttaa, kun kaksi eri testiä näytti plussaa… 😔 Niin kurjaa kun toiveet ensin nousee, ja sitten romuttuvat. 💔 Uskon kyllä että vielä onnistutte! Voimia tähän pettymykseen, toivon että ensi kierrosta tulisi pysyvä plussa.

@Kwv tee kuitenkin lauantaina testi, jos silloin olisi se dpo10 😊🌈 Ja jes mahtavaa että saitte ensikäyntiajan!

@Sanu80 lupaavalta kuulostaa, toivotaan parasta! 🤩

Jotenkin arvasin, että jään koukkuun tuohon FF:aan. 😅 Ihan super mielenkiintoinen sovellus, kaikkein viihdyttävintä on selailla charts like mine -kaavioita. Siinä on taas vierähtänyt pari tovia tänäänkin. Myös alkaa hiipiä mieleen että pitäisikö aloittaa testailu jo sunnuntaina dpo9. En ole ikinä testannut niin ajoissa, mutta helmikuisesta dpo10 testi oli niin selkeä, että olisi varmasti näkynyt jo edellisenä päivänä. Joten vähän kiinnostaisi kokeilla. Hommasin pari pakettia pc:tä kaappiin tänään kauppareissulla 😄
 
Heippa! Osaisikohan kukaan sanoa että miltä kuulostaa, et ovulaation jälkeen lämmöt nousi 36.7, sitten 36,8 ja oli noita lämpöjä muutaman päivän. Sitten dpo 9 droppasi lämmöt 36.5 josta se taas seuraavana päivänä nousi 36,7.. eilen eli dpo12 oli lämmöt 37 ja tänään dpo13 on 37.1. Voisikohan olla tärppikierros. Toki mulla hoitoalkuinen tämä ja keltarauhaslääkkeitä vedän..mut oon kokoajan käyttänyt niitä, niin en usko että ne alkaisi noin lämpöjä nostaa. Toki ei ole kokemusta aiemmin tämmöisestä. 🤔 Ajattelin että täältä saattaisi löytyä tietoa aiheeseen. Huomenna on testipäivä, jolloin tämä tllanne viimeistään ratkeaa 🤗 Kiitos jo ennakkoon, mikäli joku jaksaa tulkita ja vastailla mulle ❤️

Hyvää tiesi nuo lämmöt. Kaksi viivaa ilmestyi testiin ❤️😍
 
@Sanu80 ihanaa, paljon onnea!! 😍

Täällä tämmöistä. 😊 Pientä pistelyä vähän tuntunut kohdussa ja munasarjoissa eilen, mitä kyllä pitäisin lupaavana jos olisi vähän myöhempi dpo menossa. Mulla kylläkin on ollut vaikka mitä tuntemuksia synnytyksen jälkeen (mm. ne kivut minkä takia ylipäätään kävin gynellä eikä syytä löytynyt) joten koitan nyt olla tulkitsematta sellaisia kauheasti…

IMG_6204.jpeg
 
@Sanu80 ihanaa, paljon onnea!! 😍

Täällä tämmöistä. 😊 Pientä pistelyä vähän tuntunut kohdussa ja munasarjoissa eilen, mitä kyllä pitäisin lupaavana jos olisi vähän myöhempi dpo menossa. Mulla kylläkin on ollut vaikka mitä tuntemuksia synnytyksen jälkeen (mm. ne kivut minkä takia ylipäätään kävin gynellä eikä syytä löytynyt) joten koitan nyt olla tulkitsematta sellaisia kauheasti…

View attachment 124247
Kiitos sulle 💖💕💞

Ja lupaavan oloisia oireita sullakin 🤗
 
Takaisin
Top