BBT - basal body temperature

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja mannikka
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Pahoittelut @Nurppu uuteen kiertoon joutumisesta ❤️ Mä oon kans yrittänyt nyt vetää välinpitämätöntä ja pessimististä linjaa ja toisaalta ajatellut että elämä on ihan hyvää näinkin, ilman iltatähteä, mutta aina jos pienikin toiveikkuus herää, on se aika varma että kovaa ja korkealta taas pudotaan. Mutta minkäs sitä mielelleen voi, ei sitä ainakaan hallita voi vaikka kuinka haluaa.

@Misa onpas tumma viiva nyt 😱 Ehkä se huippu tosiaan on vasta tänään. Joskus mullakin lähtee lämmöt lievään nousuun jo ennen ovista ja sitten kunnolla oviksen jälkeen. Mutta en kyllä ymmärrä miksi. Hienoa että tallettelut onnistui niin nyt on ainakin yksi tosi hyvä arpalipuke plakkarissa 🌈

@anita1 Voin kuvitella tuon jännäpaikan kun viivaa ei veti piirry 😱 mutta onneksi tuli ja selkeä semmoinen 🌈
D-vitamiinin riittävä saaminen tosiaan on ehdottoman tärkeä asia hedelmällisyyden kannalta ja voi sun tapauksessa jos D-vitamiinin puutos todettu, hyvinkin vaikuttaa siihen ettei tiputtelua ole nyt ollut.
Itse söin tosi pitkään päivittäin rutiininomaisesti 100 mikrog ja veren D-vitamiinipitoisuus huiteli pitkään 150:ssä mikä on jo selvästi suositusarvojen yli. Siksi epäilen että mun tapauksessa se saattoi olla jo vähän turhankin korkea ja saattaisi olla että on buustannut estrogeenin tehoa vähän liikaakin ja vaikuttanut haittaavasti keltarauhashormonitasoihin. Ihan puhdasta spekulointia vain, mutta mielenkiintoistahan näitä on lueskella ja arvailla kaikenlaista aiheeseen ja oireisiin liittyvää ja varmasti osin liittymmätöntäkin 🤓😆
 
Eikä @Kuuttituutti 😢 pahoittelut negasta ja iso lämmin haliruttu sinne 🩷 tiiän niin tuon fiiliksen. Paskaa on. Olikos teillä syyskuuhun saakka letroilla?

@Nurppu myös pahoittelut 😞 toivottavasti saat takaisin sellaisen rennomman fiiliksen. Toivo ei kuitenkaan oo olematon 🩷

@Misa no tuosta plussasta ei kyllä enää voi erehtyä! Hyvään saumaan saitte tallettelutkin, nyt vaan piinailemaan. 🫢🌈 toivottavasti huomenna pompsahtaisi lämmöt vielä lisää.

@Summerwalk olipa kiinnostava tieto D-vitskusta. Mulla kun siksakkaa nuo lämmöt hurjasti ja joku mainitsi joskus täällä, että voisikohan johtua estrogeenin vajauksesta. Täytyykin huomioida toi D-vitamiinin saanti, ja katsoa onko vaikutusta lämpökäyrään.

@anita1 oireet ja lämmöt lupaa kyllä hyvää. 😍

Täällä lämmöt nousi vähän ylöspäin, eikä ainakaan mitään ovikseen viittaavia oireita oo tänään enää ollut. Ei vv eikä kipuja. 🤔 ehkä sen huomenna näkee mihin lämmöt singahtaa. Odotukset ei kylläkään taas ole kovin korkealla koska kroppa ollut niin sekaisin näistä eri lääkkeistä, että en tiedä olisiko valmis raskautumiseen vaikka ovis olisi ja tallettelut osui. Saati mikä on kohdun limakalvon tilanne..
Jos se ovis yöllä oli, niin arpaliput olisi dpo0 ja dpo-3. 🥲
 

Liitteet

  • IMG_7974.jpeg
    IMG_7974.jpeg
    676.2 KB · Katsottu: 50
@Nurppu ääh niin harmi että ei tärpännyt! 😔 Oon pahoillani… Välinpitämätön asenne on kyllä siitä hyvä että silloin ei niin kovin satu negat, mutta siihen on kyllä tosi vaikea päästä, kun toivoo plussaa niin kovasti. 😕

@Kwv jännityksellä odotetaan miten tuo käyrä lopulta muotoutuu! Dpo-3 ja dpo0 olisi oikein hyvät tallettelupäivät 😌

@anita1 eikä 😭 Niin väärin!! Ymmärrän että toivo on mennyt, mutta kunpa silti nyt olisi kyse harmittomasta vuodosta… Ikävää vaan nyt olla epätietoisuudessa 🥺 Voimia kovasti tilanteeseen. ❤️🫂
 
@Misa siellä on kyllä jännät hetket menossa, mahtavaa että ovis nyt jää kiinni 😊

@Nurppu saakelin lääkärit tosiaan. Välillä pitäis miettiä että mitä sitä sanoo tsempatakseen kun mitään ei voi kuitenkaan luvata. Pääsisinpä kanssa tohon tuollaiseen hälläväliä kuplaan niin ois tää homma helpompaa.

@anita1 äh onpa tosi ikävää 😞 onko sulla koskaan mitattu progesteronia? Mulla on molemmissa raskauksissa ollut myös tiputtelia ja lääkäri meinas että se ois ollut merkki proge ongelmasta ja nyt siihen on lääkitys.

@Summerwalk mä oon aina ollut aikainen plussaaja niin siks jotenkin en omalla kohdalla usko myöhäisempään plussaan. Toki myös tiedän järjellä että ihan normaalin aikaa tässä raskautumisessa taas menee mutta kun aiemmin plussat on tullut nopeammin ja nyt on vielä lääketukikin käytössä niin meinaa alkaa turhauttaa. Monesti totean että mulla on paljon vahvuuksia mutta kärsivällisyys ei oo yksi niistä 😅

@Kwv joo meillä on vielä kaks letrokiertoa jäljellä tältä erää ja sitten uutta suunnitelmaa. Aiemmin tää tärppääminen ei oo ollut se haaste vaan ne keskenmenot mutta nyt saa sitten tärppiäkin hitusen pidempään odottaa.
 
Ei ole mitattu progesteronia, kun ei olla tarkempiin tutkimuksiin päästy. Ensi viikollahan olisi ollut ensimmäinen käynti ja syksylle lääkäriaika. Täytyy varmaan tänään soitella ja kysyä neuvoja nyt onko mitään tähän hätään tehtävissä, kun jo 4. kerta. Iltaa kohden se tiputtelu väistyi ja tuli ihan vähän vaan. Josko olis ollut vaikka kiinnittymisvuotoa, joka nyt poistuu vasta.

Enpä muistanut eilen testi ostoksilla käydä, joten nyt ei ole mahdollisuutta aamulla testata ja verrata onko lähtenyt tummumaan. Iltapäivällä sitten. Lämmöt kuitenkin jatkaa nousua.
Screenshot_20230721_090526.jpg
 
@anita1 Voi eiiii, onpa ikävää! ❤️ Toivotaan tosiaan että olisi ollut kiinnittymisvuotoa 🙏🏻 Samaa mieltä kuin @Kuuttituutti että progetuesta voisi olla apua. Mutta se ei tietenkään tässä tilanteessa nyt lohduta.
Lämmöt näyttää tosi hyviltä. Iltapäivän testitulosta jännityksellä odotellaan 🫣

@Kuuttituutti Joo se on totta että nuo keskimääräiset normaalit yritysajat ei kyllä kovinkaan paljon lohtua tuo. Kyllä minäkin helposti odottelisin vaikka sen kaksi vuotta, mikä on mun iässä vielä ihan normaalia, jos tietäisin että sitten tai sinä aikana varmasti tärppäis, mutta kun et voi tietää tärppääkö ikinä niin ei oo helppoa pysyä levollisin mielin.
Ymmärrän turhautumisesi ja negan mukanaan tuoman pessimismin. Miltä lämmöt näyttää?

@Kwv jatkoiko lämmöt nousuaan? Olis kyllä hyvät talletelut alla jos ovis nyt oli ✌🏻 on kyllä ollut semmoinen sekoilukierto että ymmärrrettävästi arveluttaa mikä kropan tila on. Mutta joskus yllättäviä asioita tapahtuu yllättävinä hetkinä 🌈

IMG_8241.jpeg
 
@anita1 voi ei! toivottavasti on vaan harmitonta vuotoa tällä kertaa. Lämmöt ainakin vielä hyvät ja toivottavasti testikin olisi tummentunut. 🤞

Eipä se ovis nähtävästi täällä vielä ollut. Tiedä sitten onko tulossa vai ei. Mitään oireita ei enää ole ja Kp25 jo meneillään. 😞 Eipä auta kun odotella vaan.
 

Liitteet

  • IMG_7975.jpeg
    IMG_7975.jpeg
    688.6 KB · Katsottu: 49
@Kuuttituutti meilläkin meni melkein vuosi edellisestä ennen kuin tärppäsi ja kun sekin meni kesken niin mietin odotammeko taas vuoden mutta yhden kierron verran odoteltiin välissä missä ei mahdollisesti ovista tapahtunut ja nyt uudestaan onnistui näinkin nopeasti. Se on ihan arpapeliä ja kaikki keskiarvot ihan pyllystä. Sekin että 3 keskenmenoa on niiiiin harvinaista no mitäs sitten jos tämäkin menee kesken se on vaan niin super harvinaista ja miten voin olla just se prosentin miljoonasosa jolle näin käy. Toivotaan teille tärppiä pian!

@Kwv on niin hurjaa siksakkia ettei yhtään osaa tuota tulkita. Toivotaan että vielä ovis sieltä löytyisi.

@Nurppu pahoittelut uudesta kierrosta ❤️ itse olen päässyt siihen välinpitämättömään tilaan mutta sitten kun epätoivo iskee niin kahta kauheammin. Mutta kyllä se rentouttaa, nytkin kun on epävarma olo tästä plussasta niin välinpitämättömyys pitää yllä tietynlaista rentoutta ja toivon että siitä olisi apua.

@Misa miltä näyttää lämmöt tänään?
 
@Summerwalk hieno käyrä! 🤩

@Kwv no hitto, onpa harmillisen epäselvä tilanne! 😔 Jospa vielä olisi tulossa. Olisi ihan ymmärrettävää että kierto venähtää, kun edellinen ovis oli samassa kierrossa… (kp4 jos oikein muistan?)

@anita1 lupaavaa kuitenkin tuo että lämmöt pysyneet ylhäällä. Pidän peukkuja että testiviiva olisi myös tummunut! 🤞 Hyvin voi olla ollut kiinnittymisvuotoa joka nyt vasta poistuu 🙂

Lämmöt vähän laski, että enpä tiedä mitä täällä tapahtuu 🤷‍♀️ Noh, seuraillaan. Lähinhän tähän mittailuun vaan mielenkiinnosta, kokeilemaan että onko mun edes mahdollista bongata ovista testein/lämmöin. Ikävää tietty jos mun kroppa ei toimi kuten pitäisi ja lämmöt ei nouse, tai jos ovis ei kaikista merkeistä huolimatta tapahtunutkaan… 🤔 Saapa nähdä! Ovishan voi olla myös vasta esim. tänään tai jopa vasta huomenna, kun lh-huippu oli eilen? Tänään ovistesti jo selvästi haalistunut.

Saatiin myös eilen illalla vielä talleteltua 😊

IMG_6085.jpeg


IMG_6086.jpeg
 
Joku täällä mainitsi tiputtelusta ja progesteroni häikästä. Oon miettinyt kun mulla ei oo koskaan aikaisemmin elämässä ollut tiputtelua missään vaiheessa kiertoa. Nyt kun ollaan yritetty vauvaa niin joka kierrossa on tiputellut pari päivää ennen kuukautisten alkua. Meinaako tää, että jotain häikkää voi olla? 😖
Kuukautisetkin on nykyään paljon vähäisemmät ja kestävät vain 3 päivää. Nuorempana kestivät 5-7 päivää. Kierto on kyllä muuten säännöllinen ja se ovulaatio näyttäisi tulevan suht samoihin aikoihin lämpöjen ja testien perusteella? 🤨
 
Joku täällä mainitsi tiputtelusta ja progesteroni häikästä. Oon miettinyt kun mulla ei oo koskaan aikaisemmin elämässä ollut tiputtelua missään vaiheessa kiertoa. Nyt kun ollaan yritetty vauvaa niin joka kierrossa on tiputellut pari päivää ennen kuukautisten alkua. Meinaako tää, että jotain häikkää voi olla? 😖
Kuukautisetkin on nykyään paljon vähäisemmät ja kestävät vain 3 päivää. Nuorempana kestivät 5-7 päivää. Kierto on kyllä muuten säännöllinen ja se ovulaatio näyttäisi tulevan suht samoihin aikoihin lämpöjen ja testien perusteella? 🤨
Minkä mittainen luteaali sulla on jos tiputtelupäiviä ei lasketa? Tuleeko tiputtelu siteeseen asti?
 
Minkä mittainen luteaali sulla on jos tiputtelupäiviä ei lasketa? Tuleeko tiputtelu siteeseen asti?
Luteaalivaihe 12-14 päivää ja niistä parin päivän aikana yleensä tullut ihan vähän tiputtelua. Tulee paperiin pyyhittäessä. Siteitä en käytä. Kuppiin tulee pikku tippa. Joskus saattaa olla välipäivä että ei tiputtele. Eli yhtenä päivänä tiputtelee se tippa, seuraavana päivänä ei, sit taas tiputtelee tippa ja siitä seuraavana alkaa menkat. 😅 en tiedä saako tästä kukaan selvää. Oon huono selittämään asioita. 😂
 
Tänään lämmöt nousussa. Itse uskon että ovis oli eilen eli kp28, mutta FF veikkaa kp26. Eilen illalla oli kunnon jomottelua vasemman munasarjan kohdalla.

Jos ovis tosiaan oli jo kp26 niin oltiin ajoituksinemme vähän myöhässä 😕

IMG_6090.jpeg
 
@Oikku95 Tuo on käsittääkseni aivan normaalia tiputtelua, pari päivää ennen menkkojen alkua, eikä ole välttämättä merkki mistään hormonivajeesta. Hyvän pituinen luteaali sulla kuitenkin tiputteluista huolimatta. Mulla kävi iän myötä kyllä just toisin päin, että kun alkoi tuo kaksi päivää ennen menkkoja -tiputtelu, runsastui myös menkat. Sama 6pv kestää edelleen mutta runsaammat kuin nuorena. Ainoa ero on että runsain vuoto on nykyään kp2-4 kun aiemmin hanat siksi kunnolla kp1. Voisikohan sulla olla nuo tiputtelupäivät jo menkkojen alkua, niin täsmäis entiseen menkkojen kestoon. Tai sitten vaan tiputtelee ilman syytä, en huolestuisi tuosta jos muuten kaikki vaikuttaa normaalilta.

@Misa Näyttää lupaavalta 🌈 Minäkin veikkaisin et eilen oli ovis.

@anita1 testit näyttää hyvältä 🌈 Jospa se vuoto tosiaan oli kiinnittymisvuotoa. Ruskea värikin voisi viitata siihen ettei aivan tuoretta verta ollut.

@Kwv Tuo epätietoisuus on kyllä syvältä 😖 Ja odottaminen, kun ei tiedä oikein edes mitä odottaa. Toivotaan nyt jotain merkkiä edes johonkin suuntaan 🙏🏻

Täällä aika tavanomaista menoa. Tissit ei edelleenkään kipeät. Runsasta kellertävää paksua vv. Väsymys iski eilen aivan puun takaa ja pissalla saa ravata koko ajan. Kaikki oireita joita välillä negakierrossakin. Mutta lämmöt hyvät. Huomenna aikaisintaan testausta.

IMG_8266.jpeg
 
Lisäys vielä @Oikku95 lle, että puhuin omista kokemuksistani noin 10 vuoden takaa 😆 Nykyäänhän olen jo ihan ikäloppu ja ei mitenkään verrattavissa sun tilanteeseen, mutta juuri tuollainen pari päivää ennen menkkoja tiputtelu alkoi joskus jo kauan sitten, eikä estänyt tulemasta raskaaksi. Nykyään tiputtelu elääkin ihan omaa elämäänsä 😅
 
@Summerwalk Menkat olleet jo useamman vuoden lyhyemmät eli sen 3 päivää, mutta tiputtelua ei ole ollut kuin vasta nyt nämä kuukaudet kun on vauvaa yritetty. Väkisinkin miettii mikä vikana, kun tää tiputtelu on ihan uus homma eikä sitä esiintynyt kun käytettiin kondomia. Alkoi esiintyä sen pois jättämisen jälkeen. Enkä usko, että sitä voi laskea kuukautisiksi, niin vähäistä se on ja voi olla se välipäiväkin kokonaan ilman. 😬
 
@Misa Mitä jos poistat ensimmäisen ovisplussan ja jätät plussan vain sille päivälle, kun testi oli tummimmillaan? Muuttuuko FF:n arvio oviksen ajankohdasta?

@Oikku95 Mulla keltarauhasesta johtuva tiputtelu alkaa jo 3-5 päivää ovulaation jälkeen ja kestää siihen asti kunnes menkat alkaa. Eli tiputtelua kestää reilun viikon. Tähän oon saanu keltarauhastuen, jolla tiputtelu pysyy kokonaan poissa. Luulisi, että sullakin tiputtelu alkaisi jo paljon aiemmin, jos olisi progesteronista johtuvaa. Toki kannattaa käydä tarkistuttamassa asia, jos huolettaa 😊

@Summerwalk lupaavan kuuloisia oireita ja käyräkin näyttää hyvältä! Huomisen testiä odotellessa 🤭
 
Takaisin
Top