BBT - basal body temperature

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja mannikka
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Huomenta!

@Nurppu osanotot menetyksistä 💔🕊️

@anita1 Kiva kuulla sinusta ja mukava että alkaa pikkuhiljaa taas normalisoitumaan tilanne. Tuo normalisoituminen jotenkin tuntuu myös itselle tosi tärkeältä. Toivotaan että ovis osuu sopivasti tähän kiertoon 🤞

@Oikku95 Miltä lämmöt tänään näyttää? Ootko vielä tänään testannut uudestaan? Jännään sun puolesta 💕

@Magnoliae pahoittelut uuteen kiertoon joutumisesta. ❤️ Mutta hyvä että sulla aika jo varattuna!

Omaa napaa
Jouduin laittamaan miehen asialle hakemaan eilen lisää testejä koska ei se selvä positiivinen tikkuihin vain tullut. Ja kannatti, koska testi nyt tältä aamulta. 🤩

Miehelle hehkutin illalla että kuinka alkaa näyttää tasavahvaa, nii hän siihen että nytkö maltoit uudesta paketista ottaa tikun. Vastasin vain että tämä on jo toinen tälle illalle 🤣😆 Vissiin joku ovistesti neuroosi tullut kun aina pitäis tikku kastaa 😅

Keskenmenon jälkeen ehkä tästä positiivisesta on enemmän innoissaan, tietää että kroppa toimii ainakin jotenkin. Toki nyt jännätään miten lämpöjen kanssa lähtee sitten etenemään.
 

Liitteet

  • Screenshot_20230519_081718_edit_799099797272405.jpg
    Screenshot_20230519_081718_edit_799099797272405.jpg
    184.6 KB · Katsottu: 71
  • IMG_20230519_081304.jpg
    IMG_20230519_081304.jpg
    2 MB · Katsottu: 72
Muokattu viimeksi:
Samassa veneessä ollaan, täällä kp 1 kipuineen ja lämmöt edelleen laskevat. 😭

Josko yk 6 olis THE kierto molemmille...
Ähh miks tää menee aina näin😞 miehen siemennesteanalyysissä ei ollut ilmeisesti mitään vikaa, joten vika siis mussa. Jotenkin masentaa niin paljon tää tilanne. Yli 10-vuotta ollut kamala vauvakuume ja lapsen kaipuu ja nyt kun se kaikki olisi vihdoin mahdollista toteuttaa niin ei. Tuntuu että tää elämä vaan vihaa mua joka asiassa.

Mutta nyt peukut tosiaan pystyyn, että tää yk6 olis meidän molempien the kierto!
 
Kiitos osanotoista ❤️ on se vaan rankkaa tuo lemmikin menettäminen vaikka olisi pieni pallero vain. Toki pahempi nyt kun molemmat meni lyhyessä ajassa, ja samalla katosi elämästä yks iso palanen - mulla oli niin pitkään marsuja, mutta nyt kun meni molemmat samalla kertaa niin pisti häkin kasaan ja mietin rauhassa että mitä seuraavaks. Jonkun lemmikin sitä varmasti hankkii, mutta nyt voi rauhassa vaihtaa lajia. Koira on pyörinyt mielessä pitkään, mutta ei oo viititty hankkia ettei käy marsujen köpelösti. Nyt vois vähän vakavammin harkita sitäkin.

Voi, oon pahoillani uusista kierroista @Magnoliae ja @Oikku95 😞 peukut ristiin ja sormet pystyyn että seuraavasta tärppäisi!

@Malttamaton145 onnea ovisplussasta! 🌈

@Summerwalk mites tänään, palautuiko dipistä?

@anita1 toivotaan että ovis jaksaa odotella miestä! 🌈

Mulla tänään FF ekaa kertaa naismuistiin totes että tuo eilinen oli ehkä luteaalidippi. Hassua kun on ollu niiiin paljon selkeämpiä dippejä aiemmin ja niistä ei mitään, ja tämä nyt alustavasti kelpas. Mut siis, selkeestihän tää ny vaan on mun perus siksakkia, varmaan se huomenna vetäsee tuon arvion pois ku taas dippaa 😄

Screenshot_20230519-173354.png
 
Röyhkeä omanapailu tähän väliin. Pääsin uuden työn takia verikokeisiin ja pyysin myös ferritiinin mittauksen. Sehän oli 18 eli vissiin alhainen. Ei muuta kuin rautaa popsimaan ettei ainakaan siitä nyt jää kiinni. 🤞
Yksityisen klinikan tulkinnan mukaan silloin jos ferrit on alle 30 niin rautavarastot on tyhjät ja raskautumisen kannalta pitäis olla vähintään 50.
 
Yksityisen klinikan tulkinnan mukaan silloin jos ferrit on alle 30 niin rautavarastot on tyhjät ja raskautumisen kannalta pitäis olla vähintään 50.
Tätäpä just kuumeisesti googlasin. 🫠

Milloinkaan aiemmin noita ei ole mitattu eli on mysteeri mitä ne ovat olleet viime raskaudessa (hemoglobiini pysyi koko raskauden ihan okna niin ei koskaan tullut mieleen pyytää). Enkä olis oloista arvannut että on noin alhainen.
 
Mulla ferritiini alle 50 ja olen nyt aloittanut raudan syömisen omatoimisesti. Voiko siitä olla haittaa vai voiko huoletta syödä? Joka toinen päivä syönyt 100mg.
 
Voi harmi @Oikku95 😕 tiedetään varmaan kaikki täällä hyvin kyllä toi fiilis! Toivoa on, ehkä seuraava kierto 🌈

@Malttamaton145 hienoa että ovis bongattu ja tosiaan että kroppa toimii normaalisti 🌈 sitten vaan taas piinailemaan!

@Nurppu oispa oispa 🌈🙈 toivottavasti ei huomenna putoa lämmöt.

@Magnoliae hyvä että sait tuollaisen tiedon, jospa siitä raudan popsimisesta olisi apua siellä. 😊


Tänne FF heitti oviksen tänään tuohon tiistaille. Mutta tosiaan ei ole ovista tapahtunut, koira on nukkunut mun kainalossa kaksi viimeistä yötä, ja se on kuin lämpöpatteri eli siitä uskon lämmön nousun johtuneen 😂😂 ei ole mitään oireita, limoja eikä mitään ollut sen puoleen että ovis olisi ollut. Ja silloin 8.5 ultrassa todettiin että folli oli lopettanut kasvamisen. Mutta jännä että FF heitti tuohon. Täytyy laittaa parin päivän lämmöt discardiin.
 

Liitteet

  • 623177F7-7A1C-44B4-84A9-E770C3235198.jpeg
    623177F7-7A1C-44B4-84A9-E770C3235198.jpeg
    730.3 KB · Katsottu: 52
Mulla ferritiini alle 50 ja olen nyt aloittanut raudan syömisen omatoimisesti. Voiko siitä olla haittaa vai voiko huoletta syödä? Joka toinen päivä syönyt 100mg.

Jotenkin luulis että ei ole haittaa mutta enpä kyllä tiedä, niin uusi aihe itselle koko rauta & ferritiini. 🤔
 
@Oikku95 mulle ravitsemusterapeutti on todennut että toi joka toinen päivä rautaa on Hyvä niin auttaa imeytymisessä.

@Kwv onpa ”hauska” että FF sulle nyt tolleen oviksen sinne kehitti ja heitti 😅 montas päivää oot nyt syönyt teroja että koska oletettavasti käynnistyy uusi kierto?

@Malttamaton145 se on kyllä paras tunne kun kroppa lähtee toimimaan, tsemppiä piinapäiviin!

@Nurppu tietääköhän FF jotain mitä sä et vielä tiedä ja siksi merkkasi dipin?:D on kyllä hassua että jos selkeämpi dippejä ei dipiksi tunnista että mikä koodaus siinä sitten on takana.

Mulla syystä tai toisesta ei kyllä lämmöt nouse erityisesti, viime kierrossa meni kuitenkin muutaman kerran melkein 37 asteeseen lämmöt. No näillä mennään. Aika levollinen mieli on kyllä toistaiseksi.
 

Liitteet

  • IMG_4105.jpeg
    IMG_4105.jpeg
    169.9 KB · Katsottu: 63
Pahoittelut vielä @Oikku95 ja @Magnoliae uusista kierroista. Jospa nyt olisi teidän kierto 🌈 kuulostaa kyllä tosi matalalta sun ferriarvot. Kannattaa todellakin popsia rautaa nyt. Mä söin syksyllä/talvella rautaa puoli vuotta ja nousi 33 —> 45. Aika hidasta on nousu.

@Kwv ff raukka yrittää epätoivoisesti löytää sulle oviksen 😅 Jännä et kuitenkin noinkin selvän näköisesti lämmöt noussut. Vaikkakin koiran tekosia ehkä onkin.

@Kuuttituutti Voi ne lämmöt tuosta vielä nousta selkeämmin uudelle levelille vielä. Ja sehän olisikin lupaava merkki 😃

@Nurppu Pahoittelut toisenkin marsuystävän menetyksestä 💔 Haaveilu uudesta lemmikistä on kuitenkin ihanaa ja tuo lohtua.
Ja jeeee luteaalidipille 🎉😍 Ne on kyllä tiukassa tuolla ff maailmassa. Onkohan tuo dipin jälkeinen isompi nousu sit se kriteeri kun ikään kuin lämmöt nousee kokonaan ylemmälle tasolle dipin jälkeen. Mysteeri 🤔 Mut toivotaan sen nyt tarkoittavan hyvää 🌈 Miten tänään? Jäikö ylös?
Meillä on aika samanoloinen käppyrä ja samoissa päivissäkin suurin piirtein mennään. Mulla vaan ei mitään luteaalidippiä ff tunnista. Lämmöt kuitenkin nousi ja jäi ylemmäksi pienen notkahduksen jälkeen. Oletan tänään olevan Dpo10 . Pitäisiköhän sitä uittaa tikku tänään vaikkei -dpo3-4 talletteluilla hirveesti testihimojakaan ole 🤔

IMG_7432.jpeg
 
Se on jännä tuo rauta. Mulla se laskee aina ilman rautalisää, kerran oli nii alhanenki ettei saanu mitattua, mut ei sillee kai oireile mitenkää. Mut rautalisä nostaa sitä hyvin. Ja toi on jännä toi ohje et joka toinen päivä imeytyy paremmin. Mullekin se sanottiin lisääntymispolilta. Mut en tiedä voiko se olla taas sellanen juttu et keskimäärin ihmisillä imeytyy paremmin noin, mut voi olla poikkeuksia? Anekdootti: mulla viime elokuussa mitattiin ferrit työterveydessä ja se oli 28. Aloin syödä (pari vuotta aiemmin saadun ohjeistuksen mukaan) 200mg/vrk. Söin ton verran joulukuuhun asti, sillon mitattiin ja oli ferritiini 174. Eli oli noussu erittäin hyvin 🤔 lopetin lääkärin ohjeesta rautalisän ja kahen kuukauden päästä arvo oli laskenu 98:n.

Ja rautavalmiseissa on sit isoja eroja siinä että kenen vatsa kestää mitäkin. Mulla menee tosi monista vatsa ihan sekasin, mut Ferrodanista ei mee, ja sitä tosiaan pystyin vetää noin huimalla annostuksella monta kuukautta ilman oireita.
 
@Kwv jännä et koira vieressä nostaa noin selkeesti! Jännä nähä miten lämmöt ja FF:n mielipide tosta kehittyy 😄

@Kuuttituutti tervetuloa oudon matalien lämpöjen kerhoon 🤔

@Summerwalk nii muistelinki et oltii samoil päivil mut sit katoin et sun FF puhukin sitä vastaan ni en sanonu sit mitää 😄 meni vähän ohi noi pari päivää vaikka viestit luinkin! Mä eilen kans mietin et ei tee yhtää mieli testata, mut testasin illal varuiks kuitenki (puhtaan negan) ku en ollu varma meinaanko miehen kans nauttia alkoholia pari lasillista. Mut joo, nyt ei kyl oo yhtään testihimoja täs kierros, ajatukset ihan muualla.

Mun lämmöt ei jatkanu nousua ja FF veti pois dippiepäilyn! Varmaan jos olis ollu tänään vielä isommat niin sit olis hyväksyny sen? 🤔 Eli ehkä se haluu vaan et dipin jälkeen nousee korkeemmalle ku ennen, ja jatkaa nousua? 🤔

Screenshot_20230520-112009.png
 
Huutelen sivusta, että jos omatoimisesti syö rautaa, kannattaa myös säännöllisesti käydä mittauttamassa hemoglobiini ja ferritiini esim Puhdin kautta ostetuilla paketeilla.

Minulla on kolme kaveria, jotka ovat olleet väsyneitä ja joilla ei rauta oikein imeydy, yksi on ihan infuusiossa käynyt. No itseäkin väsytti jatkuvasti. Ajattelin, ettei vähäinen raudan syönti pahaa voi tehdä ja popsin vuoden aikana kolme SiderAll-pakettia. En siis enempää. En edes uskonut, että se kunnolla imeytyy, kun kavereillakaan ei. Ajattelin monesti, että pitää käydä mittaamassa arvot, mutta se siirtyi silkkaa laiskuutta monen kuukauden verran. Kunnes kävin ja - apua - hemoglobiini oli mennyt oli viitearvojen! Sitä on nyt seurattu tk:ssa puoli vuotta ja koko ajan se keikkuu pari pykälää viitearvojen yli, ei laske millään, vaikka en syö enää edes monivitamiinia, kun siinäkin on vähän rautaa. Pitää varmaan käydä luovuttamassa verta, vaikka sitä ei muuten suositella niille, joilla on vauvatoive.

Eli voi syödä lisärautaa, mutta neuvoni on että huolehtikaa arvojen mittaamisesta ajoissa. Minä opin sen, että on mahdollista kuulua siihen pieneen joukkoon, jotka saavat helposti liikaa rautaa ja se on vaarallista.
 
@Nurppu ja @Summerwalk vaikkei siellä testioloja ollutkaan niin Ootteko uitellut testejä?

Täällä tuli nyt lämpöihin selkeä dippi. Jännä nähdä miten lähtee nousuun. Meillä on ollut tässä kaksi hoitolasta viikonlopun ja toi sisarusdynamiikka on kyllä aivan ihana. Kamala saada jo tuplavauvakuume kun ei tätä ekaakaan ole vielä tulossa 😅
 

Liitteet

  • IMG_4132.jpeg
    IMG_4132.jpeg
    174.5 KB · Katsottu: 63
@Kuuttituutti Mielenkiintoista seurata miten lämmöt dipin jälkeen lähtee etenemään.
Tuosta sisarusdynamiikasta, meillä siis 4 & 6v tytöt. Ja itellä välillä välähtelee ajatus että "olis kiva saada kaksoset" 😆 En tiedä mistä moinen ajatus kumpuaa, yksikin lisää olisi "kiva" 🙈

Täällä lämmöt nousussa, vielä ei FF merkannut ovista. Tallettelut on nyt tehty, huh. 😅 Nyt sitten piinaillaan, toivottavasti aika menisi nopeasti eikä tarvisi ihan koko aikaa miettiä näitä asioita.
 

Liitteet

  • Screenshot_20230521_083903.jpg
    Screenshot_20230521_083903.jpg
    300.5 KB · Katsottu: 44
Takaisin
Top