BBT - basal body temperature

@Oikku95 vielä noihin lämpöihin, suositus on mitata sängyssä ennen kuin nousee ylös tai tekee mitään muuta (yrittää liikkua mahdollisimman vähän ennen) jotta tulis mahdollisimman tarkka tulos!
 
Öö, jaa, toisaalta Ouran trendinäkymän perusteella vois olla ovis jo menny 😅 että jos tässä jatkuukin toi hullu siksak vaan nyt? Taitaa tulla taas tällänen jännittävä kierto missä ei yhtää tiiä oviksen sijaintia 😌
Näitä outoja oviksenmetsästyskiertoja on ollut kyllä nyt turhauttavan monella vähän ajan sisään.. V***ujen kevät? 🤔
 
Hyvää viikon alkua! Täällä ollaan edelleen sairaslomalla ja oon vaan tosi tyytyväinen että sain jatkettua sairaslomaa kun on edelleen aika 🤧 olo.

Limat hämmentää, eilen löysin kaksi kertaa napukalta semmoisia kunnon... "limaklimppejä"? Fiilis ei ollut ihan sama kuin munanvalkuaisilla, mutta oli semmonen venyväinen valkoinen tahmainen sen verta iso klimppi että sitä sai kyllä leviteltyä koko peukalon pituudelta, mutta ei oikein suostunut takertumaan/venymään kahden sormen välille? En yhtään tiiä miksi se pitäisi klassifioida, mutta kun laitoin alun perin munanvalkuaiseksi niin FF laittoi oviksen katkoviivalla, joten laitoin sen nyt Creamyksi 🥲
No oliskos se sit se limatulppa mistä ollut puhetta? 😄 Oliko niin että se tulee just ennen ovista monille? Mä olen merkannut ne eggiksiksi koska sticky on taas ihan eri mun mielestä.
 
@Summerwalk joo mulla on aikaisemmin ollut aina niin että ovisplussa ja ovis on ollut samana päivänä mut näköjään ei enää. Aattelen et se on kyllä tosi tärkeää tiedostaa ettei lopeta talletteluja liian aikaisin. Nyt varmaan sit ainakin toivottavasti lämmöt vahvistaa sen oviksen sit kun se tulee. Ja siis tän päivän plussa tuli niin että se toinenkin viiva oli jo ihan selvä heti kun testi lähti tekeytymään.
 
0BAB0CAD-4B40-4042-B96A-4C8C437E6F59.jpeg


Kyllä tää nyt taitaa olla eka plussa ikinä 😭🌈 vitsit kun luulin, että se oli jo silloin kp13, tänään kp16. Silloin oli jo hyvin hyvin tumma testi, mutta tämä taitaa olla nyt selkeä. Tallettelut ei oo nyt kyllä ihan osunut. Mutta ehkä hermostuin liian aikaisin, että ne lämmöt ei lähteny nousuun. Josko nyt alkaisi oikeasti odottelemaan lämpöjä 🫢 Vitsit siis kierto numero 11 ja eka plussa ovistestiin.
 
View attachment 120425

Kyllä tää nyt taitaa olla eka plussa ikinä 😭🌈 vitsit kun luulin, että se oli jo silloin kp13, tänään kp16. Silloin oli jo hyvin hyvin tumma testi, mutta tämä taitaa olla nyt selkeä. Tallettelut ei oo nyt kyllä ihan osunut. Mutta ehkä hermostuin liian aikaisin, että ne lämmöt ei lähteny nousuun. Josko nyt alkaisi oikeasti odottelemaan lämpöjä 🫢 Vitsit siis kierto numero 11 ja eka plussa ovistestiin.
Nyt on selkeä plussa!!! 😍😍 Ja onhan tässä vielä aikaa talletella! Ovisplussa tarkoittaa usein että ovis tapahtuu 24-36 tunnin päästä. Eli jos sun lämmöt ei vielä huomenna oo kohonnut niin älä ihmettele!
 
View attachment 120425

Kyllä tää nyt taitaa olla eka plussa ikinä 😭🌈 vitsit kun luulin, että se oli jo silloin kp13, tänään kp16. Silloin oli jo hyvin hyvin tumma testi, mutta tämä taitaa olla nyt selkeä. Tallettelut ei oo nyt kyllä ihan osunut. Mutta ehkä hermostuin liian aikaisin, että ne lämmöt ei lähteny nousuun. Josko nyt alkaisi oikeasti odottelemaan lämpöjä 🫢 Vitsit siis kierto numero 11 ja eka plussa ovistestiin.
Jeeee! Ja tosiaan tänään on dpo-1 tai dpo-2 eli hyvin ehtii vielä tänään ja huomenna talletella 🥰

@anita1 hyvä teoria, mutta tässä tapauksessa ovis on ollut jo! Totesin tänpäiväisistä limaklönteistä että ne on enemmän creamy kuin eggwhite, mutta en mä tietenkään varmuudella tiedä ja tää on jo kolmas kierto ku tutkin näitä 😂 ehkä mä kohta opin, nyt jos näitä ovulaatioitakin tulis kiertoihin 🌈
 
@Metu no niinpä olikin, nyt vasta luin pidempää ketjun viestejä. Hienoa että ovis vahvistui 👌

@Kwv hieno plussa! Heti sit aamulla kuvaa tänne miltä lämmöt näyttää 😊

Mua nyt mietityttää tää pieni nousu mutta josko se johtui ihan vaan tosta viikonlopun huonoista unista ja vauhdikkaasta menosta. Tänään ainakin eggikset loppui (eilen vielä pikkasen oli) ja muuttui creamiksi.
 
Huomenta. Toivottavasti aamu on tuonut oviksille vahvistuksia lämpöjen kautta 🌈

@Kwv Onnittelut ovisplussasta 👏🏻 Jospa ne lämmöt nyt pikku hiljaa lähtisi kohoamaan.

@Kuuttituutti Tuo onkin jännä että voi vaihdella noinkin paljon oviksen ajankohta plussasta. Minäkin oon ollut vakuuttunut että ovis tapahtuu mulla samana päivänä kuin ovisplussa ja aiemmissa alkaneissa raskauksista näin on täytynyt ollakin, mutta jos ei enää tapahdukaan niin talletetut loppuu meillä kyllä liian aikaisin kun yleensä ovisurakoinnin jälkeen pidetään pieni lepotauko 😅. Tosin lämmöt kyllä lähtee plussan jälkeen nousuun, joten kai se sit kuitenkin tapahtuu silloin. Sitä vaan alkaa välillä kyseenalaistamaan kaikkea, myös näitä lämpömittailuja. Varsinkin kun mulla on lokakuusta asti ollut luget käytössä joka kierrossa niin ei aivan täysin voi luteaalioireisiinkaan luottaa.
Nyt ihmettelen tätä kiertoa, tuleeko tästä 40 päivän kierto niin kuin tasan vuosi sitten. Silloin oli siis viime vuoden ainoa pitkä kierto.
Tai sitten kiinnittymisyritys pidensi kiertoa parilla päivällä. Tönään pitäisi menkkojen alkaa ja eilen olikin tosi huono olo, selkää ja kylkiä jomotti oikein kunnolla ja päätä särki ja olin ihan varma että vuoto alkaa, mutta ei tipan tippaa minkään sävyn punaista edes kaivamalla 🧐 Ja yön aikana olokin parani eikä menkkatuntemuksia enää ole.

Eilen illalla testeissä ei näkynyt yhtään mitään, ei viivanpaikkoja ei mitään. Mikä kyllä vahvistaa sen että jostain syystä hcg oli hetken koholla, kun testit haamuili/antoi viivanpaikkoja. Tänään lämmöt oli vähän jo laskussa enkä tehnyt enää testiä. Ehkäpä se vuoto kuitenkin alkaa ajallaan.

322FBCB1-2689-4A7E-AE2E-FB00B8DC265C.jpeg
 
Tutkailin kahta edellistä kiertoa ja etsin hieman tietoa BBT noususta ovulaation aikaan. Löysin tälläset kaaviot selityksineen täältä.
Mulla viime kierrossa ja tässä kierrossa näyttäisi BBT nousu tapahtuvan hitaasti mikä saattaisi vahvistaa siis sen että ovulaatio ei tapahdu heti seuraavana ensimmäisenä nousupäivänä. Laitan tähän vielä mun aiemmat 3 kiertoa missä näkyy selkeästi noiden kahden kuvan mukaiset lämpötilavaihtelut missä ovulaatio on tapahtunut. Noiden mukaan mulla lämpö pysynyt ylhäällä vain 9-10 päivän ajan ja tuon sivuston mukaan sen pitäisi pysyä ylhäällä 11 päivän ajan.
Screenshot_20230321_071156.jpg


Screenshot_20230321_071126.jpg


Screenshot_20230321_071107.jpg
 

Liitteet

  • Screenshot_20230321_070634.jpg
    Screenshot_20230321_070634.jpg
    261.1 KB · Katsottu: 28
  • Screenshot_20230321_070651.jpg
    Screenshot_20230321_070651.jpg
    221.1 KB · Katsottu: 30
  • Screenshot_20230321_070701.jpg
    Screenshot_20230321_070701.jpg
    245.5 KB · Katsottu: 27
@Summerwalk Voi hyvinkin olla, että kierto pari päivää pitempi, kun jotain kiinnittymisyritystä ollut taustalla. :red-heart: Onhantää silti perseestä. En tiedä voiko tässä vaan sanoa ja toivoa että uusi kierto alkaisi pian, niin pääsee uuteen kokeiluun... Sulla lämmöt vielä hyvät. Onko sulla yleensä lämmöt toimineet miten kuukautisten alkamispäivänä?

Mites @Kwv sun lämmöt tänään aamulla?

@anita1 Hyvni mahdollista, että sulla on nyt tota ovisnousua! Vaikuttaa aika samalta kun sun toi edellinen kierto. Huomisen aamut kertovat varmaan taas lisää. 🌈

Täällä voin nyt luottaa siihen, että ovis on tapahtunut! FertilityFriend ja NautralCycles arvioivat oviksen eri päiville (FF dpo 4, NC dpo 3) joten varmuutta oviksen ajankohdasta mulla ei ole. Kyllä sitä vieläkin semisti epäilyttää että oliko se ovis oikeesti jo, koska mua pistelee vielä paljon oikeassa munasarjassa ja vessassa käydessä paineen tuntu on kovaa. Mutta luotan siihen että ovis on tapahtunut ja nyt sitä saa piinailla. Mulla osuu taas kahdet juhlat just dpo8-9 paikkeille. Viime kerrasta oppineena oon ilmottautunu holittomaksi molempiin. :smiling-eyes:
 

Liitteet

  • 85DB5123-AF41-47E8-BE11-8C4AFA37BDC6.jpeg
    85DB5123-AF41-47E8-BE11-8C4AFA37BDC6.jpeg
    577.9 KB · Katsottu: 32
@anita1 tuo oli tosi mielenkiintoinen artikkeli, ja tuli kyllä uutena itselle että tosiaan sen lämmön pitäisi pysyä 11 päivää ylhäällä. 🧐

@Summerwalk oli kyllä niin selvän näköisiä haamuja, että hyvin voi olla kiinnittymisyritys ja sen vuoksi pidempi kierto. ☹️ Toivottavasti pian alkaisi uusi kierto niin saisit ainakin selvyyden asiaan. Tosi paljon tsemppiä 💕

@Empsu94 Tsemppiä piinailuun, ihana että apit kuitenkin ennustaa myös oviksen tapahtuneen. Ja varmasti onkin! FF ainakin lämpöjen perusteella näyttää hyvältä. Milloin oot yleensä aloittanut r-testit? 😍🌈

Täällä tallettelut meni eilen vähän pieleen, oli hieman pakkopullaa että se siitä. Dpo-3 olisi nyt ainut jos eilen oli ovis. Ehkäpä tänään vielä.. Lämmöt kuitenkin aamulla oli tehnyt melkoisen nousun. Eggiksiä ei kyllä oo edelleenkään näkynyt 😞 Luottaisitteko enemmän lämpöihin ja ovistestiin vai limoihin? Nippailukivut alavatsalla eilen illasta ja tänään aamulla kyllä ollut melkoisia. 🙈
 

Liitteet

  • 429F2F37-53D0-4BA1-8940-7A7BFE3DDC1E.jpeg
    429F2F37-53D0-4BA1-8940-7A7BFE3DDC1E.jpeg
    611 KB · Katsottu: 34
Muokattu viimeksi:
@anita1 tuo oli tosi mielenkiintoinen artikkeli, ja tuli kyllä uutena itselle että tosiaan sen lämmön pitäisi pysyä 11 päivää ylhäällä. 🧐

@Summerwalk oli kyllä niin selvän näköisiä haamuja, että hyvin voi olla kiinnittymisyritys ja sen vuoksi pidempi kierto. ☹️ Toivottavasti pian alkaisi uusi kierto niin saisit ainakin selvyyden asiaan. Tosi paljon tsemppiä 💕

@Empsu94 Tsemppiä piinailuun, ihana että apit kuitenkin ennustaa myös oviksen tapahtuneen. Ja varmasti onkin! FF ainakin lämpöjen perusteella näyttää hyvältä. Milloin oot yleensä aloittanut r-testit? 😍🌈

Täällä tallettelut meni eilen vähän pieleen, oli hieman pakkopullaa että se siitä. Dpo-3 olisi nyt ainut jos eilen oli ovis. Ehkäpä tänään vielä.. Lämmöt kuitenkin aamulla oli tehnyt melkoisen nousun. Eggiksiä ei kyllä oo edelleenkään näkynyt 😞 Luottaisitteko enemmän lämpöihin ja ovistestiin vai lumoihin? Nippailukivut alavatsalla eilen illasta ja tänään aamulla kyllä ollut melkoisia. 🙈

Luottaisin lämpöön. Joillakin se ovis tapahtuu ovisplussan aikaan, vaikka se yleinen ohjeistus onkin että vuorokausi-pari plussan jälkeen. -3 dpo on kuitenkin hyvin mahdollinen. Eikös sitä sanota, että jos haluaa tyttölapsen nii pitää talletella 2-3 päivää ennen ovista, ja jos haluaa pojan niin ovispäivänä? 🤪 🌈🌈🌈

Mä tammikuuhun asti aloin testaa dpo9-10, mutta edellisessä tärppikierrossa olin päättänyt, etten testaa ennen kun menkat myöhässä. Ja niin mä sitten testasin dpo13 kun menkat oli päivän myöhässä, ja sain haalean plussan. Meinaan tää kierto tehdä sanoin, eli testaan dpo13 jos sinne pääsen. Mulla on 11 päivän luteaali, eli menkat alkaa yleensä dpo12 :)
 
@Summerwalk lopetitko luget jo, vai onko sulla tullu menkat lugejen läpi? Jännä juttu toi missä elimistö tekee saman jutun tasan vuoden päästä!

@anita1 en ehtiny nyt käyä lukasemassa linkkiä, mutta sen sanon että internetissä helposti sanotaan faktan muodossa asioita mitkä saattaa olla vaan osa totuutta. Vaikka keskimäärin lämmöt pysyis 11 päivää ylhäällä niin monilla pysyy vähemmän ja se on ihan ok. Sun lämmöt näyttää todella hyviltä mun silmään!

Onnea oviksesta @Empsu94 ! :)

@Kwv oon pahoillani pakkopullasta :sad001 kaikilla ei tuu limoja, ei kannata liikaa nojata siihen että muille ne on varma merkki asioista. Ja joskus voi käydä niin että yhessä kierrossa on selvät limat ja toisessa ei. Elimistö ei oo mikään sellanen kellontarkka koneisto. Jos sulla jää lämmöt ylös niin kyllä sanoisin että ovis on menny :)

Mä alan ny miettimään että voikihan olla eka kierto koko Oura-taipaleen aikana että olis anovulaarinen kierto 😮 hämmentää! Vaikka toki tiedän että joskus niin vaan käy. Katotaan miten tää tästä etenee.

Screenshot_20230321-095213.png
 
@Summerwalk sulla jos on ne lämmöt tukemassa sitä ovistestiä niin silloin se on varmaan tapahtunut silloin samana päivänä. Tää oli syy miksi halusin alkaa mittailemaan että vähän vahvistuisi missä mennään.

@Nurppu Tai ehkä sieltä on tulossa joku megaovis joka antaa odotuttaa itseään! Mut tosi mielenkiintoinen käppyrä sulla.

@lepus timidus mikä siellä on tilanne?
 
Aurinkoista huomenta :Black Sun With Rays: Hyvää keskustelua täällä taas :Grinning Face With Smiling Eyes:

Mulla aamun outous oli että nyt FF siirsi ovista kp13:stä kp15:aan 🤔 vois periaatteessa olla kumpi vaan, ja tallettelujen kannalta ei onneks väliä, ja en oo ihan varma onko esim. limat merkitty oikein vai ei. Toisaalta lämmöt nousi kunnolla vasta ton kp15 jälkeen ja dpo4/5 kiinnittymisdippiä ei oo vielä näkynyt, ja se ois vasta huomenna/ylihuomenna tolla myöhemmällä ovulointipäivällä. Ja toisaalta Ovitrellesta ois aika pitkä aika jos vasta tolloin ois ovuloinut, mutta mene ja tiedä. Mitä ootte mieltä?

Testauspäiväähän toi siirtynyt oletettu ovulaatio tietty siirtää – oon vakaasti sillä mielellä että ennen dpo10 ei kannata testata, mielummin vasta dpo12, joten pitää nyt kattoa että miten lämmöt etenee – jos näkyy kiinnittymisdippiä, uskallan 2-3pv siitä eteenpäin testata. Eli näillä tiedoilla testauspäivä ois aikaisintaan ti 28.3. (dpo10(/12)), ehkä jopa to 30.3. (dpo12(/14)).

Syke kans dippas tänään, mutta toisaalta oon nyt vaihtanut mittausmetodia (käytän Ourasta yön keskiarvoa) 🤔🤔 Oura on sitä mieltä että kp15 (nykyinen ovulaatiopäivä) oli -0,3C, sen jälkeen 0C, +0,1C ja tänään taas 0C. En oo vielä keksinyt miten pystyisin merkitsemään sekä Ouran että BBT-mittarin lämpötilan FF:ään jotta voisin nähdä molempien käyrät.

Screenshot 2023-03-21 at 10.02.31.png


@anita1 mielenkiintoista! Sulla on vähän tota nousua jo mutta FF rupee sanomaan siitä vasta sitten kun päässyt aiempien lämpötilojen yläpuolelle 🤔

@Summerwalk joo kyl kaikkien niiden haamujen perusteella näytti jotain yrittäneen tapahtua. Hyvä että jos sit vuoto kuitenkin alkais pian niin pääsis uuteen kiertoon :red-heart:

@Empsu94 jeeee oviksen tapahtumiselle! Ei se niin päivän päälle lopulta ole (vaikka tietenkin mielenkiinnoista haluais tietää just täsmälleen et minä päivänä tapahtui :tears:), etenkin kun aikoo testata vasta kun menkat ois myöhässä :Black Sun With Rays: Mites ne teidän tallettelut menikään? dpo-3 ja dpo1 FF:n mukaan mutta dpo-4 ja dpo0 NC:n mukaan? Veikkaisin kyl vahvasti tota FF:n päivämäärää kun toi lämpöjennousukin on noin selkeä. Piinailkaamme näillä päivillä yhdessä :tears:

@Kwv voi harmi että ei eilisen tallettelut onnistu, mutta valitettavasti hyvin tavallista ja ymmärrettävää että menee pakkopullaksi :sad001

@Nurppu onpa ikävää että ei näytä ovulaatiolta, mutta joo, noita on kuitenkin normaalia olla 1-2 vuodessa noita anovulatoorisia kiertoja :/ Mutta toivotaan että ois myöhäinen ovulaatio vielä tulossa, tai ainakin että kierto ei pitkittyisi kamalasti 🌈
 
@lepus timidus mikä siellä on tilanne?
Mä oon semmosessa välitilassa tällä hetkellä, että en tiedä! Hengailen ympäriinsä vaan :Smiling Face With Open Mouth And Closed Eyes: mies toi eilen digin ja sehän ei tietenkään ollut viikkodigi, vaan se joka kertoo vain onko raskaana vai ei. Eli en tee sillä mitään just nyt. Pissasin sit ovistikkuun koska ärsytti toi feikkidigi ja tikku oli ihan superöveri plussa, mutta ei se hyvällä mielikuvituksellakaan kertonut viikkoja :rolling: Ei huvita soittaa verikokeita, koska reilu viikon päästä ois varhaisultra eli ihan kohta ja on muutenkin helppo täs normaalia arkea elää, koska ei oo r-oireita turvonneita tissejä enempää vieläkään. Pistin tosin eilen tilaukseen pari oikeaa viikkodigiä, toivon että tulisivat tällä viikolla vielä jotta vois tehdä yhden ennen ultraa. Muuten taidan vaan odotella ja annan ajan kulua. Rv5+0 tänään.
 
@Metu lämmöt näyttää hyvältä! :) Enpä osaa tuon perusteella kyllä arvata mikä todennäkösin ovisaika! Ehkäpä kramppien perusteella arvaisin tuon saman mitä FF tällä hetkellä 😄

Ja joo, onhan noi tosiaan tietyissä määrin normaaleja noi ovuloimattomat kierrot! Tuntuu silti ittelle tietysti hämmentävältä kun mulla on tosiaan lokakuusta 2020 asti tuota lämpödataa eikä kertaakaan oo jääny ovulaatio luonnollisessa kierrossa tulematta 😅 mietityttää että miksi nyt. Voikohan IVF lääkkeet sekottaa elimistöä jotenkin, kun se AMH:kin oli noussu 🤔 mullahan ei viimekään kierrossa noussu lämmöt oviksen jälkeen, sillon toki oli ultra ja lääkäri sitä mieltä että ovis tapahtunu (vaikka se kyllä pitkään ronkki ja mietti asiaa, eli ei ollu mitenkään selvä peli!). Lämmöt nousi sit kun aloin progetukea käyttää eli sitä voi sit miettiä et mitä jos ei ollukaan normaali ovulaatio sillonkaan 🤔🤔

@lepus timidus voi äh, tosi harmi väärä digi 😩 voi kun tulis posti pian perille! Ja onneks on VU! Kauheesti tsemppiä epäselvään tilanteeseen! ❤️

Muoks: Oon vielä tehny ovistestejä ja erittäin negoja on ollu eilen ja tänään! Että ainakaan vielä ei oo vinkkiä uudesta oviksesta 🤔
 
Mä oon semmosessa välitilassa tällä hetkellä, että en tiedä! Hengailen ympäriinsä vaan :Smiling Face With Open Mouth And Closed Eyes: mies toi eilen digin ja sehän ei tietenkään ollut viikkodigi, vaan se joka kertoo vain onko raskaana vai ei. Eli en tee sillä mitään just nyt. Pissasin sit ovistikkuun koska ärsytti toi feikkidigi ja tikku oli ihan superöveri plussa, mutta ei se hyvällä mielikuvituksellakaan kertonut viikkoja :rolling: Ei huvita soittaa verikokeita, koska reilu viikon päästä ois varhaisultra eli ihan kohta ja on muutenkin helppo täs normaalia arkea elää, koska ei oo r-oireita turvonneita tissejä enempää vieläkään. Pistin tosin eilen tilaukseen pari oikeaa viikkodigiä, toivon että tulisivat tällä viikolla vielä jotta vois tehdä yhden ennen ultraa. Muuten taidan vaan odotella ja annan ajan kulua. Rv5+0 tänään.
Siis en tiedä kuka on keksinyt ne digit jotka ei näytä viikkoja, ne on pahimpia huijaustestejä ikinä 😅😅 varminta tässä vaiheessa kn varmasti se ultra niin onneks siihen ei oo enää pitkä aika.
 
Takaisin
Top