BBT - basal body temperature

Hyvää viikon alkua! Täällä ollaan edelleen sairaslomalla ja oon vaan tosi tyytyväinen että sain jatkettua sairaslomaa kun on edelleen aika 🤧 olo.

Limat hämmentää, eilen löysin kaksi kertaa napukalta semmoisia kunnon... "limaklimppejä"? Fiilis ei ollut ihan sama kuin munanvalkuaisilla, mutta oli semmonen venyväinen valkoinen tahmainen sen verta iso klimppi että sitä sai kyllä leviteltyä koko peukalon pituudelta, mutta ei oikein suostunut takertumaan/venymään kahden sormen välille? En yhtään tiiä miksi se pitäisi klassifioida, mutta kun laitoin alun perin munanvalkuaiseksi niin FF laittoi oviksen katkoviivalla, joten laitoin sen nyt Creamyksi 🥲

Unet ei tänään ollut ihan yhtä hyvät, mutta lämmöt jatkaa nousuaan sekä Ourassa että BBT-mittarilla, nyt tosiaan dpo2 oli -0,3C, dpo3 oli 0C ja tänään oli +0,1C Ouran mukaan 🤔

Screenshot 2023-03-20 at 8.44.54.png


@Summerwalk voi pettymysten pettymys :sad-face: Oli siellä jotain haamua ja kiinnitysyritystä mutta ei sitten jäänyt pidemmäksi aikaa...

@Empsu94 hmm, ehkä sun dpo4 dippi on vähän ajoissa? Jos kuitenkin nousee huomenna niin varmasti oli, kuitenkin tosi selkee nousu ton ovisdipin jälkeen 🌈 Tosi samoilla päivillä mennään kun mulla on tänään dpo4, toivotaan meille molemmille tärppiä :Four Leaf Clover:

@Kwv oo kylläpä toi on tumma toi testi! Mitä premom sanoi tälle päivälle lukemiksi? Voi hyvin olla että se ovis onkin nyt, joten tallettelu olisi hyväksi! 🤔
 
@Summerwalk onpa todella harmillista ettei haamu lähtenyt vahvistumaan vaikka monta päivää siellä kummitteli 😞

@Empsu94 jälkitarkistuksessa vahvistetaan ultralla että kohtu on kokonaan tyhjä raskausmateriaalista ja nyt mun pikainen oma napa tähän väliin: ovistesti oli plussa!!! Tein sen vähän vitsillä ja plussa pärähti. Niin nyt kyllä yritän tentata miltä ne munasarjat myös näyttää koska kiva sit verrata mitä lääkäri sanoo että miltä tilanne näyttää ultralla kun testi on posi.
 
Hyvää viikon alkua! Täällä ollaan edelleen sairaslomalla ja oon vaan tosi tyytyväinen että sain jatkettua sairaslomaa kun on edelleen aika 🤧 olo.

Limat hämmentää, eilen löysin kaksi kertaa napukalta semmoisia kunnon... "limaklimppejä"? Fiilis ei ollut ihan sama kuin munanvalkuaisilla, mutta oli semmonen venyväinen valkoinen tahmainen sen verta iso klimppi että sitä sai kyllä leviteltyä koko peukalon pituudelta, mutta ei oikein suostunut takertumaan/venymään kahden sormen välille? En yhtään tiiä miksi se pitäisi klassifioida, mutta kun laitoin alun perin munanvalkuaiseksi niin FF laittoi oviksen katkoviivalla, joten laitoin sen nyt Creamyksi 🥲

Unet ei tänään ollut ihan yhtä hyvät, mutta lämmöt jatkaa nousuaan sekä Ourassa että BBT-mittarilla, nyt tosiaan dpo2 oli -0,3C, dpo3 oli 0C ja tänään oli +0,1C Ouran mukaan 🤔

View attachment 120408

@Summerwalk voi pettymysten pettymys :sad-face: Oli siellä jotain haamua ja kiinnitysyritystä mutta ei sitten jäänyt pidemmäksi aikaa...

@Empsu94 hmm, ehkä sun dpo4 dippi on vähän ajoissa? Jos kuitenkin nousee huomenna niin varmasti oli, kuitenkin tosi selkee nousu ton ovisdipin jälkeen 🌈 Tosi samoilla päivillä mennään kun mulla on tänään dpo4, toivotaan meille molemmille tärppiä :Four Leaf Clover:

@Kwv oo kylläpä toi on tumma toi testi! Mitä premom sanoi tälle päivälle lukemiksi? Voi hyvin olla että se ovis onkin nyt, joten tallettelu olisi hyväksi! 🤔

Mä oon aina merkannut noi ”sticky” nimellä! Tai mulla noita klimppejä tulee usein ensin, sit tulee watery ja sit egg white. Toivotaan että on hyvä merkki, kun sulla on tollaista klimppiä nyt 🌈

@Kuuttituutti Joo datatiedettä sulle ja meille kaikille!! Kiinnostaa tietty kuulla mitä siellä näkyy kun vahva plussa 😍 Tsemppiä kontrolliin. ❤️
 
@Empsu94 tosiaan tämän päivän ovistesti, aamuinen 🧐 siksi ihan ihmetyttää! Limat ja lämmöt kertoo eri kun testi 😅 jatkan seurailua ja tallettelua toivottavasti myös.. Premom kuitenkin väittää, että testi olisi alhaisempi kuin torstainen testi. Saa nähdä. Digitestejä en ehdi enää tähän kiertoon millään tilaamaan lisää ja viimeisen menin tuhlaamaan. 😞

@Metu mulla myös ollut noita klimppejä, ja laittanut ne stickyksi. Ei kuitenkaan musta ole niin selviä eggiksiä vaikka kirkasta onkin 🧐 Hyvä että lämmöt nousee! 🌈 Onko tuo ovis-viiva VIP-ominaisuuden takana FF:ssä?
 

Liitteet

  • 8EE948BE-FD2C-4D19-BACE-E3DF03B8281E.jpeg
    8EE948BE-FD2C-4D19-BACE-E3DF03B8281E.jpeg
    736.9 KB · Katsottu: 45
@Kuuttituutti ooh vähänkö hyvä että sulla on nyt mahdollisuus tentata ihan lääkäriltä tilannetta, toivotaan että ovulaatio ois sopivasti tulossa ja tallettelut menis hyvin :red-heart:

@Empsu94 aa okei, hyvä tietää! Mä oon tossa "sticky"n kuvauksessa jäänyt jotenkin jumiin siihen keltaisuuteen, ja kun lima on periaatteessa "venyvää" eikä murentuvaa, mutta kyl se ainakin tahmaista on toisin kuin liukasta niin kuin munanvalkuaisissa ois 🤔

@Kwv toi "ovisristi" ei oo VIP-ominaisuus! Täällä on taulukko ja esimerkkikuvaaja jossa verrataan tota VIP ja free versiota :Smiling Face With Smiling Eyes:
 
@Empsu94 tosiaan tämän päivän ovistesti, aamuinen 🧐 siksi ihan ihmetyttää! Limat ja lämmöt kertoo eri kun testi 😅 jatkan seurailua ja tallettelua toivottavasti myös.. Premom kuitenkin väittää, että testi olisi alhaisempi kuin torstainen testi. Saa nähdä. Digitestejä en ehdi enää tähän kiertoon millään tilaamaan lisää ja viimeisen menin tuhlaamaan. 😞

@Metu mulla myös ollut noita klimppejä, ja laittanut ne stickyksi. Ei kuitenkaan musta ole niin selviä eggiksiä vaikka kirkasta onkin 🧐 Hyvä että lämmöt nousee! 🌈 Onko tuo ovis-viiva VIP-ominaisuuden takana FF:ssä?

Sanoit tässä että lämmöt ei sovi yhteen testin tuloksen kanssa (vai tulkitsinko väärin?), mutta siis lämpö nousee vasta oviksen jälkeen, kun taas ovistesti näyttää plussaa useimmiten ennen ovista. Eli lämmön ja tikun yhteyttä ei näe samanaikaisesti! Jos jotain niin lämpö laskee ennen ovista, koska hormonit. Ja sitä sulla näyttäisi olevan 🌈
 
Hei kaikille, olen taustalla lueskellut näitä teidän viestejänne nyt hetken ja pohtinut että kun(/jos 🤞) seuraava kierto alkaa niin voisinpas alkaa perehtyä BBT:n saloihin.

Onko vinkkejä aloitukseen? 😊 Mitä mittareita käytätte? Onko teillä kaikilla toi FF käytössä dokumentointiin ja käppyröiden seuraamiseen?
 
@Harmi89 ääh, pahoittelut menkoista 😔 Mutta jee IVF:lle!

@Metu hyvältä näyttää, ihanaa että se ovis tuli! :)

@Summerwalk ääh, otan osaa että viivat ei tummunu 😞 vaikka ei välttämättä nyt lohduta niin ohan se silti hienoa että jotain on tapahtunu eli voi tapahtua jatkossaki ❤️

Mä oon ny jääny jälkeen tästä oviskerhosta, tänään putos lämmöt oikee kunnolla 😅 pitää toivoa että tää on ny pre-ovis dippi! Yleensä mulla kyllä tullu ovis nopeemmin ovisplussan jälkeen mutta kai sitä tapahtuu kaikenlaista.

Screenshot_20230320-105158.png
 
Öö, jaa, toisaalta Ouran trendinäkymän perusteella vois olla ovis jo menny 😅 että jos tässä jatkuukin toi hullu siksak vaan nyt? Taitaa tulla taas tällänen jännittävä kierto missä ei yhtää tiiä oviksen sijaintia 😌

Screenshot_20230320-111658.png
 
Muokattu viimeksi:
Hei kaikille, olen taustalla lueskellut näitä teidän viestejänne nyt hetken ja pohtinut että kun(/jos 🤞) seuraava kierto alkaa niin voisinpas alkaa perehtyä BBT:n saloihin.

Onko vinkkejä aloitukseen? 😊 Mitä mittareita käytätte? Onko teillä kaikilla toi FF käytössä dokumentointiin ja käppyröiden seuraamiseen?

Hei jee tervetuloa mukaan!

Täällä on erilaista mittausvälinettä: perus kuumemittareita ja Oura-älysormuksia. Kuumemittareista suositellaan sellaista, jossa on kaksi desimaalia (eli mittari joka näyttää 36,16 versus 36,2). Kaikki mittarit kyllä käy! Tärkeintä on mittauksen säännöllisyys ja ajankohta: lämpö kannattaa mitata joka aamu suurinpiirtein samaan aikaan, ennen kuin nousee sängystä. Kannattaa tiedostaa, että lämpöön voi vaikuttaa hyvinkin pienet asiat: alkoholi, myöhäinen ateria, vessassa ravaaminen yöllä yms.

Mutta kannustan ehdottomasti vaan aloittamaan! Sitä dataa alkaa sit kertyy ja oppi omasta kierrosta lisääntyy. :)
 
@Harmi89 voi kurjuus että menkat tuli, mutta kiva kun pääsee heti seuraavaan juttuun ja toivottavasti teillä ois tällä kertaa onnistunut IVF-kierto :red-heart:

@Magnoliae tervetuloa! Osalla on Ourat jotka antaa lämpöjä, mutta jos ihan perinteistä BBT mittaria haluaa suosittelen että hommaa nimenomaan siihen tarkoitukseen olevan (kahdella desimaalilla mittaavan) – mä voin suositella ainakin easy@homen BBT-mittaria, samalla voi saksan amazonista tilata vaikka easy@homen ovulaatiotestejä ison nipun :Face With Stuck Out Tongue And Winking Eye: mutta ihan apteekistakin löytyy jotain mittareita! Ja joo FF käytössä tosi monella, ja sitä voin kans suositella. Ite käytän kans premom-sovellusta mutta ainoastaan ovulaatiotestien vertailuun. Ja just nää mitä @Empsu94 sanoi, että BBT-mittauksen kanssa täytyy yrittää olla tosi orjallinen siitä milloin mittaa lämpötilaa ja miten yöt menee, tai mittailu johtaa helposti harhaan. Ja tosiaan limoja kannattaa tarkkailla myös, etenkin jos käyttää FF:ää, saa paremmin käsitystä niistäkin – ja siihen voi mennä kierto tai pari että oppii mikä lima on mitäkin :tears:

@Nurppu onpa harmi että se ovulaatio ei oikein tahdo löytyä :disappointed-face: mutta ehkä keho on nyt vaan niin sekaisin ja vaatii enemmän aikaa. Toivottavasti se tulis pian, tossa kuvaajassahan on tosi lupaava toi dippi, mutta en oo varma mitä toi Oura meinaa. Ootko tarkkaillut limoja, onko niissä mikä tilanne?
 
Kiitos Metu ja Empsu vastauksista, pitääpä laittaa tonne Saksan Amazoniin jo ostoskori valmiiksi niin on sit jotain kivaa tekemistä kp 1:n iloksi. 🤣🙈 Vielä siis odottelen miten tässä kierrossa kävi, nyt dpo 9 (kp 24/n. 28) ja ekat negat testattu pois kuljeksimasta. 👌
 
Tänään alkoi kp1. Pääsen mittailemaan kierron alusta asti. Mitkä kaikki tekijät vaikuttavat noihin lämpöihin? Löytyykö täältä jotain kattavaa listaa tai keskustelua? Itse olen mitannut heti herättyä vessassa ennen pissalla käyntiä. Sanotaan että iltaa kohti lämmöt nousee, mutta tuntuu että itsellä ne korkeimmat lämmöt on just aamulla/aamupäivällä ja iltaa kohden laskee lämmöt🤔 Mites muilla?
 
Tänään alkoi kp1. Pääsen mittailemaan kierron alusta asti. Mitkä kaikki tekijät vaikuttavat noihin lämpöihin? Löytyykö täältä jotain kattavaa listaa tai keskustelua? Itse olen mitannut heti herättyä vessassa ennen pissalla käyntiä. Sanotaan että iltaa kohti lämmöt nousee, mutta tuntuu että itsellä ne korkeimmat lämmöt on just aamulla/aamupäivällä ja iltaa kohden laskee lämmöt🤔 Mites muilla?

Onko makuuhuoneessa erityisen kuuma? En osaa sanoa, onko sillä merkitystä onko iltalämpö korkeampi vai matalampi kuin aamulämpö, kunhan on johdonmukainen aamulämmön mittaamisen suhteen. Ja mittaus tehdään aamulämmöstä sen takia, että kehon tulisi silloin olla rentoutunut/palautunut, kun päivän aktiviteetit ei vielä vaikuta lämpöön.

Netistä löytyy aika hyviä listoja, mitkä asiat vaikuttaa. Tässä copy paste yhdestä:

"Keep in mind that your basal body temperature can be influenced by many factors, including:
  • Illness or fever
  • Stress
  • Shift work
  • Interrupted sleep cycles or oversleeping
  • Alcohol
  • Travel and time zone differences
  • Gynecologic disorders
  • Certain medications
 
Onko makuuhuoneessa erityisen kuuma? En osaa sanoa, onko sillä merkitystä onko iltalämpö korkeampi vai matalampi kuin aamulämpö, kunhan on johdonmukainen aamulämmön mittaamisen suhteen. Ja mittaus tehdään aamulämmöstä sen takia, että kehon tulisi silloin olla rentoutunut/palautunut, kun päivän aktiviteetit ei vielä vaikuta lämpöön.

Netistä löytyy aika hyviä listoja, mitkä asiat vaikuttaa. Tässä copy paste yhdestä:

"Keep in mind that your basal body temperature can be influenced by many factors, including:
  • Illness or fever
  • Stress
  • Shift work
  • Interrupted sleep cycles or oversleeping
  • Alcohol
  • Travel and time zone differences
  • Gynecologic disorders
  • Certain medications
Ei ole makuuhuoneessa kuuma. Oon kyllä semmonen vilukissa varsinkin iltaisin aina peiton alla sängyssä lämmittelemässä. Kiitos listasta 👍🏼
 
Tuun tänne törkeästi omanapailemaan taas että ultrasta puhtaat paperit! 🥳 ei mitään merkkiä mistään jämistä ja limakalvo oli kuulemma hyvän paksuinen. Oikealta löyty 15mm folli eli varmaan loppuviikosta on sitten irtoamassa. Kasvaa siis kuulemma 1-2mm päivässä ja irtoo n. 20mm kokoisena.
 
On kyllä ihmeellinen kuukausi ovisten suhteen 😲 Onko täällä nyt kellään muulla paitsi @lepus timidus lla ollut selkeä tilanne tai tullut ajallaan ovis.
Hienoa kuulla @Kuuttituutti ettö siellä on kaikki just niin kuin kuuluukin olla 😍 Mutta onpa oudon kaukana sullakin ovis jos tänään jo plussa pärähti 🤔
Itsekin aloin miettimään voisiko mullakin olla ollut ovis päivän pari vieläkin myöhemmin, kun joka kierrossa on dpo13 aivan viimeistään ollut tiputtelua ja nyt ei merkkiäkään! Eilen lopetin luget.
Tervetuloa @Magnoliae 😍 Saitkin jo aika kattavat ohjeet mittailuun täältä. Lisäisin ehkä vielä, jos ei jo tullut, että kannattaa mitata suusta jos käyttää lämpömittaria, kainalo on aika epävarma paikka mittailla.

@Harmi89 Nyt kaikki peukalot ja varpaat pystyyn että tulisi napakymppi tästä hoitokierrosta 🌈🌈🌈
 
Takaisin
Top