BBT - basal body temperature

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja mannikka
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kyselin sen AMH:n perään kun kannassa ei näkyny mitään. Se oli 5,85 🤯 ja siis 1,5v sit se oli 4,12 eli arvo on noussu tässä noin 40%. En oo ikin kuullu muuta ku että se laskee iän myötä. Verikoe otettii öbaut samas kohtaa kiertoa (alkukierrosta) molemmilla kertaa. Ny sormet syyhyten googlaan että mikä syöpä mulla on. (En kyl oo löytäny viel yhtäkää uskottavaa selitystä!)

Kyselin sen AMH:n perään kun kannassa ei näkyny mitään. Se oli 5,85 🤯 ja siis 1,5v sit se oli 4,12 eli arvo on noussu tässä noin 40%. En oo ikin kuullu muuta ku että se laskee iän myötä. Verikoe otettii öbaut samas kohtaa kiertoa (alkukierrosta) molemmilla kertaa. Ny sormet syyhyten googlaan että mikä syöpä mulla on. (En kyl oo löytäny viel yhtäkää uskottavaa selitystä!)
Siis mietin usein miksi foorumilla ei ole emojivalintana ”😮”, koska nyt laittaisin 😮😮😮😮😮😮😮😮😮😮😮

Ja tässä vauvantekotähtitieteessä on usein 😮 momentteja. Tai sitten 🤯

Mun (hopeinen heritage) Oura saapui tänään 😍 menee toki hetki kun se keräilee dataa, mutta rupeen heti kun sitä dataa on seuraamaan että mikä ois se mun "base temperature" on josta Oura ilmoittelee plussaa ja miinusta – mun oletus tähänastisen BBT-mittauksen perusteella ois että se ois mallia 36.5C. Jatkan siis ainakin toistaiseksi myös BBT-mittarilla mittausta, kunnes mulla on luotto Ouran antamiin arvoihin.

@Empsu94 Mulla on kyl kova luotto näihin talletteluihin ainakin sen kannalta että on ollut tosi hedelmälliset limat silloin kun on talleteltu, jolloin simpat selviää paremmin ja pidempään 😁 toivottavasti teillä nyt onnistuisi se tallettelu vielä tänään hedelmällisillä limoilla!

@Kwv BBT:n (ja muiden hedelmällisyyssignaalien) seuraaminen on kyllä tosi addiktoivaa! Etenkin kun oppii omasta kehostaan enemmän kun tulee useampi kierto (mulla vasta toka kokonainen kierto menossa, mutta silti) 😄 Viime kierrossa vielä opettelin limojen tunnistamista, mutta nyt tuntuu että osaan jo aika hyvin!

@Nurppu mitäääää 😲 Onpa erikoista! Onko sulla joku soittoaika tai lääkärikäynti tässä piakkoin tulossa että tulee kommenttia siitä että mitä olettavat että tapahtuu, onko mittausvirhettä tjsp epäilyssä vai onko joku luonnollinen selitys 🤔

@Metu jeee Oura 🥳 mullaki hopeinen Heritage 😄 joo tovi siinä tosiaan meni että se sai otteen normaaleista tasoista :)

Mulle kuulemma soittelee lääkäri ens viikolla. Nyt googlettelujen perusteella oon kuitenki kääntymässä siihen että varsinki korkeammilla arvoilla tossa AMH:ssa on aika paljon luonnollista heittelyä. Ehkä se edellinen mittaus oli sen heittelyn alapäässä ja tää vaan sattu olee yläpäässä, tms. Mutta eiköhän tää sitä ainaki meinaa että pitkää kaavaa ei oo tulossa vaan lyhyellä mennään taas 🤔 kopsaan tähänki tän mielenkiintosen graafin, tää oli jostai tutkimuksesta missä seurattii jollai ryhmällä naisia AMH:n vaihtelua kierron aikana. Aika hyvin näkyy et korkeemmilla arvoilla heittelee enemmän ku matalammilla arvoilla, ihan yhen kierron aikanakin.

Screenshot_20230317-145738.png

Lähde: https://www.rbmojournal.com/article/S1472-64831200147-2/fulltext

@Nurppu On kyllä erikoista! :Eyes: Kiinnostava tuo löytämäsi kuvakin aiheesta. Jännä kun en muista että polilla olisi edes kysytty mikä kp kävin verikokeessa niin ei tullut edes mieleen että voi heitellä näinkin paljon! Ilmankos on sanottu että ei välttämättä anna 100% luotettavaa kuvaa munasolureservin tilanteesta.

Täällä testipäivä koitti ja edelleen positiivinen se oli ja selvästi vahvistunut. Seuraava jännäily alkaa kun Terolut loppui jo aamusta... :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Tärppionnea kaikille nykyiseen tai alkavaan kiertoon! :Two-hearts:

Nurppuun voi kyllä aina luottaa että löytää hyvää tutkimustietoa aiheesta kuin aiheesta :smiling face with heart-eyes: @Nurppu harmi että se tarkoittaa nyt aika varmasti sitä että menee taas lyhyellä kaavalla, toivottavasti tällä kertaa olis parempi tuuri matkassa :Four Leaf Clover:

@Evanel Jeee ihanaa että positiivinen jatkaa vahvistumistaan, toivottavasti pysyis matkassa loppuun asti 🤞

Saatiin talleteltua tälle illalle, nyt sais se ovis jo tulla ja lämmöt lähteä nousuun! Jos ei huomennakaan nouse niin rupee kyl hermostuttamaan, mutta toivotaan parasta 🤞

@Empsu94 siellä varmaan huomenna nousee lämmöt!

@lepus timidus eipä ole nousua vielä näkynyt.

Kovasti odotan lämpöjen nousua, tänä aamuna oli taas kymmenyksen pienempi kuin eilen, aamulla sen sitten näkee. Samanlainen sahaus oli viime kierrossa.
En jaksa edes graafia nyt laittaa. Huooh kun kestää kp19..

@Nurppu onpas korkea amh arvo, jonkun verran lueskellut siitä ja tosiaan eikös se kierron vaihe vaikuta. Esim jos puhdin kautta haluaa mittauttaa pitää mennä ihan alkukierrosta ja verrattiinko sitä sitten kierron seuraavaan vaiheeseen tai jotennin jos enempi haluaa dataa siitä. Että ehkä se yksi mittaus ei kerro kaikkea 🤔

@anita1 voi kurja että se lämpöjennousu antaa odotuttaa! Täällä aika samoissa fiiliksissä 😔

Täällä ei oo lämmöt vieläkään lähteneet nousemaan 😩 alkaa mennä hermo, eikö näilläkään avuilla saada ovulaatiota aikaiseksi?? Pitää tänään lukea että mitä tietoa löytyy siitä että kuinka nopeasti ovidrelin jälkeen ovulaation pitäis tapahtua että onko vielä toivoa jäljellä vaikka siitä on jo niin kauan…

ABE0776F-0119-44DC-8588-15CF56D64CBC.jpeg

Tein digin aamulla (rv4+4, kp33/29, dpo17) ja edelleen näytti 1-2 kuten neljä päivää sitten, joten tää raskaus varmaan lässähtää jo varhaisultraan mennessä :Smiling Face With Open Mouth And Closed Eyes: edelliskerralla sain samoilla päivillä 2-3 ja silloin hcg oli 135, mikä oli jo silloin ihan surkea tulos, joten eipä taida nytkään hcg nousta tarpeeksi kun ei viikot oo noussut. Mies heitti sofin loput käyttämättömät paketit roskina mäkeen, joten viimeisin sofi oli kp31/dpo15:sta aamulta (se vahvistu kyllä edelliseen verrattuna, mut nyt ei enää pääse tosiaan vertailemaan). Tää alkaa olla jo tragikoomista, en jaksa tosiaankaan enää edes stressata :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Joo varsinkin @Nurppu n laittelemiin tietoihin kaipaisin sitä vanhassa palstassa ollutta informatiivinen -namiskaa ja @Empsu94 n mainitsema hymiö ois kans kiva saada nykyisten lisäksi :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:

@anita1 no ohhoh, siellä ei vissiin kaveri tahdo irrota vai missä vaiheessa sulla yleensä ovis on ollut, et onko paljonkin myöhässä normaalista ?
Ja @Metu kans, mut voiskohan sulla olla syynä ihan vaan se sairastelu? Tosin luulis kai silti sen tukilääkityksen potkivan vauhtia 🤔

Onpas täällä tullut ankeita uutisia aamuun 😔❤️ Mitähän teidän ovikset nyt meinaa @Metu ja @anita1

Pahoittelut @lepus timidus , oisko kyseessä kemiallinen? Mullakin digi näytti 1-2 ihan dpo18 asti, sit alko vuoto. Vaikka sanoitkin että et edes osaa enää stressaa, nii ymmärrän, tää asia on jo niin naurettavan perseestä - mutta pahoittelut silti ❤️

@Oikku95 Onko muita menkkatuntemuksia? Oon pahoillani. ❤️ Tää tais olla sun eka mittauskierto, hyvä että sait nyt kerättyä infoa sun lämmöistä 🌈 Muistelen että oot tuolla raskaaksi 23 puolella pohtinut sitä kuinka ikävältä tää tuntuu vaikka onkin vasta pari kiertoa yrittämistä takana - ja niinhän se on. Tsemppiä 🥰

Mulla on myös ankeita mutta myös hyviä uutisia. Hyvä uutinen se, että täällä on ovis tapahtunut. Ankeaa se, että meidän tallatteluista ei eilen tullut mitään. Täysin pakotettua hommaa, ja mies oli lopulta turhautunut ja huonolla tuulella, joten lopetettiin. Joten pankissa on nyt -6 (hyödytön) ja -3. Kyllähän mä tiedän että tässä on tsäänssit mutta nyt ei ainakaan oo sitä ”annoin kaikkeni” -fiilis tälle kierrolle. No, eipä siinä. Nyt voi vaan olla ja odotella.

Liitteet

• 0BDEDEE8-74FE-4EDC-8F1C-69307230EB71.jpeg
    0BDEDEE8-74FE-4EDC-8F1C-69307230EB71.jpeg
    604.1 KB · Katsottu: 64
Muokattu viimeksi:
@Nurppu on kyllä kummallinen toi sun AMH tason seikkailu! Vahvistaa vaan mun käsitystä siitä että tää homma on kaikkea muuta kuin loogista 😅

@Metu ja @anita1 onpa harmillista että ne ovikset nyt itseään odotuttaa.

@lepus timidus tuntuu tosi pahalta sun puolesta että se hcg ei nyt näytä nousevan loogisesti ja niin kuin pitäisi 😔 saanko kysyä mitä kaikkia keskenmenotutkimuksia teille tehtiin?mitä julkisella siihen kuuluu?

@Evanel edelleenkin maailman tahmaisimpia sukkia pienelle ❤️ mulla oli kanssa mietitty seuraavaan tärppiin teroja ja tekstissä luki että ne jatkuis mahdollisesti H12-H16 asti.

Eilen oli tullut niin paljon viestejä niin nyt en muista enempää muiden kuulumisia, pahoittelut.

Meille soitettiin eilen naistentaudeilta ja sain anteeksipyynnön lääkärin toiminnasta ja se tuntui hyvältä. Pahoitteluna pääsen seuraavasta raskaudesta niille jo H6 ultraan. Eilen myös mun ystävät vei mut kylpylään ja se teki hyvää. Tänä aamuna jäikin rusehtavaa paperiin ja nyt odotan kuin kuuta nousevaa että joko ois uuden kierron vuoro 🤩

@Nurppu No nyt on outoa 🤔 Toki tuon sun laittaman kaavionkin mukaan heittelyä on, mutta jos sulla kerran otettu alkukietrosya molemmat niin on tuo kyllä tosi iso ero, kun puhutaan lähtökohtaisesti noin pienistä arvoista. Eipä ole kyllä mullekaan tullut eteen että mikä sitä amh-lukemaa voisi kasvattaa. Pcos:ssahan se on korkeampi, mutta olisi näkynyt edellisessäkin mittauksessa ja ultralöydöksinä. Jännä kuulla mitä lääkäri tuumaa.

No johan on vitkuttelevia oviksia @anita1 ja @Metu 😠 Tiedän tuon tuskan ja turhautumisen kun itselläni oli tässä kierrossa sama juttu. @metun kohdalla kyllä aika mysteeri kun kaikki näytti niin selvältä ultrassa jo ja lääkitykset kohdillaan.

@lepus timidus Mä en kyllä luottaisi ihan noin vahvasti tuohon digin tulokseen vaikka suuntaa antava onkin. Vähän harmi, että sulla on tuota dataa mihin verrata, kun muuten et välttämättä olis vielä lainkaan epäilemästä pahinta 😔 Minä hyvä jos tuossa vaiheessa oon saanut haamun testiin, mutta se on tietty toinen tarina. Onneksi sulla on se ultra aikaisin. Pääsetkö mittaamaan hcg:n verestä ennen sitä?

@Oikku95 Pahoittelut negoista ja lämpöjen laskusta ❤️. Hyvän näköiset luteaalilämmöt ollut sulla kuitenkin!

Mä elän vielä jännityksessä. Lämmöt ylhäällä ja oudon kova kuvotus alkoi eilen, kesti koko päivä n ja jatkuu yhä. Tein eilen tosiaan sen medigoonja iltapäivällä Sofin ja molempiin tuli kuivuttua silmin nähtävä toinen viiva/tummentuma. Tiedän kyllä että ei pitäisi kuivana niitä enää tiirailla, mutta kun nyt siis jo kolmeen peräkkäiseen testiin on tullut jotain, herättää se kyllä vähän toivoa. Kävin ostaa vielä PC:t kaappiin kun ajattelin että jos nyt vaan on sattunut huonoja testejä kohdalle. Teen PC:n tänään vertailun vuoksi 🤪 Kyllä, hulluus on iskenyt taas! Laitan nyt tähän nää eiliset testit, vaikka hankala on niitä viivoja saada kuvissa näkymään.

8DCA95D9-EE61-495A-BA04-E922EE4561DE.jpeg
FC0FBA40-8735-4AF7-AA89-06F89AC0AA1F.jpeg

97B1CEB0-389C-45F7-917F-054BA2070AA1.jpeg

@Empsu94 Tiedän tuon tunteen kun ovikseen latautuu niin paljon odotuksia ja paineita ja kuinka paljon se harmittaakaan jos ajoitukset ei mene nappiin 😔 Mutta nuo tallettelupäivät on silti vielä ihan hyvät ja toiveikkuutta antavat 🌈

@Kuuttituutti Nuo on kyllä tärkeitä asioita terveydenhuollon puolelta, että ymmärretään ja osataan pahoitella. Nämä on niin tärkeitä asioita potilaalle itselleen ❤️ Hienoa että merkkejä uudesta kierrosta on ilmassa 🌈

@Empsu94 en tiedä ihan satavarmaksi kemiallisen virallista määritelmää, mutta itse määrittelen oman kokemuksen perusteella sen niin, että viivat ei vahvistu ja maks pari päivää kierto pitenee, joten veikkaisin varhaista km, koska testit on kuitenkin vahvistunut. Tai enhän mä tiedä koska se km tulee, mulla kun tuppaa niidenkin tulemisessa aina kestämään ja vaatii lääkkeet tyhjentymiseen :rolleyes: mut aika vahvasti epäilen keskenmenon jossain vaiheessa tapahtuvan, on niin tylsän tuttu kaava. Edes aamuinen ykäily ei paljoa toiveita nostanut 🤢

@Metu meillä oli ne verikokeet joista kaikki mahdollinen ? + kromosomit otettiin. Mieheltä 3 purkkia ja multa joku 11 :D spermanäytteitä ei nähty tarpeelliseksi ottaa kun raskautuminen ei tosiaan ongelma. Verikokeet oli kaikki ok. Varastorauta oli alhainen, oliko se 24, mut viitteissä ja saatto vaikuttaa kun oli km-vuoto just vasta loppunut. Sit ultrattiin tarkkaan kaikki ihan jo myoomienkin takia, nekään ei pitäis olla "tiellä".

@Summerwalk digit on kyl saatanasta seuraavia :D toki voihan tuo olla että on rajatapaus 2-3, tein klo 3 yöllä sen testin, mut pidätystä oli kuitenkin 5h.. dpo17 hcg on muistaakseni average tilastojen mukaan 150, mut sit ku luki niitä onnistumistarinoita, niin kaikilla huitelee jo tonneissa tässä vaiheessa. Viime syksynä tuli ihan liikaa luettua noita mitkä on hyviä lukemia, joten tartte nyt edes vaivautua googlettelemaan :troll: niin se verikoe, kai mä soitan maanantaina ihan mielenkiinnosta saisko pari lukemaa otettua ja sithän se oiskin varhaisultra ja siihen mennessä varmasti jo tilanne ratkennut.
Mutta mutta sun testit näyttää kuules summerwalk todella lupaavalta! 🫣

@Empsu94 Ei mitään ihmeellisiä tuntemuksia. Rinnat olleet kyllä jo pitkään kipeät. Eilen kamala päänsärky, johon täytyi ottaa särkylääkettä. Aika varmasti menkat alkavat tänään tai huomenna. Ja joo tämä ensimmäinen kierto missä lämpöjä mittailut. Tai aloitin mittailut vasta siinä ovulaation tienoilla. Nyt pääsee mittailemaan ihan alusta asti. :) Joo kyllä tää saa mielen todella matalaksi. Kaikki kauhuskenaariot jo päässä käyty siitä kuinka en ikinä tule saamaan lasta….äääähhh😖 Kiitos tsempeistä ja tsempit myös sinne❤️

@Summerwalk Kiitos❤️

@Summerwalk digit on kyl saatanasta seuraavia :D toki voihan tuo olla että on rajatapaus 2-3, tein klo 3 yöllä sen testin, mut pidätystä oli kuitenkin 5h.. dpo17 hcg on muistaakseni average tilastojen mukaan 150, mut sit ku luki niitä onnistumistarinoita, niin kaikilla huitelee jo tonneissa tässä vaiheessa. Viime syksynä tuli ihan liikaa luettua noita mitkä on hyviä lukemia, joten tartte nyt edes vaivautua googlettelemaan :troll: niin se verikoe, kai mä soitan maanantaina ihan mielenkiinnosta saisko pari lukemaa otettua ja sithän se oiskin varhaisultra ja siihen mennessä varmasti jo tilanne ratkennut.
Mutta mutta sun testit näyttää kuules summerwalk todella lupaavalta! 🫣

Olen pahoillani, että käyt läpi tätä ja ymmärrän hyvin miten toivo murenee, kun näkee samojen asioiden tapahtuvan kuten edellisillä kerroilla 💔. Mä toivon kovasti, että tää liittyisi kuitenkin alkuraskauden suhteellisen mataliin arvoihin ja pissan vahvuuteen. Oon nimittäin tämän raskauden myötä samaa mieltä digi-testeistä (ja HCG mittaukset tulee tosi hyvänä kakkosena digien perässä); mä tein dpo22 digin odottaen näkeväni 3+, niin kuin esikoisen raskaudesta. Tein sen digin aamun ekasta, pitkän pidätyksen jälkeen, vaikka näin että pissa oli laimeaa ja liuskatestissä testiviiva oli vielä hitusen vaaleampi tai korkeintaan yhtä tumma kuin kontrolli. Tulos oli 2-3, ja siinä kohtaa olin aivan maani myynyt, koska km raskaudessa kävi just näin. Aamun seuraava pissa oli tummempi, ja testiviivakin tummempi kuin kontrolli, mutta sitten ei ollut enää digiä jäljellä. Seuraavana päivänä mulla oli HCG mittaus, ja se oli jotain 5000, eli olis pitänyt kyllä jo edellisenä päivänä olla yli sen 3+, mutta ilmeisesti se pissan vahvuus ei ollut riittävä, ja oman näkemyksen mukaan olis ollut parempi tehdä ohjeen vastaisesti jostakin muusta kuin aamun ekasta.

HCG mittauksista sen verran, että mulla seurattiin niitä kaksi viikkoa joka kolmas päivä, ja ekan ja toisen välissä tuplaantui nätisti 1.9 päivässä, mut sen jälkeen joka kerralla tuplaantumisvauhti alkoi hidastua: 2.25, 3.3 ja viimein 4.4 päivää. Lääkärin (tavan yleislääkäri, ei mikään gyne) mukaan tärkeintä oli että kasvaa, eikä hän ollut tahdista tai sen hidastamisesta huolissaan. Itse tietenkin olin googlannut koko internetin läpi saadakseni kaikenmaailman infon, ja joo, tahti hidastuu kun HCG kasvaa, mutta mikä on sitten liian hidas. Tämän kokemuksen pohjalta en enää toistamiseen menis noin pitkäaikaiseen HCG seurantaan. Sen yhden kerran kun olis tehnyt ja nähnyt hyvän tahdin, niin olisin säästynyt paljolta harmittelulta.

Ja ei tää meidän nykyinenkään tilanne siis aivan auvoinen ole: eilen oli eka ultra, ja nähtiin vahva syke oikeassa paikassa, mikä oli suuri helpotus itsessään, mutta koko vastasi 2-3 päivää pienempää kuin oletin (7+3 vs 7+5 tai 7+6). Tää taas muistuttaa km raskauden ultraa, jossa koko oli 6+0 kun piti olla 6+4. Koetan ajatella, että tässä vaiheessa voi helposti olla mittavirhe varsinkin kun vatsan päältä mitattiin (se kuva oli tosi sumea), mutta harmittaa, että ei tässä henkisesti kyllä helpolla pääse. Parin viikon päästä varmaan uusinta ultra täällä, se on seuraava etappi mitä jännitellä.

Tästä tuli nyt kauhean pitkä sepustus, mutta siis paljon jaksamista näihin ensimmäisiin viikkoihin, ne on raastavia kun ei voi kun odottaa. Mä pidän toivoa yllä, että kävis kuitenkin hyvin teillä!

Takaisin