BBT - basal body temperature

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja mannikka
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
@Metu Kylläpäs se ovis nyt odotuttaa 🤔 Joo jatka testien tekoa, hyvältä kuulostaa limat ja nähtävästi oot merkannu huonoa (oksettavaa) oloa tuohon eilen, sekin jo hyvä merkki et ovis lähellä 🌈 Mulla kans tää hormonien vuoristorata tuo helposti sitä pahaa oloa. Nytkin dpo4&5 taas vähän ällö olo, mut veikkaan et johtuu mulla tosta sekundaarisesta estrogeenin noususta.

@Metu no voi ny hitsi! 😰 Kyl tuo ny ihan siltä näyttäs ja kuulostas että ainakin kova yritys on elimistöllä ovuloida! Mul ainaki parissa kierrossa tullu lämpöjen perusteella ovis vaikka en oo saanu testeihin kertaakaan tasavahvoja viivoja, ainoastaan tollee "melkeen". En tiedä onko sit niin että en saanu piikkiä kii, tai että joskus se munarakkula poksahtaa vähemmälläkin LH:lla. Seurataan tilannetta!

@Däumeline joo huomenna sit pinkasee siellä lämmöt ylös! 🌈

@Empsu94 joo sulla ei ainakaan vielä näy sykkeissä tuo luteaali juurikaan! Ja jos jaksat lämpöjä kuitenki mittailla ni olishan se hauska nähä miten vaikuttaa, mut ymmärrän jos ei nappaa 😄

Mul tänään iski aamukahvia juodessa joku ihan ihmeen yhtäkkinen masis. Sellanen että en mitään muuta syytä keksi ku joku hormonaalinen juttu ku ei sitä mun mielestä mikään selkee juttu aiheuttanu. Menin kattelee onko ennen ollu täs vaiheessa kiertoa. Tasan vuos sit helmikuussa oon merkannu kp9 "mood: bad", ja tänään kans kp9! Mitä ihmettä, onks mul joku vuosittainen helmikuumasennus? 😆 Tänäänki ollu eggiksiä, eli kyl tässä selkeesti jotain epätavallista hormonitoimintaa tuntuu olevan päällä.

Screenshot_20230217-121525.png

@Däumeline muuten, mä en kutsuis dipiks vielä tuota @Empsu94 :n tän päivän lämpöä. Tuollasta normaalia heittelyä on normaalisti mun mielestä pitkin kiertoa! Ite laskisin dipiks vasta kun oikeen kunnolla romahtaa, ja FF vaatii tosi ison pudotuksen että laskee dipiks. Täs esim yks mitä ite oon kutsunu dipiks mut FF ei muistaakseni vielä sellaseks hyväksyny, tuo dpo6 siis:

Screenshot_20230217-122111.png

Ja tässä dpo3:

Screenshot_20230217-122142.png

Ja ihan mielenkiinnosta liitän tähän nää kaks kiertoa missä on tullu luomuna haamua/plussaa testiin mut menny varhain kesken/jääny kemialliseks - kun mainitsin aiemmin että ilman progetukea on plussan jälkeen lähteny siksakille:

Screenshot_20230217-122131.png

Screenshot_20230217-122453.png

@Nurppu Okei jännä 🤔 Toki noissa kahdessa ylemmässä sulla se dippi dpo6 ja dpo3 voineet olla sitä sekundaarista estrogeeni nousua, koska kaikki ennen dpo7 viittais siihen. Sekin vaihtelee naisilla, tuleeko vai ei.
Dpo7 jälkeen kiinnittymis dippi on mahdollinen, vaikka aikaista sekin. Mulla kun on tuo Premom sovelluksen maksullinen osuus niin siellä voi vertailla omaa käyrää esimerkkikäyriin. Esimerkkikäyriä mm. raskautumiseen johtanut kierto, pcos, keskenmeno jne.
Siellä valitettavasti ne esimerkit on monesti Fahrenheit-asteikolla ja ei saa muutettua Celsiukseen vaikka vertailee omaan käyrään, joka merkattu Celsiuksella. Niitä katsellessa oon huomannu, et jotkut ei saa ollenkaan kiinnittymisdippiä tai vain hieman heittoa, mutta kuitenkin pieni pudotus lämmöissä.

Laitan tähän nyt yhden taulukon, jossa tullut plussa ja dippi tuossa dpo7. Jotenkin oon nyt tullu siihen tulokseen et kaikki on mahdollista ja ei näistä naisten kehoista tiedä :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Liitteet

• Screenshot_20230217_115703.jpg
    Screenshot_20230217_115703.jpg
    304.9 KB · Katsottu: 69
  • Screenshot_20230217_115721.jpg
    Screenshot_20230217_115721.jpg
    150.5 KB · Katsottu: 74
Muokattu viimeksi:
@Däumeline joo en näitä mun omia esimerkkidippejä meinannu siis kiinnittymisdipeiks, lähinnä kommentoin siis siihen lämpöjen pudotuksen voimakkuuteen että millon ite lasken dipiks ja millon pidän normaalina lämmön heittelynä :) että tuo @Empsu94 :n ei siis mun silmään ollu vielä dippi vaan normaalia pientä heittelyä. Oliko noi sun kuvat siis sieltä premomista? Noissa on toi lämpöasteikko vähän hankalammin tulkittava, kun on niin isolla skaalalla - siis että silmällä vaikee verrata FF:n käyriin kun FF:ssä se skaala on paljon pienempi jollon lämmönvaihtelut näkyy paljon selvemmin. Mut näyttää siltä että noissa esimerkeissä noi dipit olis tosiaan FF:ssä sellasia tosi isoja dippejä.

@Nurppu
Joo Premom sovelluksesta tosiaan. Toi fahrenheit aiheuttaa sitä sekaannusta kyl ja toki toi et taulukko leveämpi/matalampi :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
Tossa taulukossa, jonka laitoin edellisessä postauksessa on:
dpo6 36.7'c
dpo7 36.3'c (dippi)
dpo8 38.8'c
Käänsin siis fahrenheitista celsiukselle. Eli eipä ole kovinkaan iso dippi 🤔
Laitan tähän vielä toisen taulukon, jossa vielä pienempi dippi. Jos sitä edes dipiksi voi kutsua :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Itse sanoisin dippi, jos lämpö matalampi selkeästi lähellä dpo7+ ja johtanut raskautumiseen. Eli mikä lasketaan dipiksi ja mikä ei 🤔 No, pystyn positiivisena, toivossa on aina hyvä elää :rolling:

Liitteet

• Screenshot_20230217_121205.jpg
    Screenshot_20230217_121205.jpg
    169.2 KB · Katsottu: 61
@Däumeline tuo 0,4-0,5 C dippi on kyl aika iso jo! Noissa mun kahessa omassa esimerkissä noi dipit oli jotain pyöreesti 0,3-0,4 tasoa. Kun taas tuo @Empsu94 :n tän päivän lämpö putosi 0,1C edellisestä päivästä, mikä on siis nyt sellanen mitä mä kutsuin normaaliks vaihteluks. Mut ei tällä ny oikeesti mitää väliä oo 😄

Hihi hyvää keskustelua dipeistä! Joo mulle on näköjään tähän asti ollut ominaista siksakki, en oo vielä yhdessäkään kierrossa saanut tollasta dramaattista dippiä! En jaksa masistella sen olemattomuuttakaan 🙈 @Nurppu plussakierroissa oli aikamoiset kiinnittymisdipit huh, mulla menisi varmaan pasmat sekaisin innostuksesta jos bongaisin itselläni tollaiset

Joo-oh, ei tää nousulta näytä. Se mitä LH:ta oli tais kyl sit piikata eilen, ku ei tänään oo näyttänyt enää kummoiselta 🤷🏻‍♀️ mene ja tiedä - jos lähtee lämmöt nousee nii on ollu ovis, jos pysyy samana mut limat jatkuu ehkä se ois viel tulossa, tai jos mitään ei tapahdu nii ehkä mun keho yritti uusiks mut ei tuottanut tulosta 😅 kattellaan.

B7EFCE36-ABA0-4ECD-A153-2BBF2993AF8A.jpeg

Varovaisesti otan onnittelut vastaan, mutta kovin on aikaiset päivät vielä, joten katsellaan miten käy. Mutta sitä just halusin vaan jakaa, että vaikka kaikenlainen mittaaminen on tosi hauskaa (itsekin jatkan kyllä mittailuja, jos uudestaan joutuu yrittämään), niin valitettavasti tai toisaalta myös onneksi, elämä voi yllättää vaikka data miltä näyttäisi. Ja samaa mieltä @Summerwalkn kanssa, että lähinnä tää data näyttää varmuudella oviksen, ja että paras vertailukohta on oma historiallinen data, ennemmin kuin kaverin data. Toivon oikein paljon plussatuulia tähän(kin) ketjuun! Täällä on monta pitkäaikaista tuttua, joten olispa kiva perustaa BBT-mittailijoiden raskausklubi tonne Raskaus puolelle, kun ei kaikki kuitenkaan samassa lasketun ryhmässä olla...

Mitäs täällä tapahtuu? 😯 Mä mittasin lämmön 5 kertaa, ja näytti joka kerta 35.5, pakko se oli uskoa.
Mulla oli eilen vatsassa jonkin verran kramppeja sekä samainen oksettava olo/närästys kuin viime kierron (keskenmenoon johtaneessa) plussassa tähän aikaan, oireet tuli silloinkin tosi aikaisin. Pistin vielä eilen ton olon sen sekundaarisen estrogeenin nousun piikkiin. Valkovuotoa on ollut myös kaikki dpo päivät tähän asti, joka kerta pyyhkiessä tullut hieman tahmaista mukaan.
Mä en vaan halua uskoa vielä näin aikaisin mihinkään raskausoireisiin :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Liitteet

• Screenshot_20230218_062035_edit_322654460636029.jpg
    Screenshot_20230218_062035_edit_322654460636029.jpg
    256.2 KB · Katsottu: 87
Muokattu viimeksi:
@Däumeline Noniin tulikohan siellä nyt sit se reilu kiinnittysmisdippi 🌈🌈🌈🌈🌈

@Metu Miltäs ovistesti tänään näyttää?

Täällä on 1/3 juhlapäivästä selvitty. 8 annosta alkoholia ja viiden tunnin yöunet päräytti Ouraan lämmöksi +0,6C, mutta Natural cyclesin algoritmi tunnistaa tällaisen poikkeavuuden ja korjaa lämpöä oletettuun muotoon. Joten käyrään sain nyt +0,4C (36,44C) mutta hyvin vaikea sanoa olisiko oikeasti alempi, korkeampi vai täsmääkö. Mittasin kainalosta aamulämmön myös, 36,4.

Kohti seuraavaa juhlapäivää 😴

Liitteet

• A1E8FA79-0843-4BC6-985F-F8B2D2B280EF.jpeg
    A1E8FA79-0843-4BC6-985F-F8B2D2B280EF.jpeg
    617.8 KB · Katsottu: 64
HEI KATTOKAA! Täähän rupes näyttää (sittenkin!) LH-piikin lähestymiseltä 🤩 Eilen ei saatu tallettelua tapahtumaan mut pitää tänään sit bonuslapsen päikkäreiden aikana tai illalla vielä koettaa vakavasti sitä talletusta! Ja tietty seuraan näitä ovistestejä vielä 😁

E0BA0CC0-89BD-4D55-B068-E7689EABDBCF.jpeg

@Däumeline no ny on kunnon dippiä! 😆 Toivotaan että huomenna pompsahtaa korkeuksiin!!

@Metu jeejee!! Lupaavalta näyttää! 😄

@Empsu94 hauskaa et se NC tasoittaa niitä lämpöjä! Ja apuaaa kuulostaa tosi rankalta että tohon perään lähetään jatkamaan juhlimista 🤣 ei oo mun juttu yhtään, mä tarvisin jo ton jälkeen kaks päivää lepoa 😆 mut toivottavasti on tosi hauska viikonloppu! 🥳☺️

Täällä kans oviksenmetsästystä, mut ei kyl ihan suju ohjeiden mukaan 🙈 ohje klinikalta oli siis että eilen alotan digitestailun. Mut ei ollu aamulla digiä ni hain päivällä kaupasta ja tein sen jälkeen, vaikka ekasta pissasta pitäs tehä. Ja tänään aamusta ihan muissa maailmoissa liritin pönttöön ennen ku muistin että piti hyödyntää, eli tänäänki teen päiväpissasta 🙈 mut kyllähän se digi oviksen tunnistaa vaikka mistä pissasta tekis, se sen vilkkuominaisuus vaan varmaan ei toimi tällee niin hyvin... Näillä mennään 🙈 mut siis, eggikset jatkuu ny neljättä päivää, ööh! Mä optimistisesti tulkitsen että tää meinaa että mun elimistö rakentelee siellä nyt täydellistä limakalvoa pakkaspallerolle! Kun muistelen että eggikset liittyy estrogeeniin, ja estrogeeni liittyy limakalvon paksuuntumiseen 😄

FF ilmotti että lämpötilat heittelee enemmän ku yleensä.

Screenshot_20230218-104234.png

...okei mitäää, digiovistesti oli positiivinen!!! No kylhän ne eggikset vähän siihen viittas mut siis, nyt on kp 10! Oon vähän huolissani ny kun ei ehtiny tulla PAS kontrolliultraa ennen ovulaatiota 😩 mut toivon että ei haittaa, vaan ne vaan kattoo siellä että limakalvo ym on kunnossa...! Mutta jos tästä nyt onnistuu niin mun ymmärtääkseni siirto olis sit to tai pe, eli ei ainakaan enää riskiä siitä että viikonlopulle menis...! Tässä vielä vertailuna digioviksen eilisien nega (ylempi) ja tän päivän plussa (alempi), kyllähän tuossa ihan selvästi on vaihtunu järjestys että kumpi tummempi että kai se on pakko uskoa!

PXL_20230218_091250762.jpg

...okei mitäää, digiovistesti oli positiivinen!!! No kylhän ne eggikset vähän siihen viittas mut siis, nyt on kp 10! Oon vähän huolissani ny kun ei ehtiny tulla PAS kontrolliultraa ennen ovulaatiota 😩 mut toivon että ei haittaa, vaan ne vaan kattoo siellä että limakalvo ym on kunnossa...! Mutta jos tästä nyt onnistuu niin mun ymmärtääkseni siirto olis sit to tai pe, eli ei ainakaan enää riskiä siitä että viikonlopulle menis...! Tässä vielä vertailuna digioviksen eilisien nega (ylempi) ja tän päivän plussa (alempi), kyllähän tuossa ihan selvästi on vaihtunu järjestys että kumpi tummempi että kai se on pakko uskoa!

View attachment 119409
Jaiks!! En oo tehny niitä digitestejä muuta kuin ekasta pissasta mut ei kai se voi niin vaikuttaa että toi ei olis oikee plussa kun teit vasta tokasta?! 😱 Ja koska ohjeistus on aloittaa testailut ennen kontrolliultraa niin kyllähän siinä annetaan se mahis että plussa voi tulla jo ennen! Eli kirjaisin plussan reteesti omapolulle ja odottaisin maanantaita 😱❤️ jännää!!

Jaiks!! En oo tehny niitä digitestejä muuta kuin ekasta pissasta mut ei kai se voi niin vaikuttaa että toi ei olis oikee plussa kun teit vasta tokasta?! 😱 Ja koska ohjeistus on aloittaa testailut ennen kontrolliultraa niin kyllähän siinä annetaan se mahis että plussa voi tulla jo ennen! Eli kirjaisin plussan reteesti omapolulle ja odottaisin maanantaita 😱❤️ jännää!!
Joo mä kävin jo reteesti raportoimassa 😆 siin luki ohje "raportoi ennen klo 9:30" ja sit perässä "raportointiaika 11:15" tai jotai 😆 mut siis, aattelin et ne kuitenki lukee noi seuraavan kerran vast maanantaina että ei viikonloppuna oo pakko osua ennen sitä 9:30 eikö nii!

Ja tämän löysin clearbluen sivulta:

Mitä teen, jos unohdin tehdä testin pisimmän yhtenäisen unenjakson jälkeen ensimmäisestä virtsasta?​

Tee testi niin pian kuin mahdollista, mutta vältä runsasta juomista ennen testin tekemistä. Ellet tee testiä pisimmän unijakson jälkeisestä ensimmäisestä virtsasta, saatat saada yllättävän korkean hedelmällisyyden tuloksen. Tämän vuoksi on tärkeää muistaa tehdä testi pisimmän unijakson jälkeisestä ensimmäisestä virtsasta.

Tulkitsin ite tän niin, että se plussa (huippuhedelmällisyys) on luotettava tulos muistakin, mutta se vilkkunaama (korkea hedelmällisyys) vois olla väärä tulos muista ku ekasta pissasta.

Takaisin