Musta vaikuttaa siltä että sitä tulee kun mun kohdussa on jotain korjattavaa. Siis että limakalvo kaipaa jotenkin erityisiä korjaustoimenpiteitä tms. Ehkä siellä sillon on hormonit jotenkin erilailla, esim tarvii enemmän estrogeenia tms, mikä aiheuttais sit tota
nythän vois ihan hyvin ollakin vielä jotain korjailtavaa siellä.
Ekan kerran kiinnitin huomiota siihen kun mulla hysteroskopiassa poistettiin polyyppi, sen jälkeen pari kiertoa oli hurjaa siksakkia lämmöt kun ennen ei ollu. Sit kesäisessä plussakierrossa se siksak alko siitä oletetusta kiinnittymisestä, mikä pisti miettimään ja huolestumaan että onko mun kohdussa jotain häikkää sit, että se yrittää "korjata" sen kiinnittyjän pois? Sen jälkeen huomasin, että myös 2021 joulukuussa olleessa kemiallisessa oli oletetun kiinnittymisen jälkeen tota siksakkia. En ihan tiedä mitä siitä ajattelis. Mutta nyt tässä viimeisimmässä plussassa ei ollut siksakkia. Tämä oli myös ensimmäinen kerta kun oli plussan aikana keltarauhastuki käytössä. Eli periaatteessa voi olla, että mulla liittyy se siksak sit keltarauhasen toimintaankin jotenkin, ja se tuki rauhoittaa sitä heittelyä - en tiiä!
Mutta siis: joissain tutkimuksissa on itseasiassa ollu näyttöä siitä, että kun siellä kohdun seinässä on jotain "korjattavaa", niin alkio kiinnittyy paremmin! Eläinkokeissa oli tästä aluks näyttöä (jotain raapivat sitä kohdun kalvoa ennen alkionsiirtoa), ja sen pohjalta muistelen että ihmisillä PAS kierroissa oli sit kokeiltu vastaavaa ja näkyi että kohonneet kiinnittymisprosentit jos kohdun limakalvoa vähän "raavittiin" ennen alkion siirtoa. Luulen että samasta syystä on keskenmenon jälkeen jonkun aikaa paremmat mahdollisuudet tulla uudestaan raskaaksi, kun elimistö vielä korjailee sitä limakalvoa. Mielenkiintonen juttu on!