BBT - basal body temperature

Mulla on kahdessa raskaudessa ollut nenäverenvuotoa juuri ennen plussaa ja liitän sen omalla kohdallani varhaiseksi raskausoireeksi 🌈🌈🌈

Huhhuh, lupasin itselleni etten tässä kierrossa analysoi mitään, koska kuitenkin johtavat vaan harhaan. 🤣 mutta onhan sitä nyt aika vaikea olla analysoimatta.

Mulle noi nenäverenvuodot ei sinänsä oo epänormaaleja, niitä tulee kuivan ilman iskiessä. Nyt sitten vaan odotellaan...

@Harmi89 Testaan perjantaina kun dpo10, illalla on firman bileet. 😅 Mulla alkaa yleensä menkat dpo11, eli lauantaina sit uusi merkkipaalu jos pe nega.
 
Kiitos kysymästä @lepus timidus 😊 Täällä nyt 24+4. 😍 poika on kovin rauhallisen oloinen kaveri, mutta välillä tulee kunnon monotusta. Päivittäin kyllä n. Tunnin välein tasaisesti tunnen liikkeitä. Maha kasvaa kovaa kyytiä, miehen mielestä oli kasvanut päivässä kun oltiin yksi vuorokausi näkemättä. 😅 äitiysloman alkua odottelen. Maaliskuun loppuun saakka olen töissä. 😊
 
@Harmi89 luinkin tuolta ivf puolelta, aivan ihanaa ettö isompi ja tasainen saalis tulossa👌 mulla ultra vasta kp11 eli ens viikon maanantaina, jännitän hirmusesti sitä et onko riittävä sato tulossa ja onko kans jo ens viikol punktio vai millain.

@Empsu94 nenäverenvuoto kuulostaa kyllä lupaavalta, mutta voi tosiaan kans kuivista ilmoista johtua. Itellä kans melkosen tukossa nenä🤔 mut toivotaan et siel olis hyvä merkki.

@NM90 ihanaa et testit posia edellee😍 plussakierrot ollu mystisiä ja puuun takaa tullu itelleki. Esikoisesta ja km en seurannu lämpöi tai tikutellu ovista, tarkka ovisjankohta jäi mysteeriks kummallakin kertaa. Nyt taas jos/kun hoidoista tärppää niin tietää prikuullee päivän😅

@Summerwalk juu ei voi muuta täs kohtaa tehdä ku pistel ja mennä ohjeiden mukaan👌 tasaiset lämmöt siel👌

@Nurppu sepä just kun oli pakko tauko ja ei tosiaan mitään mahdollisuuksia plussaan niin rentoutti ja nollas kyllä hyvin. Ja meni loppukierto todella nopeesti kun ei ollu piinailtavaa😅 pikaista ovista sinne niin pääset laskemaan päiviä pas kierron alkuun👌

Lämmöt alkukierron tasoa.
 

Liitteet

  • Screenshot_20230123-175530_FF App.jpg
    Screenshot_20230123-175530_FF App.jpg
    320.1 KB · Katsottu: 44
Saako kysyä, miten teillä ajoittui tallettelut tuohon oletettuun ovikseen nähden tässä tärppikierrossa? Nämä ajoitusasiat kummasti aina kiinnostaa kun itsellä ovis lähestyy 😁

-2 dpo ja heti perään dpo 3. 😅 Kuopus sai myös alkunsa -2 kerrasta. 🤭

Kiitos kaikille onnitteluista! 😍

@Juliet92 sulla näkyy spostiosoite tuossa ff kuvassa, ajattelin vain jos et halua sitä kaikille vilautella. 🙈
 
-2 dpo ja heti perään dpo 3. 😅 Kuopus sai myös alkunsa -2 kerrasta. 🤭

Kiitos kaikille onnitteluista! 😍

@Juliet92 sulla näkyy spostiosoite tuossa ff kuvassa, ajattelin vain jos et halua sitä kaikille vilautella. 🙈
No kiitos huomautuksesta😅 vaihdettu kuva. No en tääl mitään semmosia oo juur puhunj mitä ei moni tuttu tietäus🙈😅 toi dpo -2 on kyllä hyvä päivä. Meilläkin todennäkönen vaihtoehto esikoisen alkuunpanol. Tai sit dpo0.
 
@Harmi89 ihanaa että nyt toimii protokolla paljon paremmin!! 😍 Yheksällä on paljon mukavampi edetä ku kolmella!

@Empsu94 joo nää on kauheita ku kaikki oireet on joskus ollu jollain ennen raskautta 😆 mut voi kunpa oliskin nyt siellä plussa muhimassa!

@Jossu123 voi miten ihania kuulumisia!! 😍🥰 Ei enää ees kauan siihen että oot jo äitiyslomalla!

Mulla tänään näyttäs enteilevän ovista, oli kananmunanvalkuaislimat ja testi tummemi! Ei oo testissä (rfsu) tasavahvat viivat kyl mutta viimeks kun näillä testasin niin en edes saanu sitä huippua kii, tällänen se oli parhaimmillaan :D eli eiköhän tästä päästä parin päivän päästä luteaalin puolelle ja laskeskelemaan mahdollisia PASin ajankohtia 😄
 
Mikä sun oma kokemus on noista siksakeista? Tai ootko miettinyt mistä johtuu? 🤔
Musta vaikuttaa siltä että sitä tulee kun mun kohdussa on jotain korjattavaa. Siis että limakalvo kaipaa jotenkin erityisiä korjaustoimenpiteitä tms. Ehkä siellä sillon on hormonit jotenkin erilailla, esim tarvii enemmän estrogeenia tms, mikä aiheuttais sit tota 🤔 nythän vois ihan hyvin ollakin vielä jotain korjailtavaa siellä.

Ekan kerran kiinnitin huomiota siihen kun mulla hysteroskopiassa poistettiin polyyppi, sen jälkeen pari kiertoa oli hurjaa siksakkia lämmöt kun ennen ei ollu. Sit kesäisessä plussakierrossa se siksak alko siitä oletetusta kiinnittymisestä, mikä pisti miettimään ja huolestumaan että onko mun kohdussa jotain häikkää sit, että se yrittää "korjata" sen kiinnittyjän pois? Sen jälkeen huomasin, että myös 2021 joulukuussa olleessa kemiallisessa oli oletetun kiinnittymisen jälkeen tota siksakkia. En ihan tiedä mitä siitä ajattelis. Mutta nyt tässä viimeisimmässä plussassa ei ollut siksakkia. Tämä oli myös ensimmäinen kerta kun oli plussan aikana keltarauhastuki käytössä. Eli periaatteessa voi olla, että mulla liittyy se siksak sit keltarauhasen toimintaankin jotenkin, ja se tuki rauhoittaa sitä heittelyä - en tiiä!

Mutta siis: joissain tutkimuksissa on itseasiassa ollu näyttöä siitä, että kun siellä kohdun seinässä on jotain "korjattavaa", niin alkio kiinnittyy paremmin! Eläinkokeissa oli tästä aluks näyttöä (jotain raapivat sitä kohdun kalvoa ennen alkionsiirtoa), ja sen pohjalta muistelen että ihmisillä PAS kierroissa oli sit kokeiltu vastaavaa ja näkyi että kohonneet kiinnittymisprosentit jos kohdun limakalvoa vähän "raavittiin" ennen alkion siirtoa. Luulen että samasta syystä on keskenmenon jälkeen jonkun aikaa paremmat mahdollisuudet tulla uudestaan raskaaksi, kun elimistö vielä korjailee sitä limakalvoa. Mielenkiintonen juttu on!
 
Muokattu viimeksi:
Musta vaikuttaa siltä että sitä tulee kun mun kohdussa on jotain korjattavaa. Siis että limakalvo kaipaa jotenkin erityisiä korjaustoimenpiteitä tms. Ehkä siellä sillon on hormonit jotenkin erilailla, esim tarvii enemmän estrogeenia tms, mikä aiheuttais sit tota 🤔 nythän vois ihan hyvin ollakin vielä jotain korjailtavaa siellä.

Ekan kerran kiinnitin huomiota siihen kun mulla hysteroskopiassa poistettiin polyyppi, sen jälkeen pari kiertoa oli hurjaa siksakkia lämmöt kun ennen ei ollu. Sit kesäisessä plussakierrossa se siksak alko siitä oletetusta kiinnittymisestä, mikä pisti miettimään ja huolestumaan että onko mun kohdussa jotain häikkää sit, että se yrittää "korjata" sen kiinnittyjän pois? Sen jälkeen huomasin, että myös 2021 joulukuussa olleessa kemiallisessa oli oletetun kiinnittymisen jälkeen tota siksakkia. En ihan tiedä mitä siitä ajattelis. Mutta nyt tässä viimeisimmässä plussassa ei ollut siksakkia. Tämä oli myös ensimmäinen kerta kun oli plussan aikana keltarauhastuki käytössä. Eli periaatteessa voi olla, että mulla liittyy se siksak sit keltarauhasen toimintaankin jotenkin, ja se tuki rauhoittaa sitä heittelyä - en tiiä!

Mutta siis: joissain tutkimuksissa on itseasiassa ollu näyttöä siitä, että kun siellä kohdun seinässä on jotain "korjattavaa", niin alkio kiinnittyy paremmin! Eläinkokeissa oli tästä aluks näyttöä (jotain raapivat sitä kohdun kalvoa ennen alkionsiirtoa), ja sen pohjalta muistelen että ihmisillä PAS kierroissa oli sit kokeiltu vastaavaa ja näkyi että kohonneet kiinnittymisprosentit jos kohdun limakalvoa vähän "raavittiin" ennen alkion siirtoa. Luulen että samasta syystä on keskenmenon jälkeen jonkun aikaa paremmat mahdollisuudet tulla uudestaan raskaaksi, kun elimistö vielä korjailee sitä limakalvoa. Mielenkiintonen juttu on!
Lisääntynyt verenkierto kohdun alueella ainakin puoltais onnistumista, liekö yhteys siihen?
 
@Nurppu Oi mielenkiintoista luettavaa, kiitos. Jäin joo miettimään noita selityksiä kun loka ja marras oli mulla suht tasaista, mutta se joulukuu oli älytöntä sahausta, ja nyt tää tammikuu ollut taas tasaisempaa. Ehkä siellä kohdussa oli jotain meneillään joulukuussa.

Täällä pysytään edelleen hyvissä lämmössä. :)

55D957E6-21B0-4907-B37A-F593769E903D.jpeg
 
Onko jollain kokemusta follikkelien määrästä ja laadusta tässä +-34-vuotiaana?

@Nurppu nyt ekana tuli mieleen tälleen lähes saman ikäisenä, sulla varmaan katsottu aika ajoin tutkimuksien ohella ja oot varmaan jotain lukuja saanut joskus? Meinasin Nurppu eilen sulle jo tokaistakin, että onko taas ovulaatiodippiä edeltävä dippi :D mulla kans tuntuu nykyään olevan! Ja ompa mielenkiintoinen tutkimus(tulos) :Face Without Mouth:Oon kans miettinyt tuota ihan samaa mitä sinäkin, koska mullakin kaikissa plussakierroissa on lämmöt siksakkia olleet, että voisko se kertoa jotain ja nimenomaan keltarauhasesta. Ois pitänyt ottaa puheeksi lääkärissä. Eipä yllättäen tullut siinä paikalla mieleen.

Mulla oli nyt omakantaan tullut kertomus ja siellä luki, että "Oikea ovario siisti, tuolla muutama antraalifollikkeli, vasemmassa ainakin 7 - 8 normaalin näköistä- ja kokoista follikkelia." Näistä ei puhunut mitään, että mikä ylipäätään on antraalifollikkeli tai mikä on normaali määrä jne. (joo ei oo yhtää sanasto tuttua tältä osastolta), sanoi vaan siinä paikan päällä että hyvin on, mut nyt teksti toi saa kuulostamaan siltä, että kohta ois jo vaihdevuodet! :D sen tiesinkin, että toisessa munasarjassa on enemmän munarakkuloita kuin toisessa, mutta ois kiva jos ois selittänyt vähän auki. Ei sitä paikan päällä osannut kysellä tarkennuksia, kun ei mitään maininnutkaan. Mut jee, kaikista parasta on se, että jatkossa mun ei tartte mankua enää varhaisultria jos raskaudun kuten esim viimeks, nyt se on kirjattu ylös että saan sen kyselemättä :Hugging Face:

@Jossu123 ihania uutisia! Niin se vaann aika rientää, vasta olit täällä ja nyt jo yli puolen välin! :Heartred

@Empsu94 hyvältä näyttää!

@Summerwalk ko se kyseli tärppikiertojen ajoituksia, niin edelliseskerralla oli puuhia dpo0, dpo-2 ja dpo-3 (vaikea sanoa mikä oli sit se josta tärppäs), sitä edellisellä kerralla oli selkeästi dpo-1, kun edellispuuhailusta oli aikaa.
 
@lepus timidus antraalifollikkelit on niitä missä munasoluja kehittyy! Muistan kans miten ulalla olin ekaa kertaa kun luin sen termin jostain kannan raportista 😅 mun mielikuva on (ja voi mennä kyl vähäsen mäkeen nyt) että ne on niitä mistä normaalissa kierrossa yksi kehittyy johtavaks follikkeliks mistä lopulta irtoo munasolu, ja loput surkastuu ja lentää roskiin. Elimistöhän siis heittää ylivoimasesti suurimman osan munasoluista roskiin 😅 antraalifollikkelien määrästä voi päätellä vähän sitä että kuinka paljon niitä munasoluja ehkä vielä on jäljellä. Jos niitä on enää vähemmän varastossa niin sillon se elimistökin pukkaa vähemmän ja vähemmän antraalifollikkeleita. Toisaalta esim PCOS mun ymmärtääkseni aiheuttaa sen että elimistö pukkaa ylipaljon niitä, ja sillon antraalifollikkelien määrä voi olla tosi korkee.

Se antraalifollikkelien määrä vaihtelee usein kierrosta toiseen. Mulla viimeks oli toisel puolel 8 ja toisel 6, mut sit 2021 syksyllä hoitojen alotuksessa oli 9 ja 9. Äsken luin ekasta englanninkielisestä lähteestä että se mitä pidetään normaalina vaihtelee paljon hoitoyksikön mukaan, mut karkeesti normaalina pidetään sitä että yhellä puolella on 3-8 antraalifollikkelia.
 
@lepus timidus Miten sattuikin, että otit tämän asian puheeksi just nyt 😄 Eilen ite just pähkäilin, että mikähän se normaali määrä antraalifollikkeleita mahtaa olla, enkä ehtinyt vielä ettiä tietoa. Kiitos siis @Nurppu infosta 😊 Montako follia sulla lähti kasvamaan IVF:ssä?

Mulla on muutamaan otteeseen antraalifollikkelit laskettu ultran yhteydessä ja määrät on ollu seuraavanlaisia: 6+9, 10+8, 6+9 ja 8+8. Ikää tulee tänä vuonna 36v ja AMH oli vuosi sitten 2.0. IVF pitkällä kaavalla alkamassa huhtikuussa.
 
@Mimossa no sepäs sattui tosiaan hyvin, ei tarvitse lähteä googlettelemaan enää erikseen :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes: Joten kiitos taas @Nurppu suomentamisesta, johan alkoi kuulostaa kannan tekstikin järkevälle :rolling: Miksei peruskoulun terveystiedon tunneilla kerrottu mitään tällaista tarkempaa faktaa ja sanastoa, tunnit oli vaan että jos pippeli menee pimppiä metriä lähemmäs niin tulee vauvoja. :rolling:
Mitähän lie mun oikealla olevat "muutama" tarkoittaa, omaan korvaan kauhean vähälle tuntuu (itse ajattelisin muutamalla 3-4), mut kaipa nuo määrät on sit tosiaannormaalit kerran ei ole asiasta mitään mainittu :Speak No Evil Monkey:

Aloin juomaan greippimehua eilen taas, josko saisi ovislimat takaisin. Viimeksi totesin, että aion juoda sitä jatkossakin, koska oli huomattavasti helpompi tunnistaa ovis kun oli limojakin. Ja onhan se käytännössäkin tekovaiheessa kivempaa, kun luistaa paremmin :Smiling Face With Open Mouth And Closed Eyes: ei ole vieläkään tullut viime viikolla tilaamani ovistestit, toi posti kulkee kyllä nykyään kohtuuttoman kauan.

Täällä lämmöt on yllättävän tasaisesti laskeneet ja edenneet. Vaikuttaa normaalille kierrolle, ja sen perusteella olisi viiden päivän päästä ovis :Face With Stuck Out Tongue:

jan-16-23.jpg
edittiä sen verran, että lekuri soitti ja sain terot kp15-kp25 (ja lisäksi primaspan vkolle 37 asti jos raskautuu), vaikuttaako terojen käyttö sit lämpöihin kuten ilmeisesti luge? Oisko jollain jotain käppyrää jossa on terot käytössä ja sattuisi vielä olemaan sellainenkin verrokkina, jossa ei ole teroja? Hetkinen, muistanko väärin mut oliko @Harmi89 lla ja @Nurppu lla ainakin joskus terot?
Lääkärit ainakaan mulla ei tunnu oikein tykkäävän bbt:n mittaamisesta, tämäkin jotain mutisi vaan että mittaamiseen vaikuttaa niin moni asia ja se aiheuttaa enemmän stressiä kuin hyötyä :D
 
Muokattu viimeksi:
Mielenkiintoista toi että greippimehu lisää liukkautta, pitäisikö itsekin hankkia, eihän siitä haittaa ole. Kiitos vinkistä @lepus timidus 😃 Ja mulla kesti kanssa raskauskeijun tilaus 8 päivää! Posti todella hidas ainakin täällä pääkaupunkiseudulla.

Täällä on tänään dpo8-dpo9 ja dippi. Tämäkin uutta tälle kierrolle… 🤞 Jos lämpö huomenna nousut takaisin ylös niin tässähän alkaa toivo herätä. 🙄

31C3A87C-F0D2-4B6B-B690-0A9224316C90.jpeg
 
@Empsu94 joo, minä oon kuiva kuin sahara all day long enkä tunnista ovista ilman ovistikkuja ja lämpöjen mittausta, kun hyvin harvoin oli limoja kertomassa missä mennään. Viime vuonna otin sitten greippimehun käyttöön, kun olin kuullut muiden hyvistä kokemuksista. Mitä pidempään käytti niin sitä enemmän tuli ihan selkeitäkin limoja ja tärppiin sitten lopetin. Suosittelen kyllä :thumbs-up:
Oijoi, ompas sulla mahtava dippi, toivotaan että ois kiinittymisestä! Mulla yhdessä tärppikierrossa dippas alle tuon punaisen coverlinen. Toi sun dippi vaikuttaa todella lupaavalle! :smiling face with heart-eyes:
 
@Empsu94 lla hieno dippi 🤩👍🏻

Mä jätän lämpöjen mittailun nyt tähän, tänään rv 4+0. 😊
Saatte vielä ihmetellä tätä mysteerikierron lämpökäyrää. 🤣 Harmillisesti just mahdollisen kiinnittymisen aikaan olin yövuoroissa, enkä päässyt mittaamaan lämpöjä.
 

Liitteet

  • Screenshot_2023-01-25-09-13-18-204-edit_com.tamtris.fertilityfriend.jpg
    Screenshot_2023-01-25-09-13-18-204-edit_com.tamtris.fertilityfriend.jpg
    275.5 KB · Katsottu: 68
  • IMG_20230125_074947.jpg
    IMG_20230125_074947.jpg
    1.2 MB · Katsottu: 64
Onnea vielä kerran, hyvin on vahvistunut viivakin @NM90 :smiling face with heart-eyes::red-heart:

Jaa mun ferritiinituloksetkin tuli nyt, 26ug/l arvojen ollessa 13-150, vaikka hb oli 142. Tuo kuulostaa kyllä tosi alhaiselle siihen nähden mitä tällä foorumilla on ollut puhe muiden arvoista 🤔 ei ottanut lekuri mitään kantaa kylläkään.
 
Takaisin
Top