BBT - basal body temperature

@lepus timidus hyvältä näyttää lämmöt, toivottavasti greippi suo limat! Mulla ajotettiin primolutilla (suun kautta otettava, en tiiä onko vaan eri nimi vai onko muuta eroa terolutiin) kierto hysteroskopiaa varten. Sillon alotettiin se ennen ku ovis ehti tulla, ja lämmöt nousi silti hienosti. Eli ainaki mulla vaikutti selvästi lämpöihin. Tällänen oli se kierto, kp11 alko primolut ja loppu kp20:

Screenshot_20230125-094049.png
 
Onnea vielä kerran, hyvin on vahvistunut viivakin @NM90 :smiling face with heart-eyes::red-heart:

Jaa mun ferritiinituloksetkin tuli nyt, 26ug/l arvojen ollessa 13-150, vaikka hb oli 142. Tuo kuulostaa kyllä tosi alhaiselle siihen nähden mitä tällä foorumilla on ollut puhe muiden arvoista 🤔 ei ottanut lekuri mitään kantaa kylläkään.

Terveystalolla ne ei myöskään ottanu kantaa ku mulla oli 14. Pääsin vasta kontaktien kautta sitten yksityiselle lääkärille, joka oli kauhuissaan arvosta. Se kerro sitten että ferritiini jakaa lääkäreiden mielipiteitä paljon.
 
@Nurppu mulla nyt terolut, aiemmin primolut ja ero on ainakin mun saamissa ohjeissa, primolutilla ei sais samasta kierrosta tulla raskaaksi kun sitä ei oo testattu turvalliseksi sikiölle. Ihmetyttää nyt jälkikäteen sitten että miks 🤬tanassa mulle aiemmin määrättiin niitä primolutteja kun oli tiedossa että on raskaushaave? Kaks kiertoa meni ehkäisyä käytettäessä kun piti niitä vetää. Kävin viimeks eri gynellä ja hän ihmetteli että miks oli primoluttia määrätty kun terolut on vastaava tuote mutta on testattu turvalliseksi 🤦🏻‍♀️
 
@Nurppu on näköjään selkeät nousut. Missä vaiheessa sulla oli ovis tossa? Pitänee varautua itsekin siis siihen, että lämmöt nousee.

@Metu (ja @Empsu94 ) oho, ompa rajuja eroja lääkäreissä, varsinkin Metun tapauksessa aika kaamea määrätä tuollaista raskaustoiveissa :Weary Cat Face: tuo on kyllä kurjaa, melkein ihan sama mistä kyse, että mielipide vaihtelee ja joskus aika radikaalistikin.

@NewMoon kiitos vastauksesta! Mukava kuulla muiden tuloksia, niin voi vähän vertailla omia että missä mennään. Omaan makuun (kun tykkään analysoida kaikkea) lääkärit kertoilee turhan pintapuolisesti asioita, eivätkä oikein kyselyistä huolimatta availe sen tarkemmin, ainakaan näin julkisessa mitä olen nyt kokenut.
 
@lepus timidus en tiedä mitä käy ovikselle jos alottaa progetuen ennen ku se tulee. Ainakin vissiin kiinnittymistä ei voi tapahtua tms. Mä jatkoin tollon ovistestailua silti ja plussa tuli kp14. Mut siis keho totteli primolutia ja vuoto alko 4 päivää primojen lopetuksen jälkeen.

Näissä hommissa saa kyllä oppia sen että pitää olla itse asiantuntija kun lääkäreillä ei aina riitä ihan joka suuntaan se täydellisen syvällinen ymmärrys 😔 niin ku tuo @Metu :n että olis ollu vastaava lääke mikä testattu turvalliseks, argh! Ja tuo ferritiini on kans yks tuska, julkisella eivät ota siihen oikeen mitään kantaa. Mulla on mielikuva että lapsentekopuuhissa sen olis hyvä olla vähintään 30 mut mielellään paljon korkeempi.
 
@Empsu94 sulla tosi lupaavan olonen dippi siellä, iik! 😆 Jännä nähdä miltä huomenna näyttää!

@NM90 jipii, hyvin tummuu testi! 🥰 Ei sitä lämpöjen mittailua tosiaan kannata liikaa väkisin pitkittää, voi tulla turhaa stressiä vaan :)

@lepus timidus tulikin stressistä taas mieleen toi et lääkäri ei tykänny lämpöjen mittailusta, argh. Mä kävin gynellä ku oli yritetty lasta 1,5v. Sanoin että olin tehny ovistestejä ja niiden perusteella ovis tulee ihan hyvin. Gyne sano että nyt lopetat sen ovistestailun, siitä tulee vaan turhaa stressiä! Että täällä näyttää oikeen hyvältä, kyllä se siitä kun vaan antaa tapahtua...! Prkl! Lopetin tosiaan siitä ovistestailuks noin vuodeks mut ylläri pylläri, eihän se nyt mitään auttanu. Ymmärrän että osaa ihmisistä stressaa esim ovistestailu ja varmasti myös lämpöjen mittailu, ja niille ihmisille on varmaan oikea valinta olla testaamatta ja mittaamatta. Mut tarviiko sitä nyt yleistää jokaseen ihmiseen?! Osa meistä saa mielenrauhaa siitä just että on kärryillä siitä mitä elimistössä tapahtuu! Eikä tässä nyt kauheen montaa mittaria oo millä ulkosesti pystyy näitä juttuja seuraamaan, mutta nää kaks on aika hyviä ja turvallisia, antakaa ny meidän mittailuhullujen rauhassa mittailla menemään! 😆
 
Ainiin ja vois vielä laittaa tän päivän lämmöt näytille 😄 Vielä ei noustu. Eilen oli testi plussa selkeesti ja illalla vihlo vietävästi oviksen kaltaisesti. Mut viimekin kierrossa meni niist vihlasuista pari päivää ennen ku nousi lämmöt.

Screenshot_20230125-105248.png
 
Tutkailinkin nyt tuota Terolutia, ja lähes kaikille oli määrätty sitä varten, että se tasoittaisi menkkoja ja mulla kierto on säännöllinen 🤔 lekuri kyllä sanoi, että tukemaan mahdollista raskautta, mut sit se kuitenkin pitää lopettaa jos plussa tulee kuurin aikana ja siirtyä lugesteroniin + primaspaniin. Ja jos Terolut/vastaavat herjaa ovista, niin onko tuo kp15 aloituspvä laskettu vaan taas sen tyypillisen keskiarvon mukaan että ovis tapahtuu aina säntillisesti kp14? Yleensä mulla on kp15-16. Et jääkö ovis sit tulematta jos aloitan silloin kuten määrätty vai voisinkohan sooloilla ja aloittaa oviksen jälkeen. Te ketkä lugeja otatte, niin te taisitte aloitella dpo2-3? @Juliet92 illa taisi olla ainakin luget? Hmmm, ehkä ei haittaakaan ole, jos otan terot samaan tapaan :Upside Down Face: Jäi taas kyl mietityttää näi jälkikäteen ja meille on todella vaikea saada soittoaikoja lääkärille. Äh. Ehkä mä nyt odotan kotiin tulevia ohjeita ensin, kun en välttis muutenkaan aloita teroja vielä tässä kierrossa, jos ei pääse ovista edes hyödyntämään.

@Nurppu no siis just toi, et anteeks vaan, on täällä meitäkin jotka ei stressaa jos vaan saisivat kaiken datan käyttöön! :rolling: mulla on just niin, et mitä vähemmän tiedän, sitä enemmän stressaan! Haluun tietää kaiken ihan perinpohjaisesti :D mut hei, hyvältä näyttää käppyrä, voisko olla tänään dpo0? Vaikuttaa siltä, että huomenna pompsahtaisi! Onko sulla muuten luomukiero nyt?
 
@lepus timidus kylhän tuo kuulostaa siltä että mennään oletuksella että kaikki naiset toimii kellontarkasti ovuloiden kp14, plops vaan. En tiiä onko mitään eroa tohon kiinnittymisen tukemiseen suullisen ja alakautta laitettavan tuen välillä. Ite varmaan menisin kans tolla dpo2:lla ennemmin ku lukkoon lyödyllä kp15:lla :D

Voi olla et tänään dpo0! Vielä aamusta nippaili kohdun seudulla, ja oli limoja. Meiltä jäi kyl eilen tallettelut väliin ku nukutti nii kauheesti :D jos tänään olis dpo0 ni tallettelut olis sit ollu dpo-2, dpo-3 ja dpo-5 mikä on kuitenki aika hyvä, sillä voi jo omaks ilokseen vähän piinaillakin 😄 vaikka realistisesti todarit onkin alhaiset. Mut siis, ei ne nolla oo 😄

Niin ja joo, luomuna mennään! Ens kierrosta saa sit ilmottautua PASiin meidän pakastepallerolla. Ja jos se ei onnista ni sit ilmottaudutaan uuteen IVF:n, johon viime keskustelussa olo n. 3kk jono!
 
@lepus timidus täällä yks, jolla kierto säännöllinen ja Terolut määrätty keltarauhasta tukemaan sekä pitämään luteaalin tiputtelut kurissa. Ohjeistettu aloittamaan ovulaation jälkeen, koska liian aikasin aloitettuna voi häiritä ovulaatiota. Aloitus kolmantena päivänä ovisplussan jälkeen eli dpo 2. Yks gyne tosin sanoi, että aloitus neljäntenä päivänä dpo 3.

Jos tikuttelet ovista, niin varmuuden vuoksi aloittaisin kuurin vasta ku oot ensin bongannu oviksen 😊
 
@lepus timidus joo mä käytin 2 vai 3 kiertoo lugeja dpo2 alkaen. Alottaisin kans dpo2 tai mieluusti jopa dpo3 ettei vahingossakaan sekota ovista. Ei oo kaikilla ei kellontarkka kierto. En huomannu kyl lämmöis mitään eroja🤔 ihana kyllä nähdä sut taas täällä innolla höpöttelemässä, vaikka tietty olis ollu parempi kun tässä ryhmässä ei olis enää aktiivisesti tarvinnu keskustella. Sun ja @Nurppu täytyy kyllä olla samaa mieltä, et saa olla oman ittensä asiantuntija joka asias. Ja ei tunnu saavan kyllä kovin syvällisiä spekulaatioita mistää. Mulla ei oo ollu mitään puhetta niistä antrallifolleista. Se olis itteeniki kiinnostanu. Sillo suunnittelukäynnillä löyty se joku hemorroidikysta jotain mainintaa oli et mäky muutamia folleja tms. Ja sit puhjennu keltarauhanen. Mut ilmeisesti ihan ok tilanne kaikinpuolin kun ei kuitenkaa oo mitää erityismainintaa et olis huonosti joku.

Lämmöt suht tasasesti menee tällee alkukiertoon. Punktion ja varsinkin siirron jälkeisiä lämpöjä sit mielenkiinnol jos sinne asti päästää😅
 

Liitteet

  • Screenshot_20230125-104705_FF App.jpg
    Screenshot_20230125-104705_FF App.jpg
    337.1 KB · Katsottu: 28
Onko jollain kokemusta follikkelien määrästä ja laadusta tässä +-34-vuotiaana?
Täällä 33v🤗

Kävin tuossa kantaa selaamassa ja mulla on 09/2022 ivf-suunnittelukäynnillä tämmönen teksti: "UÄ: KOhdussa 8mm endometrium kolmilehtisenä. Oikealla saan laskettua 9 antraalifollikkelia, vasemmalla samanlainen määrä, lisäksi johtofollikkeli 16mm."
10/2022 löytyi teksti: "Antraalifollikkeleita molemmin puolin on hyvin."

11/2022 katsottiin myös ekaa kertaa AMH-arvo; 1.36. Ferritiini oli tuolloin 41 (rautaa olen syönyt jo 3 vuotta päivittäin).

Terolutit mulle määrättiin ekaa kertaa nyt tähän toiseen ivf-hoitokiertoon, mutta en nyt muista varmaks, että mikä mikä päivä punktion jälkeen niitä aletaan syömään 🤔
Ekassa hoidossa oli vain luget käytössä punktion jälkeen, mutta nekin sai sitten lopettaa kun ei siirtoon päästy.
Gonapeptyl taidetaan pistää siirtopäivänä? (Kun ei sitä viimeks pistetty, vaikka mielestäni sekin oli määrätty, kuten nytkin..)
 
Huh, olipas tänne tullut tekstiä kun työkiireiden vuoksi on jäänyt vähemmälle täällä notkuminen 😆
@NM90 Hienosti viiva vahvistunut 😍 Onnea vielä!

@lepus timidus Mulle lääkäri ohjeisti lugejen aloituksen neljäntenä päivänä positiivisesta ovistestistä ja olen aloittanut ne Dpo3-4. Progetukihan saattaa estää oviksen tapahtumasta kokonaan jos aloittaa ennen kuin se on varmasti tapahtunut. Siihenhän e-pillereiden ehkäisy tehokin pitkälti perustuu.
Mulla ei nyt kolmen lugekierron perusteella voi sanoa niiiden vaikuttavan lämpöihin.

@Nurppu Hyvät tallettelut ✌🏻Eiku piinailemaan 😅 Mä oon luonut itselleni pakkomielteen tuosta dpo-2 tallettelusta kun se tuntuu tilastojen ja käytännön kokemusten perusteella olevan paras. Se vaan on aika hankala ajoitettava kun ei ihan tarkkaan voi ennustaa sitä O-päivää. Ja sitten oon ihan pettynyt jos ei osuttukaan jossain kierrossa dpo-2 😆 Kaikesta sitä voi tehdä itselleen ongelman.
Mutta mittailuista oon ehdottomasti teidän kanssa samaa mieltä. Mulle se sopii, ja saan mielenrauhaa kun keho toimii säännönmukaisesti ja ennakoitavasti.

@Empsu94 lla kyllä todella lupaavan näköinen dippi ja loistavaan aikaan 😍🌈 Nousiko lämmöt tänään takaisin?

Täällä edelleen ovista odotellaan vkonlopulle. Lämmöt käyttäytyy mukavan tylsästi.
 

Liitteet

  • AED59DB8-A498-41CC-8078-4F961B894A27.jpeg
    AED59DB8-A498-41CC-8078-4F961B894A27.jpeg
    290.8 KB · Katsottu: 36
@Summerwalk Mukavan tylsät lämmöt kuulostavat juuri hyvältä ainakin näin ennen ovista! 😄 Nyt en suoraan muista tikutteletko?

Täällä tuli pieni notkahdus ylöspäin mutta ei mikään merkittävä. Harmi että löysin nyt ton fertilityfriendin raskausanalyysin. Mun käyrän perusteella (kun vertaa kaikkeen ffn dataan) on 17% mahdollisuus olla raskaana, eli aika pieni. 😆

Muutin eilen muutenkin vähän tietoja tonne kun ff menee jotenkin aina sen mukaan, että ovisplussa on dpo0. Joten sain siirrettyä silleen että se on tossa nyt dpo-1.

Eli tänään dpo9.
 

Liitteet

  • 9BB38FB6-CB27-4639-BF48-DB64371A43C1.jpeg
    9BB38FB6-CB27-4639-BF48-DB64371A43C1.jpeg
    639 KB · Katsottu: 46
Huh, olipas tänne tullut tekstiä kun työkiireiden vuoksi on jäänyt vähemmälle täällä notkuminen 😆
@NM90 Hienosti viiva vahvistunut 😍 Onnea vielä!

@lepus timidus Mulle lääkäri ohjeisti lugejen aloituksen neljäntenä päivänä positiivisesta ovistestistä ja olen aloittanut ne Dpo3-4. Progetukihan saattaa estää oviksen tapahtumasta kokonaan jos aloittaa ennen kuin se on varmasti tapahtunut. Siihenhän e-pillereiden ehkäisy tehokin pitkälti perustuu.
Mulla ei nyt kolmen lugekierron perusteella voi sanoa niiiden vaikuttavan lämpöihin.

@Nurppu Hyvät tallettelut ✌🏻Eiku piinailemaan 😅 Mä oon luonut itselleni pakkomielteen tuosta dpo-2 tallettelusta kun se tuntuu tilastojen ja käytännön kokemusten perusteella olevan paras. Se vaan on aika hankala ajoitettava kun ei ihan tarkkaan voi ennustaa sitä O-päivää. Ja sitten oon ihan pettynyt jos ei osuttukaan jossain kierrossa dpo-2 😆 Kaikesta sitä voi tehdä itselleen ongelman.
Mutta mittailuista oon ehdottomasti teidän kanssa samaa mieltä. Mulle se sopii, ja saan mielenrauhaa kun keho toimii säännönmukaisesti ja ennakoitavasti.

@Empsu94 lla kyllä todella lupaavan näköinen dippi ja loistavaan aikaan 😍🌈 Nousiko lämmöt tänään takaisin?

Täällä edelleen ovista odotellaan vkonlopulle. Lämmöt käyttäytyy mukavan tylsästi.
Hahah, mä tiiän ton pettymyksen jos ei osu dpo-2 tallettelut kohillee😅 esikko kun sai tod näk siitä alkunsa ja tilastollisestikin hyvä päivä. Mut siitä huolimata on pitäny viel varmistel ovisplus päivänä🤣

@Empsu94 toivotaan et nousis tosta viel kunnolla ylös👌
 
@Summerwalk ihanan tylsät lämmöt 😄

@Empsu94 se FFn arvio on kyl ihan ihme, välillä mulla se on pudonnu tyylii 80 -> 20 ihan vaan kun raportoin jonkun mielestäni normaalin oireen 😅 hyvät lämmöt!

Täällä vähän ylöspäin matkalla lämmöt, katotaan missä FFn mielestä ovis sit! En oo ihan varma miten tallettelut osu :D ei enää plussan jälkeen tullu talleteltua.

Screenshot_20230126-102251.png
 
@Mimossa Okei! Itsellä ei ole tiputteluakaan, mutta joo nyt kun luin teidän muiden kokemuksiakin, niin näin aion tehdä, että otan ohjat omiin käsiin enkä aloita kp15 vaan vasta kun ovis varmistunut alta pois ensin! Miten sulla alkaa kp1 sitten terojen lopetuksen jälkeen?

@Juliet92 kans kiitos vastauksesta, kuten myös @Summerwalk ja @Harmi89 ! Me ollaankin Harmin kanssa samaa vuosiluokkaa! Mitäs tuo kolmilehtisyys tarkoittaa? Mikähän tuo mun "muutama" antraalifollikkelien määrä oikein on, kun sullakin on ihan laskettu ainakin ekassa käynnissä 🤔 mulla oli muistaakseni tosin kp4, että en tiedä voiko se vaikuttaa ettei saa kunnolla laskettua tms.

@Juliet92 kiva olla taas täällä! Ihan eri tavalla nyt taas virtaa :smiling-eyes: tuo on kyllä totta, että ei varmaan ainakaan julkisella ole sen kummemmin aikaa paneutua ja selvittää asioita tarkemmin auki asiakkaille. Minäkin oon sellainen, että kaikki kysyttävä tulee aina jälkikäteen vasta mieleen, ja meillä on tosi vaikeaa saada soittoaikaa ja 100km välimatkan takia ei huvittaisi aikojakaan varailla erikseen :/ mut josko se tästä, nyt on ainakin hommat lähtenyt rytinällä liikkeelle ja noin kokonaisuutena on tosi hyvä fiilis.

@Empsu94 oikein potentiaaliselle plussakierrolle näyttää edelleen! :Fisted Hand Sign: kylläkin jäin miettimään sun lämpöjä, että oisko ovis voinut olla myöhemmin? Tossa että dpo3 oiskin dpo0? Jos en väärin muista omia käppyröitä, niin mulla FF merkkas johonkin päivään x dpo0:n, mutta olen varma että ovis oli kuitenkin oikeasti pari pvä myöhemmin, koska kohdunnapukkakin oli yhä auki FF:n väittämän dpo0:n jälkeen pari päivää ja lämmöt notkui tuossa punaviivan alla ennen selkeää nousua.

@Nurppu mää lyön vetoa että sulla on tänään dpo1, peukut pystyssä luomukierrolle! :Face Savouring Delicious Food::thumbs-up:

Eilen aloitinkin tikuttelun jo, kun lähti jo tutuksi tullut limatulppa (jonka johdosta kait lämmöt vähän dippaskin) ja alkoi hento limailu ja himot, hyvin lähtenyt jo tikku tummumaan. Ja lämmöthän kans sitten varmistanee oviksen myös, veikkaan maanantaina olevan dpo0. Harmittavasti vaan mies ilmoitti just ettei pääsekään viikonlopuksi.. Todella hyvä säkä saa olla että pääsisi huomenna käymään tallettelemaan, mutta yrittää, tosin en usko siitä mahdollisesta pikatallettelusta tärppäävän (koska just se dpo-2 on paras :rolling: ), joten tää kierto menee nyt tosiaan pipariksi :D mut ens kiertoon sit paneuduttava ja otettava terot siinä käyttöön, nyt menkööt näin "luomuna" vielä.

jan-16-23.jpg
 
@lepus timidus Älä nyt luovuta muiden -dpo suhteen, ei se -dpo2 voi olla ainoa oikea, ei voi ei voi 😆😆

Mietin kanssa että lämpöjen perusteella se ovis näyttäisi tulleen pari päivää myöhemmin. Tein kp14 ovisplussan ja kp15 se oli jo nega, enkä enää testannut sen jälkeen. Olisi tosin voinut jatkaa testailua varmuudeksi … Ensi kierrolla pitää mittaa pitempään jos nyt ei tärppää.

// edit: iski nyt vasta mieleen , että tosiaan, ehkä se kp14 ovisplussa merkitsi että ovis tapahtui jopa 48 tuntia myöhemmin? Jolloin ovis olisikin ollut vasta kp16-17…
 
Muokattu viimeksi:
@lepus timidus Älä nyt luovuta muiden -dpo suhteen, ei se -dpo2 voi olla ainoa oikea, ei voi ei voi 😆😆

Mietin kanssa että lämpöjen perusteella se ovis näyttäisi tulleen pari päivää myöhemmin. Tein kp14 ovisplussan ja kp15 se oli jo nega, enkä enää testannut sen jälkeen. Olisi tosin voinut jatkaa testailua varmuudeksi … Ensi kierrolla pitää mittaa pitempään jos nyt ei tärppää.

// edit: iski nyt vasta mieleen , että tosiaan, ehkä se kp14 ovisplussa merkitsi että ovis tapahtui jopa 48 tuntia myöhemmin? Jolloin ovis olisikin ollut vasta kp16-17…
Kokeiles jos otat plussat pois , siirtääkö ovista mihin vai muuttuuko ollenkaan? Joskus tuota FF:ää joutuu vähän kouluttamaan :D se hämääntyy joskus useammasta ovisplussasta ja varsinkin jos on useammalle päivälle laittanut hedelmällisimmät limat. Minä oon tikuttanut viime ajat "yli" ovisplussan nähdäkseni kuinka kauan on plussaa ja sit välillä laittanut kaikki plussat FF:n, välillä pitänyt poistaa tai jättää vain viimeisin, mut toimin vähän sen perustella että mikä lämpöjen perusteella ois omasta mielestä dpo0 ja aina ei olla samaa mieltä FF:n kanssa, koska se tosiaan tulkitsee noita muita hedelmällisimpiä päiviä tarkoittavia täppejä.
 
Takaisin
Top