BBT - basal body temperature

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja mannikka
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
@lepus timidus Ei ole keltarauhastuki ollut mulla aiempien raskauksien aikana, mutta nyt kun se on luteaalitukena ja oon paljon aiheesta lueskellut, oon miettinyt että jos nyt vielä raskaaksi onnistuisin tulemaan haluaisin jatkaa lugejen käyttöä plusattuani. Ainakin raskausviikolle 7 asti, jolloin istukka alkaa tuottamaan riittävästi keltarauhashormonia.

@Juliet92 Tsemppiä pistelyihin 🥰 Varmasti pyörii kaikki mahdolliset kauhuskenaariot nyt mielessä, mutta jospa nyt kun pääset tositoimiin menee keskittyminen enimmäkseen siihen tekniseen tekemiseen. Toivotaan hyvää saalista! 🌈

@Empsu94 Viides päivä toden sanoi 😃👍🏻 Selkeältö näyttää käyrä.

@Nurppu Toivotaan että sama tasainen trendi jatkuu koko kierron. Siksakit on aina vähän ahdistavia ja monitulkintaisia.

@NM90 Sullakin näyttää nyt hyvinkin järkevältä käytä pienien säätöjen jälkeen 👍🏻

Täällä kp10 ja ens viikon lopulle ovista odottelen. Lämmöt ihan mukavan tasaiset vaikka mittaamisaika on heitellyt aika paljonkin epäsäännöllisten heräämisaikojen vuoksi.

6DE9CB59-2006-456E-B2EE-215268534D6D.jpeg

Kiitos vaan kaikille 🤗 Unohtui kirjoittaa siinä täpinöissäni (stressasin niin paljon, että tulee joku lopullinen tuomio unohtaa koko vauva-asia), että saan ilmeisesti keltarauhashormonikuurin kokeiltavaksi tukemaan mahdollista tulevaa raskautta. Oon kuullut siitä pelkkää positiivista, olikos täällä sen turvin ketään raskausmahaa kasvattaneita?
Ferritiinistä tuli mieleen, että sitä ei multa jostain syystä oltu otettu, joten käyn vielä kerran labrassa ensi viikolla, jossa se katsotaan.

@Nurppu mitenkä voit(te) siellä km:n jälkeen noin niinkuin henkisesti? Käppyrä näyttää ainakin hyvälle! Kuulostipa erikoiselle taudille, aiheuttajaa ei siis selvinnyt? 🤔 ja oho ompa hurja ferritiinin nousu!

@Empsu94 Munkin silmään käppyrä näytti ihan normaalille! :) Mulla myös oikeastaan aina oviksen jälkeen matalat lämmöt sen kolme päivää ennen kuin nousevat kunnolla. Ja hyvin sulla näyttikin vielä pompsahtavan,

@Harmi89 & @Juliet92 onnea ja menestystä piikittämishommiin, toivotaan mahtavaa saalista!

@NM90 erikoista että FF näyttää ovista sulle katkoviivoin (override ei pitäisi siihen vaikuttaa, että tuleeko katkoviivalla vai tasapaksuna viivana.. vai vaikuttiko sittenkin @Nurppu ?), kun lämpöjen perusteella toi on mun mielestä ihan selkeä :Nerd Face:

Pistetääs mukaan vielä lämpöjä, tyhjennyskierto ja tää uusin.

View attachment 118577View attachment 118576
Km ryhmässä plussanneissa on kyllä monta jotka keltarauhastuella saaneet onnistuneet raskaudet. 😊

@lepus timidus taudin/oireiden syy ei selvinny joo! Mut se oli ihan kiva että tuli otettua samalla aika kattavat verikokeet ja kaikki arvot ferritiiniä lukuun ottamatta oli tosi hyvät :)

Km jälkeisestä henkisestä toipumisesta: ei se mulla enää aktiivisesti mielessä oo, mutta sillon tällön käy mielessä silti esim että mitä jos oli oma vika. Mulla oli just keltarauhastuki sillon päällä (emätinkapselit), ja nyt tän ferritiinin kautta pohdin että mitäpä jos olin huolimaton käsihygienian kanssa, aiheutin kohtutulehduksen joka aiheutti keskenmenon, ja se tulehdun onkin vielä päällä? Ehkä pitäis kuitenkin pyytää lääkäriltä vielä CRP vaikka noi oireet meni ohi... Sen lisäks ei vielä oo sitä aikasempaa innostusta tähän puuhaan. Tunteet on vähän sellaset negatiivisemmat taas, niin kuin sillon kun hakeuduttiin lapsettomuushoitoihin. Että mä oon jotenkin rikki eikä tästä tuu kuitenkaan mitään. Sen seurauksena en haluu kauheesti ajatella koko hommaa, etsin kaikenlaista muuta ajateltavaa. Mikä toimii oikein hyvin! Tykkään itte tehdä niin että annan tällästen juttujen muhia ja muotoutua taustalla, en pakota niitä pinnalle. Sit kun ne on siellä muotoutunu rauhassa niin nostan itse pinnalle kun tuntuu oikealta. Mutta siihen asti annan itselleni luvan harhauttaa ja miettiä muita juttuja niin paljon kun tarvii :)

Miten sulla @lepus timidus ?

@Summerwalk niin onkin mukavan tasaset lämmöt sulla :) vielä voi hetken olla rauhassa sit ennen ku tarvii enemmän miettiä että osuuko tallettelut nyt oikein 😄

@Empsu94 hyvältä näyttää käyrä! :)

Mulla on ovikset muutamalla päivällä heitelly mut keskimäärin osuu kp14, joten sitäpä siis nytkin odottelen, eli ylihuomiselle. Eilen ja toissapäivänä oli vielä ovistestit ihan negat ainakin vaikka limoja onkin ollu jo tovin. Tänään lämmöt nousi hitusen tuosta hienosta laskusuunnasta, katotaan miten jatkuvat tästä sit :DScreenshot_20230122-121748.png

@lepus timidus taudin/oireiden syy ei selvinny joo! Mut se oli ihan kiva että tuli otettua samalla aika kattavat verikokeet ja kaikki arvot ferritiiniä lukuun ottamatta oli tosi hyvät :)

Km jälkeisestä henkisestä toipumisesta: ei se mulla enää aktiivisesti mielessä oo, mutta sillon tällön käy mielessä silti esim että mitä jos oli oma vika. Mulla oli just keltarauhastuki sillon päällä (emätinkapselit), ja nyt tän ferritiinin kautta pohdin että mitäpä jos olin huolimaton käsihygienian kanssa, aiheutin kohtutulehduksen joka aiheutti keskenmenon, ja se tulehdun onkin vielä päällä? Ehkä pitäis kuitenkin pyytää lääkäriltä vielä CRP vaikka noi oireet meni ohi... Sen lisäks ei vielä oo sitä aikasempaa innostusta tähän puuhaan. Tunteet on vähän sellaset negatiivisemmat taas, niin kuin sillon kun hakeuduttiin lapsettomuushoitoihin. Että mä oon jotenkin rikki eikä tästä tuu kuitenkaan mitään. Sen seurauksena en haluu kauheesti ajatella koko hommaa, etsin kaikenlaista muuta ajateltavaa. Mikä toimii oikein hyvin! Tykkään itte tehdä niin että annan tällästen juttujen muhia ja muotoutua taustalla, en pakota niitä pinnalle. Sit kun ne on siellä muotoutunu rauhassa niin nostan itse pinnalle kun tuntuu oikealta. Mutta siihen asti annan itselleni luvan harhauttaa ja miettiä muita juttuja niin paljon kun tarvii :)

Miten sulla @lepus timidus ?
Et varmasti voinut asialle mitään, ja vaikka ymmärrän ja tiedän noi pahimmassa hetkessä tulleen itsensä syyllistämisen, toivottavasti et enää kuitenkaan niin ajattele. Et ole rikki ❤️ tuo muun puuhailun tunnistan itsestänikin ja se on ihan yhtä hyvä keino edetä kuin muutkin! Minäkin olen sitä mieltä, että kannattaa yrittää vielä yrittää saada crp. Teillä ei tainnut olla mitään selittävää tekijää lapsettomuudelle, jos oikein muistan? Ootko kokenut tuon teidän matkan aikana, että olette saaneet tarvittavan avun ja tuen?

Pari viikkoa sit kriiseilin sitä, kun kaveri tokaisi et nii tehä ootte jo 2v yrittäny eikä vieläkään mitään ja se kopsahti ikävästi ohimoon, varsinkin kun samaan aikaan kantaankin tuli diagnoosi että kärsin toistuvista km:sta. Se meni kuitenkin sit ohi, kun päätin etten vaan anna sille painoarvoa tai kaivan itselleni sillä vaan syvempää kuoppaa. Vielä alkukuusta kävi mielessä kans että olkoot stna. Vaikka tulevaisuudesta ei oo vieläkään takeita, niin nyt kuitenkin virtaa riittää taas vauvantekopuuhiin. Mutta kieltämättä teki totaalinen tauko eetvarttia!

@NM90 jeeee!!! Nyt vaan toivotaan kovasti että kyytiläinen tarraa siellä lujaa kii!!

Et varmasti voinut asialle mitään, ja vaikka ymmärrän ja tiedän noi pahimmassa hetkessä tulleen itsensä syyllistämisen, toivottavasti et enää kuitenkaan niin ajattele. Et ole rikki ❤️ tuo muun puuhailun tunnistan itsestänikin ja se on ihan yhtä hyvä keino edetä kuin muutkin! Minäkin olen sitä mieltä, että kannattaa yrittää vielä yrittää saada crp. Teillä ei tainnut olla mitään selittävää tekijää lapsettomuudelle, jos oikein muistan? Ootko kokenut tuon teidän matkan aikana, että olette saaneet tarvittavan avun ja tuen?

Pari viikkoa sit kriiseilin sitä, kun kaveri tokaisi et nii tehä ootte jo 2v yrittäny eikä vieläkään mitään ja se kopsahti ikävästi ohimoon, varsinkin kun samaan aikaan kantaankin tuli diagnoosi että kärsin toistuvista km:sta. Se meni kuitenkin sit ohi, kun päätin etten vaan anna sille painoarvoa tai kaivan itselleni sillä vaan syvempää kuoppaa. Vielä alkukuusta kävi mielessä kans että olkoot stna. Vaikka tulevaisuudesta ei oo vieläkään takeita, niin nyt kuitenkin virtaa riittää taas vauvantekopuuhiin. Mutta kieltämättä teki totaalinen tauko eetvarttia!
Sain tänään toisen lääkärin kautta crp:n otettua ja se oli alhainen, kyllä helpotti mieltä tuo ja onneksi tarkastettiin! Me ollaan selittämättömiä joo. Miehellä pesun jälkeiset siittiömäärät alhaisia mut toisaalta monta lasta siittäny jo että ei sen siitä pitäs olla kii. Ja tuo on vaikee kysymys että onko saatu tarvittava apu. Julkisella tehdään ne yleishyödylliset kokeet ja hoidot, mutta hoito ei ole niin yksilöllistä. Ja kuten todettu niin hoitoja saa odottaa ja odottaa, erityisesti täällä HUSin alueella. Ikää karttuu ja solut heikkenee jonossa odotellessa. Toki sellanen harmittaa. En silti usko että meitä olis huonommin hoidettu ku julkisen puitteissa muitakaan. Jos haluais että tutkittais enemmän ja hoidettais nopeammin niin pitäis pistää pätäkkää pöytään ja siirtyä yksityiselle. Hankalia juttuja.

Olipa ikävästi todettu kaverilta :( kyllä varmasti kopsahti. Hyvä että heivasit kommentin mäkeen, ei niitä kannata jäädä puimaan!

Mä kovasti yritän väkisin ajatella myötätuntosia ajatuksia itseäni ja vartaloani kohtaan sillon kun iskee negatiivisuus. Mut ei se aina niin helppoa oo 😔 tää lisääntyminen on niin kauheen primitiivinen tarve että ei siinä järjellä oo kauheesti tekemistä. Mut kyl tää tästä! Olo on paljon positiivisempi kuitenkin kuin vaikka kuukausi sit, ja kylhän tässä jo ovistesteihinkin pissitään että suunta on ylöspäin! 😄

@Empsu94 kìitos kysymästä, hyvin meni😊 kertasin ohjeet moneen kertaan ja pistin menemään😅 ei onneks tuntunu missään. Toivon, et tuottaa hyvää tulosta👌
Hyvin toimi sulla lämpöjen mittaus perinteisellä tavallakin, nätisti lähteny ylöspäin👌

@Summerwalk kiitokset tsempeistä sinne ja toivotaan pikaista ovista sinne❤️

@NM90 hei wau onnea😍❤️ kyllä se ovis tais siellä kuitenkin tapahtua👌

@Nurppu ja @lepus timidus tuttuja ajatuksia osittain mitä itsellä oli melkeen vuos sit km jälkeen. Itel oli onneks muuttopakkailuja ja 7kk vanha esikoinen missä riitti puuhaa ni helppas itse km yli pääsemistä. Se km ja sen ikävyys itsellä korostunu nyt sillee ajan kand harmituksena kun sitä uutta tärppiä ei kuulunutkaan ja itsellä oli palava tarve heti vaan yrittää uudestaan. Nyt kun tuli pakollinen yhen kierron tauko niin huomaan kyllä miten hyvää on tehny. Olis varmaan tehny hyvää jo aiemmin. Ja hyvä et crp oli kunnossa, kohtutulehdus kyllä pitäd siinä näkyä. Kumman korkea silti toi ferri🤔

Oi, Onnea @NM90!! 😍😍😍 Onpas ollut erikoinen ja jännittävä kierto, mutta maailman paras lopputulos ❤️ Nyt toivotaan todella että viiva vahvistuu ja pieni pysyy matkassa.
Eikös sulla ollut vielä edellisenä päivänä nega? Ja nyt jo noin selkee plussa?

@Juliet92 Siitä se nyt lähtee 🌈 Tuo vaihe on varmasti siitä kiva, että ei voi muuta kuin tehdä ohjeiden mukaan sen minkä voi ja toivoa parasta.

@Empsu94 On kyllä lupaavan näköistä käyrää nyt 🌈 Pääset pian jo testailemaankin, jos siltä tuntuu.

@Nurppu Hyvä että sait tarkistettua tulehdusarvot ja ne oli matalat. Outoa tosiaan tuo ferrien nousu. Siellä alkaa olla ovis ovella jo ✌🏻🌈

Kp11 Ei mitään raportoitavaa. Vieläkin väsynys vaivaa sen ihme sairastelun jäljiltä mutta jospa se nyt tästä kun vauhtiin pääsee. Tallettelujen kanssa ei pitäisi nyt olla ongelmia kun ovis sattuu todennäköisesti vkonloppuun ja ollaan sopivasti miehen kanssa taas kaksin. Vähän ehkä ollut molemmilla vetämätön olo ja kauheesti ei oo peiton heiluttelu innostanut mutta jospa loppu viikosta olisi taas jo paremmin energiaa. Eilen kuitenkin jo lämmiteltiin 😆

Oih onnea @NM90 😍😍❤️

@Summerwalk ille hyviä tallatteluja oviksen lähestyessä 🤭 ja @Juliet92 hyvä sinä kun pääsit vauhtiin piikittelyn kanssa 🥰 Harjoitellaanko sillä piikillä lääkärin luona??

Mulla Oura tänään hälytti, että lämpötila aika korkealla. Aikamoinen nousu, ei ole edellisissä noussut näin korkealle (36,48). Natural Cycles heitti tosin nyt ovulaation kp18, joka toivottavasti ei täsmää kun tallattelut olisi silloin -4. Luotan FFään mielenrauhan takia 🤣

// Edit: tai sit oon tulossa kipeäksi, nenäverenvuotoa runsaasti nyt aamulla. 🙄

Screenshot_20230123-081717~2.png

Muokattu viimeksi:
@NM90 jeee, paljon onnea!! :) Kyl se digi tuntuu niin paljon hienommalta ku tikut :D

@Summerwalk tylsää että väsyttää, toivottavasti helpottaa! Hyvä että ootte jo päässy vähän harjottelemaan viikonloppua varten 😆

@Juliet92 se teidän pakkotauko oli varmaan erityisen hyvä! Meinaan siis että jos pitää "tauon" mutta teoriassa on mahis kuitenkin, niin vaikea siitä ajatuksesta on päästää täysin irti 🙈 hyvä että piikittely sujuu! :)

@Empsu94 sulla on kyl hieno nousu :D toivottavasti ei olis mitään pelkkää kipeilyä!

@Harmi89 mites siellä sujuu piikittelyt?

Mulla jatku tänään eilisen piikin jälkeen alamäki taas :D tuliskohan kohta jo ovistestiin plussaa!

Screenshot_20230123-100845.png

@Juliet92 Ilmeisesti! 😅
@Summerwalk Joo, dpo 10 oli vielä nega! 😳

Tuntuu kyllä jotenkin tosi hassulta tulla tälläsestä kierrosta raskaaksi, josta oli aiiivan pihalla. 🤣
Saako kysyä, miten teillä ajoittui tallettelut tuohon oletettuun ovikseen nähden tässä tärppikierrossa? Nämä ajoitusasiat kummasti aina kiinnostaa kun itsellä ovis lähestyy 😁

@lepus timidus Ei ole keltarauhastuki ollut mulla aiempien raskauksien aikana, mutta nyt kun se on luteaalitukena ja oon paljon aiheesta lueskellut, oon miettinyt että jos nyt vielä raskaaksi onnistuisin tulemaan haluaisin jatkaa lugejen käyttöä plusattuani. Ainakin raskausviikolle 7 asti, jolloin istukka alkaa tuottamaan riittävästi keltarauhashormonia.
Itse luulen ja toivon, että jos nyt saan ton tuen kokeiltavaksi että saisin jatkaa suoraan 12 viikollekin asti. Sen rajan yli ei oo tullut vielä kunnolla päästyä. Lueskelin lisäks jo, että toistuvissa km:ssä tuo 12vkoa taitaa olla yleinen lopetusaika keltarauhastuelle, mut huonona puolena se että tuntuu kauheasti riippuvan lääkäristäkin.. 🤔 pitää toivoa, että sattuis sitten tilanteen ollessa päällä sellainen, joka ei pihistele reseptissä, kun ei siitä käsittääkseni haittaakaan taida olla. Antoisia talletteluhetkiä teille! :Hugging Face:

@Jossu123 kiitos vinkistä, täytyy käydä lueskelemassa. Mites siellä voidaan? :)

@Empsu94 erittäin hyvältä näyttää!

@Nurppu noi on hankalia joo, mutta mahtavaa, että vielä pissit tikkuihin! Ja näyttäis ainakin käppyrän mukaan, että ovulaatio on aivan nurkilla 🥳 mites sulla tuli ovikset km jälkeen, heti normisti vai myöhäistyikö?

@NM90 munkin plussakierrot ollut aina ihan totaalisia ylläreitä! :D Onnea vielä! :Heartred

Mulla jäi ihan kokonaan bongaamatta eka ovis, toivottavasti seuraavan saisin kiinni. Mut on siinä ja siinä, saadaanko sitä hyödynnettyä, kun mies lähti tänään taas kahdeksi viikoksi työreissuun pitkää päivää tekemään :angry7 Käy kyllä viikonloput kotona, mutta FF vanhojen kiertojen perusteella merkkaa tulevan oviksen kuun loppuun ma-ti. Eli hiton hyvällä tuurilla just pääsis tallettelee siinä nurkilla, mutta kun ei tiedä vielä onko kierto normaali ja tuleeko ovis normaaliin aikaan vai ei. Että saa nähdä palataanko heti tutuille urille, että ajoitukset päin prsettä seuraavat puol vuotta :rolling:

Oih onnea @NM90 😍😍❤️

@Summerwalk ille hyviä tallatteluja oviksen lähestyessä 🤭 ja @Juliet92 hyvä sinä kun pääsit vauhtiin piikittelyn kanssa 🥰 Harjoitellaanko sillä piikillä lääkärin luona??

Mulla Oura tänään hälytti, että lämpötila aika korkealla. Aikamoinen nousu, ei ole edellisissä noussut näin korkealle (36,48). Natural Cycles heitti tosin nyt ovulaation kp18, joka toivottavasti ei täsmää kun tallattelut olisi silloin -4. Luotan FFään mielenrauhan takia 🤣

// Edit: tai sit oon tulossa kipeäksi, nenäverenvuotoa runsaasti nyt aamulla. 🙄

View attachment 118598
Mulla on kahdessa raskaudessa ollut nenäverenvuotoa juuri ennen plussaa ja liitän sen omalla kohdallani varhaiseksi raskausoireeksi 🌈🌈🌈

Takaisin