Lyhyesti perusteet aiheesta :)
Aamulämpö kannattaa mitata heti herättyä ja jo sängyssä, mahdollisimman samaan aikaan joka päivä. Tarkin tulos saadaan kielen alta digitaalisella mittarilla, joka näyttää kaksi desimaalia. Mutta muillakin pärjää (nimim itse mittaan yksidesimaalisella kainalosta
).
Alkukierrossa lämpötilan pitäisi olla matalampi. Ovulaation jälkeen lämpö nousee (keskimäärin 0,2-0,5C jos muistan oikein). Ovulaation voi tulkita tapahtuneen, jos kolmena peräkkäisenä päivänä saa alkukierron tasoa korkeamman lukeman. Jos raskaus alkaa, lämmöt pysyvät ylhäällä ja saattavat vielä nousta tuosta luteaalivaiheen tasosta. Muuten ne palautuvat takaisin alemmalle tasolle menkkoja ennen tai niiden aikana.
sitten erilaisia muutoksia lämpötilassa voi tulla monista syistä. Olosuhteet, unen laatu, sairastelu yms vaikuttaa herkästi lämpöihin. Ennen ovulaatiota saattaa tapahtua droppi, samoin kiinnittymisen yhteydessä. Myös estrogeeniryöpsähdyksiä voi tulla loppukierrrossa useita ja nekin voivat alentaa tilapäisesti lämpötilaa. Ja toki ihan yleinen lämpötaso on tosi henkilökohtaista, ja sen oppii tuntemaan vaan mittaamalla useamman kierron ajan säännöllisesti.
lämpökäyrien tulkinta on aikamoista tiedettä, mutta itse esim olen sillä paikallistanut ovulaation ajankohdan lähes joka kierrossa (toki jälkikäteen) ja muutenkin mielenkiintoista hommaa :)