Avuttomat ensiodottajat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja mh-
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Apteekista saatava on se kirjanen joka liityy tähän sivustoon. Siinä on nuo samat artikkelit kuin mitkä voi lukea tältä sivustoltakin.

Meillä toi neuvolasta saatu "Raskaana"-opus on Liberon. Oon kyllä tykännyt siitä, kun se on tosi kattava (yli 150 sivua), siihen voi merkitä omia muistiinpanoja & odotusajan voimisteluliikkeet on kanssa hyviä. Tuo ostoslista oli osittain jännä, kun siinä oli osa äitiyspakkauksen tavaroista mukana, mutta osaa ei + pari ei kovin olennaista juttua. Mutta sen pohjalta oli kyllä hyvä lähteä omaa listaa tekemään. :)

Aika jännä kyllä, että osa on saanu tuon vaun kirjasen ja osa jonku muun o_O Mie siis kans sain tuon vaun kirjan missä on äidille ja isälle nuo omat puolensa, siinähän on kans muistiinpano tilaa ja jotain infoa, muutenki ko viikko kohtasesti.

Minä sain sen jo keväällä ja nyt kun tämä raskaus alkoi niin nauvolasta sanottiin, että sitä ei enää jaeta siellä vaan se pitää hakea apteeksista, jos sen haluaa. En tiedä miksi näin on, mutta se on ilmeisesti nykyään käytäntö. Joissain neuvoloissa voi olla vielä vanhaa varastoa ja jakavat sen pois.

Mulla oli ekassa neuvolassa loppu se kirjanen, mut sanoivat et lisää on tulossa ja sainkin seuraavalla kerralla napattua sellasen odotustilasta. Vaihtelee sit varmaan paikkakunnittain tuo kirjanen.

Nyt on jo kertynyt vaatteita vauvalle parista alesta :) harmittaa vaan kun on tosi vaikee löytää kivoja unisex juttuja kun ei sukupuolesta vielä tiedä. Enkä siis ole turhan tarkka, mut yritän välttää kummiskin vaaleanpunaisia röyhelöitä ja superpoikamaisia juttuja. Tunnen itteni vähän vanhanaikaiseksikin kun tututki ihmettelee kun ei olla sukupuolta selvitetty :D

Me ei olla saatu mitään kirjoja tai vihkosia neuvolasta, siis tällasia. Jotain ravinto-ohjeita ym saatiin kyllä. Suhtaudun toisaalta tuollaisiin mainosrahoitteisiin lehdyköihin aika kriittisesti (julkinen palvelu kun on kyseessä), että ei hirveästi harmita. Mua ärsyttää jo vähän se, että Arlan mainos näkyy neuvolakortin suojakuoressa.

Mutta vaihtelua tosiaan näyttäisi olevan!

Me saatiin ekalla kerralla iso nivaska kaiken maailman infolappuja, osa hyödyllisiä ja osa vähän vähemmän. Kaiken saman tiedon löytää kyllä muualtakin, mutta käytännöllisenä ihmisenä tykkään siitä, että asiat löytyy yhdestä ja samasta paikasta. Tuossa kirjasessa on esim. erikseen liikuntaohjeet aineenvaihdunnan parantamiseksi, raskaudenajan voimistelu ja synnytyksen jälkeinen jumppa. Nyt kun vielä saisin itseni tekemään jumppaa vähän useemmin, itsensä motivointiin ei sentään oo ohjeita... :D

Mietin kans, et onkohan joku sellanen kirjanen, mikä on vielä tallessa esikoisen ajalta. :)

Taitaa olla sama kirja jonka itse sain Raskaana, raskaus, synnytys ja perhe. Eivät kuulemma enää jaa kirjoja neuvolassa, koska samaa tietoa/sama tietopaketti löytyy jostakin netistä tms. On mielestäni parempi kun apteekin kirja, mutta olen ostanut pari muutakin kirjaa lisäksi.

Me saatiin ekalla kerralla iso nivaska kaiken maailman infolappuja, osa hyödyllisiä ja osa vähän vähemmän. Kaiken saman tiedon löytää kyllä muualtakin, mutta käytännöllisenä ihmisenä tykkään siitä, että asiat löytyy yhdestä ja samasta paikasta. Tuossa kirjasessa on esim. erikseen liikuntaohjeet aineenvaihdunnan parantamiseksi, raskaudenajan voimistelu ja synnytyksen jälkeinen jumppa. Nyt kun vielä saisin itseni tekemään jumppaa vähän useemmin, itsensä motivointiin ei sentään oo ohjeita... :D
Joo, siis joku yleinen mekin saatiin, jossa perusohjeita, mutta ei se ollut Liberon tmv. Sydänliitto tais olla mainittuna, kun vihossa oli myös ruoka-asioita.

Mll on kanssa tehnyt ainakin aikaisemmin jonkun vihkosen. Esikoista odottaessani keräsi kaikki mahdolliset esitteet ja lippuset ja lappuset ja ne on vielä kaikki myös tallessa. :D Nyt ei ole neuvolasta edes tarjottu muuta kun ne "pakko jakaa" laput. :) Lisäksi tilasin ne vau-kirjan vanhemmanoppaat. Jotain olen niistäkin lueskellut (lähinnä nukkumista ja syömistä), mutta pitkälti ollaan menty iha omalla järjellä ja muiden neivoilla. Niillä on pärjännyt hyvin. :)

Hei! Kyselenpä tyhmiä tukiasioista! Tässä tutkailin ja huomasin, että "äitiysvapaalle voi jäädä 30-50 pvä ennen laskettua, ajan voi valita itse", mut ilmeisesti ei voi jäädä ALLE 30arkipäivää ennen? Mulla olis viikon verran ylityövapaita käyttämättä ja olisin ne käytellyt pois, mut nyt Kelan laskurit "pakottaa" alottaa äitiysvapaan aiemmin ku oli ajatus :(

Kai sitä voi jäädä vasta vaikka just ennen synnytystä mutta muut tulot taitaa sitten vaikuttaa niihin kelan maksamiin tukiin. Etkö pysty siirtää niitä vapaita siihen että vauva on 9kk?

Kela-Kertun vastaus kun on joku kysellyt samaa.

Onko äitiysloma pakko aloittaa 30 päivää ennen laskettua aikaa?

Äitiysrahakausi alkaa viimeistään 30 päivää ennen laskettua aikaa, eli äitiysrahan maksaminen alkaa, mutta se ei estä töiden tekemistä. Työpäivistä täytyy ilmoittaa Kelaan, sillä kyseisiltä päiviltä äitiysraha maksetaan minimimääräisenä.

Työskentelystä täytyy sopia työnantajan kanssa, koska joillakin aloilla voi työehtosopimuksessa olla maininta siitä, kuinka lähellä laskettua aikaa työn tekeminen on sallittua.

Lähde: https://kysykelasta.kela.fi/viewtopic.php?f=26&t=55

En nyt äkkiseltään löytäny sopivampaa osiota, johon esittää nämä mun tyhmät kysymykset :P
Kun yritin etsiä netistä tietoa, tuloksetta, enkä vielä halua soitella työkkäriin/kelalle, niin josko täällä joku viisas osais vastata jotain. Eli oon työtön enkä aio enää töitä edes etsiä/ottaa vastaan, koska en ole omasta mielestäni työkuntoinen. Työkkäri lähettelee työtarjouksia, eli avoimia työpaikkoja joihin mun on pakko hakea, muuten tulee karenssi! (Hullua.) Kaiken huvittavinta näissä on ollu se että työ alkais huhti-toukokuussa ja laskettu aika on 3.5! :D On ollut aika huvittavaa kirjoitella hakemuksiin "Hei, olen niin ja niin vanha avoliitossa asuva nainen ja odotan esikoista, joka syntyy huhti-toukokuun vaihteessa.." Luulenpa että tässä vaiheessa työnantaja hakemusta lukiessaan ratkiaa nauruun ja viskaa hakemuksen olan yli samantien :D Aloin sitten tässä miettimään, kun puhutaan tuosta äitiysvapaasta, että kun missään ei lue että miten se menee työttömän osalta tuo äitiysvapaalle jääminen?! Että jäänkö minäkin äippävapaalle ihan niinkuin muutkin ja voinko esim ilmottaa työkkäriin, että hei kamoon, älkää lähettäkö semmosia työtarjouksia enää jossa työ alkais sillon kun oon jo jääny äippävapaalle..?! Vai onko mun pakko kirjotella kaikkiin työtarjouksiin hakemukset niin kauan ko synnärille joudun?! :D Toivottavasti tästä sai tolkkua ja joku osais tyhmälle kertoa miten nämä hommat menee :P

Hah! Mullon melkein sama tilanne :D Tosin ilmotin työkkäriin jo joulukuussa olevani paksuna. Siitäkös se vasta innostuki, on tullu työtarjouksia ja työkokeilu ehotuksia ja kaiken huippunu eilen velvoittava kutsu osallistua joidenki rekryfirmojen infoon. Ja tosiaan, jos et mene/hae niin karenssi. Mutta tosiaan meilläkin, äitiysloma alkaa vasta sen 30 tai 50 päivää ennen laskettua aikaa ja arvata saattaa alotanko mie ainaki sen heti ko mahollista :D

Takaisin