Avuttomat ensiodottajat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja mh-
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä on hankinnoista isot (vaunut, hoitopöytä, pinnasänky) valmiina, mutta kaikkea muuta vielä puuttuu. Meillä siis ei ole yhtäkään vaatetta vielä. Sukupuoli kun tulee yllätyksenä niin se karsii monet "voi kun söpö!" Heräteostokset pois ja onhan tässä vielä aikaa.
Tällä hetkellä stressaan vauvan huoneen sisustuksesta! Ollaan siinä onnellisessa tilanteessa että meillä on ylimääränen makkari joka olis tosi kiva sisustaa valmiiks vauvalle, mutta kun inspiraatio ei riitä (tai sitten sitä on liikaa ja kaikki on kivaa ja söpöä ja nättiä, muttei välttis yhteensopivaa) :D

Meillä ei oo vauvalle omaa huonetta, niin ei oo tuota sisustusongelmaa. Tai no ongelma se ous siksi, että innostuisin käyttää siihen ihan liikaa aikaa ja kaikki muu sitten jäis :D

Minkähä verran noita harsoliinoja pitäs ostaa ja öö.. Mihin kaikkeen niitä ees käytetään? :D tätä mä oon ihmetelly jo monta kuukautta.

Ei meilläkään ole vauvalle omaa huonetta..tai siis on meillä yksi ylimääräinen makuuhuone, mutta nyt toistaiseksi vauvan ollessa pieni saa kyllä nukkua meidän kanssa samassa huoneessa.

Mulla on moni asia mitä oon miettiny et montakohan tarvii! Esim just noi harsoliinat. Sain lahjaksi paketin, jossa on niitä kolme. Ajattelin, että ne saa nyt riittää, ellei sitten joku muukin päätä niitä lahjottaa :) Ostan sitten itse lisää myöhemmin, jos koen että ne on enemmänkin tarpeellisia.

Sitten tuttipulloja olin ajatellut ehkä 3 tai 4... No sain niitä tutulta 16 :D olis varmaan varaa siis lahjottaa muillekkin.

Paljonko tarvii tutteja? Meillä varmaan tarvii niitä useempia, kun ne tuntuu just semmosilta, mitä kissa varmaan tykkää pyöritellä ja piilotella pitkin sohvanalusia.

Ohhoh.. Jos nyt parille ekalle viikolle riittäis sitten vähempi ja sitten uskaltautuu kaupoille, jos kaikkee onkin liian vähän ^^

Vaatteiden kanssa on myös mietittävää.. Montako bodya ja housuja, sukkia yms ihan sitä pientä 50 kokoa? Mä oon kyllä tähän asti ollu niin laiska pyykinpesijä, että mielummin varmaan liikaa.. Mut harmittaa sekin, jos jää moni vaate käyttämättä.

Harsoja tarvii minun kokemuksen mukaan paljon. Minulla on niitä ainakin tusina eikä nekään meinanneet riittää... :D Ihan pieniä vaatteita ei kannata hamstrata. Kokemuksesta tiedän, että niitä ei välttämättä tarvitse ollenkaan. Tosin siskollani oli ne pienet monta kuukautta käytössä. Se riippuu niin paljon vauvan koosta ja kasvusta.

Harsojen tarve on niin yksilöllistä. Mut mun kokemusten mukaan se on mennyt aika käsi kädessä vaatteiden kulun kanssa. :grin Eli siis jos on pulautteleva vauva niin menee aika paljon molempia.

Meillä harsot ovat olleet käytössä puklujen yms. pyyhkimiseen, pesun jälkeen kuivaamiseen jos ei ollut ihan pyyhetarve, "ruokalappuna" maidon kanssa, kesällä peiton tapaisena, leikkimaton yms suojana... Niitä voi käyttää siis aika moneen asiaan. :rolleyes: Mutta se on myös vähän siitä kiinni mikä tuntuu omasta mielestä fiksulta. Esikoisen kanssa ei oikein tarvittu harsoja, mutta nuorimman kanssa niitä käytettiin vaikka mihin. :hilarious:

Ja mä en osaa oikein sanoa määriin mitään. Ite koitin ajatella silleen että joka viikon päivälle ainakin kahdet "asut" ja yöasu. (asu, eli siis tyyliin body+housut+sukat, mistä kukakin tykkää.) Mutta mulla nyt on vaatemopo karannut käsistä jo monta kertaa. Mutta kannattaa olla semmosta perusvaatetta tarpeeksi. "Hienompia" ei niin paljon kuitenkaan tule käytettyä... :rolleyes: Tai ainakaan mä en laittanut alle puolivuotiaalle kovin usein sitä röyhelömekkoa... :grin Mutta meitä on moneksi.

Ja jos näyttää siltä että tarvitsee enemmän niin saahan niitä kirppiksiltä/kaupoista. :) Ja onneksi meidän vauvat on kesällä siinä puklaavimmassa iässä, niin ei ole niin vakavaa jos on vähän vaippasillaankin. :wink Tai liian isossa t-paidassa. :grin

Meilläkin siis vauva alkuun nukkuu meidän kanssa, mut makkarit on niin pieniä, että hoitopöydät yms täytyy heti alkuunsa sijottaa muualle :) siitä tuo sisustusongelma

Mä sain neuvolasta sellasen "Raskaana" kirjasen (taitaa olla joku pampersin sponssaama). Siellä oli laitettu ihan ostoslista mitä olis hyvä olla valmiina jos ei heti jaksa pinkoa kaupoille. Ihan siis bodyjen yms määrät ja sit toki isommat jutut. Aika kattavan näköinen, vaikka paha mennä sanomaan kun ei oo kokemusta :)

Miksei mulle oo annettu tommosta kirjaa? :O Tarpeeseen varmaan tulis, Samjo alahan saastuttaan kuvilla listoista yms :D

Meillä esikoinen ei ollut kovin puklaavaa sorttia, mutta kun minulta tuli maitoa niin paljon, että käytännössä meni aina yksi harso per syöttökerta. Käytin niitä siis "ruokalappuna" suojaamaan sekä minun että vauvan vaatteita. Käytin niitä myös puklujen pyyhkimiseen ja melkein kaikkeen vauvan pyyhkimiseen. Lisäksi niitä on hyvä pitää aina muutama mukana. Jos vaikka tarvii pestä kauppareisulla vauvaa niin on mukavampi omaan harsoon pyyhkiä kuin esim käsipaperiin (varsinkaan kun kaikkialla ei sitä edes ole). Käytäntö näyttää harsojen(kin) tarpeen. Ei niitä kamalasti kannata hamstrata varastoon, jos vaikka ei tulekaan käytettyä. :)

Ainii vois tosiaan kaivaa ne kaikki ekassa neuvolassa saadut lehdykät ja muut. Ehkä niistä nyt olis hyötyä, kun sillon alussa kaikki tuntu vielä niin oudolta eikä ajankohtaselta :)

Heh eipähän suostunu kuvaa lataa tähän, mut vaatteista esim. Sanotaan että 6 bodya, 4 potkuhousut, 2 pyjamaa, 2-3 college-paitaa, sukkia ja kevät/kesä vauvoille vielä pari lyhythihasta paitaa. :)

Harsoliinoja tässä sanotaan että ois hyvä olla se 10kpl, eli niinku kokeneempien puheista voi päätellä niin ilmeisesti tarpeeseen tulee ja kaikkeen käy :D

Mäkin käytin harsoja ihan kaikkeen vauvan pyyhkimiseen.. Paitsi tietenkin kylvyn jälkeen kotona kuivasin pyyhkeeseen.. Ja edelleenkin toi esikoinen toisinaan tekee kakan housuun ja mulla kulkee harso laukussa pyllyn kuivaamiseen.. Lisäksi mulla oli niitä pieniä bambuharsoja, jotka oli pienien sotkujen siivoamiseen.. Yhteensä niitä on varastossa varmaan pari kymmentä.. :)

Lastenhoitokokemuksella (en oman vielä!) voin sanoa, et harsot on maailman kätevimpiä kapistuksia. Jos kestovaippailee, niin harsothan käy taitteluvaippoina (esim. villahousujen kanssa), mutta sitten se kaikki muu käyttö: vaipanvaihtoalusta kotona ja matkoilla, pyllypyyhe, pukluliina, ruokalapun korvike, naaman pesu, vaunusuoja... Tääkin ihan varmasti makukysymys, mä varmaan hommaan parikymmentä harsoa, koska osa tulee kestokokeiluun (jos ei ala sujua, niin hylätään kestovaippailu aika surutta :D).

Vaatemäärähän on aika makuasia, mutta riippuu myös siitä, minkäkokoinen lapsi tulee, kuinka paljon pulauttelee, kuinka usein haluaa pyykätä & kauanko menee omaksua vaipparutiinit (ohivuodot ja niskakakat = vähintään body vaihtoon). Myös vanhempien mieltymykset vaikuttaa, esim. vaihtaako vaatteet joka kuolailun/ruokatahran jälkeen vai ei. Jotkut pärjää ihan muutamalla, ite tykkään kuitenkin, ettei tartte joka päivä pyykkirumbailla. Yleisesti ottaen bodyja (ja muita yläosia) saa olla reilummin, omalle kohdalle sanoisin et 6-14 on aika jees, alaosissa vähempikin kyllä riittää (5-10), siihen sit muutamat potkupuvut/yöpuvut päälle. Itse lastenhoidossa oon erityisesti tykännyt kärjellisistä potkareista/puolipotkareista ja sukkiksista, sukkia lähinnä ulkoiluun lisälämmöksi & sit vähän vanhemmille, jotka alkavat kävelyä opetella, tämäkin täysin makuasia.

Koko 50 ei tosiaan mene kaikille lapsille ollenkaan, mut meillä on niin pienet geenit, että on hommattu niitä kyllä. Samoin myssy & tumput vastasyntyneelle on meille ehdottomasti tulossa, monissa pikkubodeissa on toisaalta ne hihat, jotka saa käännettyä (niin vauva ei raavi itseään). Jaaha... Olikohan tarpeeksi epäselvä selitys? :D

Se ei ilmeisesti ole sama, kuin minkä apteekista saa. Apteekista saa sellaisen vauvan odotus nimisen kirjasen. Toisella puolella on"äidille" osoitettu puoli ja toisella "isälle". Eli ei siis (kai?) ole tämä.

Takaisin