Alkuraskauden ultra?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja tinkanen
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Me saatiin ultra-aika ens viikolle (rv 7+3) kun lapsettomuushoidoista toivottavasti tärppäsi. Todella iloinen tästä ku kuulemma neuvolan ultrat tulevat aika myöhään?!

Kävin tänään paniikkiultrassa, kun eilen hieman vuoteli. Löytyi onneksi vahva hyvä syke ja viikkoja päivän erotuksella vastaava pieni. Mikä helpotus ja onni! Vuoto ei ole tullut kohdusta, vaan oletettavasti kohdunsuulta tai limakalvoilta. Perhe-Artessa kävin. Ensi tiistain ultran nyt sitten perun.

Kävin tänään paniikkiultrassa, kun eilen hieman vuoteli. Löytyi onneksi vahva hyvä syke ja viikkoja päivän erotuksella vastaava pieni. Mikä helpotus ja onni! Vuoto ei ole tullut kohdusta, vaan oletettavasti kohdunsuulta tai limakalvoilta. Perhe-Artessa kävin. Ensi tiistain ultran nyt sitten perun.

Mulla oli myös viime raskausaikana todella runsastakin vuotoa että hyytymiä saattoi ihan holahtaa, mutta tuossa nyt kipittää tyttö 1,5v. Kyllä ne säikäyttää silti ne vuodot :(

Mamma, mulla myös vuoteli liki päivittäin edellisessä raskaudessa viikot 5-10 ja silti nyt taapero elämää rikastuttamassa. Mutta myös yhden keskeytyneen keskenmenon ja siihen liittyvät tiputteluvuodot kokeneena mun on vaikeaa suhtautua vuotoon olkia kohautellen ja ns. asiaankuuluvana. Vaikka tiedänkin, että kaikki voi olla silti myös hyvin.

Munkin toisaalta tekis mieli varhaisultraan, mut toisaalta en näe sille omalla kohdalla tarvetta, koska ei oo mitään varsinaista terveydellistä syytä enkä epäile etteikö kaikki ois ok (siis en pelkää et ois menny kesken). Ainoa mitä ehkä pohdin on se, et odotanko yhtä vai kahta vauvaa, kun edellisiin raskauksiin verrattuna oon kasvanu nopeammin. Meillä on kummallakin suvussa kaksosia. Selviäiskö tää jo varhaisultrassa? Toisaalta se selviää joka tapauksessa jossain vaiheessa ennen synnytystä :D

Tytti M, varhaisultran yksi tarkoitus on varmistaa kohdussa kasvavien alkioiden määrä. Joskus harvoin kai toinen voi jäädä piiloon niin, että nt-ultrassa näkyykin kaksi poiketen varhaisultran näkymästä. Mutta siis vissiin mahdollista lähinnä, jos tosi varhaisilla viikoilla käy ultrassa.

Kiitos tiedosta. Osaisko joku vielä kertoa paljonko se lysti suunnilleen maksais, polimaksun vai enemmän?

Kunnalliselle eivät huoli varhaisultraan, ellei oo jotain todella painavaa syytä. Yksityisella lysti maksaa vähän paikasta riippuen 80- 200 euroon. :)

Mää haluaisin käydä ar ultrassa mutta ilmeisesti sitä ei kannata tehä ennen rv7 (pitääkö paikkansa?), ja sitte taas sen jälkeen ei oikeen natsaa noi lääkäriajat mun työvuorojen kans yhteen :/ ja jos sattuu et neuvola-aika on ennen joulua, ni toisaalta tuntuu turhalta käydä ultrassa ennen neuvolaa. Ei osaa päättää nyt :D

Onnea pikkunalle!

Marinellahi83, vissiin aikaisintaan 7. viikolla on oikeasti järkevää käydä varhaisultrassa. Sen viikon puolivälin tietämillä pitäisi näkyä syke, jos sitä on ollakseen. Toki ultralaitteiden nykyaikaisuus saattaa paikoittain vaihdella ja näin ollen kaikilla laitteilla ei välttämättä saada kovin pienestä kovin hyvää näkymää ja mittoja. Mä kävin ultrassa tällä viikolla ja mittaa pienellä oli tuolloin 6+4, ja senkin mittaaminen oli hieman haasteellista, kun pieni oli niin tiukasti kiinni ruskuaispussissa ja kohdun seinämässä. Syke näkyi kuitenkin oikein hyvin. :) Neuvolakäytännöt vaihtelevat, mutta automaattisesti ensimmäisellä kerralla ei lähellekään joka paikassa ultrata tai edes kuunnella dopplerilla sydänääniä, joten siinä mielessä ultrassa voi periaatteessa käydä hyvin ekan neuvolan jälkeenkin, jos tahtoo. Yleensä ekan neuvolakäynnin jälkeen joutuu odottamaan vielä n. kuukauden verran nt-ultraa.

Mulla on neuvola joulukuun puolessa välissä kun viikkoja on about 8+6. Halutaan mennä ar-ultraan jotta jouluna olisi sitten varmempia uutisia kerrottavana. :)

Pohdin nyt kannattaisiko mennä ennen neuvolaa vai neuvolan jälkeen ar-ultraan? Olisiko hyötyä tsekata ennen neuvolaa että kaikki on ok ja varmistaa mitat, vai onko väliä? Mitä mieltä ootte?

Muokattu viimeksi:
Edellisessä raskaudessa mulla terkkari ultras ekalla neuvolakäynnillä, tämä terkkari kuulemma tekee niin. Ja senki jälkeen aika usein ultrattiin, kaiken kaikkiaan tais tulla 5-6 ultrauskertaa, kuvia saatiin yhteensä n.16, muistaakseni. Ja kyseessä oli ihan normi raskaus :)
Mutta ne ultralaitteet on huonommat mitä esim keskussairaalassa. Eli varsinki aikasilla viikoilla et erota juuri mitään sieltä..
Viimeks kävin ennen ekaa neuvolaa ultrassa, nyt en tiiä kummin tekisin. Mutta soitan ny neuvolaan huomenna ja kyselen millon edes on aika sinne ja katon sitte sen mukaan.

Mulla on neuvola joulukuun puolessa välissä kun viikkoja on about 8+6. Halutaan mennä ar-ultraan jotta jouluna olisi sitten varmempia uutisia kerrottavana. :)

Pohdin nyt kannattaisiko mennä ennen neuvolaa vai neuvolan jälkeen ar-ultraan? Olisiko hyötyä tsekata ennen neuvolaa että kaikki on ok ja varmistaa mitat, vai onko väliä? Mitä mieltä ootte?

Meille sanottiin lapsettomuusklinikalla että he neuvoo käymään ennen ekaa neuvolaa ultrassa siksi jos olisikin jokin pielessä, niin ei tarvitse ekaan neuvolaan mennäkään. Kun se eka ala siellä pitempi missä käydään paljon läpi asioita. Jos kaikki ei olekaan hyvin, niin on kuulemma hirveän raskasta vasta tuon jälkeen tietää se kun on ko suunniteltu niin paljon. Mä sitten tein niin, eli meillä ensin ultra ha samalla viikolla myöhemmin neuvola.

Ite en yhtään ajatellu tota ku varailin aikoja, mutta satuin saamaan ultra-ajan ennen neuvolan ensikäyntiä ja oikeastaan hyvä niin. Ollu tosi vaikea uskoa tätä raskautta todeksi ja että kaikki on hyvin, niin nyt on helpompi mennä myös neuvolaan

Täällä meillä on ihan normikäytäntö et ensin käydään neuvolalääkärillä alku-ultrassa ja vasta sen jälkeen varataan eka neuvola-aika.
Mulla alku-ultra 5.12. kun viikkoja 8+4. Jos siellä kaikki ok niin sit varataan eka neuvola nopealla aikataululla. Mä tosin meen jo tän viikon torstaina (rv6+6) epävirallisen ultraan, kun kaverin kanssa kurkataan mahaan, että onko siellä ketään ja jos on niin onko siellä missä pitääkin ja löytyykö sykettä.

Takaisin