Alkuraskauden oireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Elennah
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Joo mullakin oli just tuo verenpainelääke (Adalat ehkä nimeltään?) ja kun normaalisti on verenpaine 105/65 (raskauden aikana sentään 115/75), oli aikamoista taiteilua, että pysyin tolpillani sen lääkityksen kanssa. Lääkäri sanoi heti, että sen lääkkeen alotuksen jälkeen mun on vaan pakko muistaa, etten voi ponkasta makuulta nopeasti seisomaan vaan pitää ensin istua joitakin minuutteja ja kumartelua kannattaa välttää ja ainakin pitää jostain kiinni noustessa :D Mulla alko säännölliset supistukset jo rv 26 ja kun esikoinen syntyi rv 35+4 alle 24h päästä ekasta tuntuneesta supistuksesta, vaikka rv 35+0 oli neuvolalääkäri todennut kohdunkaulan olevan pitkä ja kiinteä ja kohdunsuun olevan täysin kiinni, ne otti ne supistelut aika tosissaan, vaikkei kohdunsuulla muutoksia juuri ollutkaan. Supisteli silti päivittäin, ei yhtä kipeästi eikä yhtä pitkiä aikoja. Mutta kun mulla alkoi olla vatsan sivut koko ajan krampissa ja kipeät, määräs ensin viikoks Litalginia, että saatiin jännitys purettua ja sitten just tota Panadolia säännöllisesti. Rv 35 lopetettiin Adalat. Lääkäri sanoi, että voi syntyä samantien tai sitten mulle käy niinkuin monelle muulle ja lääke on sekottanut kroppaa niin, että ei tapahdukaan mitään aikoihin. Mä kuuluin jälkimmäiseen ryhmään, sillä erolla, että supisteli kyllä, mut ne aina jossain vaiheessa hiipui pois. Sen jälkeen supisteli koko ajan. Yöt valvoin kellottaen. Paras saldo tais yöltä olla 1min kestosia supistuksia 5min välein useamman tunnin ajan. Aamuyöllä siinä kuuden maissa sitten vaan aina loppuivat. Kaks kertaa jo käytiin synnärilläkin, ekalla kerralla rv 35+6 olin jo 1,5cm auki ja kaula oli lähes hävinnyt. Limatulppa verisine viiruineenkin oli irronnut. Päästiin suoraan saliin, sillä kätilökin oli ihan varma, että se on menoa. Aamuun mennessä supistelut loppui ja eikun kotiin. Rv 38+0 mentiin taas, kun olo oli jo niin tukala. Olin 2cm auki, kaula samassa jamassa kuin ekalla kerralla. Kätilö sanoi, että voi toki ottaa mut sisään ainakin lääkitystä varten, jos haluan nukkua, mutta että tuskin nytkään mitään tapahtuu, kun supistukset oli taas matkan aikana harventuneet. En ollut nukkunut kolmeen viikkoon kuin joitakin tunteja ja itkien anelin kätilöltä, että "eikö sitä vaan nyt jo voida ottaa sieltä pois?" Kätilö sanoi, ettei ennen laskettua käynnistetä kuin poikkeustapauksissa ja mä en mistään syystä ollut sellainen. Halusin kuitenkin kotiin enkä sinne lääkittäväksi. Rv 39+2 menin jo klo 20.30 nukkumaan, kun kerrankin illalla ei supistellut. Ei supistellut yölläkään, mut klo 01 heräsin pissahätään ja märkään tunteeseen alakerrassa. Aattelin, että "kiva, taas ihan hervottomasti valkovuotoa", mut kun nousin seisomaan, se "valkovuoto" valui pitkin kinttuja. En muista olleeni ikinä elämässäni niin helpottunut kuin olin sillon yöllä :D Klo 2 alko kevyet supparit ja klo 8 oli tyttö sylissä. Ja onneksi lääkkeistä huolimatta terve tyttö <3

Tulipa pitkä asiaan kuulumaton viesti tähän väliin, sorry :D

Mai, mä oon kauhistellut tuota jalan kasvua jo etukäteen :grin Onneks mulla on niin välimallin jalka kokoa 37-38 niin, että 37 on just jämpti ja 38 liian iso. Suurin osa mun kengistä on sitten sitä 38 kokoa. Eli vähän kasvunvaraa on.

Hengenhaukkomista joo tulee heti, kun vähänkin ponnistelee, mutta mulla tuon astmataipumuksen takia (ei siis ole ihan puhdasta astmaa, enkä yleensä tarvitse jatkuvaa lääkitystä) mun hengenhaukkominen päättyy aina siihen, että painun kippuraan yskimään sen kuuloisesti että kohta oksennan verta (näin ovat sivusta seuraajat arvioineet).

Täällä oli eilen hirveä ilta, mua oksetti koko ajan ja oli huimausta koko illan, kunnes myöhään yöllä sain nukuttua. Tulispa tuo neuvola-aika nopeammin niin pääsis kattomaan niitä arvoja.

Siis mun rinnat on nyt yhtä isot kuin esikoisen synnytyksen jälkeen kun alko maito nousta. :o Miltäköhän nää näyttää sitten marraskuussa.. :D

Täällä yks astmaatikko kans miettii miten käy pidemmän päälle.. Juuri ollut flunssassa ja ollut järkkyjä yskänpuuskia, mitkä aiheuttavat todella kivuliaita vihlasuja alavatsassa. Onko muilla samanlaisesta kokemuksia? Sama aivastusten kanssa. Pitäisi mennä sikiöasentoon aina kun aivastaa/yskittää niin ei satu vatsaan :/

Onko muilla ihon tai hiusten kanssa ongelmia? Itsellä on alkanut naama kukkimaan kuin 15 kesäisellä, eikä ne finnit edes rajoitu kasvoihin vaan niitä tulee myös kaulaan, niskaan ja jopa käsivarressa (!!) on ollut yksi. Hiuksetkin rasvoittuu huomattavasti nopeammin kuin aikaisemmin.

Täällä myös hiukset rasvoittuu paljon paljon normaalia nopeammin.. Myös neljättä viikkoa kestävä pahoinvointi vaan jatkuu ja jatkuu.. Keskellä yötäkin saa joskus nousta yökkimään ja monesti heti herättyä.. Tissien arkuus ehkä aavistuksen helpottanut.. Tänään siis rv 8+6. Pakko vaan kestää ja yrittää ajatella, että hyvän asian takia tässä yökitään :)

H S ja Hanski3, mulla ei tässä raskaudessa ole ollut nuita oireita, mutta ekassa raskaudessa nousi finnejä ihan pirusti ja hiuksia olis saanu pestä melkeen kaks kertaa päivässä että olisivat vaikuttaneet edes puhtaalta :wtf: Ja molemmat hiusten rasvaisuus ja finnisyys jatkui kyllä ihan synnytykseen saakka. Eli kuulunee asiaan, joillakin "onnekkailla" :happy:Edellisellä kerralla tuli tyttö, joten silloin päit sanonta "tyttövauva vie äitinsä kaudeuden" :dummy1: :)

Mulla kun naama kukkii normaalisti aina jonkun verran, on se raskausaikoina ollut aina ihan fine :D Ekassa raskaudessa hiusten määrä moninkertaistui ja pituutta tuli raskauden aikana ihan hulluna lisää, sittenpä tippuivat pois imetysaikana... Kakkosta odottaessa hiukset oli koko ajan tosi pliisut, rasvottu herkästi ja oli ohuet. Esikko poika, kakkonen tyttö :D

On täälläkin iho mennyt hirveäksi.

azalea, muistelisin et mullakin olis ollu adalat tai ainakin joku todella samankaltainen nimi :) mulla alkoi kans kipeät supparit joskus 25-26 viikkojen tienoilla, ja suoraan saikulle ja kotiin lepokuurille, auttoi jonkin verran mutta tekemisen myötä tuli aina vaan lisää ja siis ihan normaalikoti hommissa alkoi supistella. Kävin kans säännöllisesti tarkastuksissa, muttei onneks ollut mitään hirveempää muutosta kohdunsuulla, ja se oli kanssa joskus 35-36 viikkojen paikkeilla kun annettiin lupa elää normaalisti, pimu syntyi 38+3. Siks mut varmaan niin herkästi kans pistettiin lepoon, kun aiemmat syntynyt 36+3 ja 38+1. Ihan on pieni kutina, ettei tää neljäskään loppuun asti tuolla massussa pysy, ainakin kaks viikkoo varmaan tulee akaiseen, toivottavasti ei kovin paljon aiemmin, pelottaa jo mis kunnossa sitä on syksyllä, tarviiko kesäloman jälkeen töissä enää näyttäytyäkkään o_O lääkäri joskus sanoikin ettei ne lasketut oo kiveen hakattuja, et toiset naiset vaan synnyttää aikaseen ja toiset tosi myöhäseen :grin

Siis nyt en enää ollenkaan usko selviäväni näitten oireitten kanssa. Tänään jäin kotiin ku ei ollut lähtijäksi. On niin kamalan paha olo. En ole oksentanut, mutta se ei olisi mikään ongelma. Tulisi ihan keposesti kun kumartuisin pytylle. Muutenkin hirveä olo siis, sydän jyskyttää, ei jaksa kättä nostaa, huimaa, pyörryttää, mikään ruoka ei maistu. Ei mikään. Hyi hitto kaikkia ruokia. Sitten ihan väkisin yrittänyt niellä jotain, no suklaapala meni, mandariini, maitoa. Kammottava väsymys, onko tää nyt ihan normaalia että petikuntoon menee?! Oon pari tuntia hereillä, nukun kolme. Ja koko yön nukuin hienosti… Aamuvuoroon huomenna pitäisi könytä, onkohan musta ny siihen? Pelottavaa ku ei tiedä omasta olostaan, että onko se ok vai ei.

Kuulostaa Pii kovin tutulta :rolleyes: Tosin mä vielä kaiken tuon lisäks oksensin koko ajan ja kaiken. Ja yöt meni piehtaroidessa, kun närästi niin hitosti. Kovasti jaksuja! Kyllä se jossain vaiheessa helpottaa.

Pii, mullakin oli aika samantyyppinen olo rv 6-7, nyt vähän helpottanu ku saanu syötyä jotain. Saatko tarpeeksi vitamiineja ja hivenaineita?

Pii, mä tiedän miltä susta tuntuu..! Mut mun on pakko sanoa et loma oli ihan hirveä, oksentelua ja ruokahaluttomuutta. Nyt ku oon taas ollu pari päivää töissä niin ruokahalu on hieman palannut, tänään jopa näläntunne!!! Wuhuuu!! Mä toivon et sulla toimii sama ku mulla et kunhan vaan saat raitista ilmaa ja vähän ajatukset muualle niin oireetkin helpottaa..! Tsemppiä!

• Tykkään
Reaktiot: Pii
Mäkin kyllä allekirjotan tuon, että kotona "muhiessa" ne oireet on vielä pahemmat. Itse en töissä pystynyt juuri käymään, kun ravasin oksella pahimmillaan vartin välein...

• Tykkään
Tänään on etonut ihan hirveästi, iltapäivällä tärisin peiton alla melkein kyynel silmässä kun ällötti niin paljon. Oksennusta ei ole kyllä tullut. Himoitsin tonnikalaa (tosin en tiedä onko sekin "kiellettyjen listalla"?) ja vetäisin sitä sitten purkillisen, mutta sen jälkeen on äklöttänyt kamalasti ja kuvottaa pelkkä ajatuskin siitä tai mistään muustakaan ruoasta.

Täytyy toivoa, ettei tää kauan kestä. Ku eihän tätä kauan kestä ! Nyt siis rv 8+2 ja ankarammat olot alkoi oikeastaan viime perjantaina eli 7 lopulla… Huh huh. Verenpaineet mulla on tosi alhaalla, että tehnee oman osansa huimaukseen ym. Yläpaine ei satasta meinaa rikkoa.

Mai: Noista hivenaineist ja muusta, nyt on jäänyt vähälle varmaan nekin. Nesteitä olen yrittänyt huolehtia kuitenkin. Pitää kiinnittää huomiota, että edes joinain päivinä sais paremmin ravinteita ja kuituja…

BalloGaia: Yritän huomenna töihin vaikka väkisin. Siellä aika kuluu nopeasti ja tulee niitä välipaloja ahdettua. Sit jos siellä tuntuu ihan mahdottomalle olla niin tultava kotia. Vaikee vaan miettiä mitä evästä sinne töihin ottais ku kuvottaa ajattelukin!

Pii: Mä oon suosinu mehukeittoja ja sit Marli ainakin myy sellasia 0,75l smoothie purkkeja, ne on hyviä! Ja hedelmiä, eipä sitä juur muuta sa välillä kurkusta alas. Ja osta ihmeessä monivitamiinivalmiste, itsellä multisan mama joka päivä käytössä! Neuvolassakin taitavat sitä just suositella, nii ja kalanmaksaöljyä jos et syö kalaa usein.
Tsemppiä huomiselle! Itsellä kans vielä pari melkoisen tiukkaa päivää, sit onneks pyhät vähän vähemmän töitä.

• Tykkään
Jee täällä yökkö olo nostaa taas päätään vaikka ei se kivaa ole mut mielummin se kuin oireettomuus ja sen aiheuttama epätietoisuus.. :P

Täällä jatkuu sama meno, mikään ei tosiaan putoa ja nyt mulle iski FLUNSSA. Ei juma.. mä voin sanoa, että tää on ihan jäätävä kombo. Yskittää, ja sit oksentamaan, heikko olo kaikin puolin ja ruokakin etoo - kaikki. Pikku herralla on virkayskä :) ja mä niin toivon, ettei nyt sit saa tätä mun räkätautia. Ainakin toistaseksi on ihana energinen itsensä, haluu ilmeisesti vaan matkia äidin yskää...

Anteeksi valivalit... :(

Mut kyllä mä otan kaiken täst raskaudest irti, kun meillä lapsiluku on kaksi, joten viimeistä viedään :)

Takaisin