Alkuraskauden oireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Elennah
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Älkää pliis tuomitko mua suorilta käsin, mut eiks oo ihan ok ottaa panadol jos särkee ihan h***etillisesti..? Nää sairastelut teki ihan älyttömät selkä ja lihassäryt, yhteensä kahden viikon aikana oon ottanut 1,25g panadolia. Ja hiivasta jonka sain sairastelun vuoksi soitin neuvolaan. Neuvolantäti sanoi et kaikki hiivalääkkeet on ok. Ei esteitä. Eli en mä nyt sanois et ihan kaikkea kipua ja vaivaa kuuluis vaan kärsiä.. Soittaa neuvolaan tai sairaalan päivystykseen ja kysyy reippaasti. Ei se sikiökään vissii sairaassa kropassa viihdy niin hyvin..?
Mä sairastan kans aurallista migreeniä mut nyt en oo siitä kylläkään kärsinyt..! Toivotaan etten kärsikään raskauden aikana, mulla se on todella lamauttava sairaus..

• Tykkään
Reaktiot: Pii
Panadol nimenomaan on raskausaikana ok :) Buranaan vois liittyä kai jonkunlainen verenvuotoriski, niin siks ei raskausaikana suositella. Mä kiskoin viime raskaudessa 3000mg/vrk panadolia supistuskipuihin ihan lääkärin määräyksestä... :rolleyes:

Joo, siis kyllähän panadolia saa ottaa. Pitää vaan toivoa et se sitten auttaa kanssa.. Ja allergialääkkeitäkin (esim.zyrtec) saa syödä, kunhan ottaa vaan silloin jos on ihan pakko. Näin sanoi lääkäri kun kysyin. eli toki joitakin lääkkeitä saa silloin tällöin ottaa, mutta mitä vähempi sen parempi :-)

Ilman muuta se et mitä vähemmän sitä parempi!!!
Mä en tosiaan yleensä ole kipuherkkä ihminen, mut sairastuin muutama vuosi sitten munuaistulehdukseen ja sen jälkeen selän särkytilat on lamauttaneet mut täysin.. Ja siks myös pelkään kaikkia vatsatauteja, sain sen tulehduksen nimittäin mahataudin ja kuumeen jälkitautina. Kyllä olivat sairaalassa ihmeissään kun verikokeet antoivat sellaiset tulokset..! Mutta tosiaan, panadol ja zyrtec on toivottavasti ainoat mitä tuun seuraavan vuoden aikana tarvitsemaan!
Mun tuurilla saan hillittömät suonikohjut..........

Mullakin on ajottain päänsärkyä, mutta oon heittäny ton huimauksen piikkiin. Juon 2l vettä ruokajuomien sun muiden päälle ja silti kokoajan huimaa ja välillä päästä ottaa. Sen kanssa voisin kyllä elääki, mutta nyt pari päivää vaivannut tää etova olo josta haluaisin eroon. Tomaatit ja vesimeloni uppoo ilman kuvotusta, kaikki muu pitää pakottaa sisään. Sisällä on pysynyki mutta se syöminen pistää vastaan :/

Mulla huimaa kans, mutta mulla pahenee nämä oireet iltaa myöten. Yöllä herään aina monta kertaa kun on olo että huone keinuu, mutta vessaan ei oo tarttenu vielä juosta. Sitte nään ihan kamalia painajaisia, joissa tipun tms. Ja neki on kuulemma raskausoireita. Ei näköjää yölläkää saa olla rauhassa ja levätä.

Näköjään padi temppuilee ja koittaa laittaa viestit moneen kertaan :)

Muokattu viimeksi:
Tänään oliki sit ihana kombo: pahoinvointia, heikotusta, huimausta, migreeni, silmiä särkee, näkö heittelee jne. Nukuin koko päivän, niin helpotti vähän (panadol olis ihan turha kun ei se auta).

Kipulääkkeitä kannattaa tietenkin ottaa, jos on tarve. Panadol on kipulääkkeistä pienempi paha, eikä sekään ole 100% turvallinen, ettei kannata ainakaan huvikseen tai siedettävään kipuun nappailla. Jokainen päättää senkin toki itse.

Joo ei toki tarpeettomasti lääkkeitä :) En mä kyllä tiedä, että ottaako monikin niitä edes ei-raskaana huvikseen...? Itse ainakin otan särkylääkettä ihan aniharvoin muutenkin, menkkojen ekat pari päivää on joskus sellaset, että pari 600mg buranaa otan, mut esim. päänsärkyjä mulla ei juuri koskaan ole, niin harvoin on mitään tarvetta. Kakkosen odotusaikana ne supistelut oli jatkuvia ja lääkäri käski ottaa säännöllisesti sen 1g panadolin, jotta vaikutus pysyi, sillä supparit lähti aina heti yltymään ja säännöllistymään, kun jätin ottamatta (kipu olis toki niissä ollut ihan siedettävää vielä), vaikka mulla oli myös se estolääkitys päällä... :confused:

Ihania noi teidän tissikutinat :grin Ei ole toistaiseksi itsellä sitä vaivaa vielä ilmaantunut. Pari päivää sitten alkoi väsymys, vetää kyllä ihan piippuun! Kiva haukotella joka paikassa koko ajan. Närästys on myös vissiin tullu jäädäkseen, samoin ihan hirvet ilmavaivat. :sorry: Ja mulla näyttää kans siltä ku synnytykseen olis tyyliin 1kk, et pikkasen turvottaa vissiin! Ylävatsa on aivan pinkeenä. Ja en tiiä oonko vainoharhainen, mut tuntuu et kaikki tuijottaa mun mahaa?o_O Töissä kun juttelevat, ja eilen anoppikin jotenkii katteli vähän oudosti..tai sit mie vaan luulen. Ite kun on kiittittäny kaiken huomion tuonne alavatsassa seudulle niin luulee et muutkin tekee niin:wink 5+2 ja huomenna eka neuvola. Ehkä ne siellä osaa taas laittaa pään ja ajatukset jollain lailla järkevämmällä tasolle :happy:

Mulla on tullu oire joka vois mennä hushei pois heti. En meinaan pysty syömään salaattia tai vihanneksia kunnolla! Väkisin yritän niellä ja syödä mutta pahaa tekee :/

Spunk, mulla oli tuo sama molemmissa loppuun jatkuneissa raskauksissa, etenkin lehtisalaatti teki pahaa ja tuntu kuplivan närästyksen muodossa takas jo heti nielemisen jälkeen :/

Mua kans ällöttää salaatti. Normaalisti syön salaattia mielelläni ja aiemmissa raskauksissa himoitsin sitä. Muutenkin kaikki freesi ja terveelliset maistui, mut nyt ei mitään tee mieli vaikka ei ole edes huono olo. Oon nyt pieninä annoksina syönyt kaikkea "paskaruokaa" ja herkkuja kuten jätskiä ja suklaata. Näiden jälkeen kyllä tulee ällö olo. Tosi erikoista mun kohdalla..

Toi on muuten jännä, kun main linkittämässä listassakin mainittiin, että monien astmaatikkojen olo helpottuu raskauden aikana. Mulle sanottiin neuvolasta, että joillain oireet loppuu kokonaan ja joillain pahene. Niin voihan sen sitten arvata, kumman version minä sain. Kaupassakäyntikin aiheuttaa mulle nykyään hengenhaukkomista.

Päänsärkyä on säännöllisen epäsäännöllisesti. Muuten mun kaikki oireet, lähinnä "menkkajomotus" ja huono olo ajoittuvat iltaan ja aamuyöhön.

Liliina, mä en oo astmaatikko, mut silti aina ekoja raskausoireita on hengenahdistus ja hirvee hengästyminen ihan normiasioissa, se helpottaa jossain vaiheessa. Toivottavasti sullakin helpottaa edes jonkun verran.

Jooh, mä hengästyin tässä yks päivä koiran kanssa metsälenkillä kun kävelin normaalia vauhtia. :D Yritä siinä sit puolitutulle selittää et ei mulla oo näin huono kunto - ku en kuitenkaan halunnu kertoo että oon vaan paksuna. Aiemmin alkuraskaudesta kesällä uin jotain 10 metriä ja meinasin vaan hukkua, kun hengästyin niin pahasti.

Pitäis varmaan kirjottaa tonne esikoisia odottavien lankaan, mut: kannattaa mittaa jalka! Aika hassuu miten raskaus voi kasvattaa jalan kokoa jopa sentillä. Mulla oli ennen 36-37 jalka ja nykyään käy vaan 38.

Mulla on henkeä ahdistanu myös, viimeks tänään, kun kävin penkomassa kirpparilla vaatteita. Ostin suolapiipun tässä joku aika sitten, toimii mulla ainakin.

Jokailtainen aamupahoinvointi helpottuu juomalla vettä reilulla sitruunamehuruiskaisulla maustettuna. Pahoinvointi iskee, kun syö mitä tahansa minkä verran vaan. Vielä en oo ehdollistumu niin, että syöminen tökkis, muut varmaan jossain vaiheessa tulee sekin.
Mullakin yksi aamu töihin ajaessa silmiä särki ja siristeli pahasti, melkein piti sivuun ajaa.

Ja ei se tissien kutina kovin ihanaa ole, varsinkaan kun iskee ihmisten ilmoilla, eikä voi tehdä mitään. Eikä oikeestaan yhtään sen parempi kotonakaan, kun melkein itkua saa tuhahtaa raajoissa, kun sattuu niin pirusti. Ja kaikkia muitakin paikkoja kutittaa.

Täällä myös hengästymistä..

azalea, mullekkin määrättiin viimeraskaudessa supistuksenestolääkitys, en muista nimeä, mutta niin hassua kun onkin niin sen päasiallinen tarkoitus oli verenpainelääkitys ja haittavaikutuksena verenpaineen aleneminen. Näin muutenkin alhaisella verenpaineella varustettuna, en syönyt niintä ihan niin paljon kuin olis pitänyt.

itse en lääkkeitä muutenkaan käytä kun pakon vaatiessa, eli menkkojen alkamispäivänä yleensä, mutta kyllä mielestäni kun sallituissa rajoissa pysyy niin voi panadolia ottaa ja varsinkin lääkärin määräyksellä. Ei kai kukaan kuitenkaan niitä turhaankaan napsi, enemmän se vauva kärsii jos äiti kärsii. Kun se on kuitenkin ihan virallisesti panadol luokiteltu turvalliseksi raskausaikana, niin se on ihan paska tuuri suoraansanottuna, jos siitä jotain ihottumaa tms. Pakaraposkeen saa. Ja jos jossain sanotaakin, en ole kyllä koskaan nähnyt omakohtaisesti, että ei olis ihan turvallinen, niin epäilempä et se on vähän sama kuin et: koskaan ei tiedä jäätkö elämässäs auton alle, on oma päätöksesi jäätkö kotiin pelkäämään sitä vai lähdetkö ulos elämään elämääsi ;) jos ymmärrätte mitä tarkoitan :grin

Takaisin