Jokainen kokee sen synnytyskivun niin erilailla, ettei sitä oikein voi verrata. Itsellä takana 3 synnytystä, ja vaikka mielestäni onkin suht korkea kipukynnys, niin puudutuksia on tarvittu (ekassa epiduraali, tokassa spinaali ja kolmannessa kohdunkaulan puudute). Kyllähän ne alun supistukset kestää hyvin, ja vielä vähän kovemmatkin juuri lämmön, veden yms avulla. Mulla avautumisvaiheet on olleet hitaita ja kun alkaa olla takana 12 tuntia kovempia, niin kyllä siinä hengähdystaukoa alkaa tarvimaan. Ne loppuvaiheen supistukset on olleet niin kokonaisvaltaisia, että vieneet täysin mukanaan. Ehkä, jos synnytykset olis olleet nopeempia, ni oisin voinu pärjätäkin ilman puudutuksia. Mutta tuossa vaiheessa mulla on kroppa ainakin ollut jo jotenkin niin väsähtänyt ja jännittynyt ilmeisesti, että jo se hidastaa avautumista. Vaikkei ne puudutukset kaikkea kipua vieneetkään, niin rentouttivat sen verran, että loppuavautuminen kävi nopeasti.
Ja mulla nimenomaan tuo avautumisvaiheen loppu on ollut se kaikkein kivuliain, ponnistusvaiheet ihan helppoja ja nopeita, pisin 10 min. Siinä ponnistaessa kun on itse mukana, ei sitä kipua juuri tunne tai se on toisenlaista.