Mua ahdistaa ja paljon
Alunperin kun alettiin miehen kanssa puhumaan lapsen hankkimisesta, mies totesi, ettei välitä niin kovin vauvoista eikä osaa niiden kanssa oikein mitään tehdä. Todella moni mies varmasti ajattelee noin ja sanoin, ettei tietenkään tarvitse mitään osata etukäteen ja pikkuvauvan kanssa riittää, kun vaihtaa vaipat ja pitää lähellä.
Raskausaikana mies selvästi kasvoi isäksi ja vauvan synnyttyä sairaalassa oikein hämmästyin kuinka paljon heti piti sylissä, vaihtoi vaippaa, otti kuvia ja jutteli vauvalle. Olin luonnollisesti onneni kukkuloilla, koska mulla oli ollut pieni pelko takaraivossa, että entä jos mies ei haluakkaan osallistua vauvan hoitoon ennen kuin lapsi on niin iso, että sen kanssa voi jo leikkiä ja kommunikoida kunnolla.
Pian kuitenkin sairaalasta kotiin päästyämme kävi niin, että miehen kiinnostus vauvaan lopahti täysin. Minä istuin sohvalla syöttämässä vauvaa ensimmäiset viikot syömättä itse ja käymättä vessassa samalla kun mies käytti isyyslomaansa tekemällä töitä kotona. Monta kertaa vaan itkin, koska olin niin hämmentynyt siitä kuinka paljon vauva oli rinnalla (ja kuinka paljon se sattui), kun luulin, että sitä jatkuisi samanlaisena kuukausitolkulla. Ja samalla olin pettynyt, että jäin ihan yksin vauvan kanssa vaikka mies olikin paikalla.
Myöhemmin opin pyytämään mieheltä apua ja sitä kyllä saan, mutta vain sen verran mitä pyydän. Jos pyydän miestä pitämään vauvaa suihkussa käynnin ajan, hän pitää vauvaa tasan sen ajan ja välillä jopa tulee kylppäriin odottamaan, että olen valmis. Tai toinen vaihtoehto on, että kuulen suihkuun kuinka vauva itkee, kun mies lykkää sitteriin tai sohvalle yksin.
Välillä en jaksa edes pyytää apua vaan käyn suihkussa pikapikaa vauvan odottaessa sitterissä vieressä, syön sitten kun vauva sattuu nukkumaan. Nyt vasta vauvan ollessa kaksi kuukautta voin sanoa oppineeni sellaisen rytmin meille, että tätä voi kutsua jo normaaliksi elämäksi.
Viihdyn hyvin vauvan kanssa ja pärjäämme kaksin. Päivät ovat parhaita, kun saamme olla kaksin ja touhuta omiamme oman rytmimme mukaan. Päivisin hoidan vauvan, siivoan kodin, laitan ruuan ja yritän mahduttaa päivään vielä itselleni aikaa nukkua, liikkua tai nähdä kavereita. Illat ovat huonoimpia, koska mies tulee kotiin istumaan sohvalle ja päättää mitä telkkarista katsotaan, jättää tavarat hujanhajan ja tekee töitänsä.
Olen ottanut asian puheeksi miehen kanssa ja kertonut rehellisesti, että harkitsen jopa eroa. Mies kyllä sanoo rakastavansa meitä enkä epäile sitä yhtään. Hän lupaa myös osallistua vauvan ja kodin hoitamiseen enemmän ja osallistuukin pari päivää, kunnes taas kaikki unohtuu. Isyysloman lupasi pitää uudelleen ( kun kerran teki töitä alkuperäisen lomansa), mutta yllättäen se kutistuikin viikkoon, josta kaksi päivää teki aamupäivät töitä ja loput käytti koneella pelaamiseen tai kavereiden näkemiseen. Vauvaan ei koskenut kuin pyynnöstä ja silloinkin laittoi sitteriin tai leikkimatolle,josta mun täytyi sitten käydä hakemassa itkevä lapsi.
Mä en vaan ymmärrä mikä tässä mättää, koska tiedän miehen rakastavan meitä, mutta silti käyttäytyy kuitenkin noin. Ja asioista pystytään keskustelemaan avoimesti. En haluais luovuttaa ja erota heti, mutta voimat alkaa olla loppu, kun hoidan vauvan ja kodin yksin ja ainut yhteinen asia meillä on enää kaupassa käynti. Tiedän, että mies innostuu tytön hoitamisesta enemmän, kunhan hän kasvaa, mutta ei sen niin kuulu mennä, että minä hoidan pikkuvauva-ajan ja mies tulee mukaan vasta, kun itselle tuntuu luontevalta. Siskoni kaksivuotiaan pojan kanssa hän aina leikkii onnessaan ja sanookin usein odottavansa, että meidänkin tyttö on yhtä iso ja oikeat leikit onnistuu.
Onneksi itselle tämä äitiys on tälläisenäänkin juuri sitä mitä oon aina halunnut enkä vaihtaisi tätä mihinkään. Jotenkin tuntuu kuin olisin itse epäonnistunut, kun niin raskausaikana hehkutin, kuinka hyvä isä miehestä tulee ja kuinka meistä tulee niin onnellinen perhe.
Anteeksi avautumiseni, oli vaan pakko purkaa johonkin tätä ahdistusta. Tänään aion ottaa vielä asian puheeksi vaikka tiedän miehen tunnistavan ongelmat ja lupaavan tehdä niille jotakin tekemättä kuitenkaan. Onko teillä muilla ollut vastaavaa vai oonko ainoa huono-onninen tässä asiassa?