----45+++++ kuumeiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Pakko nyt tulla koulua puolustamaan :grin Itse en koe, että koulussa juuri mitään turhaa olisi. Oppilaiden mielestä ruotsi on turhaa, mutta itse puhun senkin puolesta. Siitä olen samaa mieltä, että työntekijän oikeuksista kannattaisi koulussa puhua. Meillä uusille työntekijöille infon pitää rehtori ja koulusihteeri. Palkka-asioissa käännytään ensin rehtorin puoleen. Tämä tuli selväksi, kun ihmettelin palkanlaskentaan pientä palkkaani elo-syyskuulta. Kävi ilmi, että sekä ensimmäinen että toinen ikälisä olivat pudonneet pois, lisäksi multa puuttui muutakin. Palkanlaskennassa oltiin purjeessa. Kaks lähteny käveleen ja yks sijainen tullut tilalle ja juuri minun palkka oli laskettu väärin. Olen nyt oppinut valvomaan etujani ja puolisoni on tosi tarkka näissä, joten konsultoin aina häntä ensin.
Lomakkeen täyttö ja työlainsäädäntö ja Kelan etuudet pitäisi sisällyttää peruskoulun oppimäärään. En tiedä, minkä tilalle, mutta sinne ne on mahduttava.

Pakko nyt tulla koulua puolustamaan :grin Itse en koe, että koulussa juuri mitään turhaa olisi. Oppilaiden mielestä ruotsi on turhaa, mutta itse puhun senkin puolesta. Siitä olen samaa mieltä, että työntekijän oikeuksista kannattaisi koulussa puhua. Meillä uusille työntekijöille infon pitää rehtori ja koulusihteeri. Palkka-asioissa käännytään ensin rehtorin puoleen. Tämä tuli selväksi, kun ihmettelin palkanlaskentaan pientä palkkaani elo-syyskuulta. Kävi ilmi, että sekä ensimmäinen että toinen ikälisä olivat pudonneet pois, lisäksi multa puuttui muutakin. Palkanlaskennassa oltiin purjeessa. Kaks lähteny käveleen ja yks sijainen tullut tilalle ja juuri minun palkka oli laskettu väärin. Olen nyt oppinut valvomaan etujani ja puolisoni on tosi tarkka näissä, joten konsultoin aina häntä ensin.
Haa. Itse olen ehdottomasti ruotsin vastustaja, mutta vain omalta kohdaltani. Ymmärrän sen tarpeelisuuden, mutta en koe itse sitä tarvitsevani. Kun taas venäjää itse koen tarvitsevani. Tähän vaikuttaa asuinpaikka ja tulevat työt, sekä opinnot. Tarkoitan siis sitä, että vastustan pakkoa ja kannatan valinnanvapautta.

Helena80 :) Työhakemuksen tekoa pitäisi koulussa opettaa ja sitä, että miten työtä haetaan. Mistä työtä voi löytyä ja mistä voi olla hyödyksi esim. suosittelijat ja muut yhdyshenkilöt.

Olen tavannut esim. valmistuneita insinöörejä, jotka eivät saa otetta mistään, kun työtä ei löydy ja siten jäävät kotiin KELA:n rahoille.

Pahimmassa tapauksessa työttömyys venyy vuoksisi ja työn saanti hankaloituu, koska työkokemus puuttuu ja muut menevät edelle.

Jotkut korkeastikin koulutetut eivät saa töitä koskaan, kun eivät osaa hakea, tai putoavat kelkasta jo alkumetreillä.
Hyvin harmillista:sad001

Helena80 :) Työhakemuksen tekoa pitäisi koulussa opettaa ja sitä, että miten työtä haetaan. Mistä työtä voi löytyä ja mistä voi olla hyödyksi esim. suosittelijat ja muut yhdyshenkilöt.

Olen tavannut esim. valmistuneita insinöörejä, jotka eivät saa otetta mistään, kun työtä ei löydy ja siten jäävät kotiin KELA:n rahoille.

Pahimmassa tapauksessa työttömyys venyy vuoksisi ja työn saanti hankaloituu, koska työkokemus puuttuu ja muut menevät edelle.

Jotkut korkeastikin koulutetut eivät saa töitä koskaan, kun eivät osaa hakea, tai putoavat kelkasta jo alkumetreillä.
Työhakemuksen ja cv:n teko ainakin meidän koulussa käydään läpi yhteiskuntaopissa ja/tai tietotekniikan kurssilla. Itse pidän niitä tärkeinä. Viimeksi keväällä ne sisällytettiin monialaisiin oppimiskokonaisuuksiin 9lk:lle.

Työhakemuksen ja cv:n teko ainakin meidän koulussa käydään läpi yhteiskuntaopissa ja/tai tietotekniikan kurssilla. Itse pidän niitä tärkeinä. Viimeksi keväällä ne sisällytettiin monialaisiin oppimiskokonaisuuksiin 9lk:lle.
Ja jos on sattunut olemaan poissa koulusta juuri silloin eikä ole saanut korvaavaa opetusta, niin työvoimatoimistossa taitaa enimmäkseen olla työnhaun opetusta myös niille, jotka sen osaavat.

Tämä ei välttämättä liity yksilön työnhakukykyyn ollenkaan, vaan joillekin aloille koulutetaan liikaa ihmisiä, eikä kaikille riitä töitä.

Ja jos noista ei lue listaa missään, niin sitten se lista pitää kirjoittaa itse, jotta osaa suunnitella työtään paremmin. Osa noista kun on mahdollista aikatauluttaakin ja tehdä vaikkapa vain tiettyinä päivinä viikosta/kuukaudesta/vuodesta. Yleensä ihmiset ovat tyytyväisiä jo siihen, jos sanoo, että kuitteja hoidetaan kuukauden se ja se päivä, jotta ne ehtivät ajallaan palkanlaskuun, ja jos ei kuitti ole sinä päivänä sinun pöydälläsi, ei se sen kuukauden palkkoihin enää ehdi.

Ja kun olet tietyn päivän tai tunnin viikosta noille allokoinut, osaat sanoa, että samaan aikaan muuta ei ehdi.

Suski75 :) Tässäkin sellainen vielä muistuu mieleen, että työnantaja voi livetä itsekirjatuista tunneista/ylityö tunneista, mikäli väittää ne vääriksi, eikä hyväksy.

On kokemusta reilun vuosikymmenen takaa työnantajasta, joka edellytti, että ylityötunnit kirjataan itse ylös.

Sitten, kun tunnit oli tiedossa, kaikki pyörrettiin, eikä liittokaan voinut asiassa auttaa. Silloin tein ylitöitä todella rutkasti, koska oli pakko, enkä saanut pennin pyörylää rahaa niistä.

Se työsuhde sitten loppuikin aika pian. Työnantaja oli palkannut oman juristin, joka kumosi työtunnit ja kirjeenvaihto sisälsi muutoinkin paljon kakkaa.

Nyt täytyy kyllä sanoa, että CVn teon osaamattomuuteen ei työnsaanti kyllä kaadu. Netti on pullollaan oppaita, esimerkkejä ja neuvoja. TE-toimiston sivuiltakin löytyy neuvoja. Ja jos sittenkin epäilyttää niin aina voi ottaa selvää keltä pyytää neuvoa ja näkemystä. Mä koen et tää on ihan ihmisten omassa viitseliäisyydessä, mistään rakettitieteestä kun ei oo kyse.
Siis ihan näin yleisenä kommenttina. Ei kommenttina kellekään erityisesti

Ja jos on sattunut olemaan poissa koulusta juuri silloin eikä ole saanut korvaavaa opetusta, niin työvoimatoimistossa taitaa enimmäkseen olla työnhaun opetusta myös niille, jotka sen osaavat.

Työvoimatoinisto taitaa olla aika etäinen nykyään. Ei ole toimistoa minne mennä ja virkailijaa, jonka kanssa keskustella.
Kaikki tehdään netissä nykyään :(

Työvoimatoinisto taitaa olla aika etäinen nykyään. Ei ole toimistoa minne mennä ja virkailijaa, jonka kanssa keskustella.
Kaikki tehdään netissä nykyään :sad001
Höpsis. ei pidä paikkaansa. Muoks. Ellei asu ihan jossain syrjäkylällä tietenkin. Muoks 2. Ja sittenkin on virkailija kenen kanssa keskustella. Paljon on toki netissä muttei sentään tyystin.

Nyt täytyy kyllä sanoa, että CVn teon osaamattomuuteen ei työnsaanti kyllä kaadu. Netti on pullollaan oppaita, esimerkkejä ja neuvoja. TE-toimiston sivuiltakin löytyy neuvoja. Ja jos sittenkin epäilyttää niin aina voi ottaa selvää keltä pyytää neuvoa ja näkemystä. Mä koen et tää on ihan ihmisten omassa viitseliäisyydessä, mistään rakettitieteestä kun ei oo kyse.

Sharmander :) Kaikilla ei ole riittävää oma-aloitekykyä, että lähtisi itse opettelemaan netin perusteella.

Nykyään sanotaan, että kaikki löytyy netistä. Vaikka löytyykin, niin ihmiset ovat erilaisia. Omakohtainen kokemus on se, että opin, kun on joku opettamassa/ neuvomassa. Netissä voi tulla ongelmia...esim. linkit ei toimi, sivu ei toimi jne...

On helppo nykyään sysätä kaikki vastuu muualle. TE-toimiston palvelut pitäisi olla helpommin saatavilla, ihan jokaiselle.

Höpsis. ei pidä paikkaansa. Muoks. Ellei asu ihan jossain syrjäkylällä tietenkin. Muoks 2. Ja sittenkin on virkailija kenen kanssa keskustella. Paljon on toki netissä muttei sentään tyystin.
Kyllä jokaiselle on osoittaa oma toimisto, vaikka joillain matka saattaa olla pitkä. Joitain asioita voi hoitaa netissä, mutta ei kaikkea. Kyllä Tähti sullakin oma on.

Tänään käyty synnärillä vuotojen takia. Ja todettu syyksi etinen istukka. Sain caprilon reseptin kouraan ja klexane tauolle viikoksi. Nyt toivottavasti vuoto tyrehtyy.
Ja jos ei ala tyrehtymään niin suonen sisäisesti voi antaa tuota samaa lääkettä.
Rakenneultrassa toivottavasti istukka on siirtynyt muualle.
Kaikkea sitä aina tulee.

Tänään käyty synnärillä vuotojen takia. Ja todettu syyksi etinen istukka. Sain caprilon reseptin kouraan ja klexane tauolle viikoksi. Nyt toivottavasti vuoto tyrehtyy.
Ja jos ei ala tyrehtymään niin suonen sisäisesti voi antaa tuota samaa lääkettä.
Rakenneultrassa toivottavasti istukka on siirtynyt muualle.
Kaikkea sitä aina tulee.
Voi pee sentään. Vuotaako paljon? Mulla oli nuo samat Caprilonit myös, hillitsivät vuotoa, mutta ei lopettanut. Pidetään peukkuja vuodon loppumiselle. Sais nuo ylimääräiset huolet pysytellä poissa.

Kaikki tehdään netissä nykyään :sad001
On toimistoja edelleen, ja virkailijoita, ja on myös kaikenlaisia perustaitoja opettavia koulutuksia - nimenomaan cv:n päivitykseen ja työnhaun käytänteisiin liittyviä. Se mikä usein puuttuu, on ns. edistyneemmät ja räätälöidymmät kurssit. Toisaalta hyvä että rajallisten resurssien puitteissa keskitytään perusjuttuihin.

Sharmander :) Viimeksi, kun olin hetken työttömänä (reilu 5-vuotta sitten), niin ihan kauhistutti, kun lähialueen kaikki TE-toimistot oli suljettu.

Sinne minne lopulta pääsi, niin oli tupaten täynnä väkeä, eikä siellä ollut enää mitään virkailijaa, joka olisi voinut opastaa missään. Vaikutelma oli se, että olet pelklä numero, eikä ketään kiinnosta mikään.

Sieltä ohjattiin pelkästään nettiin :sad001

Nuorena olen käynyt kyllä työvoimatoimistossa ja siellä oli ihan kunnon virkailija, jonka kanssa puhuttiin ja suunniteltiin tulevaisuutta. Keskusteltiin koulutuksesta ja uratavoitteista, sekä sillä hetkellä vapaista työpaikoista.

Kyllä jokaiselle on osoittaa oma toimisto, vaikka joillain matka saattaa olla pitkä. Joitain asioita voi hoitaa netissä, mutta ei kaikkea. Kyllä Tähti sullakin oma on.

Vastavirran akka ;) Toivottavasti en joudu kyseiseen paikkaan, vaan uusi työpaikka ilmestyy ennen sitä...:cheers

Eikä tästä tiedä vaikka saisi asiat vielä korjattua, tosin en usko siihen.

On toimistoja edelleen, ja virkailijoita, ja on myös kaikenlaisia perustaitoja opettavia koulutuksia - nimenomaan cv:n päivitykseen ja työnhaun käytänteisiin liittyviä. Se mikä usein puuttuu, on ns. edistyneemmät ja räätälöidymmät kurssit. Toisaalta hyvä että rajallisten resurssien puitteissa keskitytään perusjuttuihin.

Ehkä näitä on sitten lähinnä nuorille ja pitkäaikaistyöttömille (??):chicken:
Olisikin hyvä, että saavat apuja.

No esimerkiksi matematiikan tunneilta voisi karsia sitä peukaloiden pyörittelyä pois ainakin puolen vuoden tuntien verran. Normaaliälyinen lapsi oppii matematiikan oppitunnin asiat vartissa, ja loppuaika on sitä odottelua ja tylsistymistä. Koko alakoulun matematiikan voisi hyvin käydä kolmen vuoden matematiikantunneilla läpi. Oppimistuloksetkin olisivat todennäköisesti parempia, kun lapsille ei tulisi tavaksi tuijotella tylsistyneenä seiniä. Tuo odottelu ja tylsistyminen on peruskoulussa sitä, joka on turhaa. Oppiaineet kaikki ovat hyödyllisiä, tahti vain on sen verran hidas ja opetus tehotonta.

Takaisin