----45+++++ kuumeiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Stressaa... Tuo oli masentavaa, että yli 40-vuotiailta irtoaa 1-2 hyvälaatuista munasolua vuodessa, ihan hanurista!
Muutenki on kaikkee, äiti joutui eilen sairaalaan sydämen vajaatoiminnan pahentumisen vuoksi. Ja ukkokin kiukuttelee, kun pitäs saada talletuksia tehtyä eikä innostunut. Flo:n mukaan ovis olis huomenna. Tikut on olleet pelkkää pankkoa, tiedä sitten miten tänään. Jos sama viivaton linja jatkuu, niin varmaan pää hajoo. Kokoajan on semmoinen tunne, että ei tää onnistu :sad001 yritä tässä olla stressaamatta. Se tutkimusten jälkeinen hyvänolontunne haihtuikin yllättävän nopeasti :banghead:

Aloin jo miettiä, että pitäskö vaan mennä suoraan klinikalle IVF:ään, niin sästyis ehkä niin monelta hermojen menetykseltä. Menisin heti, jos olis se ylimääräinen 3000€ :meh: mutta ylläsipylläri ei oo eikä varmaan koskaan tuu.

Kylläpä on negatiivinen fiilis. Tulis nyt tänän se viiva siihen ovistikkuun niin olis ees jotain toivoa.

Tsemppiä TÄHTI työkuvioiden kanssa!
Muille paljon plussia +++ :joyful:

Stressaa... Tuo oli masentavaa, että yli 40-vuotiailta irtoaa 1-2 hyvälaatuista munasolua vuodessa, ihan hanurista!
Muutenki on kaikkee, äiti joutui eilen sairaalaan sydämen vajaatoiminnan pahentumisen vuoksi. Ja ukkokin kiukuttelee, kun pitäs saada talletuksia tehtyä eikä innostunut. Flo:n mukaan ovis olis huomenna. Tikut on olleet pelkkää pankkoa, tiedä sitten miten tänään. Jos sama viivaton linja jatkuu, niin varmaan pää hajoo. Kokoajan on semmoinen tunne, että ei tää onnistu :sad001 yritä tässä olla stressaamatta. Se tutkimusten jälkeinen hyvänolontunne haihtuikin yllättävän nopeasti :banghead:

Aloin jo miettiä, että pitäskö vaan mennä suoraan klinikalle IVF:ään, niin sästyis ehkä niin monelta hermojen menetykseltä. Menisin heti, jos olis se ylimääräinen 3000€ :meh: mutta ylläsipylläri ei oo eikä varmaan koskaan tuu.

Kylläpä on negatiivinen fiilis. Tulis nyt tänän se viiva siihen ovistikkuun niin olis ees jotain toivoa.

Tsemppiä TÄHTI työkuvioiden kanssa!
Muille paljon plussia +++ :joyful:
Ymmärrän sua niiin hyvin!! Mä en oo voinu ikuisuuksiin uskoa noita Flo ennustuksia. Tikkuja mä uskon enkä enää niitäkään :sorry:
Hoitoihin me ei enää ikinä mennä (mä voisin mies ei tod.. eikä enää järkeäkään) ja just se että sitten tietäis ehkä lopputuleman nopeammin. Tai sitten ei. Meilekin aikanaan siirrettiin hyviäkin alkioita ja negaa. Mut sitten tärppää luomuna :confused005
Tsemppiä fillksiin, samoissa vesissä menen minäkin :smiley-ashamed008

Se tässä on minusta paljon puhuvaa, että nuo varoituksen asiat tulevat Tähdelle yllätyksenä. Nykyaikana esimies ja alainen keskustelevat muutenkin kuin varoituksen välityksellä, ja jos varoituksessa on sellaisia asioita, joita ei mitenkään ole aikaisemmin ilmaistu, on tavoite silloin irtisanominen, eikä niiden asioiden korjaaminen. Eri asia, jos niistä asioista olisi keskusteltu jo moneen kertaan ja sitten tulisi niistä varoitus.

Kun toimit oikein ja kaikkien sääntöjen mukaan, sinulla on lakimiehen avulla mahdollisuus riitauttaa tilanne, mikäli asia etenee irtisanomiseen asti. Laittomasta irtisanomisesta saa tietysti korvauksia, mikäli asian voittaa oikeudessa. Toki kaikki toivomme, että löydät uuden työpaikan eikä sinua irtisanota, mutta kyllä väärin toimien voit vielä aiheuttaa itsellesi ja asiallesi vahinkoa.

Vai onko jotain, mitä et ole meille kertonut, jonka vuoksi ei kannata oikeuteen lähteä?

Yölento :) Vien asian kyllä lakinielle, mikäli tarve. Ensi töikseni ilmoitan liittoon aamulla.

Yritän korjata tilannetta, muutenkin olen töissä käyträytynyt fiksusti, enkä koskaan riidellyt kenenkään kanssa.
Samaa ei voi sanoa kaikista.

Mä olen vähän pihalla asioiden käänteistä mutta mä ymmärsin nyt nii että @Tähti ★ on tehny ylitöitä mutta ei niistä korvausta. Kuitenkin tuolla luki että olet otanu niitä tunteja pois hakiessasi lasta aikaisemmin tms. Jos näitä on otettu ns omatoimisesti niin olisin minäkin työnantajana pahoillani. Jos mielestään tekee ylitöitä, mutta ottaa vastaavasti tunteja vapaaksi sopimatta tästä se voi näyttäytyä kyllä niin ettet ole työpaikallasi niin sanotusti virka-aikana. Jos työntekijä tekee ylitöitä työpaikallaan ollen näin paikalla vähän liikaakin ei kellään pysty mitenkään olemaan nokankoputtamista vaikka tunteja ei minnekään merkitsisi. Tai oon ymmärtäny ny väärin. Monessa paikassahan ei rahallista korvausta tunneista saa mut ne voi ottaa sit pois jonain muuna päivänä sovitusti

joo kultamunia tässä etsimässä, oman elämäni Austin Powers :hilarious:

Sharmander :) Meillä on sanottu, että saa kulkea itse sen mukaan, mikä on paras itselle, että esim. jos on menoja, voi lähteä, kun tekee vastaavasti joskus pidempään ja tulee aiemmim. Ei tsrvitse pyydellä.lupia, kunhan vaan vinkkaa toimistolla asiasta.

Kaikkien ois tarkoitus huolehtia omistaan ja noudattaa työaikaa 8-16, liukumalla 07 - 17. Työkaverit kyllä juoksentelee paljon vapaammin, kuin minä mutta sitä perustellaan sillä, että tekevät välillä etäpäiviä ja ovat aina tavoitettavissa, työnkuvan takia.

Nyt lapussa lukee, että on oltava töissä aamulla klo 08, eikä 08: 30. mihinkähän se mun sopimuksessa oleva liukuma-aika häviää?

Tuli tuosta Tähden työkuviosta mieleen, kun luin eilen tai tänään jonkun artikkelin, jossa oli tutkittu miesten ja naisten ajankäyttöä työelämässä. Miesten todettiin olevan tuloksellisempia niissä työtehtävissä, joita varten heidät oli palkattu. Naiset tekivät myös muita työtehtäviä, jotka tähtäsivät esimerkiksi työyhteisön hyvinvointiin tms. Niinpä miesten uralla eteneminen oli nopeampaa, koska heidän työtehonsa näytti paremmalta.

Onko niin, että naisilta työelämässä(kin) edellytetään, että he huolehtivat esimerkiksi yleisestä viihtyvyydestä, sisustuksesta, siisteydestä, vieraiden huomioimisesta esimerkiksi tarjoiluista ja lahjoista?

Minähän olen niin epänainen, että en ole vuosikausiin saanut kutsuja kenenkään kahvi- tai emännöintiavuksi. Ehkä meillä töissä minä olen se mies, koska varsinaiset mieskollegat puuttuvat.

Se tässä on minusta paljon puhuvaa, että nuo varoituksen asiat tulevat Tähdelle yllätyksenä. Nykyaikana esimies ja alainen keskustelevat muutenkin kuin varoituksen välityksellä, ja jos varoituksessa on sellaisia asioita, joita ei mitenkään ole aikaisemmin ilmaistu, on tavoite silloin irtisanominen, eikä niiden asioiden korjaaminen. Eri asia, jos niistä asioista olisi keskusteltu jo moneen kertaan ja sitten tulisi niistä varoitus.

Susk75 :) Sitä mäkin, että vaikuttaa niin radikaalilta, etten millään usko, että tällä tavoitellaan hyvää....

Meillä jätettiin tältä vuodelta kehityskeskustelut käymättä, vaikka ne ovat omistajan vuosittainen ohjeistus. Mutta pomot eivät pitäneet kenellekään mitään ja asiaan vaan vinkattiin sillä, että tilalle otettiin psykologi selvitteleemään tilanteita ja kaikille oli haastattelut siitä miksi väki häipyi ulos ja miten jäljelle jääneet saavat otteen työntekoon.

Last edited by a moderator:
Onko niin, että naisilta työelämässä(kin) edellytetään, että he huolehtivat esimerkiksi yleisestä viihtyvyydestä, sisustuksesta, siisteydestä, vieraiden huomioimisesta esimerkiksi tarjoiluista ja lahjoista?

Minähän olen niin epänainen, että en ole vuosikausiin saanut kutsuja kenenkään kahvi- tai emännöintiavuksi. Ehkä meillä töissä minä olen se mies, koska varsinaiset mieskollegat puuttuvat.

Yölento :) Meillä on...
Esim. ensviikolla mun on järjestettävä tärkeä kahvitilaisuus isoille johtajille, jotka lentävät jostain Saksasta toimistolle...multa siis edellytetään, että kahvit ja tarjoilut toimivat koko päivän ajan, myös siisteys, tiskit jne...Muuta työtä en sinä päivänä varmaa saa tehtyäkään ja paikalla on oltava jo 07 aikaan, että neuvottelutilat on valmiina ja tarjoilut pöydässä ennen kello 08.

Muutoinkin edellytetään, että ylläpitäisi hyvää henkeä työpaikalla... hymyilisi ja auttaisi ystävällisesti tarvittaessa.
Sellainen olen ollutkin, en tiedä vaan, että auttaako varoituslappu parantamaan suorituksia liiassa työmäärässä ja vielä hymyilemään kohteliaasti työpaikalla. Ennemmin juoksen ulos pillittämään, jos aletaan syytteleen jostain.

Tuli tuosta Tähden työkuviosta mieleen, kun luin eilen tai tänään jonkun artikkelin, jossa oli tutkittu miesten ja naisten ajankäyttöä työelämässä. Miesten todettiin olevan tuloksellisempia niissä työtehtävissä, joita varten heidät oli palkattu. Naiset tekivät myös muita työtehtäviä, jotka tähtäsivät esimerkiksi työyhteisön hyvinvointiin tms. Niinpä miesten uralla eteneminen oli nopeampaa, koska heidän työtehonsa näytti paremmalta.

Tämäpäs on jännä aihe. Nykyään kun ollaan niin miituu asenteella, niin johan tästäkin asiasta saisi keissin aikaiseksi. Ihan samoin miehetkin voivat niitä sumppitarjoiluja järjestellä.

Tämäpäs on jännä aihe. Nykyään kun ollaan niin miituu asenteella, niin johan tästäkin asiasta saisi keissin aikaiseksi. Ihan samoin miehetkin voivat niitä sumppitarjoiluja järjestellä.
Niinpä! Kyllä minä sen ymmärrän, että jonkun niistä vieraista on huolehdittava, mutta kenen työnkuvaan se kuuluu? Jos ei kenenkään, niin pitääkö siihen palkata joku vai ostaa palvelu toiselta yrittäjältä? Ei ainakaan niin, että sitä ei lasketa työtehtäväksi, mutta se tehdään silti.

Niinpä! Kyllä minä sen ymmärrän, että jonkun niistä vieraista on huolehdittava, mutta kenen työnkuvaan se kuuluu? Jos ei kenenkään, niin pitääkö siihen palkata joku vai ostaa palvelu toiselta yrittäjältä? Ei ainakaan niin, että sitä ei lasketa työtehtäväksi, mutta se tehdään silti.
Pomo voi teettää myös tilapäistä muuta työtä alaisellaan. Mutta vain tilapäistä, kuten tämä kertaluontoinen kahvitarjoilu. Joka päivä pomo ei voi vaatia sumppitarjoilijaksi, jos tätä ei henkilön työsopimuksessa ole sovittu. Mutta se, että miksi sen pitää olla useimmiten nainen, koska se voisi olla myös mies.

Pomo voi teettää myös tilapäistä muuta työtä alaisellaan. Mutta vain tilapäistä, kuten tämä kertaluontoinen kahvitarjoilu. Joka päivä pomo ei voi vaatia sumppitarjoilijaksi, jos tätä ei henkilön työsopimuksessa ole sovittu. Mutta se, että miksi sen pitää olla useimmiten nainen, koska se voisi olla myös mies.
Kertaluonteinen voi joissakin firmoissa tarkoittaa jopa kahvitarjoilua joka viikko ja silti oletetaan, että omat työt sujuvat siinä sivussa.

Niin kuin jo aiemmin sanoin, minua ei koskaan pyydetä tuollaiseen. Olen aina sanonut, ettei minusta ole siihen, joten nakki napsahtaa jollekin muulle.
Viime viikolla keitin kahvitaukokahvit kerran. Oli niin pahaa, että ei tarvitse keittää varmaan moneen vuoteen.

Jos tuollaisia kertaluonteisia tehtäviä oletetaan tehtävän, niin pitää huomata, että nekin vievät aikaa. Tiedän kyllä, että kätevä emäntä tekee nuo siinä sivussa, mutta ei meistä kaikki ole käteviä emäntiä. Firmalle voi tulla myös halvemmaksi palkata osa-aikainen toimistomummo tai - vaari näitä emännöintejä ja isännöintejä varten. Samalla voi kastella kukat ja järjestellä olon kaikille viihtyisäksi.

Suski75 :) Tähän vielä lisättäköön, että tämä samainen mies työkaveri sanoi mulle, kun palasin äitiyslomalta töihin, että saan kenkää!

Sitten kului kaksi vuotta ja nyt kesällä hän nousi pomoksi, ja samantienpä rukkasi sitten tuollaisen lapun.

En millään unohda, että silloin uhkaili kenkää tulevan. Tämä tyyppi on saanut kaikki tärkeät työntekijät lähtemään ja järjesti potkut myyntipäälliköllekin keväällä. Hän on siis usean henkilön ulosmenon takana.

Kertaluonteinen voi joissakin firmoissa tarkoittaa jopa kahvitarjoilua joka viikko ja silti oletetaan, että omat työt sujuvat siinä sivussa.

Niin kuin jo aiemmin sanoin, minua ei koskaan pyydetä tuollaiseen. Olen aina sanonut, ettei minusta ole siihen, joten nakki napsahtaa jollekin muulle.
Viime viikolla keitin kahvitaukokahvit kerran. Oli niin pahaa, että ei tarvitse keittää varmaan moneen vuoteen.

Jos tuollaisia kertaluonteisia tehtäviä oletetaan tehtävän, niin pitää huomata, että nekin vievät aikaa. Tiedän kyllä, että kätevä emäntä tekee nuo siinä sivussa, mutta ei meistä kaikki ole käteviä emäntiä. Firmalle voi tulla myös halvemmaksi palkata osa-aikainen toimistomummo tai - vaari näitä emännöintejä ja isännöintejä varten. Samalla voi kastella kukat ja järjestellä olon kaikille viihtyisäksi.
Itse ymmärtäisin tämän niin, että kerran viikossa ei ole kertaluonteista vaan jatkuva käytäntö. Jos minua vaadittaisiin järjestämään tarjoilut kerran viikossa, siitä olisi maininta työsopimuksessa. Muussa tapauksessa kieltäytyisin. Ja kertaluonteisissa tapauksissa muita töitä vastaavasti kevennetään. Jos yksi työpäivä kuluu kahvihommissa ei siitä saa koitua minulle omien töiden liikaa kasaantumista. Joka tapauksessa työnantajan on itse hommattava toistuva kahvinkeittäjä muualta. Tämä ei koske työpaikan henkilökunnan kahvinkeittotapoja itselleen. En tiedä olenko väärässä, mutta näin ajattelisin.

Yölento :) Meillä on keväisin ja syksyisin järjestetty asiakaskoulutuksia ja silloin kahvitarjoiluja on ollut melkein 2-viikkoa putkeen. Haet tarjottavat suolaiset ja makeat, keität kahvit, putsaat tiskit, huolehdit neuvottelutilan siisteydestä....

Tätä ei lasketa työksi, tai ainakaan huomioida, että se on muun työn tekemisestä poissa. Samaan aikaan pitää hoitaa muut juoksevat työt.

On myös asiakastilaisuuksia, neuvotteluita, firman oman tilaisuudet pitkin vuotta, että kahvitukset lankeaa aina automaattisesti.

Ongelma on se, että lupautuu tekemään oheistoimintoja ilman että niitä lasketaan miksikään. Ja erityisesti jos vielä tekee omat hommat siihen perään palkattomana ylityönä, niin sitten noista oheistoiminnoista tulee juuri sellaisia asioita, jotka vievät aikaa, mutta niitä ei lasketa töiksi. Niistä pitää määrätietoisesti kieltäytyä sanomalla, että muuten jäävät muut työt tekemättä, tai ohjata kysyjää pyytämään jotakuta muuta tekemään sen. Tai tosiaan pyytää mustaa valkoisella lupa jättää muita töitä tekemättä, jos noita pitää hoitaa, esim. hyväksyntä sähköpostitse on ihan hyvä.

Kukaan ei kiitä siitä, että tekee enemmän hommia kuin tarvitsisi/mitä itselle kuuluu, vaan siitä tulee odotus, että tekee jatkossakin nuo ylimääräiset hommat, ja heti tulee haukut jos jotain jää tekemättä. Työntekijä, joka ajattelee tekevänsä työnantajalle palveluksen, kaivaa itseään vain kuoppaan, josta ei pääse pois, eikä kukaan tule siitä kiittämään, korkeintaan valitetaan, että on mokannut kun on tuollaisen kuopan kaivanut.

Joku ne kahvitarjoilut on ennenkin hoitanut, ja joku ne tulee hoitamaan senkin jälkeen kun Tähti ei enää tuossa työpaikassa ole.

Meillä yhdessä paikassa kysyin kuukausikaupalla, kuka hoitaa toimistopalvelimen tietoturvan (siinä oli vakavia aukkoja), sain vastauksen, että se-ja-se, kysyin pitäisikö aukot korjata, vastaus oli, että ei ole prioriteetti. No, en minä ala sitä omalla ajalla tekemään, joten jätin sen siihen, ja puoli vuotta myöhemmin palvelin hakkeroitiin. Sen jälkeen siitä tuli iso ongelma ja toimarikin jo säikähti, siitä tehtiin prioriteetti, mutta onneksi ei minulle, koska minulla oli kädet täynnä muutakin. Mutta jos olisin sen korjannut heti, olisin sitä joutunut jatkossakin tekemään ja omalla ajallani, siihen ei olisi ikinä hakkeroitu, eikä kukaan olisi siitä minkäänlaista kiitosta antanut. Minun vastuuni työntekijänä on raportoida ongelmista, ja jos firma sanoo, ettei ole prioriteetti, niin sitten ne jäävät tekemättä, eikä se sitten enää ole minun vastuullani.

Samassa yrityksessä kyselin monta kuukautta, kenen vastuulla on asiakkaan palvelinten monitorointi sitten kun viemme järjestelmän tuotantoon (minä olin hyvää hyvyyttäni monitoroinut kehitys- ja testiympäristöjä omien töideni ohella), ja vastaus oli aina, että asiakas monitoroi. Tämän tiesin kokemuksesta olevan puhdasta tuubaa, asiakas ei noita tee jos ostaa palvelun kolmannelta osapuolelta, joten kun oltiin menossa tuotantoon ja asiakas kyseli miten monitorointi on järjestetty, tuli tämä "asiakas tekee" -idea bumerangina takaisin ja se tuli meidän tiimin vastuulle...käsin tehtäväksi. Yleensä näitä hoitaa monitorointijärjestelmä, mutta ei meillä sellaisia ollut, koska olimme sovelluskehitysfirma. Siihen totesin heti, että minä en ainakaan tee, tai teen korkeintaan kiertävänä vuorona, mutta muuten tuo vie aivan liian paljon aikaa. Saman totesivat kaikki muutkin. Alkuun lähdettiin kiertävällä vuorolla, lopulta siitä saatiin priorisoitu tehtävä yhdelle jampalle kehittää systeemi, joka teki sen lähes automaattisena.

Tässä vain esimerkkejä tehtävistä, joista saa itselleen helposti näkymättömiä hommia, jos haksahtaa ne tekemään. Työelämässä pitää olla todella tarkkana, ettei tällaisia lähde tekemään. Kaikki muutkin sanovat niille ei, ja kiitosta niiden tekemisestä ei tule ikinä. Sitten kun kaikki sanovat niille ei, homma joko tehdään ihan oikeana työtehtävänä, jolla resursoidaan aikaa, tai sitten se jätetään tekemättä.

Muokattu viimeksi:
Tässä vain esimerkkejä tehtävistä, joista saa itselleen helposti näkymättömiä hommia, jos haksahtaa ne tekemään. Työelämässä pitää olla todella tarkkana, ettei tällaisia lähde tekemään. Kaikki muutkin sanovat niille ei, ja kiitosta niiden tekemisestä ei tule ikinä.

Suski75 :) Voi jos haksahtaisikin... mieluummin en tekisi.

Mulle vaan ilmotetaan ja se on aina yleensä TJ. Hän varaa neuvottelutilan ja kertoo vierasmäärän ja mahdollisen toivotun tarjoilun, kellonajan ja tarjoilun keston...

Tässä vedotaan työsopimuksessa lukeviin muihin juokseviin asioihin, niiden hoitovelvollisuuteen.

Ja sitten näytät tuntikirjanpidolla kuinka monta tuntia olet viikossa tai kuukaudessa tuohon käyttänyt, ja kuinka paljon muihin hommiin? Sinulla on kai se 6 h päivässä työaikaa, sen verran voi tunteja tehdä, ja loput jäävät tekemättä. Mitä tarkemmin voi tehdyt tunnit raportoida, sitä helpompi on kysyä, mitkä hommat jatkossa jätetään tekemättä, jotta saadaan enemmän aikaa tärkeille hommille.

Esimiehen tehtävä on huolehtia siitä, että työtehtävät ehtii tehdä tuntien aikana. Jos ei ehdi tehdä, on se silloin esimiehen vika, ei työntekijän. Jos työntekijä on tehnyt oikean määrän tunteja esimiehen ohjaamia tehtäviä, siten kuin esimies haluaa, ei työntekijän toiminnassa ole vikaa. Jos esim. kahvitus pitää hoitaa vartissa, niin sitten teet sitä vartin, ja sen jälkeen siirryt muihin tehtäviin, ja jos joku valittaa kahvituksen laadusta, sanot, että sinun käskettiin käyttää siihen vain vartti.

Muokattu viimeksi:
Takaisin