----45+++++ kuumeiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ja sitten näytät tuntikirjanpidolla kuinka monta tuntia olet viikossa tai kuukaudessa tuohon käyttänyt, ja kuinka paljon muihin hommiin? Sinulla on kai se 6 h päivässä työaikaa, sen verran voi tunteja tehdä, ja loput jäävät tekemättä. Mitä tarkemmin voi tehdyt tunnit raportoida, sitä helpompi on kysyä, mitkä hommat jatkossa jätetään tekemättä, jotta saadaan enemmän aikaa tärkeille hommille.

Susk75 :) Normipäivät...8 tunta, miinus lounastauko.

Olin vain 4kk ajan 6 tunnin päivillä.

Noissa työsopimuksissa kannattaa olla tarkkana, että mihin lupautuu.

Vastavirran akka :) Tuohon yleislausekkeeseen pystytään piilottamaan kaikennäköisiä tehtäviä...niistä harva alkaa tarkasti kyselemään työsopimusta allekirjoittaessa.

Mulla näihin on sisältynyt mm
kaikki firnan konttoritarvikkeet, kynät, kumit, paperit, mapit, esitteet, henkilökunnan kalenteritilaukset, kk lounassetelit - ruokailu, asiakastilaisuudet, postit, ostolaskut, lähetteet, talon sisäinen posti, luottokorttien kuitit, hallinon mappien ylläpito, avaimet jne... kaikkea voi yllättäin ilmestyä, tilanteen mukaan.

Näistä ei lue tarkkaa listaa missään ja ne on vaan sellaisia yleisiä juoksevia asioita tässä työpaikassa, sitten on ne varsinaiset työt.

Tuo "ja muut esimiehen osoittamat työt" on kyllä jokaisessa työsopimuksessa työtehtävänä, ei sitä sieltä poisteta vaikka pyytäisikin. Mutta tosiaan, ne pitää tuoda näkyviksi ja esimieheltä kysyä, kuinka paljon aikaa kuhunkin tehtävään tulee käyttää, ja sitten käyttää niihin juuri sen verran aikaa ja merkitä se tuntiraportteihin.

Ja jos noista ei lue listaa missään, niin sitten se lista pitää kirjoittaa itse, jotta osaa suunnitella työtään paremmin. Osa noista kun on mahdollista aikatauluttaakin ja tehdä vaikkapa vain tiettyinä päivinä viikosta/kuukaudesta/vuodesta. Yleensä ihmiset ovat tyytyväisiä jo siihen, jos sanoo, että kuitteja hoidetaan kuukauden se ja se päivä, jotta ne ehtivät ajallaan palkanlaskuun, ja jos ei kuitti ole sinä päivänä sinun pöydälläsi, ei se sen kuukauden palkkoihin enää ehdi.

Ja kun olet tietyn päivän tai tunnin viikosta noille allokoinut, osaat sanoa, että samaan aikaan muuta ei ehdi.

Muokattu viimeksi:
Vastavirran akka :) Tuohon yleislausekkeeseen pystytään piilottamaan kaikennäköisiä tehtäviä...niistä harva alkaa tarkasti kyselemään työsopimusta allekirjoittaessa.

Mulla näihin on sisältynyt mm
kaikki firnan konttoritarvikkeet, kynät, kumit, paperit, mapit, esitteet, henkilökunnan kalenteritilaukset, kk lounassetelit - ruokailu, asiakastilaisuudet, postit, ostolaskut, lähetteet, talon sisäinen posti, luottokorttien kuitit, hallinon mappien ylläpito, avaimet jne... kaikkea voi yllättäin ilmestyä, tilanteen mukaan.

Näistä ei lue tarkkaa listaa missään ja ne obän vaan sellaisia yleisiä juoksevia asioita tässä työpaikassa, sitten on ne varsinaiset työt.
Työsopimus on neuvottelukysymys. Tästä mulla on hyvä esimerkki. Yksi kaveri valmistui alalle, joka on pääsääntöisesti vuorotyötä. Valmistuttuaan hän totesi, ettei pysty vuorotöitä perhetilanteen takia juuri nyt tekemään. Hän otti työnantajaan yhteyttä, joka haki alemmalla koulutusvaatimuksella toisiin töihin työntekijää. Pomo sitten ihmetteli, että miksi haet korkeammalla koulutuksella alempaan työtehtävään. Ja että heillä on myös vapaana työpaikkoja oikeallekin kouliutukselle. Kaveri ilmoitti, ettei voi tehdä vuorotyötä. Pomo sanoi, että passaahan ne päivätyötkin. Nyt hän on koulutustaan vastaavassa työssä päivähommissa.
Kaverilla menee hyvin, pomo on tyytyväinen, mutta työkavereita nyppii, koska he eivät ymmärtäneet kysyä mahdollisuudesta päivätöihin. Aina voi neuvotella.

Ja siis jos sitä listaa ei missään ole tai mitään merkintää siitä, kuinka paljon aikaa kuhunkin tehtävään kuukaudessa kuluu, niin sitten on ihan mahdotonta johdollekaan osoittaa töitä olevan liikaa.

Kyllä työntekijän oikeasti pitää selvittää velvollisuutensa, sekä oikeutensa. Monessa työpaikassa olen törmännyt siihen, että miten ei ihmiset tiedä mihin ovat nimensä laittaneet ja joku tessi on kummajainen, laista puhumattakaan.

Työsopimus on neuvottelukysymys. Tästä mulla on hyvä esimerkki. Yksi kaveri valmistui alalle, joka on pääsääntöisesti vuorotyötä. Valmistuttuaan hän totesi, ettei pysty vuorotöitä perhetilanteen takia juuri nyt tekemään. Hän otti työnantajaan yhteyttä, joka haki alemmalla koulutusvaatimuksella toisiin töihin työntekijää. Pomo sitten ihmetteli, että miksi haet korkeammalla koulutuksella alempaan työtehtävään. Ja että heillä on myös vapaana työpaikkoja oikeallekin kouliutukselle. Kaveri ilmoitti, ettei voi tehdä vuorotyötä. Pomo sanoi, että passaahan ne päivätyötkin. Nyt hän on koulutustaan vastaavassa työssä päivähommissa.
Kaverilla menee hyvin, pomo on tyytyväinen, mutta työkavereita nyppii, koska he eivät ymmärtäneet kysyä mahdollisuudesta päivätöihin. Aina voi neuvotella.

Hänellä kävi hyvin ja useiimiten kannattaa neuvotella. Siellä on hyvä talo, missä hän työskentelee! :)

Mulla oli siis työnmäärä ja sisältö täysin hyvä ja normaali, kun menin tänne töihin. Silloin ei ollut tarvetta neuvotella.

Kun palasin äitiyslomalta, työmäärä oli tuplaantunut, ellei triplaantunut. Yritin neuvotella TJ:n kanssa ja keskustelussa hän lupasi, että järjestää apua jonkun ajan päästä. Sitten kului vuosi, ei mitään ja kului toinenkin vuosi, niin vihdoin lupailtiin apua...

Sitten sitä ei kuitenkaan tullut! Ja nyt ollaan tilanteessa, että väitetään välinpitämättömäksi -töiden laiminlyönneistä johtuen.

Mulla neuvottelu ei tuottanut tulosta, mutta jospa uudessa työpaikassa tuottaa...hope so :)

Minusta peruskoulussa pitäisi olla jo kurssi työntekijän oikeuksista/velvollisuuksista ja työhön liittyvästä lainsäädännöstä. Peruskoulussa käytetään paljon aikaa turhiin asioihin, tämä taas olisi ehdottoman tärkeä jokaiselle. Tai vähintäänkin lukiossa/ammattikoulussa/tms. pakollisena kurssina. Osan koulutie ei pidemmälle jatku, ja tämä on ihan kaikille tärkeää opittavaa.

Tästä ylimääräisestä työnteosta tulee mieleen hoitoala. Ihmiset ovat palkattu hoitamaan, mutta samalla pitää vaikka pestä pyykkiä, joka tietenkin on pois varsinaisesta hoitotyöstä. Nyt ilmeisesti ollaan tähän havahtumassa.

Ja siis jos sitä listaa ei missään ole tai mitään merkintää siitä, kuinka paljon aikaa kuhunkin tehtävään kuukaudessa kuluu, niin sitten on ihan mahdotonta johdollekaan osoittaa töitä olevan liikaa.

Suski75 :) Näin olisi näkyvää, mutta meillä tulisi kyllä kenkää jo alkumetreillä, jos tuntilistoja esittelisi. Se koettaisiin yrityksen arvoja kohtaan loukkaavaksi.

Tuntilistoja oli kyllä niillä henkilöillä, jotka tekivät vuosia jatkuvaa keikkatyötä - ja jatkuvaa ylityötä, koska niiden perusteella laskutettiin asiakasta. Näitä henkilöitä ei siis enää ole, kun ovat irtisanoutuivat.

Tästä ylimääräisestä työnteosta tulee mieleen hoitoala. Ihmiset ovat palkattu hoitamaan, mutta samalla pitää vaikka pestä pyykkiä, joka tietenkin on pois varsinaisesta hoitotyöstä. Nyt ilmeisesti ollaan tähän havahtumassa.

Työ on niin rankkaa, että väki ei jaksa, vaan menee muualle. Siinä kun vielä teet vuorotyötä ja unirytmit kärsii, niin on kyllä kovaa:sad001

Työ on niin rankkaa, että väki ei jaksa, vaan menee muualle. Siinä kun vielä teet vuorotyötä ja unirytmit kärsii, niin on kyllä kovaa:sad001
Näin on. Tässä asiassa on mielestäni käytetty työntekijän kiltteyttä hyväksi. Olen miettinyt, että todellako homma menisi noin, jos kyseessä olisi miesvaltainen ala. Ihan vain omia pohdintoja.

Työnantaja herää tähän vasta, kun lyödään tilastoa pöytään. Esimerkiksi meillä töissä tulee kyllä kalliiksi, jos maisteri pyyhkii pöytää ja petaa lakanoita. Näin toimittiin vielä muutama vuosi sitten. Kyllähän maisteri sen teki, mutta halvemmaksi tulee kunnalle käyttää laitosapulaista ja maisteri pääsee koulutusta vastaaviin töihin. Vielä kun lisää siihen sen, että laitosapulainen tekee omat työnsä paljon tehokkaammin kuin me, jotka emme ole saaneet koulutusta hänen tehtäviinsä.

Minä olen ollut esimiesten painajainen, sillä lakitekstit ja muut velvoittavat dokumentit ovat minulle lempilapsia ja pidän kiinni siitä, että kaikkia noudatetaan. Joskus hetkittäin joku on saattanut ärsyyntyä tästä tavasta, mutta toisaalta se on lopulta kaikkien etu ja vanhemmiten olen oppinut tuomaan säännöt esiin kauniisti, joten ei minua olla savustamassa mihinkään. Olen myös joustamaton siinä, että ylitöitä en tee ilman kirjallista määräystä eikä niitä ole sadellut erityisesti. Meillä on sähköinen työajanseuranta ja rakastan sitä! Niin lahjomaton tyyppi, ettei tosikaan. Jotkut kiltit tekee kyllä niin, että kirjaa itsensä ulos ja jatkaa vielä hetken töitä, mutta minä kyllä ajan ulos, jos näen tällaisia väärinkäytöksiä. Työn tekeminen työajalla on kaikkien etu.

Suski75 :) Näin olisi näkyvää, mutta meillä tulisi kyllä kenkää jo alkumetreillä, jos tuntilistoja esittelisi. Se koettaisiin yrityksen arvoja kohtaan loukkaavaksi.

Tuntilistoja oli kyllä niillä henkilöillä, jotka tekivät vuosia jatkuvaa keikkatyötä - ja jatkuvaa ylityötä, koska niiden perusteella laskutettiin asiakasta. Näitä henkilöitä ei siis enää ole, kun ovat irtisanoutuivat.
Ei niitä tarvitsekaan esitellä jos ongelmia ei ole. Ja toisaalta kun ne auttavat oman työn suunnittelussa, on niistä muutenkin itselle hyötyä. Teillä kuitenkin odotetaan ihmisten organisoivan itse oma työntekonsa.

Työnantaja herää tähän vasta, kun lyödään tilastoa pöytään. Esimerkiksi meillä töissä tulee kyllä kalliiksi, jos maisteri pyyhkii pöytää ja petaa lakanoita. Näin toimittiin vielä muutama vuosi sitten. Kyllähän maisteri sen teki, mutta halvemmaksi tulee kunnalle käyttää laitosapulaista ja maisteri pääsee koulutusta vastaaviin töihin. Vielä kun lisää siihen sen, että laitosapulainen tekee omat työnsä paljon tehokkaammin kuin me, jotka emme ole saaneet koulutusta hänen tehtäviinsä.

Minä olen ollut esimiesten painajainen, sillä lakitekstit ja muut velvoittavat dokumentit ovat minulle lempilapsia ja pidän kiinni siitä, että kaikkia noudatetaan. Joskus hetkittäin joku on saattanut ärsyyntyä tästä tavasta, mutta toisaalta se on lopulta kaikkien etu ja vanhemmiten olen oppinut tuomaan säännöt esiin kauniisti, joten ei minua olla savustamassa mihinkään. Olen myös joustamaton siinä, että ylitöitä en tee ilman kirjallista määräystä eikä niitä ole sadellut erityisesti. Meillä on sähköinen työajanseuranta ja rakastan sitä! Niin lahjomaton tyyppi, ettei tosikaan. Jotkut kiltit tekee kyllä niin, että kirjaa itsensä ulos ja jatkaa vielä hetken töitä, mutta minä kyllä ajan ulos, jos näen tällaisia väärinkäytöksiä. Työn tekeminen työajalla on kaikkien etu.
Meissä on paljon samaa. Mutta vaikkapa lähihoitajan palkka ei ole niin huikea, etteikö kannattaisi pyykkiä pesettää. Vaikka kaiken järjen mukaan pitäisi olla vaikkapa laitoshuoltaja. Lääkärit tuskin pyykkäävät. En tiedä, mutta välillä tulee asioita pohdittua, vaikka en ole hoitoalalla.

Meissä on paljon samaa. Mutta vaikkapa lähihoitajan palkka ei ole niin huikea, etteikö kannattaisi pyykkiä pesettää. Vaikka kaiken järjen mukaan pitäisi olla vaikkapa laitoshuoltaja. Lääkärit tuskin pyykkäävät. En tiedä, mutta välillä tulee asioita pohdittua, vaikka en ole hoitoalalla.
Se, miksi lähihoitaja laitetaan pyykkäämään, johtuu siitä, että sitten se pyykkäävä lähihoitaja voidaan laskea mukaan hoitajamitoitukseen, kun taas pyykkäävää laitoshuoltajaa ei voi. Kumpikaan heistä ei pyykätessään hoida hoidettavia, joten ainakin minusta pyykkäys ei saa kuulua lähihoitajan tehtäviin silloin kun hänet lasketaan mukaan hoitajamitoituksiin. Mutta tätä ilmeisesti lainlaatijat eivät ole tulleet ajatelleeksi, että laitoksissa palkataan lähihoitajia tekemään kaikkea muuta kuin hoitotöitä, jotta hoitajamitoitusvaatimukset voidaan kiertää.

Lähihoitaja on silti parempi hoitamisessa, kun on saanut siihen koulutuksen. Laitoshuoltaja osaa paremmin pestä pyykin. Toki me kaikki kotona pesemme pyykkiä ja petaamme sänkyjä, mutta kotityöt ovat aivan eri asia kuin laitoksessa tehtävä työ. Minäkin saan kotona pedattua kaikki kolme petiä, mutta töissä aikanaan yli 20 sänkyä otti aika koville ja sitten se lakanoiden pesu ja viikkaus. Tämä epäemäntä joutui siihen yhtä harvoin kuin kahvin keittoon, koska jälki oli mitä oli.

Se, miksi lähihoitaja laitetaan pyykkäämään, johtuu siitä, että sitten se pyykkäävä lähihoitaja voidaan laskea mukaan hoitajamitoitukseen, kun taas pyykkäävää laitoshuoltajaa ei voi. Kumpikaan heistä ei pyykätessään hoida hoidettavia, joten ainakin minusta pyykkäys ei saa kuulua lähihoitajan tehtäviin silloin kun hänet lasketaan mukaan hoitajamitoituksiin. Mutta tätä ilmeisesti lainlaatijat eivät ole tulleet ajatelleeksi, että laitoksissa palkataan lähihoitajia tekemään kaikkea muuta kuin hoitotöitä, jotta hoitajamitoitusvaatimukset voidaan kiertää.
Toden totta. Näinhän tämän täytyy olla. Jo on räikeätä touhua.

Ei niitä tarvitsekaan esitellä jos ongelmia ei ole. Ja toisaalta kun ne auttavat oman työn suunnittelussa, on niistä muutenkin itselle hyötyä. Teillä kuitenkin odotetaan ihmisten organisoivan itse oma työntekonsa.

Suski75 :) Kun olisikin vain niin, että järjestelisi vain omaa työtänsä. Sen hanskaan, koska olen järjestelmällinen luonteeltani.

Mutta multa edellytetään myös sitä, että muistuttelen muitakin siitä, että pysytään esim. toinituksissa aikatauluissa. Kaikista tehtaan ostoista pitää olla päivittäin kärryillä ja hoputtaa näitä ulkomaisia tehtaita, erikseen ihan jokaisen tilauksen kanssa. Jatkuvasti, kunnes tuote on valmistunut ja lähetetty.

Sama, että pitää usein muistutella omaa esimiestä siitä, että hän muistaisi ajoissa tilata esim varaosia näihin "laitteistoihin" ja sitten, kun niihin tehdään usein ulkomailla vielä engineering asennuksia, että pitää valvoa työn edistymistä siellä ja raportoida asiakkaalle ajantasainen edistymäraportti, sekä arvioitu sen hetkinen tavaran toimitusaika.

Esimies myös tekee jonkin verran virheitä, esim. kirjotusvirheitä, että vaikka tulee väärä tavaran toimitusosoite, eikä hän huomaa kämmejä... pitää siis olla haukkana kärryillä ja pyrkiä huomioimaan kaikkea.

Saan oman työni parhaiten suunniteltua pitämällä liimattavia muistilappuja kaikessa, eli viimeisin tilanne tieto ja mitä pitää seuraavaksi tehdä. Siis ihan jokaisessa projektipaperi nivaskassa omansa, joten työpöytäni on aivan täynnä muistilappuja, mutta pysyvätpä asiat järjestyksessä!

Mulle huomautettiin näistä muistilapuista siellä palaverissa vähän, mutta sitten totesivat, että jokaisella on se oma tapansa tehdä töitä.....olipa kannustavaa:sad001

Last edited by a moderator:
Pakko nyt tulla koulua puolustamaan :grin Itse en koe, että koulussa juuri mitään turhaa olisi. Oppilaiden mielestä ruotsi on turhaa, mutta itse puhun senkin puolesta. Siitä olen samaa mieltä, että työntekijän oikeuksista kannattaisi koulussa puhua. Meillä uusille työntekijöille infon pitää rehtori ja koulusihteeri. Palkka-asioissa käännytään ensin rehtorin puoleen. Tämä tuli selväksi, kun ihmettelin palkanlaskentaan pientä palkkaani elo-syyskuulta. Kävi ilmi, että sekä ensimmäinen että toinen ikälisä olivat pudonneet pois, lisäksi multa puuttui muutakin. Palkanlaskennassa oltiin purjeessa. Kaks lähteny käveleen ja yks sijainen tullut tilalle ja juuri minun palkka oli laskettu väärin. Olen nyt oppinut valvomaan etujani ja puolisoni on tosi tarkka näissä, joten konsultoin aina häntä ensin.

Takaisin