----45+++++ kuumeiset

Tähti, onhan se ehdottomasti kova paikka kuulla faktat solujen laadusta ja selviytymiskyvystä. Inseminaatioissa laatu ei mitenkään käy ilmi, ja voi elää kuvitelmassa, että kaikki alkiot ovat terveitä. Minäkään en osannut edes kuvitella ennen keskenmenoa, että alkioissa olisi vikaa, ja vaikka lääkäri sen ihan suoraan sanoi, että tässä iässä terveitä alkioita on vain muutama prosentti, ei sitä sisäistänyt ennen kuin IVF:stä tuli kylmät faktat, että 19 munasolun keräyksestä saatiin vain yksi terve alkio. Koko ajan ajattelin, että minä olen varmaan poikkeuksellisen hedelmällinen ikäisekseni, että saadaankin varmasti monta hyvää... niin ne kuvitelmat karisevat. Ja olihan tuo 19 jo poikkeuksellisen hyvä sekin, ne vain eivät olleet terveitä.

Toisaalta ajattelin, että jos ei sieltä terveitä löydy, niin sitten ainakin selviää heti. Minulle myös se kuukausien tulokseton yrittäminen oli turhauttavaa sekin. Mieluummin kuulen kerralla, että lasta ei ole tulossa, kuin yritän kuukausikaupalla epätietoisuudessa, tuloksetta, koska sitten voi tästä vaiheesta siirtyä eteenpäin yksilapsisena perheenä.
 
Anteeksi kun kysyn, mutta kun en oikeasti ymmärrä... onko anopilla ollut päätäntävalta teidän parisuhteen sisäisistä asioista? Jos hän sanoi että ei vielä lapsia, niin te tottelitte? Tuntuu jotenkin hyvin kummalliselta minusta. Minä olen aina päättänyt itse puolisoni kanssa milloin mennään kihloihin, naimisiin, ja milloin on lasten hankkimisen aika. Ja jos joku ulkopuolinen olisi edes yrittänyt alkaa määräilemään, olisin kyllä poistanut sellaisen ihmisen vaikutuspiiristäni hyvin pian.

Anoppi yritti itse asiassa määräillä ekan lapsen uskonnollisesta kasvatuksesta (ei kuuluta kumpikaan kirkkoon, ja anoppi alkoi komentelemaan että lapsi pitää kastaa ja laittaa uskontotunneille) Ilmoitin että hänellä on ollut aikanaan oikeus päättää oman lapsensa (mieheni) uskonnollisen kasvatuksen suhteen, ja meillä on se täysin sama oikeus, ja me päätämme oman lapsemme asioista. Sanoin, että minä kunnioitan hänen uskonnollista vakaumustaan, ja toivon että hän kunnioittaa yhtä lailla meidän.

Suuttuihan se, ei puhunut mulle sen jälkeen vuosiin. En surrut. Se oli hänen valintansa. Ja noin isoon asiaan kuin lasten hankinta en kuuntelisi kenenkään komentelua. En käsitä miksi joku antaisi ulkopuolisten päättää omasta elämästään ja ratkaisuistaan. Ehkä minä olen sitten jotenkin poikkeava, mutta tää on kyllä mun elämä ja mun parisuhde, eikä mun anopin.

Hentohaave :) Anopeilla on usein valtaa, vaikka sitä ei kuule tyyliin; nyt teette kuten sanon!:angelic:

Valtaa on ollut ja on sanottu, että tarkoittaa vaan hyvää ja parasta.

Ehkä olisi pitänyt itse olla tiukempi, tietyissä asioissa.

Ei voi syyttää oikein ketään.
 
Tähti, onhan se ehdottomasti kova paikka kuulla faktat solujen laadusta ja selviytymiskyvystä. Inseminaatioissa laatu ei mitenkään käy ilmi, ja voi elää kuvitelmassa, että kaikki alkiot ovat terveitä. Minäkään en osannut edes kuvitella ennen keskenmenoa, että alkioissa olisi vikaa, ja vaikka lääkäri sen ihan suoraan sanoi, että tässä iässä terveitä alkioita on vain muutama prosentti, ei sitä sisäistänyt ennen kuin IVF:stä tuli kylmät faktat, että 19 munasolun keräyksestä saatiin vain yksi terve alkio. Koko ajan ajattelin, että minä olen varmaan poikkeuksellisen hedelmällinen ikäisekseni, että saadaankin varmasti monta hyvää... niin ne kuvitelmat karisevat. Ja olihan tuo 19 jo poikkeuksellisen hyvä sekin, ne vain eivät olleet terveitä.
.
Näissä jutuissa saattaa tosiaan tulla tosi kylmää kyytiä heti kättelyssä. Omalla kohdalla ensin se, että AMH oli yritystä aloittaessa tosi alhaalla, sitten IVF:n huono vaste, sitten luomuraskauden kromosomiperusteinen keskeytys, toinen tärppi ja kkm, ja toinen kokemus siitä, ettei IVF:ssä saada kuin yksi solu ja rupualkio.

Tän takia nykyisestä olotilasta nauttiminen ei oikein onnistu ennen NIPTiä. Vaikka on mahtavaa että alkio tarrasi kyytiin (ja pahoinvoinnin perusteella on edelleen kyydissä), koitan aktiivisesti pysyä hetkessä ja olla miettimättä tulevaa. Laatu on kuitenkin melko matalalla ja todennäköisyys loppuun asti kestävään normaaliraskauteen pieni.
 
Muokattu viimeksi:
Mulla on varmaan nyt ihan oikeat vaihdevuodet tässä rysähtäny päälle. Tein FSH-testin eilen ja siihen tuli aika tiukat viivat. Edes jostain testistä saan positiivisen tuloksen :shy: Eikä ollut edes aamupissa :sad001

En tiedä voiko olla kyse enää letrojen vaikutuksesta. Koko tän 3 viikkoa on ollut ihan järkyttävää tunnevuoristorataa. Tajuan itsekin että räjähdän tosi herkästi, loukkaannun verisesti, itken kaikesta ja olen ollut ihan käsittämättömien surujen alhossa, tosi syvällä jossain pohjattomissa alakuloissa. Joka riita tuntuu niin järjettömän syvästi, että olen aina lopettamassa suhdetta siihen. Ja kaikesta tulee riita. Mies on kai tajunnut että nyt on tosi kysymyksessä, on alkanut vähän jo vaikuttaa huolestuneelta sen suhteen että oonko oikeesti lopettamassa suhdetta. Kun kaikki asiat tuntuu niin pahalta. En tiedä olisko tää yksin yhtään helpompaa, sit riitelisin vaan teinien kanssa.

Nyt on menkat (valtava vuoto) ohi ja mietin tässä samanaikaisesti että ottaisinko nuo letrot tässä kierrossa, olisko niistä enää mitään hyötyä, lopetanko parisuhteen, johtuuko tää oireilu vain hormoneista vai onko meidän suhde mennyttä... huokaus. Ei ole naisen elämä helppoa, ei missään iässä :arghh:

Kuulostaa tosi raskaalta, oon pahoillani että joudut käymään läpi noin rankkaa mankelia!

Olisiko sun mahdollista käydä testauttamassa kaikki hormonitasosi (uudestaan?) ja juttelemassa lääkärin kanssa?
 
Voikohan letrot provosoida vaihdevuodet alkamaan? Luulin että ne tekis päinvastaista! Ennen letrokiertoa vielä ovuloin luomusti, rskaustesteistäkin tän vuoden puolella ainakin kahdessa kierrossa viivan alkua (kemiallinen raskaus) ja fsh-testi näytti negatiivista. Yksi kuuri letroja takana ja nyt on järkyt mielialaoireet päällä ja vaihdevuositesti positiivinen :bored:
Eikös letrot juurikin boostaa FSH:n määrää? Voisiko se vääristää testituloksia?
 
Niin siis minä olen ymmärtänyt, että lapsettomuushoidoissa käytettävillä lääkkeillä (en tosin tiedä millä niistä) saadaan kuukautiset sellaisillekin ihmisille, joilla menopaussi on jo takanapäin. Tosin siinä vaiheessa ei raskaus omilla soluilla yleensä enää onnistu.
 
Kyllä taitaa hailurat olla ihan mielikuvitusta. Ei vahvistu. Mulla tiputti silloin to ja pe ja sen jälkeen ei mitään. No eipä ole menkatkaan vielä alkaneet ja mikä parasta, niin tämä kierto meni ilman teroja.
 
Tänään se pahin muuten tapahtui. Törmäsin anoppiin testikaupoilla. Varmaan rosvoksi luulivat, kun kyttäsin sopivaa rakosta mennä kassalle. No en jäänyt kiinni.

Anopille ei kuulu kenenkään lisääntyminen. Ihan on jokaisen oma asia.

Oisko vähän kauheeta selitellä anopille Clearblue ostoksia....:laughing021

Mun anopppi varmaan onnittelisi heti ja halais päälle:laughing001
 
Minäkin olen miettinyt tuota. Että kaupassa kun olen kerännyt kärryyn kasan PregCheckejä, niin miksi ne pitää piilottaa sinne muiden ostosten alle? Ei niissä pitäisi olla mitään hävettävää, eikä raskauden yrittämisessäkään pitäisi olla mitään hävettävää, niin mikä tässä on takana? Yritän kuitenkin kaikin tavoin olla elämässäni kaikkien tekojen ja sanojeni takana salailematta mitään, joten tuo raskaustestien piilottelu on jossain määrin periaatteideni vastaista, joten miksi minulle tulee tuollainen tarve sitä kuitenkin tehdä?

Lopputulos kuitenkin tulee kaikkien näkyviin aikanaan.
 
Muokattu viimeksi:
Minäkin olen miettinyt tuota. Että kaupassa kun olen kerännyt kärryyn kasan PregCheckejä, niin miksi ne pitää piilottaa sinne muiden ostosten alle? Ei niissä pitäisi olla mitään hävettävää, eikä raskauden yrittämisessäkään pitäisi olla mitään hävettävää, niin mikä tässä on takana? Yritän kuitenkin kaikin tavoin olla elämässäni kaikkien tekojen ja sanojeni takana salailematta mitään, joten tuo raskaustestien piilottelu on jossain määrin periaatteideni vastaista, joten miksi tulee tuollainen tarve sitä kuitenkin tehdä?

Lopputulos kuitenkin tulee kaikkien näkyviin aikanaan.
Ainakaan minä en koe tarvetta ilmoitella aikeistani. Ei siinä hävettävää ole. Myös se, että yritys kestää kauan vaikuttaa asiaan.
 
Takaisin
Top