----45+++++ kuumeiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Luin tästä ketjusta kahdeksan ensimmäistä sivua, enkä tiennytkään,
että jos menkat alkavat myöhemmin kuin useimmilla, tarkoittaisi se
lyhyempää hedelmällistä ikää. Mulla alkoi siis kuukautta vaille 16 -
vuotiaana o_O Että onkohan mulla jo kohta parhaat päivät takana :confused005

Helena80 :) Koska äitisi menkat alkoivat ja koska hänelle tuli vaihdevuodet?

Nämä usein ovat perinnöllisiä...myös suvun muiden naisten, kuten isomummusi vsihdevuosien alkaminen...

Älä vaan liikaa huolestu, sinulla on kyllä aikaa vielä, olet ajoissa liikenteessä:p

Luin tästä ketjusta kahdeksan ensimmäistä sivua, enkä tiennytkään,
että jos menkat alkavat myöhemmin kuin useimmilla, tarkoittaisi se
lyhyempää hedelmällistä ikää. Mulla alkoi siis kuukautta vaille 16 -
vuotiaana o_O Että onkohan mulla jo kohta parhaat päivät takana :confused005
En ihan äkkiä usko tuohon. Meidän suvussa tytöillä kuukautiset alkavat yleensä 16-vuotiaana, ja jatkuvat kuusikymppiseksi asti. Ensimmäisessä iVF-keräilyssä 42-vuotiaana minulta kerättiin 19 munasolua, joten ihan äkkiä eivät nekään ole loppumassa. Laatu toki iän mukainen, mutta niin se on muillakin.

Muistelisin, että äidilläni alkanut myös myöhään. Vaihdevuosista
en tiedä, en ole uskaltanut kysyä, kun äitini ei puhu sellaisista
asioista. Aikoinaan kuukautisistakin kertoi kerran varoittaakseen,
etten säikähdä, kun vuoto alkaa. Ja sitten, kun täytin 18, hän
sanoi kerran, ettei sitten halua kuulla intiimielämästäni yhtään
mitään. Mut ei se mitään, hyvin olen pärjännyt. Ehkäisystäkään
ei koskaan puhuttu mitään, koulusta opin tarvittavan ja me on
siis aina käytetty kondomia, en ole ikinä syönyt pillereitä tai
kokeillut mitään muutakaan. Olen siis aika tietämätön monista
asioista. Mut sekin on ihan ok :joyful:

Raskaana ollessa se on korkealla, yleensä takana, kova ja suljettu. Kierron eri vaiheissa tuo napukka vaihtaa paikkaa paljonkin. Juuri ennen kuukautisia se laskee tosi alas ja muuttuu pehmeäksi sekä aukeaa vähäsen että ylimääräinen limakalvo pääsee valumaan pois.

Parhaiten sinne yltää kaiketi kun istut vessanpöntöllä ja nojaat vähän eteenpäin. Työnnä keskisormi niin syvälle emättimeen kuin yltää ja pyöräytät vähän seinämiä pitkin. Se donitsin muotoinen ja tuntuinen pallukka on se mitä etsit.

Rauha80 :) Oli haastava....en osaa tulkita.

Mutta raskaustestiä sitten taas aamulla.
Kuinkahan monta pakettia on tullut jo käytettyä tässä kierrossa:laughing001 :smiley-angelic006

Tais mun kaikilla kolmella siskolla alkaa aikaisemmin
kuin mulla, et ei sekään aina ihan perinnöllisesti mene.
He myös kehittyivät aikaisemmin fyysisesti.

Muistelisin, että äidilläni alkanut myös myöhään. Vaihdevuosista
en tiedä, en ole uskaltanut kysyä, kun äitini ei puhu sellaisista
asioista. Aikoinaan kuukautisistakin kertoi kerran varoittaakseen,
etten säikähdä, kun vuoto alkaa. Ja sitten, kun täytin 18, hän
sanoi kerran, ettei sitten halua kuulla intiimielämästäni yhtään
mitään. Mut ei se mitään, hyvin olen pärjännyt. Ehkäisystäkään
ei koskaan puhuttu mitään, koulusta opin tarvittavan ja me on
siis aina käytetty kondomia, en ole ikinä syönyt pillereitä tai
kokeillut mitään muutakaan. Olen siis aika tietämätön monista
asioista. Mut sekin on ihan ok :joyful:

Helena80 :) Eipä meilläkään näitä julistettu, mutta kyllä tuolla lähempänä 40-ikää kehtasin Äidiltä kysyä asiaa....ei näitä enää häpeä, kuten nuorena tyttönä:laughing002

On hyvä tietää! Kysyimpä samalla mummoltakin, joten tiedän senkin!:laughing002
Ei jää aukkoja asioissa.

Mulla alkoi menkat pari kuukautta ennen kuin täytin 12v.
Ikinä en ole äitini kanssa näistä puhunut kun ei ollut enää elossa.
Ei siis tietoa koska vaihdevuodet voisi tulla. Ei myöskään mummosta tietoa.
Itse toivon, ettei tytölläni alkaisi noin aikaisin. Mutta nähtäväksi jää.
Mä en tiedä liittyykö muuten kehitys aikaisiin kuukautisiin.
Mä kehityin muutenkin nopeasti. Tokalla luokalla alkoi kova rintojen kasvu. Olin todella ikäistäni vanhemman näköinen. Ja pituuskasvu loppui aikaisin.
Heti ekoista menkoista lähtien ne oli erittäin runsaat ja kivuliaat.
Pillereillä mulla niitä helpotettiin jo teini-iässä.
En tiedä onko aikaisin alkaneilla menkoilla jotain yhteyttä hedelmällisyyteen tai siihen koska vaihdevuodet alkaa.

Meillä tyttö nyt 10v ja vähäsen olen jo menkoista puhunut silloin, kun ne
on itselläni olleet päällä. Päivittelin, että vatsaan sattuu ja kerroin siteistä
silleen ohimennen, kun tyttö on arka kaikkea uutta kohtaan, niin en
halunnut pelotella. Eilen tulin sanoneeksi, että haluttais perheeseen
vielä uutta vauvaa, niin silmät suureni lautasen kokoiseksi ja tyttö
totesi, että se olisi tosi mahtava juttu :joyful: Pyysin pitämään salassa ja
hän yleensä salaisuudet pitää. Ostettiin viime keväänä tällainen 200 m2
talo, että tänne kyllä mahtuisi. Ja vielä vaikka yksi lemmikkikin lisää laughing7

Mitä muuta varten oltaisi ukon kanssa käyty kalliissa IVF-hoitopalaverissa?
Ei kai tuossa mitään outoa ole. En minäkään ollut varma, mihin lopputulokseen siellä IVF-palaverissa itse tulen kun sinne menin. Ajattelin, että jos lääkäri ei tarjoa minulle hyviä vaihtoehtoja, niin sitten pitää miettiä vähän enemmän. Ja palaverin jälkeenkin jäi yksi kierto väliin ennen kuin olin varma asiasta. Ei tosin olisi jäänyt, jos ikärajat olisivat lähellä.

Ihmeen paljon tuot "kalliit" hinnat kaikkialla esiin, vaikka teillä ei rahalla ole väliä. Minusta tuo IVF-neuvontakäynti oli niin halpa, että siellä nyt käy vaikkei asiasta varma olekaan. Pikkuraha suhteessa hoitoihin muuten.

On kyllä tullut opittua paljon näistä hoitoasioista, kun ei niistä ole
mitään kokemusta. Jos meillä ei luomuna tärppää, niin emme
lähde hoitoihin, ainakaan näillä näkymin. On kuitenkin jo kolme
lasta, mihin voi olla tyytyväinen. Ja otettaisiinko asiakkaiksi
edes tällaista pariskuntaa, jolla jo ennestään on lähes suurperhe?

Politiikasta. En ole kauhean kiinnostunut aiheesta mutta äänestän toki. Ennen aina vihreitä mutta nyt ainoa puolue jota voisin ja äänestän on Persut. Puhuvat asioista selkokielellä ja maahanmuuttopolitiikka mun mieleen. En ymmärrä näitä nuoria pakolaismiehiä joita täällä hyysäämme vähillä varoilla. Missä vanhukset naiset ja lapset? Ja huolissani olen Suomen tyttölapsista, mitkä traumat heille raiskauksista jääkään voi voi. Kaksi täysin erilaista kulttuuria...

Ja otettaisiinko asiakkaiksi edes tällaista pariskuntaa, jolla jo ennestään on lähes suurperhe?
Yksityisellä puolella ei perheen koolla ole merkitystä.

Meilläkin lapsiluku jää kahteen, pitkään mietin voisiko yksi sittenkin riittää, mutta ei, ei voinut, joten piti lähteä selvittämään hoitojen kautta onko toinen lapsi edes mahdollinen. Kaksi sitten riittää meille, koska tämä kakkonenkin oli jo riittävän vaikea saada alkuun ja kakkonen täyttää kaikki ne kriteerit, miksi yksi ei meille riittänyt.

Niin, totta. En muistanutkaan tuota yksityistä puolta. Itellä ei olisi varaa,
mutta mies kyllä yrittäisi kustantaa, jos oikeesti olisi tarpeen hoitoihin
mennä.

En saanut yöllä nukuttua kuin 4,5 tuntia, varmaan eilisillan unien vuoksi,
joten nousin aikaisin, tein päivän ruuan jo uuniin ja koitan kohta siivoilla.
Lenkki vielä ennen kuin lähdetään minigolffaamaan ystävien kanssa.
Siitä sitten raflaan ja viiniä naamaan. Punkkua ajattelin :grin

Kiitos, Yölento :joyful:

Mun päivän testikuva tulee illemmasta, kun testailisin tuossa kolmen aikaan,
mutta kun ollaan siellä minigolfissa, et en tiedä sitten, mihinkä väliin ovistestin
tungen :grin

Lueskelin tässä ketjun alkupäästä 6 sivua lisää ja siellä puhuttiin synnytyksen
jännittämisestä. Mua on aina jännittänyt, muttei pelottanut jostain syystä. Vähän
sama lentämisen kanssa, että tässä sitä nyt ollaan ja jos jotain ikävää tapahtuu,
en voi sille mitään. Onneksi kerkesin synnyttää esikoisen ennen kuin kuulin
siskoni lapsettomuudesta, joka sitten muuttuikin raskaudeksi, mutta synnytys
ei mennyt putkeen vaan piiiitkän ponnistusyrityksen jälkeen kiidätettiin kiireelliseen
sektioon. Se onneksi meni hyvin. Mutta olisin itse pelännyt kyllä mennä synnyttämään
sen jälkeen. Nyt sisko oli kuitenkin puhunut miehensä ympäri yrittämään kolmatta,
vaikka olikin karmeita kokemuksia. Toisen lapsen syntymä meni hyvin aikanaan
heillä.

Mä kerron synnytystarinani joskus, mut niistä saa romaanin, et ehkä yks per viesti :woot:

Politiikasta. En ole kauhean kiinnostunut aiheesta mutta äänestän toki. Ennen aina vihreitä mutta nyt ainoa puolue jota voisin ja äänestän on Persut. Puhuvat asioista selkokielellä ja maahanmuuttopolitiikka mun mieleen. En ymmärrä näitä nuoria pakolaismiehiä joita täällä hyysäämme vähillä varoilla. Missä vanhukset naiset ja lapset? Ja huolissani olen Suomen tyttölapsista, mitkä traumat heille raiskauksista jääkään voi voi. Kaksi täysin erilaista kulttuuria...
Persut puhuvat kyllä selkeästi, mutta joko eivät ajattele, ymmärrä tai halua tuoda julki, mutta maahanmuuttoasiat eivät ole niin suoraviivaisia, mitä he antavat ymmärtää. Suomella on kansainvälisiä sopimuksia ja Suomi pitää huolta ihmisoikeuksista, mitä varmasti jokainen suomalainen kannattaa. Varmasti jokaisessa puolueessa ollaan sitä mieltä että maahanmuuton on oltava hallittua eikä kenenkään rikoksia sallita, ymmärretä eikä hyväksytä. Erona persuihin on se, että asiaa lähestytään realistisin perustein. Meitä sitovat kansainväliset sopimukset ja suurin osa maahanmuuttajista ei tee rikoksia. Realismi tuo mukanaan sen, että yritetään tehdä jotakin sen hyväksi että maahanmuuttajat eivät tee rikoksia, siis parannetaan kotouttamisprosesseja ja pyritään ottamaan tulijat vastaan hallitusti. Jos olisi helppo tapa toteuttaa tämä, se olisi jo tehty. Persujen mielestä vaan suljetaan rajat (ja silmät), mikä ei ole realistinen vaihtoehto.

Persujen ympäristöpolitiikka perustuu talouteen (ja silmien sulkemiseen) , joten entisenä vihreänä et varmasti voi tukea sellaista.

Vaikka politiikka ei kiinnostaisi, niin kannattaa kyllä silti vähän miettiä ja tutustua asiaan.

Mulla alkoi menkat pari kuukautta ennen kuin täytin 12v.
Ikinä en ole äitini kanssa näistä puhunut kun ei ollut enää elossa.
Ei siis tietoa koska vaihdevuodet voisi tulla. Ei myöskään mummosta tietoa.
Itse toivon, ettei tytölläni alkaisi noin aikaisin. Mutta nähtäväksi jää.
Mä en tiedä liittyykö muuten kehitys aikaisiin kuukautisiin.
Mä kehityin muutenkin nopeasti. Tokalla luokalla alkoi kova rintojen kasvu. Olin todella ikäistäni vanhemman näköinen. Ja pituuskasvu loppui aikaisin.
Heti ekoista menkoista lähtien ne oli erittäin runsaat ja kivuliaat.
Pillereillä mulla niitä helpotettiin jo teini-iässä.
En tiedä onko aikaisin alkaneilla menkoilla jotain yhteyttä hedelmällisyyteen tai siihen koska vaihdevuodet alkaa.
Eipä näihin ole nokan koputtamista miten menkat alkavat. Itsellä ne alkoi tosiaan jo 9 vuotiaana. Eikä kukaan ollut missään puhunut mistä oli kyse:grumpy:. Oli aika järkyttävää, pitkä ja muodostunut olin jo, mutta ettei kenellekään ollut tullut mieleen kertoa!??! Lääkärissä piti juosta tutkimuksissa ja joku ehdotti hormoonihoitoa etten kasvaisi jättiläiseksi. Äiti onneksi blokkasi, oli hänkin kasvanut aikaisin sen ajan mittapuulla. Tällainen 166cm jättiläinen minusta sitten kasvoi:shy:
. Vanhimmalla tyttärellä alkoi 11 vuotiaana ja seuraava näyttäis menevän samaa rytmiä. Koen että se on ihan hyvä ikä:rolleyes:! Ei liian varhain. Kunhan tietää mitä kehossa tapahtuu.

Saas nähdä, tallettelut aloitettu, kevyesti 85 pizzan leipomisen päätteeksi :hilarious:. Kävi jälkiverryttelystä. Ovis kyllä vielä odotuttaa itseään, mutta aikainen mato linnun nappaa, eikö:rolleyes:?

Yölento: hyvin kirjoitit. Samalla lailla ajattelen persuista. Suomalaiset tekee ihan yhtä paljon seksuaalirikoksia kun muun maalaiset. Niistä ei vain niin puhuta. Pikkasen joskus sivutaan. Tämäkin tehdään ihan tarkoituksella.

Dpo 12 - nega. Ei siis osumaa tällä kierroksella. Seuraavaa arvontaa odotellessa paremman onnen toivossa :chicken:

Menkat alkoivat 11-vuotiaana ja se tuntui aikoinaan aikaiselta. Käsittääkseni aikainen menkkojen alkamisikä ennakoi aikaisempia vaihdevuosia. Äidiltäni en ole kehdannut udella vaihdevuosista. Mummini sai tosin lapsia vielä yli 40-vuotiaana.

Takaisin