Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Samaa mieltä sen kaverin kanssa. Eikä todellakaan tarvita päiväkotia, jos vanhemmat jaksavat ja pystyvät tukemaan lasta ja jos kehityksen hitaus huomataan. Tukitoimia voi saada myös kotiin ja kotona voi tehdä lähes kaiken, mitä päiväkodeissakin. Mutta jos vanhemmat eivät pysty, jaksa tai osaa, niin kyllä päiväkoti on aika helppo ratkaisu.Ja lisäys : puhun nyt esim kielellisestä kehityksestä. En perheistä joissa isompia ongelmia.
Samalta kaverilta kuulin, että jos ongelmia motorisessa kehityksessä eskarin alussa on koulun aloitus vaikeampaa.
Voi se 3-4 -vuotias pompottaa useammankin lapsen perheessä... :arghh: Meillä sattuu olemaan yksi erittäin temperamenttinen ja voimakastahtoinen sellainen. Sananvaltaa kyllä onneksi on, mutta osaa kyllä hyödyntää tarvittaessa tilanteita.. On muuten ihan kamalaa katsottavaa kun 3-4-vuotias pompottaa vanhempiaan 24/7 eikä vanhemmilla ole sananvaltaa mistään. Minullakin on vain yksi lapsi, mutta parhaani olen yrittänyt, etten tuollaiseen tilanteeseen joudu.
Jos lapsi ei ole 6-vuotiaana käynyt kaupassa, nähnyt liukuovia eikä hissiä, ei tiedä, miten kaupasta ostetaan ruokaa, ei tiedä mitä on raha, ei ole nähnyt lähintä kyläpahasta, ei ole ylittänyt suojatietä ja paljon muuta tavallista. Niin kyllä elinpiiri on aika suppea.
En tarkoita että yksi puute jollakin osa-alueella olisi ihmeellistä mutta kun nämä kaikki sattuvat samalle lapselle, niin joku vuorottelusysteemi voisi olla hyväksi jos koko perheenä ei ole mahdollista käydä missään. Enkä tarkoita mitään sirkushuveja tai muuta ihmeellistä, vaan ihan sellaista mikä on meille muille ihan tavallista.
Herättääkö tämä kysymyksiä ja vastustuksia siksi että näitä perheitä ei jokaisen kokemuksiin kuulu vai mikä siinä kuohuttaa ?
Tähti, eiköhän teidän lapsi saa ihan riittävästi virikkeitä ja ikääkin on vasta 2 vuotta ja rapiat päälle.
Liikennevalot on kyllä jo ihan extreme-elämys!!
Mutta neljävuotiaani on sitten hieman kiireisempi luonne. Olenkin sanonut, etten lapsista tiennyt mitään ennen häntä. Niin ne nassikat opettavat.
Pienempi kaiveli muniaan kotona. Kysyin sitten, että ethän oikeasti kaivele niitä kerhossa. Lapsi vastasi, että saatampa kaivellakin. Et ole vahtimassa. No luulen, että kujeilee mokoma. En kyllä kehtaa kerhosta kysyä.
Tähti, meillä lapsi ei päätä tuollaisia asioita. Saa haluta, mutta kaikkea ei saa, mitä haluaa
Kaveri näkee surukseen ekaluokkalaisia joiden ongelmiin olisi pitänyt puutua ennen ekaa luokkaa. Koulujen byrokratia kovin kankeaa ja saattaa mennä useampi vuosi kun haetaan pienryhmään.
En tämän perusteella en toki suosittele laittamaan lastaan päiväkotiin vaan mietin nähdäänkö kaikki ongelmat jos kotihoidossa. Moni lapsi pelastuisi.
Meillä kerran saatiin itkuraivarit kaupassa karkista. Vanhempi lapsi siis. Ensin selitin että karkkia ja leluja tulee synttäreillä ja jouluna. Kun jatkoi, nappasin rinnuksista, kannoin ulos kaupasta ja upotin lumihankeen. Kerroin myös että. Voidaan jatkaa kauppareissu loppuun ja pääsee jatkossa mukaan jos lopettaa itkemisen ja haluamisen. Toinen vaihtoehto ettei enää ikinä tule mukaan. Meni läpi ja kumpikaan ei enää koskaan aiheuttanut yhtään kohtausta kaupassa. (nuorempi on niin fiksu että oppii katsomallakin). Mulla on aina ollut tapan kieltää kerralla niin ettei enää uudelleen tarvitse. Nyt melkein aikuisina kutsuvat mua lempinimellä natsimutsi
Kiitos kun jaksoit avata tätä kokemusta meille !Ymmärrän hyvin, että ihan hirveästi ei ehdi, jos perheeseen syntyy uusi lapsi joka vuosi. Siksi minusta olisikin hyvä jos perhe ei menettäisi rahaa, vaikka isoimmat lapset kävisivät päiväkodissa. Vanhemmat jaksaisivat enemmän ja lapset saisivat kokemuksia.
Tukitoimista harvoin on haittaa. Ei ole pyrkimys tehdä kaikista samanlaisia ja lapsilla on lupa olla erilaisia. On kuitenkin sekä lapsen että kaikkien muidenkin etu että tulee ymmärretyksi ja ymmärtää toisia. Jos on lukihäiriö, niin siinäkin voidaan auttaa eikä ole pakko hakata päätä seinään, jos ei opi niin kuin muut.Peppipupu :) On myös lapsia, joiden kielellisiin ongelmiin ei auta tuki toimet. Nämä lapset kehittyvät eri tavalla, mutta ovat täysin pärjääviä aikuisina. Kehitys on hitaampaa, mutta yhtä täydellistä.
Kaikki iIhmiset ovat erilaisia. Jokainen on yksilö :) Onneksi
Kyllä maailmalta riittää esimerkkejä siihen, että henkilö ei ole pärjännyt koulussa, on jopa paha lukihäiriö. Mutta aikuisena on silti supersuosittu multimiljonääri
Ymmmärrän kyllä tämänkin huolen. Ja vaikka kirjoituksestani voisi saada sen käsityksen että olisin kaksivuotisen esikoulun kannalla, niin en taida olla.Kiitos kun jaksoit avata tätä kokemusta meille !
Mä koen kuitenkin että on väärin marginaaliporukan ohjaamiseksi tiettyyn suuntaan lähteä leikkaamaan perhe-etuuksia. Käsitän kyllä sen vaikutuksen, mutta koen sen syrjiväksi. Siinä missä kaikki muut asiat kallistuu joka vuosi, ei ole mielestäni oikea suunta leikata lapsiperheiltä pieniä etuja pois. Samaa voitaisiin kai miettiä lapsilisien kohdalla, tehköön lapsia vaan se jolla on siihen varaa ilman tukia periaatteella. Tunnustan että ne mahdollistaa lasten kotihoidon omalla kohdalla, mutta en kyllä purematta niistä olisi valmis luopumaan.
Todellakin on! Meillä esikoinen sai viimein 9. Luokalla tarvitsemaansa tukea koulussa.. Aika monta vuotta meni jahkaillessa. Koulumaailma on kehittynyt hurjasti viime aikoina, ainakin täältä katsottuna.Lisättäköön vielä että järjestelmässä on toki kehittämisen paikkoja ja nykyisinkin tuesta voi joutua taistella eikä saa oikeanlaista tukea eikä viipymättä
Siihen suuntaan tässä kaiketi kuitenkin ollaan hiljakseen (?) liikkumassa..Ymmmärrän kyllä tämänkin huolen. Ja vaikka kirjoituksestani voisi saada sen käsityksen että olisin kaksivuotisen esikoulun kannalla, niin en taida olla.
Tukitoimista harvoin on haittaa. Ei ole pyrkimys tehdä kaikista samanlaisia ja lapsilla on lupa olla erilaisia. On kuitenkin sekä lapsen että kaikkien muidenkin etu että tulee ymmärretyksi ja ymmärtää toisia. Jos on lukihäiriö, niin siinäkin voidaan auttaa eikä ole pakko hakata päätä seinään, jos ei opi niin kuin muut.
Tukitoimet ovat tarkoitettu lapsen hyväksi, ei kiusaksi tai riesaksi. Miksi asiantuntijat näkisivät vaivaa, jos siitä ei ole hyötyä ja lopputulos on joka tapauksessa multimiljonääri? Ilman tukitoimia voi päätyä myös rikolliselle uralle jos ei saa ajoissa apua ja turhautuu.
Lisättäköön vielä että järjestelmässä on toki kehittämisen paikkoja ja nykyisinkin tuesta voi joutua taistella eikä saa oikeanlaista tukea eikä viipymättä
Hassu asenne. Tukitoimi voi olla esimerkiksi mahdollisuus kuunnella teksti, jos lukeminen ei suju, mahdollisuus kirjoittaa koneella, jos kynällä ei onnistu, mahdollisuus saada lisäaikaa tai rauhallinen paikka tehdä kokeita, mahdollisuus vetäytyä lepäämään kesken päivän, mahdollisuus liikkua silloinkin kun olisi aika istua, enemmän huomiota opettajalta, erilaisia läksyjä, avustaja, välipala tarvittaessa, vaihtoehtoisia kommunikaatiomenetelmiä. Ja vaikka mitä muuta.Yölento :) Todellinen apu on aina hyväksi, mutta ainakin itse säikähdän sanaa "tukitoimi":angelic:
Kuullostaa liian pahalle. Se kuullostaa siltä että ei voi pärjätä itse ja jokin "taho" tulee viemään vähintään linnaan:banghead:
Mulla ei ole vielä teini-ikäisiä, eikä kouluun meneviä.
Mutta ihan Eclipsen sanoin, voin sanoa, etten pyydä apua, jos siihen joskus olisi jotain tarvetta, koska..... lopun saavat sanoa muut.
Itse pärjätään, eikä siihen tarvita mitään Hallinnollista Byrokratiaa auttamaan -tukitoimissa.
Paras olisi jokin lähimmäinen ja paljon sympatiaa