----45+++++ kuumeiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Woohooo hannuli!! Haamua pukkaa :nailbiting:!
Olisko kohtalon ivaa jos nyt viimeinen tsänssi eron myötä päätyisi vauvaan:smiley-bounce012.. Todellisuus on kyllä taruakin ihmeellisempää! Toivottavasti tämä olisi sellainen!

Kyllä imetysnatsi tarvitsisi vielä yhden vauvan :smiley-angelic003! Nää mielipiteet on ihan mahtavia, vaan elämänkokemus saa aikaan näin hyviä keskusteluja!

Mulla on helmi- ja lokavauva. Haaveilin tässä yritysen aikana, että saisin kokea vielä kevät/kesävauvan, sillä vastasyntyneen kanssa olisi helpompaa lämpöisenä aikana, tai näin kahden hieman haastavamman vuodenajan vauvan kanssa ajattelisin. Mitään väliähän sillä ei loppupelissä ole, ja näin pitkillä yrityksillä siihen ajoittamiseen ei ole ollut mitään mahdollisuuksia. Katsoin nyt huvikseni, että jos nyt tärppäisi, menisi LA lähelle kuopuksen syntymää (8.10), tosin mulla on aina mennyt sen liki 2 viikkoa yli.

Mun kokemuksen mukaan äidit liian helpolla luovuttaa imetyksen suhteen, ja ymmärrän osittain kun tuki ja tietotaito siihen esim. neuvoloissa on osin alkeellista.
Näin voit sanoa vain, jos itse olet luovuttanut liian helposti, silloin se on sinun kokemuksesi, muutoin se on vain sinun kuvitelmasi muiden tilanteesta. Minun kokemukseni taas on se, että äidit yrittävät saada imetystä onnistumaan aivan liian pitkään, ja siinä kärsii sekä lapsi että äiti että koko perhe. Oma lapseni nälkiintyi niin pahasti, että pahimmillaan meni veltoksi eikä häntä saanut hereille, ja sitten oli pakko antaa enemmän korviketta. Tein enemmän imetyksen onnistumisen eteen töitä kuin yksikään tuntemani ihminen, luin enemmän asiasta kuin yksikään tuntemani ihminen, omistauduin asialle 24/7 ensimmäiset kuukaudet, eikä maitoa silti tullut, huolimatta siitä kuinka harvinaista se sattuukaan olemaan. Kaikki ne tuntemani äidit, jotka eivät onnistuneet imettämään, kertovat aivan samaa, ja kertovat myös, että näistä asioista ei voi puhua sellaisille, joilla imetys on onnistunut, koska välittömästi alkaa kyseenalaistaminen ja tenttaus. Helpompi on sanoa vaikkapa, ettei halunnut imettää ollenkaan, koska se on ainoa tapa saada imetysnatsit lopettamaan tenttaaminen ja syyllistäminen.

Toivoisin vaan, että se olisi enemmän normi ja tavoite tuoreille äideille.
Se onkin normi ja tavoite tuoreille äideille, jopa siinä määrin, että jos imetys ei onnistu, on äidillä moninkertainen riski sairastua masennukseen synnytyksen jälkeen. Niin pahasti äidit itseään vihaavat, koska imetys ei onnistunut. Asiaan ei auta yhtään äidin leimaaminen tyhmäksi tai tietämättömäksi tai laiskaksi jne. koska kaikki kyllä tämän tietävät. Jos joku imetysnatsi minulta kysyy, miksi en imettänyt, vastaan hänelle syyksi sen, etten halunnut rintojeni rupsahtavan. Se ei ole oikea syy, mutta imetysnatsien on aika lopettaa syyllistäminen, kyseenalaistaminen ja ylenkatsominen, ja yleensäkin heille ei kuulu pätkän vertaa se, imettääkö joku muu vai ei, ja miksi ei. Huolehtikoon omasta imetyksestään ja jättäköön muut rauhaan.

Rauha Suski :p Olet tehnyt kaikkesi, ja enemmänkin, ja se riittää. Me imetysnatsitkaan emme kiistä, että on tilanteita joissa imetys vaan ei onnistu ja korvike on ainoa vaihtoehto. Tai lapsen terveys vaatii. Puhun ennemmin sen puolesta, että sinne kaappiin ei "varuiksi" ostettaisi korviketta ajatuksella, että a) sitä kumminkin tarvii, jolloin kynnys sen antamiseen joka itkun yhteydessä on pienempi tai b) voi sitten isäkin osallistua ruokintaan / pääsee äiti omalle ajalle (imetys ei estä isän ja vauvan suhdetta eikä sitä, että äiti saa tunnin-kahden oman ajan).

Kuten sanoin, en halua ketään arvostella omien ratkaisujen suhteen. Kyllä tässä mun äitiydessäkin on paljon asioita, jotka eu mene oppikirjojen mukaan :grin Mutta saan myös olla ylpeä omasta imetyksestäni, vaikeuksista voittoon, se ei ole muilta pois.

Mielenkiintoinen artikkeli:

https://www.cleveland.com/metro/201...ath-delayed-cleveland-clinic-study-finds.html

Alla uutisen parhaat palat, jos et halua klikata tai englanti ei ole mukavuusalueesi:

•Vastasyntyneen ensipesun myöhästyttäminen vähintään 12 tunnilla nosti täysimetettyjen vauvojen lukumäärää merkittävästi.

•Ensipesun myöhästyttäminen 14 tunnilla vähensi vastasyntyneiden hypotermiatapauksia yli 50% ja muun muassa matalia verisokeriatapauksia kolmanneksella.

•Vastasyntyneen ensipesulle heti syntymän jälkeen (2 tunnin sisällä) ei ole tieteellistä perustetta silloin kun synnyttäjällä ei ole tarttuvia tauteja.

•Vastasyntyneen peseminen alle 2 tunnin ikäisenä voi lisätä vauvan stressiä ja hypotermiaa ja siten häiritä imetyksen alkamista.

•Ensipesun siirtäminen lisää ihokontanktia ja nyt pohditaan voiko lapsiveden tuoksulla olla tekemistä imetyksen käynnistymisen kanssa.

•Uusi tutkimus ensipesun myöhästyttämisen merkityksestä sai alkunsa siitä, että yhä useampi perhe alkoi saapumaan synnytyssairalaan synnytys(toive)listan kanssa, jossa he vaativat myöhästettyä ensipesua omalle lapselleen.

•Nyt kaikissa yliopistollisissa sairaaloissa suositellaan ensipesun siirtämistä eteenpäin 24 tunnilla.

Imetyscase osaltani käsitelty. Sen verran haluan sanoa, että itse ja tuntemani imetyshenkilöt eivät ole niitä, jotka päin naamaa kyselevät ja kyseenalaistavat kärkkäästi toisten ratkaisuja, saati syyllistävät. Pahoittelen jos tekstistäni välittyi sellainen. Sen sijaan neuvoja , tukea ja ratkaisumalleja voin tarjota, jos joku arpoo tai miettii, riittääkö maito ja tarviiko lapsi lisämaitoa, miksi imetys ei onnistu ym. Lääkäri minäkään en ole. Tosin lääkäreidenkin neuvot imetyksen suhteen kannattaa joskus kyseenalaistaa, sillä usein tietotaito imetyksen suhteen on siellä päässä esihistoriallisella tasolla. Itsellä kävi tuuri neuvolatädin suhteen, sillä vaikka poika kasvoi miinuskäyrällä, tuki hän 6kk:n täysimetystä, vaikka itse välillä pelkäsi että poitsu ei mun maidolla kasva. Samalla tavaralla tyttö olikin sitten aikamoinen jötkylä :grin Kasvu on niin geeneistä kiinni.

Mielenkiintoinen artikkeli:

https://www.cleveland.com/metro/201...ath-delayed-cleveland-clinic-study-finds.html

Alla uutisen parhaat palat, jos et halua klikata tai englanti ei ole mukavuusalueesi:

•Vastasyntyneen ensipesun myöhästyttäminen vähintään 12 tunnilla nosti täysimetettyjen vauvojen lukumäärää merkittävästi.

•Ensipesun myöhästyttäminen 14 tunnilla vähensi vastasyntyneiden hypotermiatapauksia yli 50% ja muun muassa matalia verisokeriatapauksia kolmanneksella.

•Vastasyntyneen ensipesulle heti syntymän jälkeen (2 tunnin sisällä) ei ole tieteellistä perustetta silloin kun synnyttäjällä ei ole tarttuvia tauteja.

•Vastasyntyneen peseminen alle 2 tunnin ikäisenä voi lisätä vauvan stressiä ja hypotermiaa ja siten häiritä imetyksen alkamista.

•Ensipesun siirtäminen lisää ihokontanktia ja nyt pohditaan voiko lapsiveden tuoksulla olla tekemistä imetyksen käynnistymisen kanssa.

•Uusi tutkimus ensipesun myöhästyttämisen merkityksestä sai alkunsa siitä, että yhä useampi perhe alkoi saapumaan synnytyssairalaan synnytys(toive)listan kanssa, jossa he vaativat myöhästettyä ensipesua omalle lapselleen.

•Nyt kaikissa yliopistollisissa sairaaloissa suositellaan ensipesun siirtämistä eteenpäin 24 tunnilla.

Mielenkiintoista että ensipesun lykkäämisellä on noinkin monenlaisia vaikutuksia. Synnytin viime elokuussa Taysissa ja siellä ei pestä vauvaa heti, sanoivat että voi sitten kotona kylvettää. Me kotiuduttiin vauvan ollessa kahden vuorokauden ikäinen ja kylvetettiin vauva vasta viikon ikäisenä. Eikä tuolloinkaan olisi ollut vielä tarvetta kun oli aivan putipuhdas! Kätilö selitti että kun vauvaa ei heti pestä, niin kaikki vauvankina mitä iholla on imeytyy takaisin vauvan ihoon ja suojaa ihoa. Mutta ei puhunut muista vaikutuksista. Mielenkiintoista! :)

Olen myös havainnut sen, että kun joku toteaa, ettei imetys onnistunut, kokevat imetysnatsit tämän pyyntönä saada lisää neuvoja, vaikka sitä se ei ole. Se on vain kommentti, ettei imetys onnistunut, eikä mitään muuta, eikä siihen tarvita yhtään neuvoa tai jatkokysymystä.

Mä oon myös läheltä seurannut ystävän "väkisin imettämistä"ja masennusta sen epäonnistuessa, en osaa ajatella että kukaan luovuttaisi kovin helpolla siinä. Tottakai niitäkin on, mutta en koe siitäkään mitään pistoksia:grin.

Itsellä kävi tuuri neuvolatädin suhteen, sillä vaikka poika kasvoi miinuskäyrällä, tuki hän 6kk:n täysimetystä, vaikka itse välillä pelkäsi että poitsu ei mun maidolla kasva. Samalla tavaralla tyttö olikin sitten aikamoinen jötkylä :grin Kasvu on niin geeneistä kiinni.
Mä olisin tarvinnut tälläisen viisaan neuvolatädin silloin tuoreena äitinä:cool:, itsellä meni tosiaan siihen että jo 3kk iässä alettiin pakottaa kiinteitä mukaan koska poika oli niin hoikka(eikä kaikista tutkimuksista huolimatta löytynyt mitään vikaa). Imetyskin loppui sitten kokonaan jo 6kk iässä - itse syytän tästä neuvolan toimintaa, siinä missä omaa tyhmyyttänikin. Yhä nykyään on tuo terve 185cm pitkä miehenalku hoikka 60+kg.. ai että mä vihaan käyriä:angry4. Ymmärrän tottakai niiden merkityksen, mutta se lukutaitokin vaatii kokemusta ja silmää. Yhden tälläisen taitavan tädin olen onneksi polulleni saanut:Heartred-eläkkeellä jo tuokin.. Sittemmin ovatkin lapsoset kasvaneet kivasti omilla käyrillään ihan sillä omalla maidolla, harmittelen ettei esikoinen päässyt tähän rauhan kuplaan:sad001. Mietittiin juuri miehen kanssa että voiko hänen keskittymishäiriönsäkin juontaa juurensa noihin alkuaikoihin, oli elämä vähän vaikeaa silloin itse kullakin. Tämä poika myös kylvetettiin heti siellä salissa jo - mitä ei sittemmin ole enää onneksi tehty. On hienoa että tuostakin rutiinista ollaan tultu takaisin luonnollisempaan.

Olen myös havainnut sen, että kun joku toteaa, ettei imetys onnistunut, kokevat imetysnatsit tämän pyyntönä saada lisää neuvoja, vaikka sitä se ei ole. Se on vain kommentti, ettei imetys onnistunut, eikä mitään muuta, eikä siihen tarvita yhtään neuvoa tai jatkokysymystä.

Kärkkäimpiä tuntuvat monesti olevan ne, joilla ei imetys syystä tai toisesta onnistunut. Silloin kaikki otetaan neuvomisena tai ylenkatsomisena, imettäjät ovat automaattisesti natseja ja omasta mielestään ylempänä. Näin en ainakaan itse koe olevani. Usein kysymyksiin on syynä ihan uteliaisuus: miksi koet näin, miksi ei onnistunut. Varmasti väkisin neuvojiakin on, en kiistä. Mutta se viha, mikä sullakin huokuu, jos sanon että haluan puhua täys- ja muutenkin imetyksen puolesta... o_O

Minusta on yksi lysti kasvaako lapsi korvikkeella vai tissimaidolla.
Samoja lapsia ne silti on.

Jos joku ei imetä siksi että kokee sen inhottavaksi niin sekin on fine.

Itse en voisi imettää yli 2v.
En koe sitä enää sopivana.
Ja sen ikäinen ei minusta enää tarvitse äidinmaitoa.
Tämäkin vain mun mielipide.

Tuosta hoitoon viennistä olen samaa mieltä. Itse en voisi viedä 1v. hoitoon.
Musta tuntuu että sen ikäinen jää "jalkoihin" kun ei osaa kertoa tarpeistaan eikä välttämättä edes kävele.

Kuinka pitkään imetit Hannuli77? Mä olen nyt imettänyt 1 v. 3 kk ja miehen äiti aina välillä vihjailee, että voisi jo lopettaa. Mutta enhän mä nyt ulkopuolisesta painostuksesta lopeta. Poika ravaa välillä tissillä vähän liiankin tiuhaan, mutta kai se vähenee luonnostaan sitten kun palaan töihin. :rolleyes:

Mulla oli alussa ihan tosi paljon vaikeuksia imettämisessä, se oli melkein helvetin esikartano. Koin kovaa painostusta erään imetysnatsin (jos nyt saa sitä titteliä käyttää) puolelta ja syyllistämistä lisämaidon antamisesta. Meinasi loppua imetystaival ennen kuin ehti alkaakaan. Äitien pitäisi olla armollisempia toisilleen. :Heartred

Mutta se viha, mikä sullakin huokuu, jos sanon että haluan puhua täys- ja muutenkin imetyksen puolesta... o_O
Vihan olet ihan itse keksinyt, ja huokuminen todennäköisesti tulee mieleesi siitä, että olet vain eri mieltä. Uskalla olla eri mieltä ilman että otat asian henkilökohtaisesti, tai liität siihen tunteita.

Ja todellakin, jos lause ei ala tyyliin "osaisiko joku auttaa" tai "tarvitsen neuvoja" tai "miten teen asian x", niin sitten se ei ole kysymys tai pyyntö neuvoille. Erittäin helppo tunnistaa kysymys ja pyyntö puhtaasta kommentista, jos viitsii vain kuunnella sen sijaan että on suuna päänä julistamassa omia näkemyksiään. Kyllä ihmiset osaavat kysyä, jos haluavat neuvoja. Se on ylenkatsetta, että neuvotaan pyytämättä. Erityisesti kun 99% neuvoista on sellaisia, jotka se neuvottava on jo sataan kertaan kuullut. Yleensä neuvoja tietää asiasta vähemmän kuin neuvottava, koska neuvojalla imetys onnistui, eikä hän joutunut kääntämään joka ikistä kiveä ympäri ja selvittämään ihan kaikkia asioita, koska imetys onnistui ilmankin.

Muokattu viimeksi:
Minäkin olin tiukasti sitä mieltä, etten voi viedä alle 3-vuotiasta hoitoon, mutta niin vain vein kun rahat loppuivat ja piti mennä takaisin töihin. :grin Lapsi oli 1,5-vuotias aloittaessaan päiväkodin.

Lapsi tykkää olla tarhassa, eli ihan hyvä päätös. Lapsi tykkää siitä, että joka päivä pääsee 2 kertaa ulkoilemaan, pihalle leikkimään kavereiden kanssa ja leikkipuistoon. Parin viikon välein päiväkotiryhmä tekee retken teatteriin tai metsään tms. Muskarikin on päiväkodissa kerran viikossa, tai lisämaksusta 2 kertaa viikossa musiikkikoulun puolesta. Kotona olisi paljon vähemmän virikkeitä, ja talouskin kiittää.

Suomessa on järkyttävän pienet (täys)imetys prosentit verrattuna esim. Ruotsiin. Jokuhan siihen on syynä.
Suomalaiset valehtelevat vähemmän. Tosin kyllä suomalaisetkin valehtelevat. Tunnen monta, jotka sanoivat neuvolassa, että imetys menee hyvin, vaikka tosiasiassa eivät imettäneet ollenkaan. He vain eivät enää halunneet asiasta keskustella, joten valehtelu on helpompaa, ja tilastoihin he jäivät sitten "täysimettäjinä". Vale-emävale-tilasto, kuten sanotaan.

Kuinka pitkään imetit Hannuli77? Mä olen nyt imettänyt 1 v. 3 kk ja miehen äiti aina välillä vihjailee, että voisi jo lopettaa. Mutta enhän mä nyt ulkopuolisesta painostuksesta lopeta. Poika ravaa välillä tissillä vähän liiankin tiuhaan, mutta kai se vähenee luonnostaan sitten kun palaan töihin. :rolleyes:

Imetin esikoista 2v2kk, loppui toisen raskauden aikana, kun rinnat kipeytyi älyttömästi ja aloin tuntea ärtymyksen tunteita, kun oli pahoinvointia. Haaveilin kyllä alkuun tandemimetyksestä. Tähän imetykseen sisältyi lähes kaikki "ongelmat" ja epävarmuus alkuun.

Kuopusta imetin melko tarkkaan 3v. Sovimme yhdessä, että 3v alkaa juoda ison tytön maitoa ja äidin tissit menee lomalle. Tämä oli kaikin puolin helppo ja täydellinen imetystaival. Molemmat lapsentahtisia, tissiä sai lun halusi, myös öisin.

Itse en suostunut, enkä suostuisi ottamaan vastaan mitään kommentteja lopettamisesta, se on äidin oma asia. Mä onneksi sain aina pelkästään tukea ja kannustusta niin isältä kuon vanhemmiltani.

Takaisin