----45+++++ kuumeiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Motto78 :)

Näinhän ne väittää....

Meillä syntyi keisarilla ja on ollut terveempi, kuin monet. Ei siis korvatulehduksia vielä ikinä, ei vatsavaivoja edes pienenä, vain tarttuvat virustaudit saanut, kun aloitti hoidossa. Kertaakaa ei ole saanut antibiootteja ja ikää 2,5v.

Lapsi ei saanut mitään bakteereja alateitse, joten ne on kyllä tulleet sitten istukan kautta häneen:joyful:
Eiköhän tutkijat tiedä näistäkin jutuista aika paljon. Meillä jokaisella on kokemus yhdestä tai muutamasta lapsesta, tutkimuksissa on kuitenkin suurempi otanta. Hienoa silti että teillä on oltu terveinä.

Minulla on kaksi alateitse syntynyttä lasta ja nuorin leikattu. Esikoinen oli tervein. Kyllä uskon silti että alatiesynnytys olisi paras, jos se on turvallista. Aina ei voi valita, useimmiten ei.

Peppipupu :) Sama täällä. Maitoa nousi aika vähän ja mulle sanottiin sen johtuvan keisarista.

Pystyin imettämään 5vk ajan ja maito loppui kokonaan. Olivatpa ne sitten selvästi tehotippoja, koska ainakaan ei korvatulehduksia ole koskaan ollut!:laughing002

Neuvolassa kun sanottiin, että pitäis vaan imettää ainakin 6kk ajan, jotta saadaan suoja korvatulehduksille:laughing021
Määräsivär jotain lääkettäkin maidon nousuun, mutta ei se mitään auttanut.
Jos ei tule - niin ei tule!:dontknow
Minulla nousi kyllä kaikista kolmesta maito ihan yhtä hyvin vaikka oli erilaiset synnytykset. Eiköhän se ole vain yksilöllisiä eroja. Sama tuo maidon taudeilta suojaava vaikutus, tulee näkyviin tilastollisesti, ei jokaisen yksilön kohdalla.

Minulla nousi kyllä kaikista kolmesta maito ihan yhtä hyvin vaikka oli erilaiset synnytykset. Eiköhän se ole vain yksilöllisiä eroja. Sama tuo maidon taudeilta suojaava vaikutus, tulee näkyviin tilastollisesti, ei jokaisen yksilön kohdalla.

Yölento :) Minulle myös sanottiin, että keisari on niin vaativa kokemus ja sairaalaolosuhteet mukaanlukien, niin maito ei vältämättä ala nousta sen vuoksi, koska tilanne tressaa vastasynnyttänyttä äitiä.

Myös keho ei pysy keisarissa perässä samalla tavalla, eikä "tajua", että synnytys tapahtui jo, joten maito ei lähde nousemaan.

Joo, mä opiskelin kansainvälisellä linjalla jossa oli paljon mahdollisuuksia reissaamisen suhteen. Mua on aina kiinnostanut kaikki "kakkosluokan" kehitysmaat. Toi oli tosin se matkoista epäonnistunein, ei yhtään mun paikka. Meni eulta ihan rahat hukkaan:hilarious:

Lambi :) Samalla kansainvälisellä linjalla ollaan sitten opiskeltu:p

Tosin olin silloin mennyt juuri kihloihin, eikä sulho päästänyt reissaan ympäriinsä:laughing002

Last edited by a moderator:
Eiköhän tutkijat tiedä näistäkin jutuista aika paljon. Meillä jokaisella on kokemus yhdestä tai muutamasta lapsesta, tutkimuksissa on kuitenkin suurempi otanta. Hienoa silti että teillä on oltu terveinä.

Minulla on kaksi alateitse syntynyttä lasta ja nuorin leikattu. Esikoinen oli tervein. Kyllä uskon silti että alatiesynnytys olisi paras, jos se on turvallista. Aina ei voi valita, useimmiten ei.

Yölento :) En väheksy tutkijoita, mutta saanen väittää, että on paljon asioita, joita ei todella tiedetä.

Suurinosa ihmisistä ovat sellaisia, että uskovat kaikki asiat purematta. Heille on totuus se, mitä lukee kirjassa tai sanotaan vaikkapa Neuvolassa.

Toki tottelevaisuus on aina hyvä, mutta asioita saa myös kyseenalaistaa!:singing: :smiley-angelic003

Minulta ei tule maitoa siksi että PCOS on jo teini-iässä sotkenut rintojeni kehityksen, eikä rinnoissani ole juurikaan maitorauhaskudosta.

Minusta on aivan uskomatonta, että kaikkialla jankataan, että kyllä sitä maitoa tulee kunhan vain jaksaa yrittää, ja yritä vielä lisää, vaikka tosiasiassa yhdelläkään sanojalla ei ole mitään tietoa siitä, tuleeko minulta ikinä maitoa vaikka yrittäisin maailmanloppuun asti. Ja erityisesti tämä vauvojen rääkkääminen nälällä, koska oletus on, että kyllä sitä maitoa joskus alkaa tulla, vaikka mitään faktatietoa ei ole, alkaako juuri sillä äidillä ikinä tulla maitoa vai ei.

Maitotilalliset tietävät, että on hyviä lypsäjiä ja huonoja lypsäjiä, ja huonosta lypsylehmästä ei ikinä tule hyvää lypsylehmää. Jos maidon lisäämiseen olisi jokin toimiva lääke, rohto tai mikä tahansa parannus, se olisi otettu käyttöön maitotiloilla, mutta mitään sellaista ei ole olemassa. On vain geenit, ja sen mukaan mennään. Joiltain onnistuu, joiltain ei, ja onneksi on korvike.

Joo, mä opiskelin kansainvälisellä linjalla jossa oli paljon mahdollisuuksia reissaamisen suhteen. Mua on aina kiinnostanut kaikki "kakkosluokan" kehitysmaat. Toi oli tosin se matkoista epäonnistunein, ei yhtään mun paikka. Meni eulta ihan rahat hukkaan:hilarious:

Lambi :) Nyt kiinnostais, että toitko kansainvälisiä asioita mukaan eläintilallesi?:rolleyes:

Mulla on tulevaisuuden aikomus (kanat), mutta en taida päästä tästä kansainvälisestä nykyduunista eroon millään....kas alan kohta pitää siitä:laughing002

Meillähän koulutuksessa oli paljon sitä business ajattelua linjalla:p

Minkä pääaineen luit? Entä sivuaineen?:rolleyes:

Mulla pääaine oli hallinto ja sivuaine myynti, sekä kansainvälinen markkinointi:) Paljon oli muitakin.

Last edited by a moderator:
Hippunen onnea ja voimia ivf-hoitoon! :) <3
Meillä takana lääkäriaika ja saatiin tietää että ollaan oikeutettuja vielä yhteen ivf-hoitoon. Kaksi ollaan siis jo käytetty, josta tuloksena jälkimmäisestä meidän elokuinen pikkunen. Taysissa kun ollaan niin onnistuneen hoidon ja raskauden jälkeen kolmen hoitokierroksen oikeus julkisella ei "nollaudu" vaan jäljelle jää mitä jää, ja siihen on vielä sitten oikeus. Lääkäri kertoi että Helsingissä saa uudet kolme hoitoa. Siis jos ei ole vielä kahta yhteistä lasta ja ikäraja ei mene vielä rikki. Taysissa ikäraja on liukuva ja harkinnanvarainen, Helsingissä kuulemma tiukempi 40v. Näin meille Taysin lääkäri kertoi.
Me oltaisiin nyt keväällä jo päästy aloittamaan hoito (joka tehdään pitkällä kaavalla) mutta päätimme aloittaa vasta kesäsulun jälkeen. Tämä siksi että ehdin vielä vähän laihduttaa ja kuntouttaa itseäni synnytyksen jäljiltä ja sitten myöa rauhaksiin lopetella imetyksen. :)

Minulta ei tule maitoa siksi että PCOS on jo teini-iässä sotkenut rintojeni kehityksen, eikä rinnoissani ole juurikaan maitorauhaskudosta.

Minusta on aivan uskomatonta, että kaikkialla jankataan, että kyllä sitä maitoa tulee kunhan vain jaksaa yrittää, ja yritä vielä lisää, vaikka tosiasiassa yhdelläkään sanojalla ei ole mitään tietoa siitä, tuleeko minulta ikinä maitoa vaikka yrittäisin maailmanloppuun asti. Ja erityisesti tämä vauvojen rääkkääminen nälällä, koska oletus on, että kyllä sitä maitoa joskus alkaa tulla, vaikka mitään faktatietoa ei ole, alkaako juuri sillä äidillä ikinä tulla maitoa vai ei.

Maitotilalliset tietävät, että on hyviä lypsäjiä ja huonoja lypsäjiä, ja huonosta lypsylehmästä ei ikinä tule hyvää lypsylehmää. Jos maidon lisäämiseen olisi jokin toimiva lääke, rohto tai mikä tahansa parannus, se olisi otettu käyttöön maitotiloilla, mutta mitään sellaista ei ole olemassa. On vain geenit, ja sen mukaan mennään. Joiltain onnistuu, joiltain ei, ja onneksi on korvike.

Suski75 :) Samaa mieltä, eträ tuohon olisi saatava muutos. Se ei ole oikein! En uskalla ääneen sanoa, että lähestyy rääkkäyksen rajaa:smiley-ashamed004

Muutoin arvostan kaikkea muuta mitä ja miten sairaalassa tehtiin ja autettiin :)

Suski75 :) Samaa mieltä, eträ tuohon olisi saatava muutos. Se ei ole oikein! En uskalla ääneen sanoa, että lähestyy rääkkäyksen rajaa:smiley-ashamed004

Muutoin arvostan kaikkea muuta mitä ja miten sairaalassa tehtiin ja autettiin :)
Sama, muuten olo osastolla oli ihan jees.

Minusta tuo vastasyntyneiden pitäminen nälässä on ihmisarvoa halventavaa kidutusta. Miettikääpä vain, saako vankiloissa pitää ihmisiä ilman nestettä ja ravintoa, ja sitten mittaillaan pitkin päivää, milloin verensokeri laskee 2,6 jolloin pitää antaa vähäsen maitoa, jotta ei taju mene, ja pidetään sitten sitä ihmistä tässä tilassa päiväkausia. Tämä on puhdasta kidustusta tämä tällainen. Ja vielä että kidutetaan vastasyntyneitä, joilla ei ole mitään keinoa puolustautua tai edes kommunikoida, ja vanhemmille sanotaan, että ei huolta, kaikki kunnossa. Haastan yhdenkin tätä puolustavan olemaan ravinnotta niin kauan, että verensokeri laskee 2,6 ja sen jälkeen sitten pitämään se oma verensokeri sillä tasolla vähäisellä maidon nauttimisilla, sanotaanko, viikon ajan. Sen jälkeen voimme keskustella, kuinka moraalisesti on oikein näännyttää vastasyntyneitä nälkään. Ei ennen.

Sama, muuten olo osastolla oli ihan jees.

Minusta tuo vastasyntyneiden pitäminen nälässä on ihmisarvoa halventavaa kidutusta. Miettikääpä vain, saako vankiloissa pitää ihmisiä ilman nestettä ja ravintoa, ja sitten mittaillaan pitkin päivää, milloin verensokeri laskee 2,6 jolloin pitää antaa vähäsen maitoa, jotta ei taju mene, ja pidetään sitten sitä ihmistä tässä tilassa päiväkausia. Tämä on puhdasta kidustusta tämä tällainen. Ja vielä että kidutetaan vastasyntyneitä, joilla ei ole mitään keinoa puolustautua tai edes kommunikoida, ja vanhemmille sanotaan, että ei huolta, kaikki kunnossa. Haastan yhdenkin tätä puolustavan olemaan ravinnotta niin kauan, että verensokeri laskee 2,6 ja sen jälkeen sitten pitämään se oma verensokeri sillä tasolla vähäisellä maidon nauttimisilla, sanotaanko, viikon ajan. Sen jälkeen voimme keskustella, kuinka moraalisesti on oikein näännyttää vastasyntyneitä nälkään. Ei ennen.
Minulla on ihan päinvastaisia kokemuksia. Maitoa on tullut jokaiselle lapselle riittävästi. Kahdelle ensimmäiselle annettiin lisämaitoa minulta kysymättä ihan vain, että nukkuisi paremmin ja minä sitten jouduin pumppailemasn tuskissani Kolmannen kohdalla olin viisaampi ja kielsin lisämaidon. Siellä silti oli jo yksi hoitaja ruisku tanassa tuomassa lisämaitoa. Onneksi ehdin väliin.

Minulla on ihan päinvastaisia kokemuksia. Maitoa on tullut jokaiselle lapselle riittävästi. Kahdelle ensimmäiselle annettiin lisämaitoa minulta kysymättä ihan vain, että nukkuisi paremmin ja minä sitten jouduin pumppailemasn tuskissani Kolmannen kohdalla olin viisaampi ja kielsin lisämaidon. Siellä silti oli jo yksi hoitaja ruisku tanassa tuomassa lisämaitoa. Onneksi ehdin väliin.

Yölento :) Entä jos maitoa ei olisi tullut?

Me ainakin kauhisteltiin tapahtunutta tilannetta jälkeepäin. Mikähän siinä on se järki?

Yölento :) Entä jos maitoa ei olisi tullut?

Me ainakin kauhisteltiin tapahtunutta tilannetta jälkeepäin. Mikähän siinä on se järki?
Tietenkin pitää antaa lisämaitoa, jos äidiltä ei tule riittävästi maitoa. Minun kohdallani vaan vauvoille annettiin maitoa vaikka minulta tuli riittävästi, jopa niin paljon, että kärsin siitä ettei vauva jaksanut imeä, kun oli juuri annettu vatsan täydeltä lisämaitoa. Etenkin aluksi runsas maidontuotanto on ollut minulle todella kivuliasta. Siihen auttaa parhaiten se, että vauva syö.

Meillä alkaa eka IVF seuraavasta kierrosta kans. Nyt kp 25/28-? (Eka kierto km jälk.). Mulla lähtee suoraan pistoksilla.

Onnea matkaan meille ja kaikille muillekin!
Onnea matkaan!!! Tuntuu hassulta toivoa, että pääsisit pian piikittämään, mutta tiedät varmaan mitä tarkoitan. :grin

Voi olla etten itse pääsekään kasvatteluun ihan pian, tuhruttelu uhkaa muuttua kunnon menkoiksi ja tänään vasta 18/26.

40 vuotta mittariin + kkm = kroppa sanoo poks.

Onnea matkaan!!! Tuntuu hassulta toivoa, että pääsisit pian piikittämään, mutta tiedät varmaan mitä tarkoitan. :grin

Voi olla etten itse pääsekään kasvatteluun ihan pian, tuhruttelu uhkaa muuttua kunnon menkoiksi ja tänään vasta 18/26.

40 vuotta mittariin + kkm = kroppa sanoo poks.

Kiitos teille kaikille taas kannustuksesta!

Mulla kans Motto ekan kkm jälkeen 40 v:nä aiemmin moitteetta toiminut koppa oli pitkään ihan sekaisin. Nyt tuntuis *kopkop* tän jälkimmäisen kkm jälkeen, ettei vaikutukset olis yhtä dramaattisia. Toki viikkojakin oli tällä kertaa vähemmän.

Toivottavasti sullakin Motto normikierto alkais palautua tavalla tai toisella!

Meidän suvussa ei kuulemma oikein maitoa ole tullut. Että oletettavasti korvikkeet kehiin, jos nyt joskus sinne asti päästään...

Minusta maitoa annetaan jos sille on tarve. Kyllä lapsesta näkee onko se saanut evästä vai ei.
Osastolla tehtiin niin että ensin vauva tissille ja sitten pullosta.
Toimi minusta hyvin.

Esikon aikana keskolassa pyöri yksi äiti joka pumppasi, joka välissä ja maitoa tuli. Hän myi sitä paljon maitokeittiölle.
Pumpata piti 3h välein yötä myöden. Söin primperan kuurin mutta ei sekään nostanut mulle maitoa.
Jos vielä kolmas suodaan niin luultavasti en imetä ollenkaan.
Epäilen etten millään pärjää ilman mun kipulääkeittä eikä niiden kanssa imetä.

Meidänkin poika syntyi sektiolla ja vähän on mietityttänyt puuttumaan jäänyt mikrobialtistus, mutta ollaan kyllä myöhemmin annettu nuohota ja laittaa kaikkea suuhunsa. :p

Meilläkin oli ongelmia matalan verensokerin kanssa. Mulla lähti myös maito nousemaan vasta kotona ja olin synnärillä huolissani, kun olin varma ettei poika saa tarpeeksi ruokaa. Toinen nännikin oli aivan verillä ja muutaman päivän ajan pois pelistä.

Riippui kätilöstä, kuka suostui antamaan lisämaitoa (TAYSissa se oli luovutettua äidinmaitoa) ja kuka ei. Painokin laski liikaa ja ei meinattu päästä sen takia kotiin. Toki verensokerin laskun myötä ruvettiin saamaan mukisematta lisämaitoa, mutta sitä ennen piti piikittää vastasyntynyttä neljän tunnin välein, jotta alhainen vs todettiin. Jotenkin se tuntui turhalta kiusaamiselta, kun sen olisi voinut välttää antamalla tilkan lisämaitoa.

Kotona tein tein kovasti töitä imetyksen eteen ja lopulta se rupesi sujumaan. Ja näköjään jatkuu vieläkin. :joyful:

Esikoinen syntyi sektiolla eikä maitoa tuntunut nousevan millään. Vauvan paino laski uhkaavasti ja sen vuoksi turvauduttiin lisämaitoon. Synnytin ulkomailla, mutta sain Suomesta imetystukea. Pumppasin rättiväsyneenä maitoa aamusta iltaan. Lääkäri oli sitä mieltä, että maitokudosta on paljon. Lopulta useiden viikkojen päästä maitoa alkoi vähitellen tulemaan ja imetys tuntui hyvältä ja luonnolliselta.

Toinen lapsi syntyi alateitse. Maito nousi heti ja sitä tuli enemmänkin kuin tarpeeksi. Ongelmaksi muodostui lopulta imetyksestä luopuminen.

Täytyy myöntää, että vieläkin muistelen lämmöllä kaikkia ihania imetyshetkiä :Heartred

Muokattu viimeksi:
Heureka! Googlaamalla löytyi sitten selitys outoihin vuotoihini - ovulaatiovuoto! Sitähän rivigynekin mulle aikoinasn selitti, mutta tyrmäsin ehdotuksen. Estrogeenitaso tipahtaa ovulaation aikaan ja tiputtelu pari päivää ovulaation aikaan normaalia - jopa löysin maininnan että "extreme fertile" :grin Onneksi ei tarvitse uskoa kaikkea lukemaansa.

Vähänkö nyt harmittaa, että meni ovis ohi!!!!! :woot:

Takaisin