----45+++++ kuumeiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kyllä vaan, harmi kun en muista dokkarin nimeä tai miltä kanavalta se tuli (äiti on nääs vähän väsynyt). Joku siinä tutki, josko parannuskeinona toimisi - tadaa - vanha kunnon ulosteensiirto! :p

Towanda :) Harmi, ettet muista. Olikohan mikä kanava? Löytyiskö vaikka Areenalta?

Itse huomasin, että helpommallakin pääsee, kun etenee vähitellen. Se otti sen 6kk aikaa ja nyt alkaa olla voiton puolella! Oikeat aineaosat kurkusta alas:joyful:

Aiheeseen liittyy paljon kaikkea, joka kiinnostaa lisäksi.

oli tärkeä saada synnyttää alateitse, että lapsi saa minulta monenlaista bakteerikantaa (vaiks ei hän tietysti suolesta syntynyt :wink )

Katjusha :) Jokseenkaan en usko tuohon bakteerikannan siirtymiseen vain alatiesynnytyksen kautta:whacky011:scratch

Luulen, ettei kukaan pysty tuota väitettä todistamaan oikeaksi, se on vaan jotain puppu puhetta. Eihän näistä bakteerireista tiedetä muutenkaan riittävästi, niin millä ne nyt siirtyisi vain vaginan kautta lapseen:laughing014 :confused004

Mä vaan tyrmään tuon....:smiley-angelic006

Mulla on samantyylistä viime kierrossa - aikainen ovis, tiputtelua dpo 5 lähtien, ja luteaalikin jäi lyhyeksi. Tässä kierrossa tiputtelua tuli jo (oletetun ovistestin mukaan) dpo 2, ja neljä päivää myöhemmin ivf- hoitosuunnittelukäynnin ultrassa kohdun vuotavan limakalvon lisäksi näkyi vanha keltarauhanen täydessä toiminnassa, ja toisella puolella johtofolli 15mm. Ovisplussaa ei ole tämän jälkeen silti näkynyt, testi lähes blanko. Ja taas tiputtelen.

On nää mekanismit mysteerejä. :bored:
Mystistä kyllä. :wideyed:

Edellinen kierto oli minulla täysin normaali. Sitä edellinen oli taas sekavasti pidentynyt. Ja heinäkuussa raskaus. Ihmeitä riittää...

Motto, onko teillä muuten milloin alkamassa seuraava ivf-kierros?

Lambi :) Oot hurja mimmi... millä ihan tavis voi tietää....katkotko itse kanoilta kaulat?:rolleyes:

Oon kerran seurannut operaatiota sivusta, mutten pystyisi/kykenisi sitä tekemään:smiley-ashamed004

Ja kanahan lentää vielä hurjan pitkän matkan ilman päätä... oon nähnyt:sad010
kyllä se ihan itsekseen onnistuu, yleensä kuitenkin niin että yksi pitää jaloista ja toinen heiluttaa kirvestä. kyllä mä aina pidän lintua jaloista kunnes räpiköinti loppuu, ei niitä naapuriin halua viimelennoilleen. Kaikilla eläimillä on lopetuksen jälkeen vielä liikettä, loppukouristukset. Irrotettu lihaskin saattaa sätkiä vielä keittiön pöydällä jos tuoreeltaan tuo.

Lambi :) Erikoinen paikka :)

Valitsitko sen ihan itse?
Joo, mä opiskelin kansainvälisellä linjalla jossa oli paljon mahdollisuuksia reissaamisen suhteen. Mua on aina kiinnostanut kaikki "kakkosluokan" kehitysmaat. Toi oli tosin se matkoista epäonnistunein, ei yhtään mun paikka. Meni eulta ihan rahat hukkaan:hilarious:

Katjusha :) Jokseenkaan en usko tuohon bakteerikannan siirtymiseen vain alatiesynnytyksen kautta:whacky011:scratch

Luulen, ettei kukaan pysty tuota väitettä todistamaan oikeaksi, se on vaan jotain puppu puhetta. Eihän näistä bakteerireista tiedetä muutenkaan riittävästi, niin millä ne nyt siirtyisi vain vaginan kautta lapseen:laughing014 :confused004

Mutta tietynlainen bakteerikanta sitä toki siirtyy vaan alatiesynnytyksen kautta, ei samaa koktailia ole tarjolla muulla keinoa. Eiköhän se liity oleellisesti siihen aivan ensimmäiseen bakeerialtustukseen mitä ihminen saa ja millaisen pohjan se luo kehon toiminnoille -steriilistä ympäristöstä kun tulee. Mutta tähän liittyisi myöskin omassa mielessä kotisynnytyksen puoltaminen- onhan se vähän hurjaa että sairaalaympäristön bakteeristo on se pohja meidän ensimetreille. Kuinka merkityksellistä se vaginaalinen bakteeristo sitten vauvalle on, ei oo vastausta tullut?
Kannatan kyllä ehdottomasti kaikenlaista bakteerialtistusta, desinfiointiaineet ei kuulu meidän kodin arsenaaliin..:grin

Tähti, kyllähän tätä on tutkittu paljonkin, tässä yksi tuore tutkimustulos. :)

Tutkimus: Alatiesynnytys tuo lapselle bakteerikantoja, jotka hyödyttävät immuunijärjestelmää – keisarileikkauksella syntyneet jäävät vaille näitä bakteereja

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005926200.html

(Edit: hupsan, tulipas copy-pastella jättifontti :wideyed:)

Muokattu viimeksi:

Tutkimus: Alatiesynnytys tuo lapselle bakteerikantoja, jotka hyödyttävät immuunijärjestelmää – keisarileikkauksella syntyneet jäävät vaille näitä bakteereja

Etelä-Amerikasta alkaen on käytössä keino, että keisarinleikatuille lapsille pyyhitään äidin emättimessä käytettyä ”rättiä” heti alkuunsa. Uskon, että Suomessakin tämmöistä palvelua pyydettäessä saa lapsiystävällisissä sairaaloissa.
Lohjalla lasta ei pesty, enimmät vain pyyhittiin. Pidin ihokontaktissa melkein koko sairaalassaoloajan. Eka kylpy viikon ikäisenä.

"Lapsiystävällisissä"? Jos tällä viittaat jenkkiläisten imetysuskovaisten sanaan "baby-friendly", on se suomeksi kaikkea muuta kuin lapsiystävällistä, siinä mm. nälkiinnytetään vauvaa turvallisen verensokerin alarajoilla, jotta vauva stimuloisi rintaa mahdollisimman paljon, ja sitten kun vauvan verensokeri tipahtaakin vaarallisen alas, on tiedossa reissu vastasyntyneiden teholle vaikka kaiken olisi voinut estää antamalla vähän enemmän korviketta. Joillekin vauvoille koituu tästä koko elämän pituisia aivovaurioita.

Vältän "baby-friedlyä" kuin ruttoa. Minun esikoiselleni tätä verensokerin alarajoilla roikutusta imetyksen kunniaksi tehtiin myös, ja se loppui siihen kun lapsi meni veteläksi eikä häntä enää saanut hereille. Seuraavan kanssa ei enää pelleillä ravinnon kanssa, vaan vauva tulee saamaan riittävästi maitoa alusta alkaen. Otan sairaalaan omat korvikkeetkin mukaan, siltä varalta että henkilökunta yhtään yrittää lähteä tälle baby-friendly-vauvankidutuslinjalle.

Joo mä olen surkea lehmä eli maitoa ei oikein heru. Joten sitten ihan oma-aloitteiseti aloitin korvikkeen vaikka vänkäsivät että pitää odottaa 2 viikkoa niin homma sujuu ja lapsi ei ole enää nälkäinen ja huuda. Sain tällä keinoin varsin tyytyväisen ja jo 1kk iässä täyden yön nukkuvan lapsen. Päätin, että mä tiedän paremmin kun muut mitä mun lapsi tarvitsee.

Mulla maitoa tullut huonosti. Kuopuksen kohdalla kätilöt ehdotti heti syntymästä että annetaan korviketta. Sai heti ennen kuin edes ehdin imettää niin pullosta maitoa.
Sama jatkui osastolla.
Mulla maito nousi vasta n. 4pv synnytyksen jälkeen.
Aluksi maitoa herui hyvin mutta jo 2kk jälkeen oli korvikkeet mukana.
Esikolle pumppasin maitoa 3kk. Hän ei pienenkokonsa takia ikinä oppinut imemään rintaa.
Hänen maitomääränsä oli aluksi 8ml per kerta ja siitä noustiin hiljaa niin munkin pumpulla saatu maito riitti.
Ja kotona söi muutenkin apteekista ostettua Premilon korviketta.

Tsemppiä HIppunen!

Tää imetysvänkäys osaa kyllä olla aikamoista, mulla ei ole koskaan sairaalassa noussut maito, vaan heti kotiin päästyä. Ekaa vauvaa sitten kiusattiinkin nälässä sairaalassa ja mittailtiin sokereita päivä toisensa jälkeen kun tottahan ne laski kun lehmän häntä:sad001. Siitä lähtien olenkin päättänyt itse vauvan ravinnon tarpeen - sairaalaan omat korvikkeet mukaan ehdottomasti jos alkaa joku hoitaja kursailla. Mä siis mieluummin pumppaan vauvaan korviketta sairaalassa kun itken yöt siellä käytävillä huutavan vauvan kanssa..ei siinä jatkuva tyhjän tissin rikki imeminen auta enää mitään. näin pääsee joskus kotiin omaa maitoa nostamaan. Tokan kanssa pääsin alle vrk iässä kotiin ja maidot nousikin samantein. Se oli ainoa mun lapsista joka ei alkuun tarvinnut korviketta -sen ei siis kerinnyt tulla vielä niin nälkä että huuto olisi alkanut. AAAARgh, nää saa veren kiehumaan:shifty:. Oon huomannut että yksi yö menee niillä ensitipoilla mitä rinta erittää, toisena alkaa se nälkähuuto - johon auttaa välittömästi pieni tujaus lisäapetta.
Hoh, vieläköhän sitä jaksais näiden asioiden kanssa kerran kamppailla:woot:?

Suski75, viittasinko sanallakaan ruokintaan?
Joo, parempi etten siis kommentoi. Ikävää, että sinulla huono kokemus synnytyssairaalastasi.

Motto78 :)

Näinhän ne väittää....

Meillä syntyi keisarilla ja on ollut terveempi, kuin monet. Ei siis korvatulehduksia vielä ikinä, ei vatsavaivoja edes pienenä, vain tarttuvat virustaudit saanut, kun aloitti hoidossa. Kertaakaa ei ole saanut antibiootteja ja ikää 2,5v.

Lapsi ei saanut mitään bakteereja alateitse, joten ne on kyllä tulleet sitten istukan kautta häneen:joyful:

Tähtiiii testiiiiiii !

En testannut - yön ollut lapsen kanssa osittain valveilla, kun haluaa nukkua vain äidin kainalossa, eikä omassa sängyssä. Kuume edelleen 39c... kolmatta päivää:sad001

Ravaan yöt ympäriisä, eikä testi ole nyt mielessä, kun on huoli lapsesta...:sad001
Ei muista pidätellä pissaa, kun toivoo vain saavansa hetken nukkua.

Dpo taitaa olla 11 - 12 tai sinnepäin...

Last edited by a moderator:
"Lapsiystävällisissä"? Jos tällä viittaat jenkkiläisten imetysuskovaisten sanaan "baby-friendly", on se suomeksi kaikkea muuta kuin lapsiystävällistä, siinä mm. nälkiinnytetään vauvaa turvallisen verensokerin alarajoilla, jotta vauva stimuloisi rintaa mahdollisimman paljon, ja sitten kun vauvan verensokeri tipahtaakin vaarallisen alas, on tiedossa reissu vastasyntyneiden teholle vaikka kaiken olisi voinut estää antamalla vähän enemmän korviketta. Joillekin vauvoille koituu tästä koko elämän pituisia aivovaurioita.

Vältän "baby-friedlyä" kuin ruttoa. Minun esikoiselleni tätä verensokerin alarajoilla roikutusta imetyksen kunniaksi tehtiin myös, ja se loppui siihen kun lapsi meni veteläksi eikä häntä enää saanut hereille. Seuraavan kanssa ei enää pelleillä ravinnon kanssa, vaan vauva tulee saamaan riittävästi maitoa alusta alkaen. Otan sairaalaan omat korvikkeetkin mukaan, siltä varalta että henkilökunta yhtään yrittää lähteä tälle baby-friendly-vauvankidutuslinjalle.

Suski75 :) Meille kävi myös niin! Lapsi sai täydet pisteet synnytyksessä, mutta verensokerit laski, koska ei saanut korviketta, kun yritettiin imettää väkisin...maito ei noussut, kun oli keisari.

Ja sitten 6tunnin päästä meille kerrottiin, että vauvan verensokerit oli laskeneet liian alas ja hoitajat antoivat äkkiä korviketta! Vähän säikähdettiin, koska oletettiin, että vauva saa korviketta, koska maito ei nouse. Maito alkoi nousta vasta seuraavana päivä.

Onneksi selvittiin säikähdyksellä.

En usko, että bakteerit on vain vaginassa, ihminen on kokonaisuus. En usko, että jokin osa (esim. vagina) ihmisessä olisi suljetussa tilassa erillään muusta.

Joo mä olen surkea lehmä eli maitoa ei oikein heru. Joten sitten ihan oma-aloitteiseti aloitin korvikkeen vaikka vänkäsivät että pitää odottaa 2 viikkoa niin homma sujuu ja lapsi ei ole enää nälkäinen ja huuda. Sain tällä keinoin varsin tyytyväisen ja jo 1kk iässä täyden yön nukkuvan lapsen. Päätin, että mä tiedän paremmin kun muut mitä mun lapsi tarvitsee.

Peppipupu :) Sama täällä. Maitoa nousi aika vähän ja mulle sanottiin sen johtuvan keisarista.

Pystyin imettämään 5vk ajan ja maito loppui kokonaan. Olivatpa ne sitten selvästi tehotippoja, koska ainakaan ei korvatulehduksia ole koskaan ollut!:laughing002

Neuvolassa kun sanottiin, että pitäis vaan imettää ainakin 6kk ajan, jotta saadaan suoja korvatulehduksille:laughing021
Määräsivät jotain lääkettäkin maidon nousuun, mutta ei se mitään auttanut.
Jos ei tule - niin ei tule!:dontknow

Last edited by a moderator:
Takaisin