----45+++++ kuumeiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Wheelhcair Mama :)

Ei ole vastaan ketään. Silti meidän mielipide on keskeyttää raskaus, jos tutkimuksissa ilmenee jotain.

Itse en usko 45+++ riskin olevan niin suuri, kuin tilastot sanovat.

Jos tarkoitat tuon downtaulukon paikkaansa pitävyyttä niin uskon että se pitää paikkansa.
Down on kuitenkin yksi niistä jotka jokaiselta odottavalta tutkitaan ellei itse kieltäydy.
Eli tutkimustietoa on paljon.

Jos tarkoitat tuon downtaulukon paikkaansa pitävyyttä niin uskon että se pitää paikkansa.
Down on kuitenkin yksi niistä jotka jokaiselta odottavalta tutkitaan ellei itse kieltäydy.
Eli tutkimustietoa on paljon.

NIPT:llä selviävät muutkin, kuin Down.... muistan, kun siitä asiasta kovin selvitettiin ennen testiä....

Eli teillä sai ilmaiseksi nipt vain jos oli just 40v niillä viikoilla Kun se tehdään (oliko 12)? Kummallinen rajoitus. Meillä saa kaikki 40v täyttäneet ja siitä yli. Itse olin 41. Sen tarvehan kasvaa iän myötä.

No joo...siis tasan 40v. ois saanut vielä apua julkisella. Jos se ois ollut NIPT, niin sitten se. Enää 41-vuotiaana ei.

Testi tehtiin kyllä julkisella, mutta yksityinen klinikka lähetti sinne ja veloitti tutkimuksesta. Testi ei ollut ihan edullinenkaan. Siitä on reilu 3vuotta aikaa. Meillä sen sai tehdä jo rv9, max aika taisi olla rv 12.

Last edited by a moderator:
Pääkaupunkiseudulla NIPTin saa julkiselta puolelta vain silloin, jos seulonnoissa on todettu kohonnut riski. Eli siinä seulonnassa, jossa otetaan verikoe viikolla 10 ja NT-ultra viikoilla 11-13. Muuten ei julkiselta puolelta NIPTiä tipu, oli ikä mitä tahansa.

Yksityiseltä puolelta kuka tahansa saa NIPTin, jos vain taskussa on massia, ja tosiaan sen taisi saada jo viikosta 9 eteenpäin.

Onpas täällä piisannut asiaa eilispäivän aikana:woot:! Kertakaikkisen mahtavia ajatuksia!

Alkiodiagnostiikka-asiat on kyllä huikeita, kiitos että olette jakaneet tietämystänne tällä saralla, muuttaa kyllä todennäköisyyksiä 40++odottajilla, miksei tietysti myös nuoremmilla jos aihetta ilmenee. Tulee vaan mieleen nämä hankalia periytyviä sairauksia kantavat, avaa heillekin aivan uusia mahdollisuuksia terveisiin lapsiin!

Mä en omakohtaisesti harkitsisi aborttia (lähes missään tilanteessa?)täytyis kyllä olla aika selkee välittömään kuolemaan johtava tilanne lapsella että sen ottaisin vaihtoehdoksi. Mies on meillä pessimistinä viimeisten kolmen odotuksen kohdalla ollut varma siitä että kyllä se sairausruletti nyt viimeistään varmaan kohdalle kolahtaa, mutta mun maailmankuvaan ei mahdu pelätä syntymättömän lapsen vammoja yhtään sen enempää kun jo elävienkään kohdalle sattuvia onnettomuuksia. Muutama downlapsi tuttavapiirissä tullut vastaan ja kyllä ne on huikean ihania lapsia ja aikuisia olleet. Kyllä jokaiselle sortille meistä löytyy tehtävänsä tässä maailmassa. Mielipidettä muiden kromisomipoikkeavuuksien kohdalla en osaa sanoa, siksi olisin mieluummin tietopimennossa ja antaisin luonnonvalinnan voittaa..:oops:
Saa nähdä kohahtaako tämä nyt omaan nilkaan, mutta kyllä meille lapsi vielä mahtuisi, kotiin ja sydämiin - ei lähdetä väkisin yrittämään, jos olisi ylimääräistä tähän projektiin laittaa niin adoptoitaisiin ehdottomasti, mutta onpa siihenkin mahdollisuudet jo nollat. Ikä ja perhekoko-eikä rahakaan kasva puissa(no joo, siis kasvaahan se metsänomistajalla, mutta tiedätte kyllä..)

Muokattu viimeksi:
Lambi sun sanat on kuin mun suusta :-)
Down lapset/ihmiset ovat kuin me. Niin kuin jossain aikaisemmin sanoin jos mulla olisi valta päättää niin down ei edes testattaisi.
Ainoastaan ne poikkeavuudet jotka itse lapselle ovat tappavat.
Minusta kun ilman ehkäisyä harrastaa seksiä niin pitää olla valmis kantamaan sen mahdolliset seuraamukset: raskaus ja mahdollisesti vammainen lapsi.

Tähti: en puhunut siitä mitä kaikkea testeissä näkyy vaan että koska down näkyy jo perusseulassa niin siitä on niin paljon tietoa, että pystytään antaa varmasti paikkansa pitävät ennusteet.

Tähän vanhan vanhemman asiaan sen verran, että koen minäkin olevani huomattavasti "parempi" äiti nyt kun silloin 25vuotiaana, jolloin kaikki oli raskasta ja vaikeaa. Pikkasen jopa harmittelen, miten ekat lapset on saaneet "huonomman" lapsuuden kun nämä viimeisimmät pikkulapset. Mä en oo koskaan ollut leikkivä vanhempi, ihan ovat keskenään saaneet peuhata aina. Nyt on tärkeysjärjestys muuttunut ja jaksaminen aivan eri luokkaa kun silloin nuorena vanhempana. Järki ja pinnakin on kasvaneet potenssiin 100, eikä siitä ainakaan ole haittaa lapsille:shy:

Ainut joka itseä hiukan harmittaa on se fakta että mitä vanhempana lapsen saa, sitä vähemmän aikaa kerkeän hänelle olla äiti-ja tämähän johtuu vaan siitä tosiasiasta että mulla on jo noita vanhempia lapsia joihin verrata. Mutta oletan myös että sisarusparvessa kaikki saa myös apua ja tukea myöhemmissä elämänvaiheissaan toisiltaan. Kaikkien elinpäiväthän on mysteeri, voi olla viimeinen päivä tänään tai kuudenkymmenen vuoden päästä.

Minä vältän downiakin minkä vain pystyn. Yhteiskuntamme tuet heikommille eivät ole mikään itsestäänselvyys, ja heti kun tulee jokin poikkeustila, he jäävät välittömästi jalkoihin. Terve aikuinen vielä pystyy jotenkin huolehtimaan itsestään ilman kenenkään apua, vaikka yhteiskunta romahtaisikin. Ja koska olen itsekin jo vanha, ei minustakaan ole huolehtimaan downlapsesta koko hänen elinikäänsä, se juna meni jo.

Kyllä mulla jokunen harmaa hius on löytynyt päästä, onneksi ei vielä monta. Olen allergisoitunut tavallisille hiusväreille ja ollut jo 15 vuotta naturellina - kai se pitää keksiä joku sopiva hiusväri sitten, kun harmaita alkaa tosissaan tulla.

Monet irlantilaiset harmaantuu jo alle kolmekymppisenä, eli kyse on myös jostain muusta kuin vanhenemisesta. Hauskan näköistä, kun ihan nuorella on jo harmaa pää (paitsi jos se sattuu omalle kohdalle :hilarious:)!
Joo nää on kyllä niin geeneistä kiinni! Mulla tuli ropisemalla harmaata kun 40 päivä koitti, ihan niinkun äidillänikin. Mutta kummasti sitä sopeutuu:grin, mä en meinaa peitota totuutta väreillä, koen että oma hiusväri sopii aina itselle parhaiten - harmaakin on kaunis väri:p! Täysharmaaksi on toki vielä matkaa, mutta tää murrosaika lienee se sopeutumisvaihe..

Minä vältän downiakin minkä vain pystyn. Yhteiskuntamme tuet heikommille eivät ole mikään itsestäänselvyys, ja heti kun tulee jokin poikkeustila, he jäävät välittömästi jalkoihin. Terve aikuinen vielä pystyy jotenkin huolehtimaan itsestään ilman kenenkään apua, vaikka yhteiskunta romahtaisikin. Ja koska olen itsekin jo vanha, ei minustakaan ole huolehtimaan downlapsesta koko hänen elinikäänsä, se juna meni jo.
Mä ymmärrän oikein hyvin tämänkin kannan!

Näitä kromosomihäiriöasioita on varmasti itse kukin meistä miettinyt nyt enemmän kuin nuorena. Että mitä jos osuisi omalle kohdalle. Itse olen hoitanut jonkin verran myös kehitysvammaisia ja kyllähän se on tosi raskasta, henkisesti ja fyysisesti. On ihmisiä joille se sopii ja niitä, jotka väsyvät. Taidan kuulua itse jälkimmäisiin. Down-lapsi olisi tervetullut, mutta jos kyse olisi vakavammasta kehityshäiriöstä, niin mielestäni on armeliaampaa keskeyttää. Mutta tämä on vain mun mielipide eikä ole tarkoitus loukata ketään! Arvostan tosi paljon vanhempia, jotka ottavat avosylin vastaan lapsen kuin lapsen.

Suski75 :) Meillä 100% sama ajattelutapa.

Noita down ihmisiä on myös hyvin eritasoisia. On hyvin sairaita ja sitten lähes omillaan pärjääviä. Luonnonvalinnalle en mahda mitään, mutta jos hoitoon menen, niin ad ehdottomasti.
.
Just näin!
Eritasoisia meitä on joka porukassa, joku saa lusikalla, toinen kauhalla.

Mä testasin jo eilen kirkkaan negan (surprise:woot:!!), oli pakko katsoa stemmaako dpot:wink. Eli testaan uudestaan aikaisintaan torstaina-sitten olis dpo11, samoissahan me mennään tähti.
Jos olisin fiksu, antaisin olla testaamatta maanantaihin asti-meillä on su 13v synttärit, eikä ehkä sillon olis paras hetki olla ekaa päivää raskaana kaikkien sukulaisten silmäin alla:wink. Psyykkaan siis itseni odottamaan menkkoja alkavaksi ja vasta kun ne on myöhässä niin repäisisin..:wacky:

Niin, siis minusta on täysin mahdollista, että kaikki sossun ja kelan tuet häviävät kokonaan meidän lastemme elinaikana. Edes kaikki ns. normaalitkaan aikuiset eivät tunnu pärjäävän ilman noita nykyäänkään, heikommilla on sitten vielä hankalampaa, olivatpa he kuinka ihania ihmisiä tahansa.

Nykyäänkin saa melkein päivittäin lukea uutisista, kuinka väärinkäytöksiä tulee jatkuvasti ilmi laitoksissa, joissa heikompia hoidetaan. Jos nykyhetken hyvinvointivaltiossa tilanne on tämä, niin kuinka paljon huonompi tilanne onkaan sitten kun hyvinvointivaltio oikeasti romahtaa?

Niin, siis minusta on täysin mahdollista, että kaikki sossun ja kelan tuet häviävät kokonaan meidän lastemme elinaikana. Edes kaikki ns. normaalitkaan aikuiset eivät tunnu pärjäävän ilman noita nykyäänkään, heikommilla on sitten vielä hankalampaa, olivatpa he kuinka ihania ihmisiä tahansa.
Ei se rahakaan autuaaksi tee, jos sitä ei osaa itse käyttää omaksi parhaakseen. Meillä on suvussa kehitysvammaisia, joilla kyllä on reilusti rahaa, mutta tarvitsevat paljon tukea, että saavat ostettua ne palvelut joista on apua. Toistaiseksi sukulaiset ovat taistelleet, kun vanhemmat ovat jo siihen liian vanhoja vaikka suhteellisen nuorena saivat lapset.

Takaisin