----45+++++ kuumeiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ei ammuta. Se nyt on vain osuva sanonta :-D

Minusta on hienoa, että voimme puhua näin hienosti vaikka näkemyserot olisi kuinka suuria! :-)

Kyllä minä ymmärrän että joku voi kärsiä vanhoista vanhemmista. Olen myös seurannut vierestä sellaisia lapsia.
Meillähän mies on vielä nuori ja lisäksi lapsen sisarukset ovat aikuisia ja kävisivät vaikka äidistä. En koe olevani vanha ja olen fyysisesti paremmassa kunnossa kuin 30-40-vuotiaana. Eläkeikäni on 68+, joten ihan virallisestikin minun oletetaan olevan työkykyinen ja täysipäinen vielä yli 20 vuotta.

Hei saako hehkuttaa! Saatiin vihdoin varattua lennot Bangkokiin! Ja sain varattua 2 yötä myös hotellissa jossa on oma poreamme terassilla! Kamala matkakuume. Menee jo vauvakuumeen ohikin. Ihan hyvä koska aika takkuiselta vaikuttaa meidän luomuna raskautuminen. On jotain muuta ajateltavaa! :gen014

Täällä on hyvä englanninkielinen koonti eri tutkimuksista: https://evidencebasedbirth.com/advanced-maternal-age/

21-trisomiasta:

"These are the rates of an embryo having Down syndrome at 10 weeks of pregnancy:

1 in 1,064 at age 25

1 in 686 at age 30

1 in 240 at age 35

1 in 53 at age 40

1 in 19 at age 45"

Keskenmenoista:

"The rate of spontaneous miscarriage climbs gradually with age, from a 9% miscarriage rate among 22-year olds, to ~18% among 30 year olds, ~20% at age 35, ~40% at age 40, and 84% at age 48"

Kaikissa ongelmaosa-alueista ei valitettavasti ole dataa 40- ja 45-vuotiaiden välillä, vaan kaikki 40+ tutkittavat on niputettu samaan ryhmään.

Alamäki alkaa kaikissa 35 aikoihin, ja nopeutuu mitä enemmän ikää tulee. Prkl.
Siksi tehdään alkiodiagnostiikka, jolla tarkastetaan, että alkion kromosomit ovat terveet, jo ennen kuin alkio edes pääsee kohtuun. Eli jos tekee alkiodiagnostiikan, ei tästä tarvitse välittää.

Suski75: jos mä lähtisin yli 40v. vielä perhettä suurentamaan niin en ilman alkiodiagnostiikkaa.
Se luo turvan niin monen asian suhteen jotka muuten voisivat mennä pieleen.
Jos mulla ei oli varaa niin sit olisin ilman.

Eihän täällä ketään ammuta omien valintojen vuoksi. Kai. Jokainen on niistä itse vastuussa ja ei toisten valinnat kuulu muille, vaan eihän se keskustelua estäne. Minusta erilaisuus on rikkaus.

Vastavirran akka :)
Aivan, keskustella saa ja pitääkin. Samaa mieltä!

Jokaisella oma mielipide ja kaikki yhtä oikeassa omansa kanssa:wink:joyful:
Tulee esiin eri näkökulmia ja kokemuksia.

Ja tuo riski down lapseen esim. 45v. on tajuttoman korkea.
Vaikka minusta downlapsi olisikin yhtä tervetullut kun tervekin.

Wheelhcair Mama :)

Ei ole vastaan ketään. Silti meidän mielipide on keskeyttää raskaus, jos tutkimuksissa ilmenee jotain.

Itse en usko 45+++ riskin olevan niin suuri, kuin tilastot sanovat.

Last edited by a moderator:
En koe olevani vanha ja olen fyysisesti paremmassa kunnossa kuin 30-40-vuotiaana. Eläkeikäni on 68+, joten ihan virallisestikin minun oletetaan olevan työkykyinen ja täysipäinen vielä yli 20 vuotta.

Aika samoilla linjoilla!:laughing002

Hei saako hehkuttaa! Saatiin vihdoin varattua lennot Bangkokiin! Ja sain varattua 2 yötä myös hotellissa jossa on oma poreamme terassilla! Kamala matkakuume. Menee jo vauvakuumeen ohikin. Ihan hyvä koska aika takkuiselta vaikuttaa meidän luomuna raskautuminen. On jotain muuta ajateltavaa! :gen014

Peppipupu :) Toivottavasti ei sotke IVF hoitoja? Tulette raskauteneina kotiin :)

Sinne vaan! Olitteko aiemmin käyneet?
Menkää Chao Prayan jokiristeilylle, on sen arvoinen :)

Kuulostaa mahtavalta! :cool: Missä päin Thaimaata siis reissaatte? Milloin lähdette?

Meillä oli tänään miehen kanssa 2-vuotispäivä, siis kaksi vuotta siitä kun tavattiin ekan kerran. Ne oli hyvät treffit ja näköjään jatkuu vieläkin. :hug003 Mies paljasti suunnitelleensa, että muutetaan syksyllä takaisin kotikaupunkiin ja hän jatkaa opintoja sieltä käsin. Vähänkö olen onnellinen! En ole valittanut, mutta kyllä täällä tuppukylässä on tosi yksinäistä, eikä mitään tekemistä. Olen vain yrittänyt kaikin voimin olla masentumatta. On kyllä karissut kaikki romanttiset mielikuvat syrjäkylillä asumisesta, ei ole mua varten. Aion palata osa-aikaisesti töihin syksyllä, ihanaa päästä takaisin työyhteisöön! Poikakin varmasti viihtyy päivähoidossa, kun on niin sosiaalinen ja mahdottoman vilkas. Kaikille parempi näin! :smiley-bounce013

Towanda ensin Bangkokissa 3 yötä syödään ja siitä bussilla Tratiin Cambotzan rajalle ja lautalla Koh Changille ja siltä vielä pienemmälle saarelle loppu lomaksi (Koh Mak). Ihanaa päästä seikkailemaan tuon pöljäkkeen kanssa. Jos vaikka siellä reissulla napsahtaisi...

Tähti me ei siis olla menossa Ivf:ään vaan katellaan se 1-2vuotta luomuna ja jos ei onnistu niin sitten lahjamunasoluilla eteenpäin.

Te ehditte taas keskustelemaan vaikka mitä! Mäkin olen sitä mieltä, että riippuu kovasti ihmisestä, miten aikaisin vanhenee. Omasta suvusta on paha mennä sanomaan, kun isä joi itsensä hengiltä (sitä ei varmaan lasketa?) ja hän oli ottolapsi, jonka biologisista sukulaisista ei ole tietoa. Äidin äiti kuoli synnyttäessään saunaan (vähän on maailma muuttunut niistä ajoista). Moni äidin sisarus on kuollut syöpään, se karmii jonkin verran.

Itse olen aina ollut myöhään kypsyvää sorttia, enkä tunne itseäni nelikymppiseksi. Olin parikymppisenä huonommassa kunnossa ja väsyneempi mm. huonon ruokavalion takia. Kyllä elämä on nyt monin tavoin parempaa!

Nuorena en osannut olla asioista niin huolissani. Luulisi että ikä on tuonut varmuutta, mutta omalla kohdallani olen nykyään paljon pelokkaampi. Olisiko niin että tieto lisää tuskaa, on jo nähnyt mitä kaikkea voi tapahtua ja miten arvaamaton elämä on, joten olen paljon herkempi kuin nuorena.
Minä olen jo mummu ja ylpeä siitä. Lapsenlapset ovat hyvin paljon elämässämme läsnä ja suuri rikkaus meille. :Heartred

Miimau79 :)
Onnea mummuudesta!:Heartblue
Tuosta huolissaolosta, se kyllä lisääntyy iän myötä....oli asia, kun asia!

Nuorenahan ei juuri pelkää mitään, eikä lähes mitkään asiat huoleta. Tieto lisää tuskaa - todella!

Myös toisista ja etenkin lähimmäisistä huolestuminen lisääntyy.

Nuorena olin pelokkaampi, kuin nyt, mutta en osannut olla huolissaan lähes mistään.

Liika huolissaolo/ pelokkuus ei toki ole hyväksi kenellekkään.

Mäkin olen sitä mieltä, että riippuu kovasti ihmisestä, miten aikaisin vanhenee. Omasta suvusta on paha mennä sanomaan, kun isä joi itsensä hengiltä (sitä ei varmaan lasketa?) ja hän oli ottolapsi, jonka biologisista sukulaisista ei ole tietoa. Äidin äiti kuoli synnyttäessään saunaan (vähän on maailma muuttunut niistä ajoista). Moni äidin sisarus on kuollut syöpään, se karmii jonkin verran.

Itse olen aina ollut myöhään kypsyvää sorttia, enkä tunne itseäni nelikymppiseksi. Olin parikymppisenä huonommassa kunnossa ja väsyneempi mm. huonon ruokavalion takia. Kyllä elämä on nyt monin tavoin parempaa!

Towanda :) Biologinen ikä ei ole kaikilla sama. Vaikka kello tikittää. Ajankulu ei ole sama kaikille, vastoin vanhaa käsitystä, että "aika olisi tasapuolinen kaikille". Ei ole.

Ja minusta kello on ihmisen keksintö, samoin aikakin - se on tapa seurata asioita, jotta ne saadaan ymmärrettävään muotoon ja maailma pyörii järkevästi.

Olen toki hämmästellyt sitä, että joillakin on harmaita hiuksia 40+ iässä (ei värjäys)... ja toisilla niitä ei näe ainakaan ennen 70-kymppisiä.

Elämä on itselläkin tullut paremmaksi iän myötä. Ainakin nuoruuden kohkotukset on poissa ja harkintakykyä on enemmän :)
Myös jaksaminen on parantunut, kuten yövalvomiset ja töissä jaksaminen.

Towanda :) Biologinen ikä ei ole kaikilla sama. Vaikka kello tikittää. Ajankulu ei ole sama kaikille, vastoin vanhaa käsitystä, että "aika olisi tasapuolinen kaikille". Ei ole.

Ja minusta kello on ihmisen keksintö, samoin aikakin - se on tapa seurata asioita, jotta ne saadaan ymmärrettävään muotoon ja maailma pyörii järkevästi.

Olen toki hämmästellyt sitä, että joillakin on harmaita hiuksia 40+ iässä (ei värjäys)... ja toisilla niitä ei näe ainakaan ennen 70-kymppisiä.

Elämä on itselläkin tullut paremmaksi iän myötä. Ainakin nuoruuden kohkotukset on poissa ja harkintakykyä on enemmän :)
Myös jaksaminen on parantunut, kuten yövalvomiset ja töissä jaksaminen.

Kyllä mulla jokunen harmaa hius on löytynyt päästä, onneksi ei vielä monta. Olen allergisoitunut tavallisille hiusväreille ja ollut jo 15 vuotta naturellina - kai se pitää keksiä joku sopiva hiusväri sitten, kun harmaita alkaa tosissaan tulla.

Monet irlantilaiset harmaantuu jo alle kolmekymppisenä, eli kyse on myös jostain muusta kuin vanhenemisesta. Hauskan näköistä, kun ihan nuorella on jo harmaa pää (paitsi jos se sattuu omalle kohdalle :hilarious:)!

Muska77 :) Meilläkin olisi saanut, jos olisi vielä tasan 40v. Sen jälkeen ei!

Olin 42v., kun nipt tehtiin, eli ilmaisen raja ylittyi reilusti.

Eli teillä sai ilmaiseksi nipt vain jos oli just 40v niillä viikoilla Kun se tehdään (oliko 12)? Kummallinen rajoitus. Meillä saa kaikki 40v täyttäneet ja siitä yli. Itse olin 41. Sen tarvehan kasvaa iän myötä.

Takaisin