T
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Mullakin meni kaikki hyvin, mutta synnytys oli ”heikko esitys”. En tiedä, oltaisiko hengissä, jos olisin jossain saunassa puskenut. Sen verran heikkoa oli supistuksissa. Eli lisään: synnytyskomplikaatiot. Tosin, Lohjalla lääkäri tykkäsi että kyllä mahtuu avotarjonnassa, ponnistamaan vaan, ei tarvi paastota leikkaussalin pelossa.
Ja sitten viisi vuotta uudempi tutkimus:
Kaikissa neljässä riskiryhmässä raskauteen ja synnytykseen liittyvät riskit olivat iäkkäillä suuremmat kuin nuoremmilla. Yli 35 vuoden ikä ei sinänsä ollut merkittävä itsenäinen riskitekijä, vaan riskit kasvoivat, kun siihen liittyi jokin muu riskitekijä.
Elinikään vaikuttaa geenit, se miten elää, sairaudet jne.
Mutta ei kukaan voi kieltää etteikö 70v. ole jo vanha. Itse en henk.koht usko enää olevani silloin hengissä. Kaikki mitä mun suvusta tiedän on menehtynyt 65v.-76v. ja vanhuuteen.
Mä en ikinä anna anteeksi isälleni sitä että teki mut niin myöhään. Vaikka mä taisin olla vahinko. Mutta kuitenkin.
Mut sillä nyt ei väliä koska hänkin jo edesmennyt.
Mielipideasioita nämäkin :)
Wm on kärsinyt vanhasta isästä ja olen kyllä kuulostellut, että jotkut muutkin ovat sitä mieltä että vanhana ei jaksa niin kuin nuorempana. Veikkaan, ettei tämä lapsi kärsi, sillä vaikka en enää kärrynpyöriä heitä, niin monella tavalla olen jaksavampi kuin aiemmin.Yölento :) Kerropa millä ltavalla lapsi voisi kärsiä vanhemmasta äidistä?
Sinun kohdalla tuskin kärsii.
Tottakai voisi kärsiä, mikäli vanhemmat ei jaksa tehdä mitään lapsen kanssa, mutta ikä tuskin olisi syynä sitten.
Ainakin itse leikin lapsen kanssa päivittäin ja paljon! :) Joka päivä rakennetaan legoista erilaisa juttuja, luetaan kirjoja, kuunnellaan musiikkia, leikitään saippuakuplilla, tehdään piilosta jne...
Välillä viikonloppuna käydään Hoplopissa ja lasketsan alas hurjimmasta liukumäestä, sekä kellutaan pallomeressä jne.
Myös ulkomaanmatkoista lapsi on pitänyt ja siellä hän on saanut olla isommissa leilkkipuistoissa vanhempiensa kanssa. Lisäksi kavereita on paljon ja näkee merta, sekä palmuja.
Näin 43-v. esikoisen saaneena jaksampa luultavasti enemmän puuhata tämän lapsen kanssa, kuin ison perheen lapsen äidit jaksaa, tai 20v. +++ sitä tekee!
Nuoekas olemus ja jaksaminen lapsen kanssa ovat avaintekijöitä!
Mukavaa on ja olo tuntuu nykyään nuoremmalta pienen lapsen kanssa, kuin ilman lasta tai töissä yksin raatamassa uranaisena.
Mä jotenkin rakastan tätä olotilaa
Luultavasti myös meidän pieni ainokainen 2v.
Tähti:
En olisi olemassa, mutta silti voi miettiä harrastaako seksiä ilman ehkäisyä niin vanhana.
Oikeasti.
Mutta siitä olen onnellinen ettei mun tartte samoja virheitä toistaa. Siihen voin vaikuttaa :)
Mutta ei tästä aiheesta enempää. Jokainen tekee omat ratkaisunsa.
Ja jokainen voi arvioida oman jaksamisensa ja varmasti jo olemassa oleva suku näyttää kuinka ikä kohtelee.
Toiset on 90v. kotona kun toiset vanhainkodissa jo ennen 70v.
Ja nyt kun noita tänne laitettuja tutkimuksia luin niin ymmärsinkö oikein, että yli 40v. riskit ovat paljon suuremmat kuin 35v.?
Nouseeko ne miten paljon per vuosi?
Eli onko riskeissä paljon eroa 40v. ja esim. 45v. välillä?
Osaako joku tähän vastata?
Onpa tiukkaa keskustelua. Itse (ampukaa vaan) aion mahdollisen raskauden eteen sattuessa ottaa aivan kaikki testit ja tehdä päätöksen raskauden jatkamisesta sen mukaan. Koska tiedän ikäni, en voi mitenkään hyväksyä että jos saan vammaisen lapsen joudun sen laittamaan jonnkkin hoitokotiin kun olen vanha /kuolen. Muiden ratkaisuja en kritisoi. Kerroin myös miehelle. Teen saman päätöksen vaikka olisi meidän viimeinen mahdollisuus saada vauva.
Minulla on myös kokemusta molemmista. Nuorena todellakin palautui nopeammin ja helpommin, mutta minä kyllä olen näin vanhemmiten muuttunut rennommaksi. Taloudellisen tilanteen lisäksi arjenhallinta ja ajankäyttö ovat kohentuneet, oma tunteiden käsittelyn ja ilmaisun taito on jotain aivan eri maata. Aikakäsite on muuttunut. Ja paljon muuta. En minä huono äiti nuorenakaan ollut, mutta kyllä elämä nyt on helpompaa.Kumpi parempi, saada lapsi/lapset nuorena vai "vanhana", se on jokaisen oma subjektiivinen näkemys. Yleistää ei voi. Eiks vaan!? :)
Itsellä kokemus sekä nuorena äidiksi tulosta että nyt varttuneempana ja niissä on puolensa ja puolensa. Nuorena kroppa palautui (enkä tarkoita nyt ulkonäköä) helpommin eikä ollut kaiken maailman kolotuksia ym kremppoja mitä taas nyt on. Toisaalta taloudellinen tilanne on nyt parempi. Nuorena en osannut olla asioista niin huolissani. Luulisi että ikä on tuonut varmuutta, mutta omalla kohdallani olen nykyään paljon pelokkaampi. Olisiko niin että tieto lisää tuskaa, on jo nähnyt mitä kaikkea voi tapahtua ja miten arvaamaton elämä on, joten olen paljon herkempi kuin nuorena.
Minä olen jo mummu ja ylpeä siitä. Lapsenlapset ovat hyvin paljon elämässämme läsnä ja suuri rikkaus meille.
Ja nyt kun noita tänne laitettuja tutkimuksia luin niin ymmärsinkö oikein, että yli 40v. riskit ovat paljon suuremmat kuin 35v.?
Nouseeko ne miten paljon per vuosi?
Eli onko riskeissä paljon eroa 40v. ja esim. 45v. välillä?
Osaako joku tähän vastata?
Wm on kärsinyt vanhasta isästä ja olen kyllä kuulostellut, että jotkut muutkin ovat sitä mieltä että vanhana ei jaksa niin kuin nuorempana. Veikkaan, ettei tämä lapsi kärsi, sillä vaikka en enää kärrynpyöriä heitä, niin monella tavalla olen jaksavampi kuin aiemmin.