----45+++++ kuumeiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Raskausmyrkytysriski, verenpaine, gestaatiodiabetes yms - arvelen Suski.
En minäkään usko, että monissa paikoin julkisella liu’utaan ikärajoissa, kun ei nuorempiakaan aina saada hoidettua hoitotakuun asettamissa rajoissa. Jokainen tapaus on tietysti yksilönsä ja myös, missä sattuu asumaan.

En minäkään usko, että monissa paikoin julkisella liu’utaan ikärajoissa, kun ei nuorempiakaan aina saada hoidettua hoitotakuun asettamissa rajoissa. Jokainen tapaus on tietysti yksilönsä ja myös, missä sattuu asumaan.

Katjusha :) Kiitos puolustuksesta, koska tuskin olin yksin asian kanssa!:Heartblue

Meillä äidinäiti on myös synnyttänyt 45-vuotiaana, äitini on tuo iltatähti. Ehdin kyllä nähdä mummun, vaikka en ole lapsenlapsista ensimmäinen edes. Ehkä poikani ei paljon kärsi vanhasta äidistä, ainakin olen paljon viisaampi kuin nuorena äitinä olin.
Raskausaika meni hyvin, ei mitään erityistä mainittavaa, paitsi isohko vauva eikä pysynyt pää alaspäin.

Mullakin meni kaikki hyvin, mutta synnytys oli ”heikko esitys”. En tiedä, oltaisiko hengissä, jos olisin jossain saunassa puskenut. Sen verran heikkoa oli supistuksissa. Eli lisään: synnytyskomplikaatiot. Tosin, Lohjalla lääkäri tykkäsi että kyllä mahtuu avotarjonnassa, ponnistamaan vaan, ei tarvi paastota leikkaussalin pelossa.

Elinikään vaikuttaa geenit, se miten elää, sairaudet jne.
Mutta ei kukaan voi kieltää etteikö 70v. ole jo vanha. Itse en henk.koht usko enää olevani silloin hengissä. Kaikki mitä mun suvusta tiedän on menehtynyt 65v.-76v. ja vanhuuteen.
Mä en ikinä anna anteeksi isälleni sitä että teki mut niin myöhään. Vaikka mä taisin olla vahinko. Mutta kuitenkin.
Mut sillä nyt ei väliä koska hänkin jo edesmennyt.

Mielipideasioita nämäkin :-)

Mä lähinnä ajattelin riskiä vammaiseen lapseen jos suoraan puhutaan.
Se on väistämättä korkeampi kun nuoremmilla.
Ja en muista onko täällä ollut puhetta abortista, mutta itse en hyväksy aborttia ellei lapsella itsellään ole jotain sellaista vikaa ettei se pärjäisi kohdunulkopuolella tai eläisi vain hetken.
Mutta tästä ei sen enempää, koska on aihe joka on täysin jokaisen oma asia miten siihen suhtautuu.

Wm, vanhuus on suhteellista. Appiukko on 70-vuotias ja tekee vielä metsätöitä ja keikkailee omassa työssänsä tarvittaessa, ajatus kulkee kirkkaana. Äitini on samanikäinen ja minusta aika nuori :) Isä vaikuttaa vanhalta nyt 75-vuotiaana.

Minulle ikärajoista sanottiin aikanaan, että julkisilla saa hoitoa jos hoidot aloitetaan alle 40-vuotiaana, mutta jo aloitettuja hoitoja saa jatkaa kunnes täyttää 43. Julkisella puolella ei tehdä lahjasoluhoitoja ollenkaan.

Yksityisellä ehdoton takaraja tuo 46. Yksityiselläkin sanovat, että 43-vuotiaalla omilla soluilla raskautuminen on niin epätodennäköistä, että suosittelevat lahjasoluhoitoja, mutta toki tekevät kevyempiäkin hoitoja jos asiakas niin haluaa. Minä aloitin kakkosen yrityksen jo elokuussa 2017, ja minä nyt lopulta halusin yrittää omilla soluilla alkiodiagnostiikan kanssa, ja se vaikuttaa olleen hyvä ratkaisu, koska se tärppäsi.

Meillä äidinäiti on myös synnyttänyt 45-vuotiaana, äitini on tuo iltatähti. Ehdin kyllä nähdä mummun, vaikka en ole lapsenlapsista ensimmäinen edes. Ehkä poikani ei paljon kärsi vanhasta äidistä, ainakin olen paljon viisaampi kuin nuorena äitinä olin.
Raskausaika meni hyvin, ei mitään erityistä mainittavaa, paitsi isohko vauva eikä pysynyt pää alaspäin.

Yölento :) Kerropa millä ltavalla lapsi voisi kärsiä vanhemmasta äidistä?
Sinun kohdalla tuskin kärsii.

Tottakai voisi kärsiä, mikäli vanhemmat ei jaksa tehdä mitään lapsen kanssa, mutta ikä tuskin olisi syynä sitten.

Ainakin itse leikin lapsen kanssa päivittäin ja paljon! :) Joka päivä rakennetaan legoista erilaisa juttuja, luetaan kirjoja, kuunnellaan musiikkia, leikitään saippuakuplilla, tehdään piilosta jne...

Välillä viikonloppuna käydään Hoplopissa ja lasketsan alas hurjimmasta liukumäestä, sekä kellutaan pallomeressä jne.

Myös ulkomaanmatkoista lapsi on pitänyt ja siellä hän on saanut olla isommissa leilkkipuistoissa vanhempiensa kanssa. Lisäksi kavereita on paljon ja näkee merta, sekä palmuja.

Näin 43-v. esikoisen saaneena jaksampa luultavasti enemmän puuhata tämän lapsen kanssa, kuin ison perheen lapsen äidit jaksaa, tai 20v. +++ sitä tekee!

Nuoekas olemus ja jaksaminen lapsen kanssa ovat avaintekijöitä! :wink

Mukavaa on ja olo tuntuu nykyään nuoremmalta pienen lapsen kanssa, kuin ilman lasta tai töissä yksin raatamassa uranaisena.
Mä jotenkin rakastan tätä olotilaa:love7
Luultavasti myös meidän pieni ainokainen 2v.

Nyt kun iän riskeistä on puhetta, piti googlailla tutkimuksia aiheesta. Niissä sanottiin, että pelkkä ikä ei nosta riskejä, vaan ikä tuo riskejä jos on kroonisia sairauksia, tupakoi, on lihava, jne. Ja toki ne kromosomiviat jotka aiheuttavat keskenmenoja, mutta tämänkin riskin voi poistaa alkiodiagnostiikalla.

Nyt kun iän riskeistä on puhetta, piti googlailla tutkimuksia aiheesta. Niissä sanottiin, että pelkkä ikä ei nosta riskejä, vaan ikä tuo riskejä jos on kroonisia sairauksia, tupakoi, on lihava, jne. Ja toki ne kromosomiviat jotka aiheuttavat keskenmenoja, mutta tämänkin riskin voi poistaa alkiodiagnostiikalla.

Suski75 :) Minkälaiset elämäntavat omaat? Entä paino?

Mulle huomautettiin raskaana olessa painosta ja se luultavasti nosti NIPT riskilukuja.

Minkä sille tekee, jos raskaanaolevana lihoo alkuraskaudessa reilusti, ennen rv. 9.? :sad001 Tyyliin 52kg ----> 69 kg.

Makean himo iski heti alkuraskaudessa ja sille ei voinut mitään ja tuli kova nälkä.

Takaisin