----45+++++ kuumeiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Minulla seulat 40-vuotiaana esikoista odottaessa eivät olleet lähellekään hälytysrajoja, riskilukemat olivat 1:100 000 ja toista en muista, sekin oli kymmeniä tuhansia. Eli ei pelkkä ikä riitä NIPTiin sekään.

Suski75 :) 40-v. on vielä nuori :)

Sen jälkeen riskiluvut alkaa nousta...en tiedä mistä ne tulevat. Olin lähes 43v., kun olin ekaa kertaa raskaana.

Lukujen laskentatapa selitettiin kyllä yhden kerran, mutta raskaanaoleva ei sellaisia voi muistaa, etenkään, jos pelkää itse pahinta! Ajatukset on muualla!

Ainakin ikää korostettiin paljon ja istukkahormonin määrää.

Sitten, kun lapsi todettiin NIPT testillä terveeksi, niin selitys riskilukuihin oli ihan pelkkä ikä...tilasto...koska kysyin siitä.

Hormonien määrillä on toki merkitystä. Siksi minulla tuli niin hyvät riskiluvut esikoista odottaessa, koska hormonien määrät olivat pikemminkin päinvastaiseen suuntaan keskiarvosta kuin trisomioissa. Eli kun Downissa pappa on keskimääräistä matalampi ja hcgbv keskimääräistä korkeampi, minulla pappa oli keskimääräistä korkeampi ja hcgbv oli keskimääräinen. Muissa seulotuissa trisomioissa molemmat arvot ovat keskimääräistä matalampia, joten tuo minun keskimääräistä korkeampi pappa hyvin torppasi trisomiariskit.

Keskenmenneessä raskaudessa molemmat arvot olivat moninkertaisesti matalammat kuin tutkituissa trisomioissakaan, ja se tarkoitti keskeytynyttä keskenmenoa.

Ei pelkkä ikä hälytä seuloissa. Olin 45v, kun nuorimmainen syntyi eikä mikään seula ollut lähelläkään raja-arvoja.

ihminen itse aivan pihalla iän, munasolujen ja keskenmenojen realiteeteista. Ei näistä liikaa puhuta.

Suski75 :) Tässä kaiken ydin.

Ihminen yrittää, mutta luoja päättää.

Vähän tuli tämä fiilis, kun Anoppi kävi nyt nopealla vierailulla ja sanoi, että tehkää toinen... mä en kestä! Mikä on realiteetti tuohon, koska ei lapsia tosta vaan tehdä...ainakaan lähes 46v.:smiley-ashamed004

Pitäiskö olla ylpeä anopin luottamuksesta, vaiko itkeä?:smiley-ashamed008

Ei pelkkä ikä hälytä seuloissa. Olin 45v, kun nuorimmainen syntyi eikä mikään seula ollut lähelläkään raja-arvoja.

Yölento :) Erikoista!

Olet harvinaisuus. Mulle sanottiin, että joillakin hälyyttää jo alle 40v.
Ja pelkän iän takia.

Suski75 :) Tässä kaiken ydin.

Ihminen yrittää, mutta luoja päättää.
Näinhän se on. Millään yrittämisen määrällä ei ole merkitystä, jos munasoluissa ei enää ole terveitä jäljellä. Sille ei mahda mitään.

Näinhän se on. Millään yrittämisen määrällä ei ole merkitystä, jos munasoluissa ei enää ole terveitä jäljellä. Sille ei mahda mitään.

Suski75 :) Mielestäni silti ihminen ei voi päättää mistään, vaan se tulee korkeammalta taholta.

Anteeksi liika uskovaisuus, kirkkoon kuulumattomalta:smiley-ashamed004

Yölento :) Mikä tuo voi olla?
Veriarvot tai niskaturvotus voivat olla aavistuksen väärään suuntaan nojallaan, ja siihen lisättynä ikä voi tuottaa huonon riskiluvun. Mutta jos veriarvot ovat loistavat, niistä ei korkealla iälläkään saa huonoja riskilukuja.

Yölento :) Mikä tuo voi olla?
Mistä minä sen tietäisin ?

Nuorena esikoista odottaessa jäin seulaan ja jouduin/pääsin jatkotutkimuksiin. Silloin oli eri menetelmät ja häly johtui lasketun ajan virheestä, oli useita viikkoja väärässä.

Sikiöseuloissa otetaan huomioon verikokeiden arvot, äidin ikä (ja paino?) sekä sikiön niskaturvotus. Näistä lasketaan se riskiluku. Mikään näistä yksistään ei hälytä seulassa vaan kaikki vaikuttaa riskilukuun.

Mistä minä sen tietäisin ?

Nuorena esikoista odottaessa jäin seulaan ja jouduin/pääsin jatkotutkimuksiin. Silloin oli eri menetelmät ja häly johtui lasketun ajan virheestä, oli useita viikkoja väärässä.
Silloin seulontaan ei kuulunut ultraa. Nykyään ultrataan myös siksi, että saadaan tarkat viikot, jotta tiedetään mitä veriarvojen pitäisi olla. Veriarvojen vertailuluvut kun riippuvat viikoista, ja jos viikot eivät ole oikein, ei vertailukaan toimi.

Sikiöseuloissa otetaan huomioon verikokeiden arvot, äidin ikä (ja paino?) sekä sikiön niskaturvotus. Näistä lasketaan se riskiluku. Mikään näistä yksistään ei hälytä seulassa vaan kaikki vaikuttaa riskilukuun.
Osa voi kyllä yksinkin aiheuttaa hälytyksen, esim. ystävälläni seulonnoissa sikiön niskaturvotus oli 6 mm, eikä sen jälkeen enää edes laskettu riskilukuja, vaan tuli suoraan lähete sikiötutkimuksiin. Suullisesti lääkäri sanoi, että noin suurella niskaturvotuksella on noin 50 % mahdollisuus, että lapsi on vakavasti sairas.

Samoin jos jompikumpi veriarvoista on äärettömän matala, voi sekin aiheuttaa yksinään huonon riskiluvun, vaikka kaikki muut arvot olisivat mitä tahansa. Mutta ikä ei aiheuta yksinään huonoja riskilukuja, sitten on jokin muukin vähintäänkin aavistuksen pielessä.

• Tykkään
Reaktiot: M-M
Veriarvot tai niskaturvotus voivat olla aavistuksen väärään suuntaan nojallaan, ja siihen lisättynä ikä voi tuottaa huonon riskiluvun. Mutta jos veriarvot ovat loistavat, niistä ei korkealla iälläkään saa huonoja riskilukuja.

Susk75 :) Puhutaanko tässä Äidin veriarvoista vai mistä?...

Mulla kaikki veriarvot olleet aina loistavat ja jopa kehuttu ammattiurheilijaksi, myös verenpaineesta.

Sitä en tosiaan ole.
Toimisto töiden jälkeen yleensä rentoudun kotona sohvalla.

Tosin olen terve, eikä hikikään nouse pintaan, jos tuosta lähden ulos vetäisemään isomman lenkin.

Raskaus meni loistavasti ja oli vaan inssi.
Veriarvot oli loistavat koko raskauden ajan :wink

M-M :) Millä tavalla tässä sikiö vaikuttaa odottavaan Äitiin?

Oon hieman ulkona. Oliko esim. paino ennen raskautta vai vasta testiajan kohtana?

Meillä ei ollut niskarurvotusta juurikaan, mutta lihoin alkuraskaudessa reilusti. Siinäkö hälytyksen syy?:rolleyes:

Lisäksi olisi oikein hyvä tietää mikä on lapsen veriryhmä?:rolleyes:
Mistä sen saa tietää? Sitä ei kerrota missäään, eikä edes neuvolakorttiin ole kirjattu, kuten vanhempien tiedot.

Takaisin