----45+++++ kuumeiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Joo ei laskuista pääse eroon. On harvinaista, jos ei niitä viikkoon tule yhtään. Itse kieltäisin mainokset, mutta mies rakastaa niitä. Onhan lehdet tietysti hyviä sytykkeitä, mutta ärsyttää ne kiiltäväpintaiset, joita kertyy odottamaan lehtikeräykseen vientiä.

Meilläkin poltettiin takassa aiemmin kaikki turha paperi, mutta lapsen myötä tulisijaan ei olla koskettu turvallisuus syistä.

Mainokset käy sytykkeinä, kukaan meillä ei niitä lukisi. Isoja halkoja tosin on odottamassa, että pääsisi lisäksi kärventämään makkaraa tai voisi taas valmistaa jotain maukasta loppuhiilloksessa :)

Ja ai se tunnelma, jonka loimuava takkatuli tekee:joyful:
Sekä lämpö pakkasöihin:p

Motto78 :) Joko ovisplussa tuli ja hyödynnettykin?:cheers

Hankin raskaustestejä, jotta voipi alkaa testailla hetken päästä.

Olo ei tosiaan ole yhtään raskaanaoleva, enkä enää luomuplussaan suuremmin iän takia luota.

Plussatuulta!!!:hello2:hello2:hello2:hello2:cheers

Ovisplussa tuli ja meni, ehdin bongaamaan tasavahvat viivat mutten superpositiivista. Turhan aikaisin vain taas, ja ilman muita tyypillisiä oireita. Nyt mulla on vaaleanpunaista tuhrua jo dpo 3. (En usko että vuoto liittyy ahkeraan hyödyntämiseen :p )

Kierto ei siis vaikuta normaalilta, tää on nyt toinen putkeen. Epäilen että estrogeenitasossa on ainakin häikkää, ja ovulaatiotakin epäilen fyysisten merkkien puuttuessa. Onko muilla kokemusta aikaisesta välituhruttelusta ja lyhyestä kierrosta? Epäilen että tälläkin kertaa sekä follikkeli- että luteaalivaihe on taas pari päivää normia lyhyemmät, tällaisia kiertoja ei ole ollut ennen tätä talvea.

Onneksi maanantaina pääsee hoidon suunnittelukäynnille ja kyselemään lekurilta. :bored:

Suski, piinaviikot sopisi melkein paremmin ekoihin raskauskuukausiin...! Voi vain toivoa parasta. :Heartred

Pääsetkö automaattisesti NIPT-veriseulaan kun viikot riittää siihen?

Meilläkin poltettiin takassa aiemmin kaikki turha paperi, mutta lapsen myötä tulisijaan ei olla koskettu turvallisuus syistä.

Mainokset käy sytykkeinä, kukaan meillä ei niitä lukisi. Isoja halkoja tosin on odottamassa, että pääsisi lisäksi kärventämään makkaraa tai voisi taas valmistaa jotain maukasta loppuhiilloksessa :)

Ja ai se tunnelma, jonka loimuava takkatuli tekee:joyful:
Sekä lämpö pakkasöihin:p
Meillä on nyt lämmitetty viimeiset 15 vuotta aika pitkälti puulla tupia - iso varaava takka, ei tuu liian kuumaksi pinnasta, ja luukkua oppii pienikin varomaan varsin nopeaa. Mä rakastan takan lämpöä, se säteilee ihan eri tavalla kun patterit. Löytyy siis ihan sähköpatteritkin talosta, mutta ei ole tarvinnut niitä päällä pitää. Yläkertakin lämpiää alakerran takalla, kunhan pitää huoneenovet auki. Me ei polteta roskaa(pahvia, maitopurkkeja yms) enää ollenkaan takassa, tulee liikaa nokea piippuun ja nostaa paloriskiä. Teinipoika on kunnostautunut erinomaiseksi lämmitysmieheksi(pääsee raskaanaoleva:woot::grin:shifty: mamma helpommalla).

Täällä pientä painetta ja lievää nipistelyä alavatsalla:woot:..tyhmä tyhjästä innostuu..mutta koitanpa nyt olla optimistinen jos se vaikka auttaisi:dummy1:. Periaatteessahan nyt vois olla vasta dpo5??, eli ei kai tuolla muu kun mielikuvitus nipistele.

Täällä pientä painetta ja lievää nipistelyä alavatsalla:woot:..tyhmä tyhjästä innostuu..mutta koitanpa nyt olla optimistinen jos se vaikka auttaisi:dummy1:. Periaatteessahan nyt vois olla vasta dpo5??, eli ei kai tuolla muu kun mielikuvitus nipistele.
Sovitaan että se on keltarauhanen joka siellä puksuttelee ja valmistelee paikkoja kiinnittymiselle. :grin

Suski, piinaviikot sopisi melkein paremmin ekoihin raskauskuukausiin...! Voi vain toivoa parasta. :Heartred

Pääsetkö automaattisesti NIPT-veriseulaan kun viikot riittää siihen?
Samaa mieltä noista piinaviikoista, positiivisesta raskaustestistä ne vasta alkavat.

Ja en pääse NIPTiin, se on tarjolla vasta jos seulonnoissa löytyy jotakin. Siis samalla tavalla kuin kaikille muillekin.

Ja en pääse NIPTiin, se on tarjolla vasta jos seulonnoissa löytyy jotakin. Siis samalla tavalla kuin kaikille muillekin.

Unohdinkin jo normiolosuhteet... Mulle se tehtäisiin automaattisesti, mutta taustalla on tosiaan yksi kromosomipoikkeamaraskaus.

Ihmettelen sitä kyllä, koska kaikkien tiedossa on iän vaikutukset kromosomeihin. En taida kertoa neuvolassa, että meillä on tehty jo alkiodiagnostiikka. :troll:

Nipt on turha kun on tehty alkiodiagnostiikka. Näin mulle sanottiin. Ne on jo seulottu ne kromosomit. Jos jotain niin on häikkää muualla. Suski hyvin se menee!

Täällä kp1 just niin kun kalenteri ennusti.

Ihmettelen sitä kyllä, koska kaikkien tiedossa on iän vaikutukset kromosomeihin. En taida kertoa neuvolassa, että meillä on tehty jo alkiodiagnostiikka. :troll:
Duh, miten olin unohtanut sun diagnostiikan. :banghead: Sittenhän optimistikertoimet voi olla vähän korkeammalla kun kaksinumeroiset viikot lähestyy!

Niin siis vaikka alkiodiagnostiikka on tehty, ei se ole 100 % tae siitä, että sikiön kromosomit ovat kunnossa. Kromosomivioissa on myös mosaikismia, eli osa soluista on terveitä, osassa soluista on vialliset kromosomit, ja jos on todella huono tuuri, on alkodiagnostiikassa osunut testiin terve solu, ja osassa muita soluja on vikaa. Siksi alkiodiagnostiikankin jälkeen on vielä mahdollista löytyä vikaa seulonnoissa.

Mutta toki tässä on paremmat todennäköisyydet kuin jos alkiodiagnostiikkaa ei olisi ollenkaan tehty.

Niin siis vaikka alkiodiagnostiikka on tehty, ei se ole 100 % tae siitä, että sikiön kromosomit ovat kunnossa. Kromosomivioissa on myös mosaikismia, eli osa soluista on terveitä, osassa soluista on vialliset kromosomit, ja jos on todella huono tuuri, on alkodiagnostiikassa osunut testiin terve solu, ja osassa muita soluja on vikaa. Siksi alkiodiagnostiikankin jälkeen on vielä mahdollista löytyä vikaa seulonnoissa.

Mutta toki tässä on paremmat todennäköisyydet kuin jos alkiodiagnostiikkaa ei olisi ollenkaan tehty.

Eikös tässä kuitenkin luonto ota ohjat myös käsiin? Mikäli häikkää, menee yleensä poikki ennen viikkoa 12.?

Suski, nyt vaan optimistisesti....älä tressaa! Kaikki on aika varmasti hyvin:Heartblue

Mullekkin tuli kauhun ajatukset tuossa ekassa raskaudessa, kun seula hälyytti ja pyydettiin NIPT testiin. Ihan suoraan sanottiin, että ikä on liian korkea ja ennen testiä kerrottiin kaikki mahdolliset sairaudet läpi. Olin ihan kauhuissani, koska oli ekasta lapsesta kyse ja oltiin päätetty pistää kesken, mikäli tuloksessa on poikkeavuutta. Oli monta asiaa vaakakupissa.

Minusta terveysalan ihmiset pelottelee liikaa! Ainakin näin sen tulkitsin, koska itselläni oli optimistinen olo raskauden suhteen, ennen kaikkien riskien ja lukujen esittämistä.

Neuvolassa sanoin, että on ihan luomu raskaus inssillä. Täti ei uskonut ja väitti lapsen olevan IVF, jos ekan saa 43-vuotiaana.

Suski75 :) Miten tuo vaikuttaa Neuvolaan?

Eikös heille kuulu kuulua vain se raskauden seurannan eteneminen?

Tiedän, että meillä Neuvola oli ylikiinnostunut raskauden alkamisesta, eikä mua uskottu, etten ollut käynyt IVF:ssä. Täti oli jopa niin kiinnostunut, että väitti soittaneensa sairaalaan asiasta....

Aika noloo.....:laughing014
Itsekö en tiedä millä tavoin lapsi on saanut alkunsa:laughing014

Eikös tässä kuitenkin luonto ota ohjat myös käsiin? Mikäli häikkää, menee yleensä poikki ennen viikkoa 12.?

Suski, nyt vaan optimistisesti....älä tressaa! Kaikki on aika varmasti hyvin:Heartblue

Mullekkin tuli kauhun ajatukset tuossa ekassa raskaudessa, kun seula hälyytti ja pyydettiin NIPT testiin. Ihan suoraan sanottiin, että ikä on liian korkea ja ennen testiä kerrottiin kaikki mahdolliset sairaudet läpi. Olin ihan kauhuissani, koska oli ekasta lapsesta kyse ja oltiin päätetty pistää kesken, mikäli tuloksessa on poikkeavuutta. Oli monta asiaa vaakakupissa.

Minusta terveysalan ihmiset pelottelee liikaa! Ainakin näin sen tulkitsin, koska itselläni oli optimistinen olo raskauden suhteen, ennen kaikkien riskien ja lukujen esittämistä.

Neuvolassa sanoin, että on ihan luomu raskaus inssillä. Täti ei uskonut ja väitti lapsen olevan IVF, jos ekan saa 43-vuotiaana.

Olipa käsittämätöntä läppää tädiltä. o_O Eihän inssikään periaatteessa täysluomua ole koska lääkärin toimempiteen kanssa mennään, mutta miten joku voi ruveta tulevalle äidille vänkäämään lapsensa olevan inssin sijaan ivf:n tulosta...? Voi apua. :hilarious:

Seulat taitaa käsittääkseni hälyttää joka tapauksessa iän takia, joten jatkotutkimukset on aika varma rasti neljänkympin tienoilla.

Meillä eka pikkuisesta sinnitteli pitkälle toiselle raskauskolmannekselle, vaikka monta asiaa oli pielessä, mutta nämä on onneksi tosiaan harvinaisia juttuja. :Heartred

Minua ei ole kukaan pelotellut, itse etsin faktat käsiini ja tiedostan mikä voi mennä pieleen. Jos en näin tekisi, sitten varmaan pelkäisi tuntematonta. Nyt tässä ei ole mitään pelättävää, pelkkiä todennäköisyyksiä, jotka onneksi ovat minun puolellani.

Viikonloppuna luin eräästä vanhasta samanikäisestä tutustani, joka on käynyt alkidiagnostiikassa vuosi sitten, jossa tuloksena tuli että kaikki tutkitut alkiot olivat moninkertaisesti viallisia. Hän kuitenkin nyt kieltäytyy uskomasta, että soluissa olisi vikaa, koska hänen AMH-arvonsa on hyvä, ja nyt hän ihmettelee miksi kaikki IVF-raskaudet menevät edelleen kesken, hänen omasta mielestään missään ei ole vikaa tai syytä. Harmi, ettei hänelle ole lääkärit riittävän selvästi selittäneet alkiodiagnostiikan tulosta, että parempi olisi harkita lahjasoluja tai yrittää vielä löytää alkiodiagnostiikalla jokin terve alkio. Lääkärit saisivat olla vähän perusteellisempia selittäessään näitä juttuja, turhia taitavat hänelle olla nuo omien solujen IVF:t, ja ihminen itse aivan pihalla iän, munasolujen ja keskenmenojen realiteeteista. Ei näistä liikaa puhuta.

Olipa käsittämätöntä läppää tädiltä. o_O Eihän inssikään periaatteessa täysluomua ole koska lääkärin toimempiteen kanssa mennään, mutta miten joku voi ruveta tulevalle äidille vänkäämään lapsensa olevan inssin sijaan ivf:n tulosta...? Voi apua. :hilarious:

Seulat taitaa käsittääkseni hälyttää joka tapauksessa iän takia, joten jatkotutkimukset on aika varma rasti neljänkympin tienoilla.

Meillä eka pikkuisesta sinnitteli pitkälle toiselle raskauskolmannekselle, vaikka monta asiaa oli pielessä, mutta nämä on onneksi tosiaan harvinaisia juttuja. :Heartred

Motto78 :) Sanopas muuta. Ekaa kertaa raskaana ja Neuvolassa lähes vinoillaan.
Odottava Äiti kaipaa ihan muuta.

No meillä ei sen Neuvola tädin kanssa oikein yhteistyö muutenkaan sujunut. Kävi kotonakin punnitsemassa lasta ja tiuski isälle jotain. Mitään tukea ei sieltä saatu.

Onneksi se täti vaihtui lapsen ollessa noin 8kk. Sittemmin on ollut Neuvollassa käynti jopa ihan virkistävää :)

Minulla seulat 40-vuotiaana esikoista odottaessa eivät olleet lähellekään hälytysrajoja, riskilukemat olivat 1:100 000 ja toista en muista, sekin oli kymmeniä tuhansia. Eli ei pelkkä ikä riitä NIPTiin sekään.

Takaisin