----45+++++ kuumeiset

Hiljasta se on mullakin ollut. Aina näkynyt vain yksi, kun ultrassa käynyt. Meillä on suvussa monet kaksoset sekä isän että äidin puolella. Riski mulla iän ja geenien vuoksi. Ei ole näkynyt.

Vastavirran akka :)
Jospa ne kaksoset tulee siitä sinun yhdestä munasolusta - identtiset! :) Sittenhän sulla on todella mahiksia, jos suvussa on, sehän periintyy :)

Meillä ei ole kaksosia kummankaan suvun puolella, ei sukupuussa niin pitkälle, kun siitä on tietoa.

Voiko kaksoset tulla myös niin, että munasoluun pääsee kaksi siittiötä?:rolleyes:
 
Tunnen montakin tapausta jossa raskautuminen on tullut siinä kohtaa kun on mielessä luovutettu. Meillä oli yksi naapuri jossa selittämätööntä lapsettomuutta ainakin 10 vuotta, heillä oli yksi adoptiolapsi ja toisen haku käynnissä. Kun he vihdoin kuuden vuoden odotuksen jälkeen pääsivät hakemaan tytärtään maapallon toiselta puolelta, testasi hän hakureissullaan plussan! Niin heille syntyi puolen vuoden sisällä vielä identtiset kaksoset, vaikkakin komplikaatioiden kautta ja liian aikaisin, mutta suurensuuri ihme tämäkin!
Tätähän ei varsinaisesti voi soveltaa, kun mieli ja keho kipuilee sitä lasta, mutta on mielestäni huikean ihmeellistä!

Todellakin!

Lambi :) Aika erikoislaatuinen tapahtuma.

Olisi kannattanut laittaa lotto heti vetämää:laughing002

Oliko naapurin plussa vieläpä ihan luomuna?

Olen kuullut näitä tarinoita myös, en tosin tunne ketään. Mutta eräs tutuntuttu oli yrittänyt lasta ainakin sen 10-vuotta ja heillä oli adoprtio vetämässä. Kun saivat lapsen toiselta puolelta maapalloa, tuli luomuna raskaaksi lähes samantien. Ikää oli jo siinä vaiheessa seillä 40-korvilla.

Myös joku kansaedustaja puhui vastaavaa, harmiksi en muista nimeä. Oliko sen 10-vuotta yrirystä ja lääkärit eivät antaneet toivoa omasta biologisesta lapsesta. Hän adoptoi 2 lasta ja kas yllätyksenä oli luomusti raskaana 40v. ikäisenä.

Ehkäpä ei kannata yrittää raskautua, jos kroppa reagoi silloin jotenkin "ehkäisevästi".... mitä nämä hormonit ovat kortikoidi vai mikä, joka voi haitata...Myös testosteronin nousu on haitallista. Ovatko nämä joten yhteydessä alitajuiseen tressiin?:rolleyes:
 
:hello hei! Eikös valkkari ala vasta loppukierrosta oviksen jälkeen?

Nyt valkkaria on lorahdellut heti oviksesta about dpo3... jatkuvasti.... oisko tänään dpo6/7. Ei voi spermaakaan olla. Muissa kierroissa spermaa on näkynyt, vain yhden päivän jälkeen.

Se vaan, että missäs mun kuiva kausi on? Puuttuu kokonaan:wideyed:. Valkkarihan on normisti vasta siellä loppukierrossa ja paksumpana.

Tässä luomukierrossa on koko ajan oudon märkää...:scratch Siis jokin on erilailla, kuin aiemmat kierrot!:cool14

En muista kiertoa, ilman kuivaa kautta:laughing002
 
Ovis oli mulla tässä kierrossa 5-6 päivää myöhässä. Kuten aiemmin tässä ketjussa mainitsin, käväisin kp 13 ultrassa vanhemmalla rivigynellä, joka totesi myötätuntoisesti, että ovuloimaton kierto eikä kannata vakavasti enää muutenkaan yritellä luomusti. Nöyrästi otin tosiasian vastaan, kunnes vajaan viikon päästä alkoi ilmaantua ovisoireita. Testasin kaiken uhalla ja silmiin rävähti kaksi räikeänpunaista viivaa. Sitä ennen olin saanut kaikenlaisia sekalaisia haaleita viivoja. Kaikkea sitä siis sattuukin eli mahdollisuuksia on.
Voi vitsi, olipa juttu :) Mulla ei ole mitään ovisoireita, aamulämpö lässähti, joten taidanpa jäädä odottelemaan parempia aikoja minäkin.
 
Tähti, se on kyllä fiasko, jos kaksi siittiötä menee munasoluun. Meillä on tällainen "toimintamalli" ja tunnetusti ei yhteisiä jälkeläisiä, ei yhtä eikä kahta :)
 
Vastavirran akka :)
Jospa ne kaksoset tulee siitä sinun yhdestä munasolusta - identtiset! :) Sittenhän sulla on todella mahiksia, jos suvussa on, sehän periintyy :)
Taipumus identtisiin kaksosiin ei ole periytyvät, taipumus epäidenttisiin kaksosiin on. Tämä johtuu siitä, että taipumus kahden munasolun irtoamiseen yhtäaikaa on se perinnöllinen taipumus. Identtiset kaksoset tulevat silloin kun yksi hedelmöittynyt munasolu jakautuu kahdeksi alkioksi, ja sen ei ole havaittu tilastollisissa tutkimuksissa olevan yleisempää joa suvussa on jo identtiset kaksoset.

Voiko kaksoset tulla myös niin, että munasoluun pääsee kaksi siittiötä?:rolleyes:
Ei voi, siitä tulee kuollut alkio.
 
Eikös muuten ikä lisää kaksosriskiä?
Tilastollisesti kyllä, mutta syyksi epäillään sitä, että iäkkäämmät yrittäjät käyttävät usein hedelmällisyyttä lisäävää lääkitystä, esim. letrozol, joka sitten on se todellinen syy kaksosriskim kasvamiseen. Silloinkin kasvaa riski vain epäidenttisiin kaksosiin, koska lääkitys nostaa riskiä kahden munasolun samanaikaiseen irtoamiseen. Identtisten kaksosten riskiin ei vaikuta ikä eikä lääkitys.
 
Lambi :) Jos tuplat sattuisi, pitäis palkata joku lastenhoitaja...ei asu sukulaisia lähellä, eikä muitakaan tuttuja. Onko teillä?

Toivotaan, että oot nyt raskaana!!:Heartpink

Mullakin on epäilys, että olen nyt raskaana tässä kierrossa. Nyt muuten juon kahviakin kielloista huolimatta, vuoteen en ole maistanut. Ompa oikein maukasta kerman kera :laughing002

Plussaa kaikille!!:blob6:blob3:blob6:blob7:blob3
Mulla on sellanen onni että mun vanhemmat on muuttaneet samaan kylään, ihan puolen kilometrin päähän meistä. Ovat vielä kovin jaksavaisia (isä ainakin) ja auttavat mielellään silloin tällöin kun tarvitsee. es jokin lääkärikäynti tms voin suorittaa kys lapsen kanssa ilman isoja saattojoukkoja. Mun isällä on vielä ihan erityissuhde tähän nuorimmaiseen, hän kulki meillä aina tarvittaessa viime talven aamuisin että pääsin hoitamaan eläimet pakkasessa ihan rauhassa. Se oli super hieno apu, sain aina voimaa itselle niistä omista hetkistä. Kuopus on sellanen astetta vaativampi tapaus, joka roikkui mulla selässä koko ekan elinvuotensa.
Isä varmasti kyllä auttaisi vieläkin jos iso tarve kohdalle osuisi:Heartred, tuo on sitkein 70+ vuotias ukko jonka olen tavannut!

Jonkinverran jännääkin se ovatko omat vanhemmat vielä kunnossa ensi vuosina, jossain kohtaahan kuppi kääntyy ja avuntarve muuttaa suuntaa.

Toivotaan tähti että yllättävä kahvinmaistuminen enteilisi jotain poikkeuksellista:dummy1::coffee2:shy:!!!
 
Voiko kaksoset tulla myös niin, että munasoluun pääsee kaksi siittiötä?:rolleyes:
Minulla rypäleraskaus sai ilmeisesti alkunsa tuosta tilanteesta. Oma epäilykseni, joka perustuu siihen tietoon, että vanhemmiten saattaa käydä niin, että munasolu ei sulkeudukaan niin, kuin pitää ja sisään pääsekin kaksi.
 
Toivotaan tähti että yllättävä kahvinmaistuminen enteilisi jotain poikkeuksellista:dummy1::coffee2:shy:!!!

Lambi :) Kiitos!
Tänä aamunakin meni sit iso kupillinen kahvia kerman kera:laughing002:coffee2
Ehkä tietoisesti uhmaan tilastoja ja todennäköisyyksiä. Tässä kierrossa oon tehnyt kyllä tasan ihan kaiken kielletyn.

Valkkaria yhä tulee ihan helkkaristi, sekä kova nipistys alavatsalla koko aamun...piti ihan käsin pidellä vatsasta. Tuntuu jossain siellä kohdun tuntumilla.

Kuivakausi tosiaan on tyystin kahdoksissa, joka on jotenkin erikoista:whacky011

Dpo 6/7
 
Last edited by a moderator:
Meidän suvusta löytyy molempia. Tuo identtisyyden synty on vähän epäselvä. Hoidoissa olevilla joilla vain yksi munasolu on todettu jostain syystä lisääntynyt riski identtisiin kaksosiin. Jännää tämä lisääntyminen. Ja vastaan minäkin. Ei voi.
Hmm. Kaikkalla mistä olen lukenut, on sanottu, että identtisten kaksosten syytä ei tiedetä, eikä ole havaittu mitään sellaista, josta identtisten kaksosten riski nousisi. Laitatko linkkiä lähteeseen, lukisin mielelläni lisää?
 
Eikö lääkkellisissä siirroissa voi olla kaksosmahdollisuus kun buustataan ovista ennen siirtoa? Siis istutus ja oma ovis plus sen hedelmöitys. Toki kiinnitys pitäisi osua samaan aikaikkunaaan
 
Ei sitä tiedetä ei. Tuolta suomenmonikkoperheet.fi sivulta löytää hyvää tietoa. Siellä sanotaan, että hoidot lisäävät myös identtisten mahdollisuutta.
Kiitoksia, vaikutti hyvältä sivustolta, ja olen sitä aikaisemminkin lukenut, mutta en sieltä tuollaista löytänyt, en nyt enkä aikaisemmin. Joku kohta siis on varmaankin minulta jäänyt huomaamatta. Laitatko suoran linkin sivulle, missä tuo lukee, kun en sitä löydä?
 
Eikö lääkkellisissä siirroissa voi olla kaksosmahdollisuus kun buustataan ovista ennen siirtoa? Siis istutus ja oma ovis plus sen hedelmöitys. Toki kiinnitys pitäisi osua samaan aikaikkunaaan
Riippuu lääkkeistä. Minulla on nyt tulossa pakastealkiosiirto, ja käytössä on sellaiset lääkkeet, ettei ovulaatiota tapahdu ollenkaan.
 
Takaisin
Top