----45+++++ kuumeiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tervehdys kaikille ja plussa-aaltoa ketjuun!

Minä hyppään mukaan pienen tauon jälkeen, taustalla oon jännänny mukana mutta aika ollut liian tiukilla etten oo ehtiny/jaksanu kirjotella.

Meillä on tosiaan kaks pikkuista 4 & 1,5 vuotiaat ihanat tyttöset ja yksi enkelipoika. Minä oon kohta 39 ja mies 50+. Kovasti toivottais vielä yhtä pientä perheeseen. Molemmilla lapsilla ollut korvakierre eli ”hiukan” haastavat ajat ollu mutta siltikin vauva olisi tervetullut laittamaan lisäsäpinää tähän porukkaan. Itse opiskelen ja mies on yrittäjä.

Mulla oli bmi yli 30 kun esikoista aloin odottamaan ja kuopuksesta 25 eli minulla ei vaikuttanut raskautumiseen.

Ukon kellistin toissapäivänä ja eilen oli ovis eli dpo1 menossa. Testit jo polttelee kaapissa ja urakan aloitan jo dpo 8 viimeistään :grin Aika vähiin kyllä jääny painit ukko-kullan kanssa kun lapset on ollu kipeenä mutta on meillä ennenki kerta riittäny.

Tervehdys täältäkin kaikille kypsään ikään ehtineille haaveilijoille, jyystäjille, pistelijöille ja tjottailijoille…

Ikää löytyy 40v ja lapsiakin on jo 6 siunaantunut (1v9kk - 15v haitarilla). Kuume on ollut valtaisaa jo toisen lapsen odotuksesta lähtien, mutta nyt ollaan jännän äärellä tämän iän kanssa. Mies ollut aina hitaastilämpiävä vauva-aiheessa, ja nyt vihdoin irtosi yrityslupa sille viimeiselle. Hommiin olisi pikkuhiljaa ryhdyttävä..:woot:
Yksi keskivaiheen keskenmeno koettu kymmenisen vuotta sitten ja muutama tosi aikainen näiden odotuksien välissä. Olo on kaikkeen varautunut ja varsin rauhallinen, vielä..:wink
Meillä ei olla varsinaisesti suunniteltu perhekokoa, yksi kerrallaan niitä on perheeseen ajan kuluessa saatu. En koskaan kuvitellut enää 40v ylittyessä yrittäväni perhettä kasvattaa, mutta eipä ole tuokaan asia onneksi ollut numeroista kiinni. Tosin oma lisääntyvä harmaus hiuksissa muistuttaa tästä vääjäämättömästä elämän faktasta, vanhuudesta:grin. Jääpi nähtäväksi onko munasolut harmaantuneet samaan tahtiin tukan kanssa, säännöllistä kuukautiskiertoakin jo 31 vuotta elämässä mukana ollut..

Jos tästä enää raskautuminen onnistuu, niin kovasti olen kahden vaiheilla sikiöseulontojen kanssa. Mahdollisen sykkeen ja istukan sijainnin kyllä toivoisin selvitettävän, mutta kaikki ne mittaukset..äh, eipä tarvitse noitakaan etukäteen murehtia.

kp 6, kohti liukkaita kelejä:woot:..

Tervehdys täältäkin kaikille kypsään ikään ehtineille haaveilijoille, jyystäjille, pistelijöille ja tjottailijoille…

Ikää löytyy 40v ja lapsiakin on jo 6 siunaantunut (1v9kk - 15v haitarilla). Kuume on ollut valtaisaa jo toisen lapsen odotuksesta lähtien, mutta nyt ollaan jännän äärellä tämän iän kanssa. Mies ollut aina hitaastilämpiävä vauva-aiheessa, ja nyt vihdoin irtosi yrityslupa sille viimeiselle. Hommiin olisi pikkuhiljaa ryhdyttävä..:woot:
Yksi keskivaiheen keskenmeno koettu kymmenisen vuotta sitten ja muutama tosi aikainen näiden odotuksien välissä. Olo on kaikkeen varautunut ja varsin rauhallinen, vielä..:wink
Meillä ei olla varsinaisesti suunniteltu perhekokoa, yksi kerrallaan niitä on perheeseen ajan kuluessa saatu. En koskaan kuvitellut enää 40v ylittyessä yrittäväni perhettä kasvattaa, mutta eipä ole tuokaan asia onneksi ollut numeroista kiinni. Tosin oma lisääntyvä harmaus hiuksissa muistuttaa tästä vääjäämättömästä elämän faktasta, vanhuudesta:grin. Jääpi nähtäväksi onko munasolut harmaantuneet samaan tahtiin tukan kanssa, säännöllistä kuukautiskiertoakin jo 31 vuotta elämässä mukana ollut..

Jos tästä enää raskautuminen onnistuu, niin kovasti olen kahden vaiheilla sikiöseulontojen kanssa. Mahdollisen sykkeen ja istukan sijainnin kyllä toivoisin selvitettävän, mutta kaikki ne mittaukset..äh, eipä tarvitse noitakaan etukäteen murehtia.

kp 6, kohti liukkaita kelejä:woot:..

Tervetuloa mukaan Lambi :)

Toivotaan tärppiä!!
Plussaonnea!! :Heartbigred

Minä menen takuuvarmasti sikiöseulontoihin. Tosi hyvä on tietää mahdollisista ongelmia jo ennen lapsen syntymää, jotta niitä voidaan hoitaa jo kohdussa ollessa, ja syntymäkin voidaan suunnitella sen mukaan, että lapsi voi tarvita enemmän tukea kuin yleensä.

Kunhan nyt ensin pääsisi edes seulontoihin asti...

Minä menen takuuvarmasti sikiöseulontoihin. Tosi hyvä on tietää mahdollisista ongelmia jo ennen lapsen syntymää, jotta niitä voidaan hoitaa jo kohdussa ollessa, ja syntymäkin voidaan suunnitella sen mukaan, että lapsi voi tarvita enemmän tukea kuin yleensä.

Kunhan nyt ensin pääsisi edes seulontoihin asti...

Suski75 :)
Täälläkin selviö...halutaan seula, kunhan raskaaksi saakka pääsee.

Ekassa otettiin NIPT testi ja halutaan se uudestaan. Tosin, jos seulaa ei ehdoteta, niin kannattaako sitä tehdä?
Olisin toki hämmästynyt, jos seulaa ei tulisi 45++ ikäiselle.

Täällä lähes ovisplussa kp12.
Inssi siis varattu kp14.

Last edited by a moderator:
"
Jos tuo olisi raja raskautumisen onnistumiseen mulla ei pitäisi olla yhtään lasta o_O

Muska77 :)

Bmi 25 ei voi millään olla painoraja raskauden onnistumiselle.

Mulle siis sanottiin klinikalla, että painon tulisi olla max bmi25, jotta saadaan paras onnistumis-% yli 40++++ iässä ja käskettiin laihduttamaan lähemmäs bmi20.

Käsitin, että "potilaasta" riippuen, yksityisen hoitorajakin 40+++ menee painon kohdalla suurinpiirtein siinä bmi25.

Hoito toki aloitettiin ja lupasin samalla laihduttaa, koska sillä selitettiin olevan iso merkitys.

Itse en usko tuohon yhtään.

Puhelimessa sanoivat ettei tuo 40 vuotta ole ihan kiveen kirjoitettu raja vaan lääkäri arvioi hoitoon pääsyn kokonaistilanteen perusteella.

MiuMau79 :)
Hienoa, jos raja voisi olla liukuva :)

Itse en päässyt julkiselle, koska ikä oli jo 42v. ja sanottiin, että valitettavasti liian vanha.

Toivotaan miehen kanssa, ettei yksityisellä olisi raja kiveenhakattu (tuo 46v.), vaan vielä saataisiin silloin yhä hoitoa, sillä kokonaistilanne kummallakin on keskimäärin ehkä parempi....

.

Last edited by a moderator:
Suski75 :)
Täälläkin selviö...halutaan seula, kunhan raskaaksi saakka pääsee.

Ekassa otettiin NIPT testi ja halutaan se uudestaan. Tosin, jos seulaa ei ehdoteta, niin kannattaako sitä tehdä?
Olisin toki hämmästynyt, jos seulaa ei tulisi 45++ ikäiselle.

Täällä lähes ovisplussa kp12.
Inssi siis varattu kp14.
Meillä oli ihan normaali raskauden seuranta, osallistuttiin seulontoihin ja arvot oli sellaiset ettei ollut aihetta jatkotutkimuksiin. Itse olin mielestäni vanha äiti, mutta terveydenhuollossa ilmeisesti aika tavallinen näky, koska mitään erityistä ei pelkän iän vuoksi ehdotettu. Vain synnytyksen päästäminen yliajalle oli sellainen, mistä lääkäri sanoi ettei tässä iässä anneta mennä yli 41 viikon. Tosin synnytys käynnistettiin muista syistä aiemmin.

Mä olin edellisen onnistuneen raskauden aikaan 39 ja ihan perusseulakin hälyytti. Tehtiin lopulta lapsivesipunktio kun rak. Uä:ssa nähtiin munuaisissa häikkää. Muuten kromosomit oli kunnossa. 2 v sitten jo suunniteltiin seuloja. Mä menisin kyllä seuloihin ja meen jos ja kun sinne päästään

Dpo11 ja kovin punaiseksi mun "kiinnittymisvuoto" muuttuu :( Ei näköjään edes luget enää estä tuhruttelua. Taitaa olla toivo raskautumiseen ikinä menny.

Sympatiat hannulille:sad001!
Se on aina niinkun pieni kuolema sen veren hiipiessä.
Kuinka pitkään te olette yrittäneet? (ei ihan pysy kärryillä kaikkien tilanteesta, vaikka on tullutkin seurailtua)

Jatkan vähän omia ultrapohdintoja, vaikkei tässä enää pohdintoja pidemmäs pääsisikään..

Mä en osaa ajatella sikiöseuloja kehitetyn yksilön parasta ajatellen, koen vahvasti sen olevan yksi rahansäästökeino isossa koneistossa. Mun tuttavapiirissä on niin paljon turhaa murhetta ja surua aiheutunut seuloista, vääristä tuloksista ja itse tutkimuksista, etten osaa sitä hyötyä niissä nähdä.

Tietäen että iän puolesta on kaikki riskit korkeammat - ehkä siten myös kannustus/painostus seuloihin..? Se nuorenäidin innostus ultraan pääsystä vauvan nähdäkseen on ollut jo pitkään poissa, kyllä siinä ollaan ihan eri tason juttujen äärellä - siinä määrin, että en osaa itsestä sanoa otanko mieluummin elämän yllätyksenä vastaan, kaikkine vikoineen ja erityisominaisuuksineen, jopa niiden riskien kera. Kaikki tai ei mitään periaate siinä ultrauksen ympärillä on hämmentävä, ei voi valita mitä informaatiota haluaa, tai ei halua tietää?
Mieli olisi ehkä toinen jos olisi jotain tiettyä riskiä kokemuksissa..
Ymmärrän että moni kokee tästä vahvasti toiseen suuntaan, mutta eikös täällä keskustella ajatuksista:)

Ja joo, jospa sinneasti ensin pääsee..

Sympatiat hannulille:sad001!
Se on aina niinkun pieni kuolema sen veren hiipiessä.
Kuinka pitkään te olette yrittäneet? (ei ihan pysy kärryillä kaikkien tilanteesta, vaikka on tullutkin seurailtua)
Ihan kohta tulee 2 vuotta, kun poistin ehkäisykapselin :(

Sanompaha vaa iha offtopicina semmoset et ompaha vaa **tunmoine show tyhjentää miehen asunto ja toinen nää talvivermeet!!! Talvi sitte taas kerra yllätti ja yhelle ei ollu talvikenkiä. Tsiisus!!!!!

Pahoittelut Hannuli77, onpa syvältä :sad001
Mä kyllä haluaisin NIPT-testiin vaikka yksityisellä, jos kunnasta sitä ei anneta. Seula hälyttää korkeaa riskiä pelkästään jo iän perusteella, vaikka niskaturvotus ja verikoe olisivat normaalit. Lapsivesipunktioon en menisi keskenmenoriskin vuoksi, vaikka pieni se riski onkin, mutta ihmettä ei halua sellaisella laittaa vaaralle alttiiksi. Esikon kanssa mikään ei hälyttänyt, koska luulen, että pistivät koneelle iän 25 luovuttajalta eikä 42 minulta.
Mulla menossa kp 39, eikä menkoista tietoakaan. testi nega noin kp 33 vai miten se oli

Enkeliraskaudessa seula hälytti, päästiin NIPTiin mikä myös hälytti ja sen jälkeen LV-punktioon. Nämä tutkimukset + patologin lausunto auttoi kyllä hyväksymään tilanteen ja ymmärtämään mikä meidän menetyksen aiheutti. Tämmönen kokemus täälläpäin eli seuloihin mennään jos sinne asti joskus päästään.

Hannulille pahoittelut! Voimahali täältäpäin!

Katjusha, toivottavasti menkat pysyy poissa ainakin 9 kk. Tee uus testi, peukut on pystyssä!

Omanapa: kellistin ukkelin eilen vielä varmuuden varalle ettei jää yhden painin varaan.. Mehän ollaan aivan villeiksi heittäydytty :p

Tsemppiä kaikille tasapuolisesti!

Talvi sitte taas kerra yllätti ja yhelle ei ollu talvikenkiä. Tsiisus!!!!!
Nää on kyllä niin vakioita:p, meillä tosin alkoi talvi jo pari viikkoa sitten - kaikilla näyttäis nyt jotain olevan jalassa, yks teini kyllä hiihtää tuolla nilkat vilkkuen:facepalm:..

Katjushalla kohtuu mielenkiintoiset päivät..koska ajattelit uskaltaa testata? Ootteko nyt hoidoissa?

Takaisin