----45+++++ kuumeiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Peppipupu, joo tuo AMH-testi on nykyisin yleisesti käytössä, ja sitä otetaan, jos menee lapsettomuutta valittamaan. En osaa sanoa, mitä maksaa, mutta varmaan tuo googlettelemalla selviäisi. Omalle kohdalle, silloin kun aloitimme hoidot, ei tuo testi ollut vielä rantautunut Suomeen, en siis koskaan ole käynyt. Oman lapsettomuuden taustalla varmasti suurin syy on autoimmuunisairaus (tätä ei tietenkään missään todistettu tai myönnetty).
Aikaisen ovulaation haaste voi olla, että munasolu voi olla "raaka" irrotessaan eli ei vielä hedelmöityskykyinen. Limakalvon suhteen voi olla ongelma, ettei se ole riittävän paksuuntunut kiinnittymiseen ja raskauden ylläpitämiseen. Kaikkeen on toki monenlaista tutkimustietoa suuntaan ja toiseen, niinkuin tiedetään.
Tuohon luteaalivaiheen pituuteen eli "on aikaa kiinnittyä", ymmärtääkseni mitä pienempi follikkeli sitä heikompi keltarauhanen ja sitä lyhyempi luteaalivaihe. Mutta jokainen nainen on yksilönsä tietenkin. Joillekin tulee mehevä follikkeli kp 10 ja pitkä 18 päivän luteaalivaihe. Omalla kohdalla nuo päivät on useimmiten ikävästi toisinpäin.

Muokattu viimeksi:
Mä tarkoitinkin lääkärillä tekemässä jotain verikoikeita liittyen omaan hedelmällisyyteen? Joku ams tai joku testi? Saako sen helposti ja paljonko maksaa? Ja onko noi menopaussia testaavat pissatikut ok? Mä nyt niitä kaksi tilasin.. Kertooko mitään?

Peppipupu :) Mä en tiedä. Me käytiin klinikan määräämät kokeet ennen esikoista ja olin 42v. Meille tehtiin vain FSH- mittaus.... verikokeista tarkistettiin kaikki tavalliset arvot, kuten kilppari.

AMH:ta ei ole koskaan multa otettu ja kun asiaa kysyin, niin on vaan sanottu, että ultralla näkee asioita ja näyttää olevan tosi paljon pieniä folleja ennen ovista, joten eivät tee mulle muita mittauksia. Jos menopaussi olisi lähellä, niitä ei siellä näkyisi.

Meillä siis inssi miehen vasta-aineiden (autoimmuuni), vuoksi ja tietty mun korkea ikä ekaa yrittäessä.

Last edited by a moderator:
Ei ollut hyvä merkki, tänään kp1.. Toivotaan että sun tuntemukset olisi hyvä merkki! :happy:

Hilma79 :) Uutta putkeen:cheers

Tuo kipeytyminen on epäselvä asia.

Joillakin rinnat kipeytyy jo ennen plussaa. Joillakin vasta loppuraskaudessa (kuten mulla oli). En tiedä onko ihmisestä kiinni, vai siitä, että kaikki raskaudet ovat erilaisia.

Me ollaan huomenna lähdössä kotiin täältä Kreetalta. Ovis hyödynnettiin ja rinnat tuli kipeäksi jo vähän ennen, kun testiin tuli ovisplussa. Sitten arkuus hävisi pois, tiedä sitten johtuiko se täällä +27-28C kuumuudesta ja liian hyvistä cocktaileista.... :laughing002

Tänään dpo 4/5... alkaa rinnat taas olla arkana.... plussatoiveista en tiedä, kun luomuna (ilman inssiä) mennään tämä kierto ja ikä kohta 46.

Tsemppii kovasti!!:cheers:cheers:cheers

Tervetuloa joukkoon, Hilma! Onnea Mariq!

Peppipupu, kävin mielenkiinnosta ottamassa yksityisellä verikokeet vajaa vuosi sitten. FSH oli hyvä, mutta AMH oli ikätyypillisesti alentunut eli 0.7. Kilpparit ok. Tulokset ainakin kertoivat realiteetit, vaikka lekuri totesi hedelmällisyyden olevan vielä ikään nähden hyvä. Kakkosta yrittäessä muutamia vuosia sitten AMH oli vielä luokkaa 2 eli hedelmällisyyden kannalta normaali.

Täällä kp 31/28 eli pitkäksi meni tämä kierto ja menkkoja odotellessa. Taisi olla oireista päätellen kemiallinen. Testaileminen jäi kyllä vähiin aamuisten kiireiden vuoksi.

FSH oli hyvä, mutta AMH oli ikätyypillisesti alentunut eli 0.7. Kilpparit ok. Tulokset ainakin kertoivat realiteetit, vaikka lekuri totesi hedelmällisyyden olevan vielä ikään nähden hyvä. Kakkosta yrittäessä muutamia vuosia sitten AMH oli vielä luokkaa 2 eli hedelmällisyyden kannalta normaali.

Täällä kp 31/28 eli pitkäksi meni tämä kierto ja menkkoja odotellessa. Taisi olla oireista päätellen kemiallinen. Testaileminen jäi kyllä vähiin aamuisten kiireiden vuoksi.

Pernilla :)

Mikä oli sun FSH? Ja minkä ikäinen olit silloin?

Non nih se on 46 mittarissa ny, pitäisköhän sitä oikeesti lopettaa tää pään hakkaaminen

MariQ :)
Kauanko olet yrittänyt saman miehen kanssa? Jokseenkin sai käsityksen, että olette nyt vähän ajan vasta sitten aloittaneet hankkimaan lasta ja menette kohta naimisiin. Miksi hakata päätä?:wideyed:

Ehkä kannataa käydä gynellä kuitenkin.

Hei oletteko kaikki käyneet testaamassa "todennäköisyydet" lääkärissä? Mietin että onko tarpeen heti käydä vai voiko odottaa esim vuoden loppuun?

Peppipupu :) Mene ihmeessä heti gynelle, aina se kannattaa.

Mutta veikkaan, että antavat todennäköisyys--% ikätaulukon mukaisesti....

Riippuen tietty siitä, että kaikki arvot ovat kunnossa :)

Mutta mahiksia sulla on.... :cheers

AMH mittaa munasolureserviä. Jos on monirakkulaiset munasarjat, ei tuo arvo kerro mitään, koska ne rakkulat erittävät AMH:ta, joten arvo on yleensä aina korkea eikä se kerro tietoa aidosta resevistä. Minulla tosiaan AMH oli hyvä 4 vuotta sitten, ja lääkäri sanoi siihen heti, että arvo johtuu monirakkulaisista munasarjoista, eikä kerro reservistä mitään.

Siinä kartoituskierrossa, jossa minulle tehtiin verikokeet, havaittiin ultralla, ettei johtofollikkelia ollut kypsymässä, joten ovulaatiotakaan ei ollut tulossa. Lisäverikokeiden tekeminen oli turhaa, koska kierto oli jo siinä vaiheessa pilalla.

Eivät nuo verikokeet hirveästi kerro, minulla tuo ensimmäinen kartoituskierto kertoi sen, että luomuna on lähes turha yrittää, koska follikkelit eivät kasva luomuna kunnolla. Tämä selittää myös sen, etten koskaan ole ollut luomuna raskaana, en edes vahingossa.

Minäkin sanoisin niin, että heti vain lääkäriin, koska jos saattuu olemaan sellainen ongelma, jonka lääkäri voi korjata, on yritys ilman lääkärikäyntiä ihan turhaa.

Mä kävin vain yksityisellä, lapsettomuuteen erikoistuneella gynellä. Ultralla hän useamman kierron aikana totesi, että mulla kroppa toimii ihan sääntöjen mukaan, sekä luomuna että letrojen kanssa. Ainoastaan munasolujen ikää ja laatua se ei takaa, eikä tietenkään simppoja tutkittu. Itse olen iältä vielä suht nuori (:grin) , mutta itellä sellainen tunne, että mun lisääntymiseräpäivä on mennyt umpeen. Mulla kun esikoiseen meni 27 vuotiaanakin vuosi, vaikkei syytä löytynyt. Vaihdevuosia en usko vielä hetkeen omalle kohdalle, äidilläni alkoi reilusti yli 5kymppisenä.

Kp3 ja pitkästä aikaa ihan kunnon menkat, että sidettä saa vaihtaa tiuhaan. Useampi kierto meni ihan tuhrutellessa, ja olinkin jo huolissani kertooko se jostain.. huono limakalvo tms. Nyt aloitin greippimehun ja gelee royalin, josko saatais limoja vähän paremmin aikaan.

Joo-o, lämmöt oli tähän aamuun koholla, toivotaan että myös tulevina päivinä. Toivotaan, että jotain tapahtui!!
Tallettelut kp 13, 14, 15
Katjusha kp 16/27-40?

MariQ :)
Kauanko olet yrittänyt saman miehen kanssa? Jokseenkin sai käsityksen, että olette nyt vähän ajan vasta sitten aloittaneet hankkimaan lasta ja menette kohta naimisiin. Miksi hakata päätä?:wideyed:

Ehkä kannataa käydä gynellä kuitenkin.

Ihan oikein olet ymmärtänyt. Helmi-maaliskuusta saakka ollut vauvanyritys päällä.

Taitaa tää kierto mennä perziilleen vaikka sain älyttömän hyvän vyöhykehoidonkin. Flunssan jälkeen astma teki temput terävät ja oon ollu niin tukossa että tänää päivystyksessä kävin. Tabletilla kortisonia ja antibioottia. Viikko. Ovis on oletettavasti ke.

MariQ, eihän tuo yritysaika ole vielä pitkä edes nuorelle naiselle.

Tähti, oliko hyvä reissu?

Katjusha, ainakin ahkeraa tallettelua!

Luin jostakin, että vaihdevuosien alkamisajankohta on vahvasti perinnöllistä, joten oman äidin vaihdevuosien alkamisesta voi päätellä suuntaa omista vaihdevuosistaan. Hedelmällisyys alkaa laskea voimakkaasti noin kymmenen vuotta ennen vaihdevuosia.

Niinpä se usein kai on, Yölento. Mun äidillä alkoi menkat 16 v. eli melko myöhään (vaikka ennen myöhempi oli enemmän normaali). Mua kauhistuttaa, että hän vielä 72-vuotiaana käyttää eli kokee tarvitsevansa vagifem-emätinpuikkoja (ei parisuhteessa). Ajatus loppuiän hormonikorvaushoidosta tuntuu hurjalta! Jotenkin olin ajatellut, että on 2-10 vuoden ”siirtymäaika” ja sitten elellään vaan normisti ....

Tähti, oliko hyvä reissu?

Katjusha, ainakin ahkeraa tallettelua!

Luin jostakin, että vaihdevuosien alkamisajankohta on vahvasti perinnöllistä, joten oman äidin vaihdevuosien alkamisesta voi päätellä suuntaa omista vaihdevuosistaan. Hedelmällisyys alkaa laskea voimakkaasti noin kymmenen vuotta ennen vaihdevuosia.

Yölento :) Kiitos kysymästä. Säät oli todella hyvät, aurinkoa ja lämpöä riitti. Hotellin taso oli 4,5 -5*****

Lapsen kanssa meni hyvin, hän ei ollut siellä hoidossa, mutta eipä tarvinnutkaan, kun ovis saatiin hyödynnettyä :) Tehtiin myös junamatka vuoristoon ja poika piti siitä paljon!

Oltiin paljon lasten leikkialueilla pojan kanssa, siellä oli paljon lapsia ja aikuisia, sekä iltaohjelmaa lapsille. Merenrannnalla viihdyttiin myös :)

Lennot sujui hyvin, palatessa jouduttiin odottelemaan, kun lento oli 3,5tuntia myöhässä.

Mukavaa oli taas :p

Katjusha mun äiti 70v käyttää vaihdevuosioireisiin hormonilääkitystä. Välillä koitti olla ilman mut ei onnistunut pidemmän päälle.Hällä poistettu kohtu, voiskohan vaikuttaa asiaan...

Oi samperin vaihdevuodet!! Kiva kun mulla ikuinen verrnohennuslääkitys ja hormonihoidot kielletty. Niceeeeee... jos pms oireista voi jotain päätellä niin kivaa tulee olemaan

Oi samperin vaihdevuodet!! Kiva kun mulla ikuinen verrnohennuslääkitys ja hormonihoidot kielletty. Niceeeeee... jos pms oireista voi jotain päätellä niin kivaa tulee olemaan

MariQ :) Kannattaa konsultoida gynen kanssa lääkityksestä.

Esim. Letrozol otetaan vain kp 2-6, hyvin lyhyt aika. En tunne yhyeisvaikutuksia, joten kysy lääkäriltä :)

Vaikea uskoa, että vaihdevuodet yhtäkkiä sulle tulivat, vaan tilanne vaan tuntuu siltä. Kärsivällisyyttä:Heartpink

.

Takaisin