----45+++++ kuumeiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ei edes rahalla saa vanhana hyvää hoitoa, jos ei ole ketään, joka siitä taistelee. Eikä välttämättä sittenkään. Äitini hoitaa juuri veljensä perheen asioita. Rahaa on niin, ettei kukaan sitä elinaikanaan pysty käyttämään, mutta ei silti sopivia avustajia eikä hoitopaikkaa. Perhe ja suku ovat paras vakuutus, vaikkei niin pitäisi olla, sillä eihän kaikilla ole ketään.
Tämä. Jos ei ole ketään taistelemassa vanhuksen puolesta, ei myöskään palveluita saa, ja saa kuolla yksinään kotonaan ilman että kukaan edes huomaa. Erityisesti muistisairaat voivat olla aivan vailla ymmärrystä, mutta laitospaikkaa tai kotiapua ei tipu ennen kuin vanhus löydetään pakkasesta harhailemasta pelkässä yöpuvussaan, ilman ensimmäistäkään aavistusta kotiosoitteestaan tai viimeisistä 50 vuodesta muutenkaan.

Jos tällaisen syrjintäperusteisen elämän aikoisi elää, niin lapset kannattaisi tehdä nuorena, opiskella sen jälkeen, sillä opiskelun jälkeen lapset olisivat jo sen verran isoja, ettei ole korvatulehdus jatkuvasti päällä. Opiskelun jälkeen oman alan pätkätöitä ja kun lapset ovat siinä lähellä kymmentä vuotta ja itsellä ikää melkein 30 vuotta, niin alkaa kokemusta olla mukavasti, voi alkaa edetä uralla eikä ole kotona hoidettavia lapsia, jotka aiheuttavat poissaoloja, sillä esiteinien ja teinien kanssa kotiin ei saa jäädä. Meidän iässä lapset ovat jo muuttaneet kotoa ja itse ovat uransa huipulla eikä ikäsyrjintä vielä ole alkanut.
Tätä aion muutenkin mainostaa lapsilleni hyvänä ideana. Koska minusta ei ole auttajaksi lastenhoidossa, jos odottavat kauan lasten hankinnassa, ja sitten ovat ilman tukiverkkoa.

Tuleeko teille kellekään enää semmosta haikeuden aaltoa jos/kun joku lähipiirissä lisääntyy? Etennin jos se oma haaveilema lapsimäärä jollain muulla toteutuu? Mä luulin päässeeni tästä jo aikaa sit eroon mutta nyt kun tuli parikin raskausuutista niin muljahti mahanpohjassa. Nämä molemmat on yötä nuorempia, täysin normaalissa lisääntymisiässä joten eipä siinä. Mut silti tuli semmonen olo että niisk. Vaikka mulla on jo enemmän kuin olen uskaltanut toivoa mutta silti.

Sharmander :) taidan olla poikkeus tässä, koska ei riipase. Vuosi kymmenien saatossa on tullut kovetettua itsensä, koska kaikki saivat lapsia....mutta mä en.

Nyt on sukulaisille taas tullut pieniä, mitä voi vain ihastella:Heartred En ole koskaan tuntenut mitään, kun muut saavat lapsia, en kateutta, eikä muljahtelua. Olen pitänyt ja hoitanut paljon muiden lapsia vuosien aikana ennen tämän oman saamista.

Tämä. Jos ei ole ketään taistelemassa vanhuksen puolesta, ei myöskään palveluita saa, ja saa kuolla yksinään kotonaan ilman että kukaan edes huomaa. Erityisesti muistisairaat voivat olla aivan vailla ymmärrystä, mutta laitospaikkaa tai kotiapua ei tipu ennen kuin vanhus löydetään pakkasesta harhailemasta pelkässä yöpuvussaan, ilman ensimmäistäkään aavistusta kotiosoitteestaan tai viimeisistä 50 vuodesta muutenkaan.

Niin totta, että ihan järkyttävää..ja monia muita kohtaloita, vaikka muisti toimisi, mutta ellei fyysisesti enää kykene liikkumaan ja pärjäämään

Jos tällaisen syrjintäperusteisen elämän aikoisi elää, niin lapset kannattaisi tehdä nuorena, opiskella sen jälkeen, sillä opiskelun jälkeen lapset olisivat jo sen verran isoja, ettei ole korvatulehdus jatkuvasti päällä. Opiskelun jälkeen oman alan pätkätöitä ja kun lapset ovat siinä lähellä kymmentä vuotta ja itsellä ikää melkein 30 vuotta, niin alkaa kokemusta olla mukavasti, voi alkaa edetä uralla eikä ole kotona hoidettavia lapsia, jotka aiheuttavat poissaoloja, sillä esiteinien ja teinien kanssa kotiin ei saa jäädä. Meidän iässä lapset ovat jo muuttaneet kotoa ja itse ovat uransa huipulla eikä ikäsyrjintä vielä ole alkanut.

Yölento :) Tähän ei ole yhtä oikeaa väylää. Nuorena voi myös tehdä töitä ja matkustella, nähdä maailmaa. On helpompi tehdä erikoisempia retkiä, ilman lapsia. Opiskella voi vaikka samaan aikaan, kun käy töissä. Esim. Itse kävin nuorena töissä ja opiskelin iltaisin. Kolme tutkintoa oli taskussa ennen 25v. ikää.

Siitä saakka olen käynyt töissä, kunnes 43-vuotiaana jäin äitiyslomalle. Tämä järjestely sujui meille oikein hyvin :)
En tiedä vielä, että onko kohdallani tiedossa syrjintää 50-vuotiaana työmarkkinoilla. Toinen äitiysloma olisi toiveissa:smiley-angelic003

Last edited by a moderator:
Yölento :) Tähän ei ole yhtä oikeaa väylää. Nuorena voi myös tehdä töitä ja matkustella, nähdä maailmaa. On helpompi tehdä erikoisempia retkiä, ilman lapsia. Opiskella voi vaikka samaan aikaan, kun käy töissä. Esim. Itse kävin nuorena töissä ja opiskelin iltaisin. Kolme tutkintoa oli taskussa ennen 25v. ikää.

Siitä saakka olen käynyt töissä, kunnes 42-vuotiaana jäin äitiyslomalle. Tämä järjestely sujui meille oikein hyvin :)
En tiedä vielä, että onko kohdallani tiedossa syrjintää 50-vuotiaana työmarkkinoilla. Toinen äitiysloma olisi toiveissa:smiley-angelic003
Sinä olet kokenut, että lapsi heikentää uranäkymiä ja kokenut, että lapsen sairauden vuoksi työpaikalla suhtaudutaan poissaoloihin nuivasti. Siksi sinun polkusi ei käy hyvästä esimerkistä. Ja mieti miten paljon nuori äiti ehtii matkustaa ja mällätä hirmuisilla rahasummilla, kun lapset muuttavat kotoa jo ennen kuin 40 vuotta edes häämöttää!

Mä en ole tässä vaiheessa haaveineni omasta toiveesta. Kyllä mä vaan sanon että vaihtaisin milloin vain siihen et mulla olis kolme penskaa ja olisin vasta vaik 35v. Vaikka tämä ikä on muuten ihan ok!! Mutta.. Olisi vielä aikaa miettiä montaa asiaa ja monta korttia auki esim lapsimäärän suhteen. Elämä meni niin, ei saatu nuorena lapsia eikä muutenkaan tosta vaan pienillä ikäeroilla. Nyt olen sekä vanha äiti että pudonnut uralta. Ja sinne takaisin pääsy on taas arpapelin varassa :hilarious:
Anoppi on vasta 60 ja täytyy sanoa et onhan se ihan eri levelillä lapsenlapsiensa kanssa kuin mitä vaik mun vanhemmat. Vaikka nuorekkaita kasikymppisiä ovatkin. Jos omat lapseni päättävät lisääntyä ikäloppuina niin ei meistäkään ole varmasti aktiivisiksi isovanhemmiksi. Sitä mä ehkä eniten suren tässä ”iässä”. Ei niinkään sitä et lapsellani on nyt vanhat vanhemmat tms.

Harvemmin vanhukset edes saavat henkilökohtaista avustajaa. En ole ainakaan kuullut. Mutta täysin samaa mieltä siitä, että paljon on pielessä.
Huikkailen taas täältä taustalta :grin
Kyllä vanhuksellakin voi olla oikeus henkilökohtaiseen avustajaan sillä se on vammaispalvelulain säätämä apu sellaiselle henkilölle jonka arjessa suoriutuminen on heikentynyt lain määrittelemillä tavoilla. Vanhuus itsessään ei tähän sarjaan kuulu vammaispalvelulaissa.
Niin ja tsemppiä kaikille omiin vaiheisiinne! :Heartred
Täällä on huili- ja tuumaustauko menossa ja mietitään mennäänkö yksityiselle vaiko ei...

Lambi :) Voi estää.
Nyt itse ekaa kertaa sen jännän äärellä, koska "jouduin" lisäämään CV:ni myös lapsen.

Jos tuo katsotaan esteeksi, niin ei voi mitään. Muutoin tämä työ olisi napakymppi ja varmasti olen potentiaalinen ehdokas heille. Lapsettomuus on katsottu aina eduksi, kun on vaihtanit työpaikkaa.

Onko sulle sanottu kun olet ollut vaihtamassa työpaikkaa että ompa hyvä ettei sulla ole lapsia? Vai mistä tiedät että se on ollut eduksi?

Huikkailen taas täältä taustalta :grin
Kyllä vanhuksellakin voi olla oikeus henkilökohtaiseen avustajaan sillä se on vammaispalvelulain säätämä apu sellaiselle henkilölle jonka arjessa suoriutuminen on heikentynyt lain määrittelemillä tavoilla. Vanhuus itsessään ei tähän sarjaan kuulu vammaispalvelulaissa.
Niin ja tsemppiä kaikille omiin vaiheisiinne! :Heartred
Täällä on huili- ja tuumaustauko menossa ja mietitään mennäänkö yksityiselle vaiko ei...

MiuMau on oikeassa.
Vammaispalvelulaki ei tunne ikärajaa. Eli jos sinut luokitellaan vaikeavammaiseksi saat apua vaikka olisit 100v. Ja hyvä näin.

Mutta jos päättäjät eli kunta pystyy jollain keinolla vääntämään, että ikääntyvän ongelmat johtuukin vanhuudesta niin siihen tyssää sitten avustajaoikeus.
Ja kuten arvata saattaa tätä kyllä käytetään vanhusten kohdalla.

Ja kun oli puhetta avustajien palkasta niin se vaihtelee kunnittain. Ja sitten on vielä kaksi eri palkkaluokkaa. Tiettyjä toimenpiteitä vaativat työnantajat kuuluu palkkaluokkaan B. Muut A. Hetaliiton TES määrittää kumpaan. B-luokassa korkeampi palkka.
Hetaliiton tes ei ole yleissitova eli jos minä itse en kuulu hetaliittoon ja maksa joka vuosi 70€ jäsenmaksua ei minun avustajat saa tessin tuomia etuja. Tessissä määritellään vähimmäispalkka. Ja sen myötä saa lisät jne.
Tuntipalkassa voi olla yli 2€ ero jos työnantaja ei ole liiton jäsen.
Mun avustajat kuuluu palkkaluokkaan B ja tuntipalkka ilman kokemuslisää on reilu 12€ tunti.
Jossain kunnissa tuntipalkka ei hetaan kuuluvilla n.8-9€.
Onhan siinä iso ero.
Tes saisi olla yleissitova niin silloin kaikilla olisi sama minimipaikka.
Monet työnantajat on niin köyhiä etteivät he pysty maksamaan tuota 70€ joka vuosi.

Onko sulle sanottu kun olet ollut vaihtamassa työpaikkaa että ompa hyvä ettei sulla ole lapsia? Vai mistä tiedät että se on ollut eduksi?

No kyllä näinkin on käynyt ja on sanottu, ettei ihan vielä sovi lapsia hankkia, kun on uudessa työpaikassa aloittanut. Tosin en ole ollut hankkimassakaan lapsia vielä silloin.

Mä vastaan omasta puolestani että mulle on sanottu kahdessa paikassa. Toisessa paikassa kysyttiin melko haastattelun alussa myös olenko raskaana ja aionko tehdä lapsia seuraavan 5 vuoden aikana. Kyseessä suuri kansainvälinen yritys. Ja siellä olen ollut töissä nyt yli 10v. Ja tiedän että haastattelua ei olisi jatkettu jos olisin vastannut kyllä. Olisi vaan ollut kiva tietää se silloin koska en halunnut koko työpaikkaa :smiley-angelic006 silloiset esimiehet ovat jo jääneet eläkkeelle tai lähteneet muihin hommiin. Nykyiset kyllä ymmärtävät lapsien päälle. Ja en mä nyt haastattelussa valehdellutkaan :rolleyes: Sain lapsen vasta 10 vuoden päästä laughing7 olin ensimmäinen nainen jolle tuli työsuhteen aikana lapsi firman meidän kaupungin organisaatiossa. Että on se ihan normimenoa ollut vielä 2000 luvun alkupuolella teollisuuden ja logistiikan alalla.

Mä vastaan omasta puolestani että mulle on sanottu kahdessa paikassa. Toisessa paikassa kysyttiin melko haastattelun alussa myös olenko raskaana ja aionko tehdä lapsia seuraavan 5 vuoden aikana. Kyseessä suuri kansainvälinen yritys. Ja siellä olen ollut töissä nyt yli 10v. Ja tiedän että haastattelua ei olisi jatkettu jos olisin vastannut kyllä. Olisi vaan ollut kiva tietää se silloin koska en halunnut koko työpaikkaa :smiley-angelic006 silloiset esimiehet ovat jo jääneet eläkkeelle tai lähteneet muihin hommiin. Nykyiset kyllä ymmärtävät lapsien päälle. Ja en mä nyt haastattelussa valehdellutkaan :rolleyes: Sain lapsen vasta 10 vuoden päästä laughing7 olin ensimmäinen nainen jolle tuli työsuhteen aikana lapsi firman meidän kaupungin organisaatiossa. Että on se ihan normimenoa ollut vielä 2000 luvun alkupuolella teollisuuden ja logistiikan alalla.
Tuollaiseen voi aina sanoa ei, vaikka olisi raskaanakin. Tuotahan työnantaja ei saa haastattelussa kysyä, joten siihen voi hyvin valehdella, koska työnantaja häviää oikeudessa jos antaa kenkää siksi että työntekijä on valehdellut vastatessaan kysymykseen jota työnantaja ei saa kysyä.
Ja voihan se mennä niinkin, ettei aio tehdä lapsia seuraavan viiden vuoden aikana, mutta raskaus tulikin yllätyksenä melkein saman tien. Edelleen, työnantaja ei voi pakottaa sitoutumaan tuollaiseen vastaukseen.

Minäkin tunsin vuosia sitten erään varatuomarin, jolta ensimmäisen lapsen jälkeen kysyttiin töissä, aikooko hän tehdä toisen lapsen. Hänellä ei ollut aikomusta tehdä toista, mutta periaatteesta sanoi heti, että en lupaa mitään suuntaan enkä toiseen, ja hän sai kenkää. Koska työnantajakin tunsi lait hyvin, hän onnistui tekemään homman niin, ettei syrjintää voitu todistaa. Tuo varatuomari sanoi minulle niin, että vastaavassa tilanteessa pitää aina valehdella, ja myöntyä vaatimuksiin, koska työnantaja ei voi ikinä vedota käytyyn keskusteluun.

Minulle on käynyt niin, että olin työhaastattelussa ja lapset olivat mukana, olivat silloin 2- ja 4-vuotiaita. Haastattelun ajankohtaa sovittaessa oli vaikea löytää aikaa niin että minulla olisi ollut lapsille hoitaja ja haastattelija itse ehdotti, että lapset tulevat mukaan. Jälkikäteen esimies sanoi, että sain paikan, koska olin osannut järjestää tilanteen niin, että lasten mukanaolo ei haitannut haastattelua.

Koska tieto on netissä eikä salaista löysin tän protokollan. Eiku vaan estroja napsimaan jos kotoa löytyy :smug: tämä on just meille kellä munasoloja ei juuri oo ja luteaalit lyhyitä :hilarious:
B81148FD-9B8D-4740-AE06-C2F0CD95E56D.png

Eikä tää vuoto taaskaan lopu. Sama pska suttaus jää päälle. Estrot ei varmaan nouse ok tässä alussa kun ei tyrehdy. Ärsyttää.

Siis työhaastattelussa ei saa kysellä tuollaisia. Olen niin dobermanni luonteeltani, että lopettaisin haastattelun siihen ja nostaisin jutun. Työpaikkoja löytyy hyville tekijöille.

Täällä kummaaliset ovistikut. Eilen ensimmäistä kertaa elämässä täysin blanco ja tänään aamupissasta sit positiivinen. Kierto siis venyy hiukan kun ovis kp 17 ja luteaali 14-15. Pitäis jaksaa taas odottaa... Näillä letroilla siis päästään takaisin siihen vanhaan kieroon 30-32 kun vuosia nyt ollut sen 26-27. Eli uskon siihen liian aikaiseen ovikseen vanhempana.

Eilen vedettiin taas 5h huonekaluliikkeissä. Sänky on vaikea ostaa jos ei ole laittaa tonneja siihen mitä sänkyjä teillä on?

Siis työhaastattelussa ei saa kysellä tuollaisia. Olen niin dobermanni luonteeltani, että lopettaisin haastattelun siihen ja nostaisin jutun. Työpaikkoja löytyy hyville tekijöille.

Täällä kummaaliset ovistikut. Eilen ensimmäistä kertaa elämässä täysin blanco ja tänään aamupissasta sit positiivinen. Kierto siis venyy hiukan kun ovis kp 17 ja luteaali 14-15. Pitäis jaksaa taas odottaa... Näillä letroilla siis päästään takaisin siihen vanhaan kieroon 30-32 kun vuosia nyt ollut sen 26-27. Eli uskon siihen liian aikaiseen ovikseen vanhempana.

Eilen vedettiin taas 5h huonekaluliikkeissä. Sänky on vaikea ostaa jos ei ole laittaa tonneja siihen mitä sänkyjä teillä on?
Meillä on Tempur Cloud -patjalla ja joo, oli kallis :eek: Mut mies halus sen, kun meillä kummallakin oli jotain vaivaa nukkuessa. Mulla puutui raajat ja miehellä särki paikkoja. Loppui vaivat siihen!

Takaisin